Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.
Geplaatst: do 10 nov 2016, 0:23
*
HPV.BE Ligfietsers afdeling
https://www.ligfietsers.be/forum/
scuri schreef:Het staat duidelijk uitgelegd op FOD mobiliteit. In àlle gevallen wanneer de motor autonoom kan werken, dus zonder trapondersteuning, is er een BA verzekering motorrijtuigen nodig, dus óók als het maar een 250 W motor en max. 25 km/h betreft. Voor een gemotoriseerd rijwiel is echter geen nummerplaat nodig. Zo lees ik dat toch. Pas vanaf +25 km/h en/of +1000 W is er sprake van een nummerplaat.fcapri schreef:hoofddoel is trapondersteuning, maar die kan dus ook voortrijden zonder dat je trapt. hier zal dus volgens mij ook een verzekering, nrplaat, rijbewijs... voor nodig zijn. daarom staat er ook niet vermeld dat de ondersteuning moet wegvallen als je stopt met trappen.
let wel goed op met de gebruikte termen. een gemotoriseerde 'fiets'. laat je niet vangen aan het woord fiets hé. een bromfiets heeft ook het woord fiets staan.Hoofddoel trapondersteuning: naast enkel trapondersteuning is het mogelijk dat de motor ook aandrijfkracht levert zonder dat je als bestuurder moet trappen.
In de overzichtstabel van de FOD staat nochtans heel uitdrukkelijk dat er geen nummerplaat voorzien is voor de gemotoriseerde fiets, ongeacht of die met trapondersteuning dan wel als die met een autonome motor werkt. Beide soorten horen thuis in categorie L1e-A. Een nummerplaat is alleen verplicht voor voertuigen uit categorie L1e-B, waar ook de bromfiets tot behoort (zowel klasse A als B).fcapri schreef:autonoom 25km/h kunnen rijden valt onder bromfiets klasse A en moet binnen 2weken ook een nr plaat hebben. ALLE brommers moeten een nr plaat hebben.
een gemotoriseerd rijwiel heeft als hoofddoel om trapondersteuning te leveren. het kan dus ook iets anders doen (namelijk kracht leveren als je niet trapt). en dan val je toch echt onder de brommers met bijhorende verzekering,nr plaat, helm.
rijbewijs niet als je max 25km/h gaat.
Vroeger ook niet, en al zeker niet voor 2014. Geen nummerplaat voor een bromfiets klasse A, terwijl een verzekering wel verplicht was.scuri schreef: Ergo : verzekeringen worden niet altijd gekoppeld aan een nummerplaat (dat was wel in de oude regelgeving zo wellicht).
Uiteindelijk was België nog een van de zeldzame Europese landen waar bromfietsen met maximumsnelheid 25 km/u zonder nummerplaat mochten rondrijden. Bij KB van 28 maart 2014 werd dat gewijzigd en verviel het onderscheid tussen klasse A en B voor de inschrijvingsplicht.scuri schreef:Thx, dat wist ik niet zo.
Was het niet zo belangrijk, dan zou ik bijna zeggen dat de Belgische wetgeving heerlijk absurd is. Zelfs met een flinke portie flou artistique. Jammer genoeg is het maar al te schrijnend...scuri schreef: Dat overzichtje toont ook aan welke soep men ervan heeft gemaakt (alles door mekaar gemengd!) ...
maar dat veranderd nu wel vanaf december 2016. dan MOET je ook een nummerplaat hebben, gelijkvormigheidsattest, inschrijving en verzekering voor bromfietsen klasse A en B.eeuwige reiziger schreef:
Vroeger ook niet, en al zeker niet voor 2014. Geen nummerplaat voor een bromfiets klasse A, terwijl een verzekering wel verplicht was.
Voor nieuw ingeschreven bromfietsen geldt dat al sedert 2014, maar er was in de wetgeving een overgangsperiode voorzien voor de oudere. Op het einde van dit jaar komt daar een einde aan.fcapri schreef:maar dat veranderd nu wel vanaf december 2016. dan MOET je ook een nummerplaat hebben, gelijkvormigheidsattest, inschrijving en verzekering voor bromfietsen klasse A en B.
maar ze hebben er weer iets van gemaakt.
