Afstand houden / houders

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#46 Bericht door Ronnius »

Peter J schreef:
Ik weet niet hoe dat nu zit maar in de jaren stillekes mocht je vanaf 14 jaar zonder enige vorm van opleiding of kwalificatie een landbouwvoertuig besturen, ik hoop dat die leeftijd ondertussen hoger ligt en dat een rijbewijs vereist is.
In de jaren stillekes, allee de jaren 70-80 en jaren later, mocht je vanaf je 16 met de tractor op straat komen, van 14 jaar heb ik geen weet. Ik ben ook pas op straat mogen komen vanaf 16 en dan nog zonder brede machines en ook geen trailers.
Eender welk landbouwvoertuig was er nu ook weer niet bij en enkel van landbouwbedrijf naar het veld en terug en het tonnage was ook beperkt. Daarbij was het zo dat tonnages sowieso beperkt waren. De tractoren hadden niet de pk's van nu (tot lange afstandsvrachtwagen formaat: dus tot 360 pk en meer) en dus zag je ook amper trailers met hoger formaat dan 10 ton.
(thuis hadden we tot 10 ton, bij de loonwerker ook, wij hadden tot 75 pk (en ja daar trekt je (rustig) 10 ton vracht mee, of totaal gewicht van 16 ton) de loonwerker tot 145 pk)
Nu is het zo dat de jongere generatie (is al enkele jaren) een rijbewijs moet hebben, welke de jongeren die naar de landbouwschool gaan op de school al halen.

Over het noodstoppen van die grote huidige tractoren en de grote trailers (tot 25 ton aan lading) moet je je niet teveel zorgen maken, tenzij je er te dicht achter rijdt en/of niet oplet. Ze zouden wel eens veel sneller stil kunnen staan dan je denkt. Vroeger mochten de tractoren maar 25 km/u rijden in werkelijkheid was dat standaard 30 (in Nederland was dat 16, die hadden ook geen nr plaat maar een driehoek met 16 op). De huidige tractoren rijden (wettelijk) rond de 50 km/u (Fendt heeft een X-reeks (lezen als 1000) die zou 63 km/u halen, dat is genoeg om op de Duitse snelwegen te mogen rijden). Dat samen met het niet hebben van een tachograaf, geen keuring (behalve bij aankoop) en geen rijtaks (welke al veranderd kan zijn), en zeker vroeger rode diesel, maakt de tractoren interessant voor bouwbedrijven, vooral bij grondverzet.
Bij dat laatste komt wel een probleem, vroeger had je weinig cowboys onder de chauffeurs, het waren boerenzonen die er mee opgegroeid waren en wisten wat ze deden (al leek het niet altijd zo). Tegenwoordig zijn er velen die erop gezet worden en niet beseffen met wat ze op de weg komen (bvb trekker 10 ton, trailer 5 ton, lading: tot 25 ton, en dit met snelheden tot 50 km/u). Vroeger was het onderhoud naar remmen en verlichting soms zeer gebrekkig (ja zelfs bij ons thuis tot ik genoeg verstand van elektriciteit kreeg om het zelf op orde te zetten en houden, deftige remmen (op de trekkers, niet op de trailers) hadden we altijd). Nu is dat allemaal veel beter (die zware trailers remmen mee wees daar maar zeker van) maar de bestuurders zijn meer dan eens onverantwoord onkundig over waar ze mee op de weg komen wegens er niet met opgegroeid en er geen lessen over krijgen zoals bij het beroep vrachtwagenbestuurder.

Nu is het ook zo (toch in België) dat een landbouwer een andere nr plaat heeft (kleur) dan het ander gemotoriseerd verkeer. Een loonwerker waarvan de helft (of 51%) van het werk uit landbouwwerk bestaat rijdt met een landbouwplaat. Anders heb je een gewone nr plaat (met bijkomende kosten ivm rijtaks enzo vrees ik en wellicht ook witte diesel)

Bij veel trailers (zo hadden wij er ook een) is er in het achterbord een zicht naar achter voorzien, dat kan een rooster zijn (zwaar gaas) of bij een achterbord in planken een opening van een cm tussen de planken. Daardoor kan je vrij veel zien achter je, meer dan je zou denken. Maar dat werkt alleen maar als je een met een lege trailer rijdt. Met een lading onderweg heb je daar niets aan...(je gaat gaan laden dan heb je daar iets aan, de terugweg om te lossen... noppes) En bvb een pik-/maisdorser heeft ook een raam achter de bestuurder, maar daarmee kijkt hij in de graanbak... ze hebben wel spiegels, maar je ziet er ook niet alles mee.

