Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 14:48
ik heb mijn verzekering gecontacteerd en zij kennen 3 soorten electrische fietsen bij AG insurrance
diegenen met trapondersteuning
en de autonome (wat in mijn ogen eigenlijk een electrische klasse A scooter is).
het enige dat me stoort. bij de eerste fiets zeggen ze duidelijk dat er geen "certificaat van overeenstemming" is, maar bij de 2de groep spreken ze daar nergens over.
ook stuurde de verzekering me ook door naar
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer ... he_fietsen
en daar staat:
http://newsletters.aginsurance.be/websi ... 2016-09-30
het gemotoriseerde rijwiel of gemotoriseerde fiets is dus gewoon een e-bike omdat die autonoom kan rijden. dus daar kan ik mijn zelfbouwding onder brengen. gewoon ervoor zorgen dat er pedalen op staan, nie harder gaat dan 25 en minder dan 1000W. ze maken daar blijkbaar ook 2 subcategorien onder:3 types elektrische fietsen bij AG insurance
1. Elektrische fiets
Een elektrische fiets (vermogen ≤ 250 W en snelheid ≤ 25 km/u) beschikt enkel over een trapondersteuning en heeft geen certificaat van overeenstemming. Trapondersteuning betekent dat de motor aandrijfkracht levert als de bestuurder trapt. Als de bestuurder stopt met trappen, gaat de fiets niet meer vooruit.
De nieuwe wetgeving heeft geen betrekking op dit type fietsen. De bestuurder gedraagt zich in het verkeer als een fietser: hij is niet verplicht een helm te dragen, heeft geen rijbewijs nodig en is ook niet verplicht een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Bij AG Insurance is zijn aansprakelijkheid verzekerd via de Top Familiale.
2. Gemotoriseerde fiets (e-bike)
Deze gemotoriseerde fiets, ook L1e-A genoemd, (vermogen ≤ 1000 W en snelheid ≤ 25 km/u) beschikt altijd over trapondersteuning. De fiets kan ook uitgerust zijn met een autonome motor, waardoor men de pedalen niet hoeft te gebruiken.
Inschrijving bij de DIV is niet verplicht voor dit type fiets (noch voor de fietsen met trapondersteuning, of met een autonome motor).
Verzekeringstechnisch geldt het volgende:
##Voor fietsen met trapondersteuning volstaat een verzekering Top Familiale van AG Insurance.
##Voor fietsen die autonoom kunnen rijden, moet uw klant de verzekering BA E-bike afsluiten.
3. Speed pedelec
Een speed pedelec, ook L1e-B genoemd, (vermogen ≤ 4000 W en snelheid ≤ 45 km/h) is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. Door zelf mee te trappen kunnen snelheden tot 45 kilometer per uur worden behaald.
Inschrijven bij de DIV is verplicht, zowel bij gewone trapondersteuning als bij autonome werking van de motor. De kleine plaat (10 cm x 12 cm) wordt automatisch afgeleverd bij de inschrijving.
Ook hier geldt verzekeringstechnisch het volgende:
##Voor fietsen met trapondersteuning volstaat een verzekering Top Familiale van AG Insurance.
##Voor fietsen die autonoom kunnen rijden, moet uw klant de verzekering BA Speed Pedelec afsluiten.
diegenen met trapondersteuning
en de autonome (wat in mijn ogen eigenlijk een electrische klasse A scooter is).
het enige dat me stoort. bij de eerste fiets zeggen ze duidelijk dat er geen "certificaat van overeenstemming" is, maar bij de 2de groep spreken ze daar nergens over.
ook stuurde de verzekering me ook door naar
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer ... he_fietsen
en daar staat:
enCertificaat van overeenstemming: het certificaat van overeenstemming (COC) is verplicht voor een gemotoriseerde fiets en voor een speed pedelec. Het COC waarborgt dat het voertuig met de Europese technische voorschriften overeenstemt. Bewaar dit document op een veilige plaats, je moet het document niet op zak hebben tijdens de verplaatsingen met je fiets. Wanneer je een gemotoriseerde fiets of een speed pedelec koopt, vergeet dan niet het certificaat te vragen.
http://newsletters.aginsurance.be/websi ... 2016-09-30