De wetgeving is opgebouwd rond een element dat volgens mij toch wel zinvol is, nl. de vraag of het voertuig al dan niet met spierkracht vooruit bewogen kan worden. Los van een aantal andere technische aspecten hebben we hier toch te maken met een fundamenteel verschil tussen "gewone" elektrische en gemotoriseerde fiets enerzijds en een bromfiets klasse A anderzijds.een electrische brommer die autonoom kan rijden, waar je ook mee kan trappen, die 25km/h kan en minder dan 1000W BLIJFT een fiets en behoeft geen nr plaat.
terwijl een brommerke van max 50cc die 25km/h kan, soms ook trappers heeft solex, camino, amigo,...) wel een helm moet, wel een nr plaat, wel een inschrijving...
Eerlijk gezegd zou ik daar niet wakker van liggen. Verzekeringsmaatschappijen leveren bij het afsluiten van een bromfietsverzekering nu ook de nummerplaat af. In tegenstelling tot vroeger moet je dus niet langer langs twee loketten. Bijgevolg stelt het probleem zich niet. Bij een gemotoriseerde fiets krijg je van de maatschappij wel je verzekering maar geen nummerplaat. Klaar.wat dan nog erger is, bij verzekering van zo een gemotoriseerd rijwiel staat dan dat je ofwel een familiale ofwel een bromfiets verzekering moet hebben.
maar bromfietsverzekering is vanaf dit jaar voor nieuwe inschrijvingen gekoppeld aan de nr plaat, en MOET aangepast zijn voor december dit jaar voor reeds ingeschreven brommers.
hoe kan je nu een bromfiets verzekering halen voor een fiets die niet onder de brommers valt en geen nr plaat heeft.
dat zou hetzelfde zijn als ik een autoverzekering ga nemen op mijn velomobiel. dat lukt gewoon niet.
Voor oudere bromfietsen is er een regularisatieprocedure voorzien. Alleen geldt dat natuurlijk niet voor een bromfiets waar je zelf aan gesleuteld hebt. Geen idee hoe dat in zijn werk dan gaat.het opent natuurlijk een hele hoop deuren voor mij weer.
ik heb een honda amigo omgebouwd naar electrisch 650W motor, topsnelheid rond de 30-35km/h. ik heb speciaal een brommer genomen omdat die al papieren heeft. is veel makkelijker dan zelf zoiets te bouwen waar je nooit papieren voor hebt. echter wordt alles geweigerd omdat ik niet conform de gelijkvormigheidattest ben (wat een amigo trouwens niet eens heeft).
ik kan die nu wel bouwen, tandwielen wijzigen dat die max 25km/H rijd (en als een malle zal optrekken dan), 650W motor met accu pack erin en rondrijden als 'fiets'.
immers is elke brommer van minder dan 1000W die pedalen heeft nog steeds een fiets als die max 25 rijd
Hoogstwaarschijnlijk niet, daar de technische specificaties nu eenmaal toch wijzen op een bromfiets.fcapri schreef:autonomie 40km, 350watt en dat spul kost nog geen 245€. probleem is dat die een pak duurder worden als je de europese homologatie moet doorlopen. maar die zou je nu als fiets kunnen gebruiken
Is dat allemaal niet een beetje teveel azijn? Ik wil best geloven dat de Europese richtlijnen vanuit bepaalde perspectieven geen schoonheidsprijs verdienen, maar is het allemaal echt zo erg zoals je het voorstelt? Hoe anders had je het wel geregeld gezien? Welke wettelijke status had jij toegekend willen zien aan de elektrische fiets? Op welke wijze werd er dan best omgegaan met snelle pedelecs die tot 35, 45 of zelfs nog vlugger kunnen gaan?scuri schreef: Hier ziet men hoe de EU-wetgever alles door mekaar klutst: e-tussenvormen deelt men maar liefst op in 3 categorieën en daarbinnen gaat men énkel ondersteuning (pedelec) nog eens vermengen met autonoom kunnen voortbewegen (e-bike). De reden daarvoor is dat men zitten foefelen heeft op hoog niveau. Alle landen, alle consumenten, alle 'tussenfietsers', het milieu, de duurzaamheid, de mobiliteit, de nationale wegcodes 'zitten' er nu 'mee'. Dank u, EU-hypocrieten die dansten naar de pijpen van de autolobby.