En hoe het kan gaan: De graan en meststoffen verdelen waar ik vroeger klant van was die is een kind verloren door een eigen vrachtwagen die bij het achteruitrijden het kind aangereden heeft. Ook al was er steeds op gewezen en veel controle op om niet ronde hangars te spelen...

Hou liefst wat afstand en doe niet zot, een auto van 2 ton tegen over een gevaarte tot 40 ton, je gaat het echt niet winnen. Maar zeker bij die zelfrijdende oogstmachines, hou daar veel afstand bij (de zwaarste bietenrooiers hebben een leeggewicht van 29 ton). Die bestuurdersplaats is erop gericht heel goed zicht te hebben tijdens het werken op het veld (tot camera's en computer bewaking/sturing toe) maar het zicht naar achter is eerder beperkt tot minimaal.

En ongeduld kan zwaar betaald worden. Zo is er enkele jaren geleden een wielertoerist verongelukt bij het inhalen van een pikdorser. Dat rijdt standaard zo een 20 km/u op de weg (anders rij je gewoon je machine is stukken, dat is niet gemaakt voor hoge snelheden) en achteraan is dat relatief smal, maar vooraan is dat wel 3,60m, de wielertoerist begin in te halen net voor de pikdorser een versmalde brug op ging. Die jongen was heel snel in de wielertoeristenhemel. Het is toen in het nieuws geweest hoe zoiets kon en in de media werd alle schuld naar de bestuurder geschoven. Nadien kwam wel een beetje van een rechtzetting. De fietser had niet mogen inhalen en was 100% in fout gesteld. Of iets anders, waarbij een jonge ongeduldige autobestuurder in een blinde bocht 150 m voor een kruispunt nog snel een andere auto wou inhalen, hij heeft het kruispunt nooit gehaald. Als tegenligger kwam er een zware landbouwtrekker aan. Hij knalt op een voorwiel begint te tollen en de auto belandt met zijn dak tegen een gevel. Het was over en uit... En zo weet ik nog wel verhalen waarbij ongeduld tegenover traag vervoer zwaar betaald werd.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#47 Bericht door Ronnius »

Nog iets wat ik gisteren nog vergeten was.
Rij nooit dicht langs tractoren met gedragen machines (voor of achter).
De meeste gedragen machines hangen los in de driepuntsophanging.
Dat wil zeggen dat ze naar links en rechts kunnen verplaatsen.
Dit is om 2 redenen:
- Ten eerste moeten de meeste machines ruimte hebben tijdens het veldwerk om hun eigen weg achter (of voor) de tractor te zoeken
anders valt er gewoon niet mee te rijden (onbestuurbaar of ge trilt uit je cabine), als bvb een ploeg strak in het "gareel" hangt wordt het geheel totaal onbestuurbaar tijdens het ploegen.
- Ten tweede valt met sommige van die machines ook niet op straat te rijden als ze strak in het "gareel" hangen, omdat het geheel onbestuurbaar kan worden in bochten, putten of bobbels (bobbels: een verhoogde pek-,rubberlaag tussen betonvoegen is genoeg).

En dat naar links of rechts uitslaan kan behoorlijk veel zijn (tot meer dan 20 cm naar links of rechts vanuit het center gezien) bij lange machines (zaai combinatie bvb). En een zijplaat (minstens 1cm dik) van een rotoreg of tand van een hooikeerder, zelfs een zaaikouter van een zaaimachine daar wil je niet met in aanraking komen. Dat loshangen van een gedragen machine heeft naast deze nadelen ook een voordeel. Als ik bvb een auto op en smalle weg moest kruisen kon ik zo de rechterwielen een (lager gelegen) graskant inrijden zodat de machine zich verplaatste naar rechts en er meer plaats vrijkomt om de ander te laten passeren. Maar het kan ook anders uitdraaien als je een rijdende tractor passeert kan door het schokken of een onevenheid de machine ook naar je toekomen en dan zijn de gevolgen niet te overzien.

En hou er ook rekening mee dat deze mannen (en vrouwen) soms onder tijdsdruk staan, als er gras ingekuild wordt en er is regen opkomst, of het graan wordt geoogst en er is onweer opkomst. Dan moet het snel gaan, want er moet zoveel mogelijk onder dak (of zeil bij inkuilen) voor het regent. Daarom dat ik dikwijls achter hun achter blijf rijden of hen gewoon doorlaat want ik heb meer tijd dan hen (hun oogst staat op het spel) (een degelijke regenbui in voordrooggras en de voederwaarde is met 80 % verminderd)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#48 Bericht door Jo2p »

Dank Ronnius dat je dit met ons deelt. Informatie uit eerste hand over hoe het echt zit die je anders niet weet. En meer kennis over kan volgens mij nooit kwaad. Zal denk ik de volgende keer met andere ogen naar zo'n combinatie kijken. Passeren deed ik al alleen als ik er ruim voorbij kon, het "geslinger" was mij al eerder opgevallen, maar nooit erbij bedacht dat dit "by design" was omdat het anders niet voegt.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#49 Bericht door frank8265 »

Verhelderende info Ronnius!
Handig om te weten en in gedachten te houden. Het grootste gedeelte van m'n woon/werk rit gaat over polderwegen dus ik kom heel vaak agrarisch verkeer tegen.
Ik kijk er nu toch wat anders tegen aan.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#50 Bericht door blackarmor »

mooi uitgelegt, en zoals ronny aanhaalt er is bij die zware landbouw voertuigen een verschuiving in het gevoel van verantwoordelijkheid zoals bij vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen . er is een serieus verschil als je als boerenzoon de zeer dure tracktor op de slechtst mogelijke moment in de prak hebt gereden of als een oost europese loonwerker die gewoon het afbolt . De snelheid van sommigen in bebouwde kom met zoiets is over het algemeen veel te hoog maar diegenen die die mannen willen linchen op de "sociale" media zijn ook diegenen die daar in het gat gaan hangen en toch perse ook nog voorbij moeten gaan . en idd de remafstand van die dingen als ze alles dichtgooien onderschat men nogal is . Ik heb zo zelf eens bijna een aanrijding gehad was met een MAN 4ton op baan en aan een groot kruispunt slaat het op orange ik kijk in mijn spiegel en zie niks dus smijt alles toe ( bak was leeg) blijkbaar reed er ene die rechtsaf moest zodanig kort in mijn gat dat ik die vanuit mijn spiegels niet kon zien . die stond dus stil onder de trekhaak :) .

Geen ruimte laten voor je omdat een idioot ertussen zou kunnen kruipen lijkt mij ook geen goed idee .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Afstand houden / houders

#51 Bericht door scuri »

Wim -de roetsende schreef:
Ronnius schreef:
Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk. Het zou niet de eerste keer zijn dat deze die achter je staat er "doodgewoon" gaat tussen kruipen. Zeg niet dat het niet kan, zelf al meegemaakt. En dan sta je meteen in een situatie die je wou vermijden.
Dit heb ik altijd op de snelweg. Ik laat lekker veel ruimte tussen mij en mijn voorganger en dan is er altijd wel iemand die vindt dat hij/zij op dat plekje kan gaan rijden. Ik laat mij dan weer iets 'terugvallen' door het gas iets te minderen en binnen zeer korte tijd komt er weer eentje tussen. Mijn oplossing is meestal op de rechterbaan achter een vrachtwagen gaan rijden. Heerlijk zo'n 82km/u en ik kom misschien 5 minuutjes later aan op mijn bestemming, dan de planning van mijn gps.
Ik laat meestal voldoende ruimte tussen mijn voorganger op de snelweg en elders, maar tegenwoordig rijden er zoveel zotten rond dat ze ofwel steevast in mijn gat zitten te duwen en als ze de kans zien halen ze mijn in om de ruimte voor mij te dichten en dus hebben ze zo'n 25 meterkes 'gewonnen'. #-o Ik heb het onlangs gehad met een lichte vrachtwagen op een gewone baan, hij zat al in mijn gat te duwen terwijl we op de max. toegelaten snelheid reden, vlamt mij voorbij gelijk een gek en moest dan gelijk de remmen toekloppen... 20 meterkes gewonnen; niet enkel voor zichzelf maar ook voor de anderen een gevaar op de weg. Er is daarbij amper handhaving, ik zie dagelijks zo'n hoop zotten en zoveel overtredingen, dat men zich afvraagt hoe er niet veel meer ongelukken gebeuren.

Achter een vrachtwagen blijven rijden op de snelweg lijkt me niet zo verstandig. Ik heb vroeger eens het verhaal gelezen van een chauffeur die ook die gewoonte had, tot hij in een ongeval geraakte met een klop op de voorste vrachtwagen die was gaan schuiven of zo en nog eens langs achteren aangetikt door een andere vrachtwagen, hij in mirakuleus aan de dood ontsnapt. Hij concludeerde: rijd nooit achter vrachtwagens als het niet nodig is, de rijkswacht (toen bestonden die mannen nog) beaamde dit. Het lijkt me logisch: je kan weinig anticiperen omdat je een groot vlak voor je hebt, met een massa die gewoon wegschuift o.i.d. want moeilijk te controleren en het is niet de eerste keer dat een auto bij een accident 'gesandwichet' wordt tussen twee tientonners, onnodig te zeggen hoe een mens daar uit komt... - 't Is maar mijn gedacht.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Afstand houden / houders

#52 Bericht door scuri »

Ik vind de ervaringen van Ronnius heel waardevol; het doet me twee keer nadenken en ik zal nog voorzichtiger zijn. Dank om ze mee te delen.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#53 Bericht door fcapri »

scuri schreef:
Wim -de roetsende schreef:
Ronnius schreef: je kan weinig anticiperen omdat je een groot vlak voor je hebt, met een massa die gewoon wegschuift o.i.d. want moeilijk te controleren en het is niet de eerste keer dat een auto bij een accident 'gesandwichet' wordt tussen twee tientonners, onnodig te zeggen hoe een mens daar uit komt... - 't Is maar mijn gedacht.
als je deze tijd eens op de autosnelweg rijd, zit het gewoon vol vrachtwagens, zouden ze mogen, ze gingen op het linkse vak ook nog gaan rijden. heb zelf nog fotos/beelden van dergelijke acties toen ik destijds nog field engineer was.
waar je ook rijd, als zo een 40tonnen gaat schuiven ben je maar best niet in de buurt.

moet trouwens ergens beelden hebben van een vrachtwagen die een klapband krijgt. daar wil je ook niet in de buurt van zijn. op 1 maand tijd heb ik dat 3keer !! zien gebeuren op het stukje E17 tussen nazareth en gavere op een paar 100meter van mij.
één keer was aan oprit deinze. er kwam een klein autootje de snelweg op toen de vrachtwagen rechtsvoor een klapband kreeg. ik zag die vrachtwagen kantelen, ineens de oprit dwars over rijden, pechstrook op tot zelf een stuk in het gras. t is een wonder geweest dat dat klein autootje niet geraakt werd.

als je geen ongelukken wil hebben met vrachtwagens, moet je maar in je salon blijven zitten. sommige zijn daar echte cowboys, maar ook het kleinste dat foutloopt kan zware gevolgen hebben. en daar kan die vrachtwagenchauffeur ook niet altijd iets aan doen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#54 Bericht door Wouter D »

Nog een geluk dat wij met de fiets niet veel op de snelweg komen... Maar ook op de gewone weg ga ik er altijd van uit dat ze Mm niet gezien hebben. Ik ben al een keer door het oog vd naald gekropen...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#55 Bericht door Lex »

spruitje schreef:Nog een geluk dat wij met de fiets niet veel op de snelweg komen... Maar ook op de gewone weg ga ik er altijd van uit dat ze me niet gezien hebben. Ik ben al een keer door het oog vd naald gekropen...
Komende van U is dat wel ergens grappig... :mrgreen:

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Afstand houden / houders

#56 Bericht door scuri »

spruitje schreef:
Dat heb ik ook al heel dikwijls gehad met de fiets, of ze gaan me voorbij net voor het kruispunt en dan vol in de remmen omdat ze me zogezegd niet hadden gezien maar ze zijn wel uitgeweken om me in te halen. de meeste hebben dan nog het lef om te zeggen dat ze me niet konden zien :s
En deze Evo Lucas illustreert dat 'rushen naar de lichten en remmen toekloppen' in een van zijn tientallen filmpjes: https://youtu.be/qRADxvkOpRE
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#57 Bericht door fcapri »

dat zie ik ook dagelijks gebeuren als ik om 5h smorgens naar de lichten aan de express weg rijd. het lastige is, ik kan voor de lichten naar rechts meedraaien en hoef niet te wachten. maar dat lukt niet als de autos mij voorbij steken en dan op 50cm van het verhoogd voetpad gaan staan.

al te vaak merk ik wel dat er autos zo voorbij gaan, en dan vol in de remmen omdat er een geparkeerde wagen staan op de weg, en zij niet voorbij kunnen omdat er een tegeligger is. hadden ze achter mij gebleven, gaf dat 2 voordelen:
1) ik hoefde niet te remmen, want ik kon door terwijl de tegenligger door komt
2) en daarna kan die auto achter mij ook gewoon door want de tegenligger is dan al voorbij.

ipv 30km/H achter mij te blijven en kunnen doorrijden, hebben ze doorgetrokken naar 50 om dan te stoppen, om dan weer op te trekken

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#58 Bericht door Ronnius »

fcapri schreef:ipv 30km/H achter mij te blijven en kunnen doorrijden, hebben ze doorgetrokken naar 50 om dan te stoppen, om dan weer op te trekken
Resultaat is een hoger verbruik van brandstof, hogere slijtage remmen, nog meer stress, een onveiliger en een trager verkeer (ook van hunzelf). Maar weinigen die het willen inzien.

Trouwens hier, op een invalsweg van Gent, zijn er 2 kruispunten met verkeerslichten op 150 meter van elkaar 2. Je zou eens moeten zien hoe ze van het ene kruispunt naar het ander spurten om dan op de remmen te staan omdat het (al lang zichtbaar) rood is. Zelfs bij rood willen velen nog persé de fietsers inhalen, die 5 seconden later alweer voor hun gaan staan.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Afstand houden / houders

#59 Bericht door scuri »

Ronnius schreef:
Je zou eens moeten zien hoe ze van het ene kruispunt naar het ander spurten om dan op de remmen te staan omdat het (al lang zichtbaar) rood is.
Ik zie dit scenario dagelijks: rijden gelijk een zot richting rode (!) lichten en de remmen toekloppen; men doet dit collectief, alsof men achterna gezeten wordt door een of ander beest of zo. Er zijn er slechts een paar die vaart minderen als ze rood zien en dan - als ze wat geluk hebben - bijna zonder remmen weer kunnen verder rijden. Ik heb dit telkens een gek fenomeen gevonden. Waarom vertràgen de chauffeurs niet als men tóch rood ziet en men tóch weet dat men de remmen zal moeten toekloppen als men op die - meestal verboden snelheid - voort blijft rijden?
Het is anderzijds zo dat op vele banen de verkeerslichten slecht of niet onderling afgesteld staan: men vertrekt, men rijdt de wettelijke toegelaten snelheid en - patat - men staat voor de rode lichten. De 'illegalen' zijn door het groen... Zo is dat in Belgicacaatje. Of hoe infrastructuur aanzet tot illegaliteit, egoïsme, onveiligheid en milieu-onvriendelijkheid. De hoge heren hebben blijkbaar àndere besognes.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#60 Bericht door CapoJan »

Anderzijds, als je wel anticipeert en niet keihard optrekt, ecologisch rijdt, no stress... dan zit er een aan je bumper gekleefd, met de lichten knipperend, omdat je niet snel genoeg optrekt om aan de volgende lichten weer in de remmen te duiken...
Zo had ik er enkele maanden geleden een achter mij hangen toen ik met de Orca op weg was, in een zone 30 nota bene. Al twee straten lang met de lichten knipperen, toeteren... Toen ik er genoeg van had, ben ik gestopt en uitgestapt om te vragen wat er aan de hand was. De deur ging op slot en het raampje dicht. Onverwachte reactie zeker :mrgreen: Ik weet nog altijd niet wat het probleem was (maar kan het wel raden) en die man zal de eigenaars van die rare bakjes wel gestoorde gekken vinden #-o
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie