Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
scuri
Neo Prof
Berichten: 244
Leeftijd: 52
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: 9185
Woonplaats: Wachtebeke
Locatie: Wachtebeke
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#181 Berichtdoor scuri » do 10 nov 2016, 0:23

eeuwige reiziger schreef:
CapoJan schreef: (...) Naïeve ik: ik dacht dat via die wetgeving mensen aangemoedigd zouden worden om de auto te laten staan. Nu kan dat enkel binnen de zeer nauwe krijtlijnen die de wetgever uitgezet heeft.
trikelover schreef: Ik vind het gewoon gevaarlijk om speedelec fietsen tussen alle andere fietser te laten rijden de gemiddelde fietser rijd 15 à 20 km/h dit terwijl de speedelec tussen de 35à40 km/h rijd op dat zelfde fietspad. Dit is gewoon een tegroot verschil. Dat is dan ook de reden dat ik op fietspaden met andere gebruikers mijn snelheid laat zakken tot max 30 km/h ook al rij ik met een Milan dit wil niet zeggen dat ik mij als een raceauto moet gaan gedragen in het verkeer.

In De Standaard stond er laatst een lezersbrief die ik jullie niet wil onthouden. Interessant is ook te lezen dat de beslissing over het gebruik van de fietspaden blijkbaar zonder overleg is gebeurd met de ministers van de deelstaten. In het bijzonder met die van Vlaanderen, waar de wetgeving toch de grootste impact heeft.
Enkele dagen per week zoef ik met mijn high speed fiets over de F3, de fietsostrade tussen Leuven en Brussel. Ik fiets daar niet alleen en ook niet het snelst. Geregeld rijden getrainde wielertoeristen-pendelaars me voorbij. Tegen meer dan 32 km per uur. Deze fietsers blijven welkom op de F3. Ikzelf niet. Waar zit de logica?

Minister van Verkeer François Bellot (MR) besliste dat high speed fietsen niet langer gebruik mogen maken van de meeste jaagpaden, fietspaden en fiets­ostrades. Hij beklemtoont dat na uitvoerig overleg en ‘vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid’ die werkwijze als de beste uit de bus kwam. Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) had het graag anders gezien. Blijkbaar hoorde een consultatie van de collega’s op gewestelijk niveau niet tot het grondig overleg. Na de fiscale belasting van de fietsvergoeding voor high speed fietsers en de belachelijk grote nummerplaat is dit weer een ondoordachte beslissing.

Ondertussen blijf ik op de fietsostrade rijden. Heerlijk vind ik het. Vanochtend nog. In het prille ochtendlicht combineerde het felgele koolzaad prachtig met andere herfstkleuren. Dankzij mijn trapondersteuning haalde ik vlot 30 km per uur. Op rechte rustige stukken langs de spoorweg zelfs 35. Het zweet parelde niet op mijn voorhoofd, maar aan mijn conditie werken deed ik wel. Opgeladen kwam ik op het werk. Geen stress achter het stuur. Geen vertragingen met de trein.

Het is niet omdat een auto 240 km per uur kan halen, dat hij dat ook doet. Daar zijn regels voor, snelheidsbeperkingen bijvoorbeeld. Ook fietsers moeten zich daaraan houden. In een dorpskom waar een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt, rijd ik ook met mijn fiets niet sneller. Logisch. Ook op een jaagpad mag je niet sneller rijden dan 30 km per uur. Is het niet eenvoudiger om ook voor fietsostrades regels uit te schrijven die dan gelden voor iedereen die er gebruik van maakt?

Natuurlijk bestaan er snelheidsduivels op high speed fietsen. Zoals er autobestuurders zijn die graag tegen (te) hoge snelheden rijden. Maar zullen we daarom de autostrade verbieden voor alle personenwagens met een pittige motor?

Lies Van Rompaey
Holsbeek

http://www.pressreader.com/belgium/de-s ... 1268990414

Daarom stop ik met de S-Pedelec: ik ben al die zever kotsbeu en anderzijds weiger ik me principieel te bekennen tot een bromfietser - want dat ben ik niet als een échte S-Pedeleccer (t.t.z. enkel met trapondersteuning en dan nog met een 250W moteurke).
Als ze de mensen uit de auto willen halen zullen ze wat straffer uit hun pijp moeten komen dan met al die schijnheilige juridische brol en leugens over milieu/gezondheid/fietssnelwegen en nog meer van die blabla. Men zégt wel dat men de mensen uit de auto wil (lees: voor de arme sukkels, dan kan de elite fileloos blijven scheuren) en de realiteit bewijst anders.

Gebruikersavatar
scuri
Neo Prof
Berichten: 244
Leeftijd: 52
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: 9185
Woonplaats: Wachtebeke
Locatie: Wachtebeke
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#182 Berichtdoor scuri » do 10 nov 2016, 0:30

eeuwige reiziger schreef: Alleen denk ik niet dat dit samenvalt met de omschrijving "fiets", maar dat enkel de verkeersregels van de fiets hier van toepassing zijn
Correct geïnterpreteerd. De BE wetgever zet de L1e-A onder de fietswegcode - vandaar. Correcter was evenwel 'rijwiel' als vehikel vind ik. Er is nog een inconsistentie in die tabel van FOD mobiliteit: onder S-Pedelec spreekt men ook van 'autonoom werkende motor'. Deze laatste is stricto sensu geen pedelec maar een e-bike. Allemaal slordigheden van een overhaast werkende overheid.

fcapri
Helper
Berichten: 460
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#183 Berichtdoor fcapri » do 10 nov 2016, 7:49

scuri schreef:
fcapri schreef:hoofddoel is trapondersteuning, maar die kan dus ook voortrijden zonder dat je trapt. hier zal dus volgens mij ook een verzekering, nrplaat, rijbewijs... voor nodig zijn. daarom staat er ook niet vermeld dat de ondersteuning moet wegvallen als je stopt met trappen.
Het staat duidelijk uitgelegd op FOD mobiliteit. In àlle gevallen wanneer de motor autonoom kan werken, dus zonder trapondersteuning, is er een BA verzekering motorrijtuigen nodig, dus óók als het maar een 250 W motor en max. 25 km/h betreft. Voor een gemotoriseerd rijwiel is echter geen nummerplaat nodig. Zo lees ik dat toch. Pas vanaf +25 km/h en/of +1000 W is er sprake van een nummerplaat.



autonoom 25km/h kunnen rijden valt onder bromfiets klasse A en moet binnen 2weken ook een nr plaat hebben. ALLE brommers moeten een nr plaat hebben.
een gemotoriseerd rijwiel heeft als hoofddoel om trapondersteuning te leveren. het kan dus ook iets anders doen (namelijk kracht leveren als je niet trapt). en dan val je toch echt onder de brommers met bijhorende verzekering,nr plaat, helm.
rijbewijs niet als je max 25km/h gaat.

staat ook duidelijk op de links die je geeft
Hoofddoel trapondersteuning: naast enkel trapondersteuning is het mogelijk dat de motor ook aandrijfkracht levert zonder dat je als bestuurder moet trappen.


let wel goed op met de gebruikte termen. een gemotoriseerde 'fiets'. laat je niet vangen aan het woord fiets hé. een bromfiets heeft ook het woord fiets staan.
dat ze in die tabel zeggen dat de wegcode van fietsen van toepassing is, dat klopt. voor bromfiets klasse A gelden ook alle fietsregels. maar ook een bromfiets klasse A moet vanaf volgende maand een nr plaat voeren.
zijnde S-A..-...
en klasse B S-B..-...

staat ook in de tabel dat je geen verzekering moet als er enkel trapondersteuning is, en wel verzekering als die autonoom rijd. en verzekeringen worden gekoppeld aan een inschrijving nu (heb zelf ook een camino in de garage die is verzekerd, en geen nr plaat heeft. ik heb nog 2weken om hem in te schrijven)

Gebruikersavatar
scuri
Neo Prof
Berichten: 244
Leeftijd: 52
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: 9185
Woonplaats: Wachtebeke
Locatie: Wachtebeke
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#184 Berichtdoor scuri » do 10 nov 2016, 21:55

fcapri schreef:autonoom 25km/h kunnen rijden valt onder bromfiets klasse A en moet binnen 2weken ook een nr plaat hebben. ALLE brommers moeten een nr plaat hebben.een gemotoriseerd rijwiel heeft als hoofddoel om trapondersteuning te leveren. het kan dus ook iets anders doen (namelijk kracht leveren als je niet trapt). en dan val je toch echt onder de brommers met bijhorende verzekering,nr plaat, helm.rijbewijs niet als je max 25km/h gaat.
staat ook duidelijk op de links die je geeft
Hm, ik ga nogmaals uit van: http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/kentekenplaten/elektrische_fietsen
- Een gemotoriseerde fiets (≤ 1000 W en ≤ 25 km/u) beschikt altijd over trapondersteuning maar kan ook zijn uitgerust met een motor die autonoom zonder gebruik van de pedalen kan werken. Je zou kunnen zeggen: een soort hybride manier van voortbewegen: je moet dit lezen als én, niet of. De exacte benaming is evenwel gemotoriseerd rijwiel (conform de EU 168/2013). Drie- en vierwielers worden nl. daaraan gelijkgesteld.
- Hoofddoel = trapondersteuning :arrow: dat mag men niet uit het oog verliezen natuurlijk
- Helmplicht: neen
- Rijbewijs: neen
- Verzekering: ja, indien de motor kan werken zonder trappen; neen indien enkel trapondersteuning
- Inschrijving nummerplaat: neen :!:
- COC: ja
- Verkeersregels van toepassing: fietsen
- Verordening 168/2013: L1e-A

Het verschil zit hem in de nuance: als het énkel autonoom rijden is, dan is het niet meer een gemotoriseerd rijwiel maar een échte bromfiets op twee wielen zoals de Honda Camino veronderstel ik (L1e-B). Dat bedoel je wellicht?

fcapri schreef:staat ook in de tabel dat je geen verzekering moet als er enkel trapondersteuning is, en wel verzekering als die autonoom rijdt. en verzekeringen worden gekoppeld aan een inschrijving nu (heb zelf ook een camino in de garage die is verzekerd, en geen nr plaat heeft. ik heb nog 2weken om hem in te schrijven
Hm, met volgende nuances.
- Gemotoriseerd rijwiel énkel trapondersteuning: géén verzekering, géén nummerplaat
- Gemotoriseerd rijwiel trapondersteuning en deels autonome motor: wél verzekering, géén nummerplaat
- S-Pedelec énkel trapondersteuning: géén verzekering, wél nummerplaat
- S-Pedelec trapondersteuning en deels autonome motor: wél verzekering, wél nummerplaat
- Bromfiets, i.e. énkel autonome motor: uiteraard wél verzekering en wél nummerplaat
Men kan dus stellen dat een gemotoriseerd rijwiel een nieuwe categorie L1e-A is en een S-Pedelec een bijzonder geval binnen de classificatie voertuigen L1e-B en binnen de wegcode.
:!: Ergo : verzekeringen worden niet altijd gekoppeld aan een nummerplaat (dat was wel in de oude regelgeving zo wellicht).

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 4722
Leeftijd: 46
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#185 Berichtdoor eeuwige reiziger » do 10 nov 2016, 22:02

fcapri schreef:autonoom 25km/h kunnen rijden valt onder bromfiets klasse A en moet binnen 2weken ook een nr plaat hebben. ALLE brommers moeten een nr plaat hebben.
een gemotoriseerd rijwiel heeft als hoofddoel om trapondersteuning te leveren. het kan dus ook iets anders doen (namelijk kracht leveren als je niet trapt). en dan val je toch echt onder de brommers met bijhorende verzekering,nr plaat, helm.
rijbewijs niet als je max 25km/h gaat.


In de overzichtstabel van de FOD staat nochtans heel uitdrukkelijk dat er geen nummerplaat voorzien is voor de gemotoriseerde fiets, ongeacht of die met trapondersteuning dan wel als die met een autonome motor werkt. Beide soorten horen thuis in categorie L1e-A. Een nummerplaat is alleen verplicht voor voertuigen uit categorie L1e-B, waar ook de bromfiets tot behoort (zowel klasse A als B).

Wil je een totaaloverzicht, dan moet je dit eens bekijken:

http://www.kantoorpeeters.be/uploads/do ... mfiets.pdf

scuri schreef::!: Ergo : verzekeringen worden niet altijd gekoppeld aan een nummerplaat (dat was wel in de oude regelgeving zo wellicht).


Vroeger ook niet, en al zeker niet voor 2014. Geen nummerplaat voor een bromfiets klasse A, terwijl een verzekering wel verplicht was.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & Thorax Tangens

Gebruikersavatar
scuri
Neo Prof
Berichten: 244
Leeftijd: 52
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: 9185
Woonplaats: Wachtebeke
Locatie: Wachtebeke
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#186 Berichtdoor scuri » do 10 nov 2016, 23:20

eeuwige reiziger schreef:In de overzichtstabel van de FOD staat nochtans heel uitdrukkelijk dat er geen nummerplaat voorzien is voor de gemotoriseerde fiets, ongeacht of die met trapondersteuning dan wel als die met een autonome motor werkt. Beide soorten horen thuis in categorie L1e-A. Een nummerplaat is alleen verplicht voor voertuigen uit categorie L1e-B, waar ook de bromfiets tot behoort (zowel klasse A als B). Wil je een totaaloverzicht, dan moet je dit eens bekijken: http://www.kantoorpeeters.be/uploads/do ... mfiets.pdf
Correct. Goed overzichtje ook. Volgens mij is er verwarring tussen bromfiets klasse A (snorfiets) = L1e-B en de nieuwe categorie gemotoriseerd rijwiel = L1e-A.Het HOOFDdoel van een gemotoriseerd rijwiel is trapondersteuning; een autonoom werkende motor kan erbij komen, men mag dat niet uit het oog verliezen. Dat overzichtje toont ook aan welke soep men ervan heeft gemaakt (alles door mekaar gemengd!) en wat S-Pedelecs allemaal niet mogen. Die onderbordjes met P zijn lokale bevoegdheid, dus het wordt een ramp, want gemeentes staan niet te springen om alles aan te passen voor max. (?) 500-tal verkochte S-Pedelecs in 't Vlaamsche land.

Gebruikersavatar
scuri
Neo Prof
Berichten: 244
Leeftijd: 52
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: 9185
Woonplaats: Wachtebeke
Locatie: Wachtebeke
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#187 Berichtdoor scuri » do 10 nov 2016, 23:23

eeuwige reiziger schreef:
scuri schreef::!: Ergo : verzekeringen worden niet altijd gekoppeld aan een nummerplaat (dat was wel in de oude regelgeving zo wellicht).
Vroeger ook niet, en al zeker niet voor 2014. Geen nummerplaat voor een bromfiets klasse A, terwijl een verzekering wel verplicht was.
Thx, dat wist ik niet zo.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 4722
Leeftijd: 46
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#188 Berichtdoor eeuwige reiziger » do 10 nov 2016, 23:39

scuri schreef:Thx, dat wist ik niet zo.


Uiteindelijk was België nog een van de zeldzame Europese landen waar bromfietsen met maximumsnelheid 25 km/u zonder nummerplaat mochten rondrijden. Bij KB van 28 maart 2014 werd dat gewijzigd en verviel het onderscheid tussen klasse A en B voor de inschrijvingsplicht.

Tot 2008 toerde mijn vrouw met een oude Honda Wallaroo rond, zonder nummerplaat, maar wel met verplichte BA. Op een bepaald moment heeft ze trouwens ook een helm in huis moeten halen, want voor 2002 was dat ook niet verplicht.

scuri schreef: Dat overzichtje toont ook aan welke soep men ervan heeft gemaakt (alles door mekaar gemengd!) ...


Was het niet zo belangrijk, dan zou ik bijna zeggen dat de Belgische wetgeving heerlijk absurd is. Zelfs met een flinke portie flou artistique. Jammer genoeg is het maar al te schrijnend...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & Thorax Tangens

fcapri
Helper
Berichten: 460
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#189 Berichtdoor fcapri » vr 11 nov 2016, 8:07

eeuwige reiziger schreef:
Vroeger ook niet, en al zeker niet voor 2014. Geen nummerplaat voor een bromfiets klasse A, terwijl een verzekering wel verplicht was.


maar dat veranderd nu wel vanaf december 2016. dan MOET je ook een nummerplaat hebben, gelijkvormigheidsattest, inschrijving en verzekering voor bromfietsen klasse A en B.
maar ze hebben er weer iets van gemaakt.
een electrische brommer die autonoom kan rijden, waar je ook mee kan trappen, die 25km/h kan en minder dan 1000W BLIJFT een fiets en behoeft geen nr plaat.
terwijl een brommerke van max 50cc die 25km/h kan, soms ook trappers heeft solex, camino, amigo,...) wel een helm moet, wel een nr plaat, wel een inschrijving...

wat dan nog erger is, bij verzekering van zo een gemotoriseerd rijwiel staat dan dat je ofwel een familiale ofwel een bromfiets verzekering moet hebben.
maar bromfietsverzekering is vanaf dit jaar voor nieuwe inschrijvingen gekoppeld aan de nr plaat, en MOET aangepast zijn voor december dit jaar voor reeds ingeschreven brommers.
hoe kan je nu een bromfiets verzekering halen voor een fiets die niet onder de brommers valt en geen nr plaat heeft.
dat zou hetzelfde zijn als ik een autoverzekering ga nemen op mijn velomobiel. dat lukt gewoon niet.

het opent natuurlijk een hele hoop deuren voor mij weer.
ik heb een honda amigo omgebouwd naar electrisch 650W motor, topsnelheid rond de 30-35km/h. ik heb speciaal een brommer genomen omdat die al papieren heeft. is veel makkelijker dan zelf zoiets te bouwen waar je nooit papieren voor hebt. echter wordt alles geweigerd omdat ik niet conform de gelijkvormigheidattest ben (wat een amigo trouwens niet eens heeft).
ik kan die nu wel bouwen, tandwielen wijzigen dat die max 25km/H rijd (en als een malle zal optrekken dan), 650W motor met accu pack erin en rondrijden als 'fiets'.
immers is elke brommer van minder dan 1000W die pedalen heeft nog steeds een fiets als die max 25 rijd

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 4722
Leeftijd: 46
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#190 Berichtdoor eeuwige reiziger » vr 11 nov 2016, 9:44

fcapri schreef:maar dat veranderd nu wel vanaf december 2016. dan MOET je ook een nummerplaat hebben, gelijkvormigheidsattest, inschrijving en verzekering voor bromfietsen klasse A en B.
maar ze hebben er weer iets van gemaakt.


Voor nieuw ingeschreven bromfietsen geldt dat al sedert 2014, maar er was in de wetgeving een overgangsperiode voorzien voor de oudere. Op het einde van dit jaar komt daar een einde aan.

een electrische brommer die autonoom kan rijden, waar je ook mee kan trappen, die 25km/h kan en minder dan 1000W BLIJFT een fiets en behoeft geen nr plaat.
terwijl een brommerke van max 50cc die 25km/h kan, soms ook trappers heeft solex, camino, amigo,...) wel een helm moet, wel een nr plaat, wel een inschrijving...


De wetgeving is opgebouwd rond een element dat volgens mij toch wel zinvol is, nl. de vraag of het voertuig al dan niet met spierkracht vooruit bewogen kan worden. Los van een aantal andere technische aspecten hebben we hier toch te maken met een fundamenteel verschil tussen "gewone" elektrische en gemotoriseerde fiets enerzijds en een bromfiets klasse A anderzijds.

wat dan nog erger is, bij verzekering van zo een gemotoriseerd rijwiel staat dan dat je ofwel een familiale ofwel een bromfiets verzekering moet hebben.
maar bromfietsverzekering is vanaf dit jaar voor nieuwe inschrijvingen gekoppeld aan de nr plaat, en MOET aangepast zijn voor december dit jaar voor reeds ingeschreven brommers.
hoe kan je nu een bromfiets verzekering halen voor een fiets die niet onder de brommers valt en geen nr plaat heeft.
dat zou hetzelfde zijn als ik een autoverzekering ga nemen op mijn velomobiel. dat lukt gewoon niet.


Eerlijk gezegd zou ik daar niet wakker van liggen. Verzekeringsmaatschappijen leveren bij het afsluiten van een bromfietsverzekering nu ook de nummerplaat af. In tegenstelling tot vroeger moet je dus niet langer langs twee loketten. Bijgevolg stelt het probleem zich niet. Bij een gemotoriseerde fiets krijg je van de maatschappij wel je verzekering maar geen nummerplaat. Klaar.

het opent natuurlijk een hele hoop deuren voor mij weer.
ik heb een honda amigo omgebouwd naar electrisch 650W motor, topsnelheid rond de 30-35km/h. ik heb speciaal een brommer genomen omdat die al papieren heeft. is veel makkelijker dan zelf zoiets te bouwen waar je nooit papieren voor hebt. echter wordt alles geweigerd omdat ik niet conform de gelijkvormigheidattest ben (wat een amigo trouwens niet eens heeft).
ik kan die nu wel bouwen, tandwielen wijzigen dat die max 25km/H rijd (en als een malle zal optrekken dan), 650W motor met accu pack erin en rondrijden als 'fiets'.
immers is elke brommer van minder dan 1000W die pedalen heeft nog steeds een fiets als die max 25 rijd


Voor oudere bromfietsen is er een regularisatieprocedure voorzien. Alleen geldt dat natuurlijk niet voor een bromfiets waar je zelf aan gesleuteld hebt. Geen idee hoe dat in zijn werk dan gaat.

Een bromfiets wordt echter nooit een fiets of een gemotoriseerde fiets, daar de technische beschrijvingen nu eenmaal anders zijn. Je laatste zin lijkt me bijgevolg dan ook een beetje voortvarend.
Laatst gewijzigd door eeuwige reiziger op vr 11 nov 2016, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & Thorax Tangens

fcapri
Helper
Berichten: 460
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#191 Berichtdoor fcapri » vr 11 nov 2016, 9:57

met die laatste zin, bedoelde ik dan meer in mijn geval.

iets dat 2wielen heeft, met pedalen kan rijden, autonoom kan rijden, max 1000w en max 25km/h valt onder een fiets.
een fabrikant die electrische scooters maakt, kan nu evengoed gemotoriseerde rijwielen gaan bouwen en verkopen. die hoeven immers geen verzekering of nr plaat te hebben. enige dat je moet voorzien is pedalen

bv dit ding:
Afbeelding

autonomie 40km, 350watt en dat spul kost nog geen 245€. probleem is dat die een pak duurder worden als je de europese homologatie moet doorlopen. maar die zou je nu als fiets kunnen gebruiken

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 4722
Leeftijd: 46
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#192 Berichtdoor eeuwige reiziger » vr 11 nov 2016, 9:59

fcapri schreef:autonomie 40km, 350watt en dat spul kost nog geen 245€. probleem is dat die een pak duurder worden als je de europese homologatie moet doorlopen. maar die zou je nu als fiets kunnen gebruiken


Hoogstwaarschijnlijk niet, daar de technische specificaties nu eenmaal toch wijzen op een bromfiets.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & Thorax Tangens

Gebruikersavatar
scuri
Neo Prof
Berichten: 244
Leeftijd: 52
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: 9185
Woonplaats: Wachtebeke
Locatie: Wachtebeke
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#193 Berichtdoor scuri » vr 11 nov 2016, 13:58

fcapri schreef:met die laatste zin, bedoelde ik dan meer in mijn geval.
iets dat 2wielen heeft, met pedalen kan rijden, autonoom kan rijden, max 1000w en max 25km/h valt onder een fiets.
een fabrikant die electrische scooters maakt, kan nu evengoed gemotoriseerde rijwielen gaan bouwen en verkopen. die hoeven immers geen verzekering of nr plaat te hebben. enige dat je moet voorzien is pedalen
bv dit ding:
Afbeelding
autonomie 40km, 350watt en dat spul kost nog geen 245€. probleem is dat die een pak duurder worden als je de europese homologatie moet doorlopen. maar die zou je nu als fiets kunnen gebruiken

Hm. Men moet zich de vraag stellen: is de e-ondersteuning bedoeld om hoofdzakelijk trapkracht te geven, m.a.w. een steuntje bij het trappen? Indien niet: dan is dit géén gemotoriseerd rijwiel. Die pedalen staan er dan gewoon op om de voeten op te laten rusten. Laat staan in dit geval een fiets (is >250W)! Dit is gewoon een brommer, dus in cat. L1e-B. PEDALEN op zich zijn géén criterium voor indeling! Ze moeten dienen om te trappen opdat men als fiets of als gemotoriseerd rijwiel beschouwd wordt. Natuurlijk kàn een elektr. scooterbouwer omschakelen naar trapondersteuning, maar we zien dat dit eerder gebeurt in de fietsindustrie. Ik zie nog niemand op zo'n model trappen. Bovendien, mocht deze + 25km/h kunnen, dan moet de massa naar max. 35 kg opdat het een S-Pedelec blijft. Koeriers bv. hebben gans andere modellen in het L1e-A segment. Bovendien moeten die aziatische bouwers er een COC bij afleveren, zoals je zegt. Hetgeen zelfbouwers zal ontmoedingen. Daarom worden velomobielen ontzien, gezien de kleine schare aan bedrijfjes in een verwaarloosbaar segment (lees ook: economisch niet bedreigend voor de autolobby). Vergeet ook niet dat motor en andere componenten óók moeten voldoen aan heel wat Europese regelgeving.
Men moet goed onderscheiden:
1) FIETS
a) zoals we kennen
b) met als bijzonder geval: de e-fiets met énkel trapondersteuning tot 25 km/h en met motor max. 250W
2) GEMOTORISEERD RIJWIEL (L1e-A)
a) ook hier: hoofddoel = TRAPondersteuning
b) met als bijzonderheid: toegelaten is dat het rijwiel zich autonoom kan voortbewegen, dus zonder trappen, maar a) is hoofdzaak!
c) max. 25 km/h en max. 1000W
3) BROMMER (L1e-B) (ik spreek niet graag over bromfiets omdat 'fiets' nogal raar overkomt in deze categorie behalve bij een S-Pedelec)
a) al wat zich énkel autonoom kan voortbewegen zoals we al kenden, nl. brommer klasse A en B
b) met als bijzonder geval: de S-Pedelec die echter moet voldoen aan specificaties als: HOOFDdoel = trapondersteuning, max. 35kg, max. 4x trapkrachtondersteuning (dus trapt men 100W, dan mag het ding max. 400W bijsteken -> m.a.w. al het beschikbare e-vermogen daarboven wordt niet benut), met als bijzonderheid autonome voortbeweging màg maar niet als hoofdzaak en niet uitsluitend, en nog een paar zaken.
c) max. 45 km/h
d) max. 4000W
e) max. 50 cm3 voor interne verbrandingsmotor
f) max. toelaatbare massa volgens fabrikant, met uitzond. b) voor S-Pedelec max. 35 kg

Hier ziet men hoe de EU-wetgever alles door mekaar klutst: e-tussenvormen deelt men maar liefst op in 3 categorieën en daarbinnen gaat men énkel ondersteuning (pedelec) nog eens vermengen met autonoom kunnen voortbewegen (e-bike). De reden daarvoor is dat men zitten foefelen heeft op hoog niveau. Alle landen, alle consumenten, alle 'tussenfietsers', het milieu, de duurzaamheid, de mobiliteit, de nationale wegcodes 'zitten' er nu 'mee'. Dank u, EU-hypocrieten die dansten naar de pijpen van de autolobby.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 4722
Leeftijd: 46
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#194 Berichtdoor eeuwige reiziger » vr 11 nov 2016, 14:12

scuri schreef:Hier ziet men hoe de EU-wetgever alles door mekaar klutst: e-tussenvormen deelt men maar liefst op in 3 categorieën en daarbinnen gaat men énkel ondersteuning (pedelec) nog eens vermengen met autonoom kunnen voortbewegen (e-bike). De reden daarvoor is dat men zitten foefelen heeft op hoog niveau. Alle landen, alle consumenten, alle 'tussenfietsers', het milieu, de duurzaamheid, de mobiliteit, de nationale wegcodes 'zitten' er nu 'mee'. Dank u, EU-hypocrieten die dansten naar de pijpen van de autolobby.


Is dat allemaal niet een beetje teveel azijn? Ik wil best geloven dat de Europese richtlijnen vanuit bepaalde perspectieven geen schoonheidsprijs verdienen, maar is het allemaal echt zo erg zoals je het voorstelt? Hoe anders had je het wel geregeld gezien? Welke wettelijke status had jij toegekend willen zien aan de elektrische fiets? Op welke wijze werd er dan best omgegaan met snelle pedelecs die tot 35, 45 of zelfs nog vlugger kunnen gaan?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & Thorax Tangens

gentenoare
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Woonplaats: Ottenburg
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#195 Berichtdoor gentenoare » vr 11 nov 2016, 14:47

al die regelgeving vertraagt de innovatie en is die echt wel nodig
uitgangspunt zou moeten zijn: ben je een gevaar op de weg?
En dan maakt het weinig uit of je met een s pedelec of een koersfiets aan 35 of 45 km per uur rijdt.
Bergaf haal je met koersfietsen 60-80 km uur, so what, niemand heeft daar ooit een probleem van gemaakt.

Verder is het kwestie van respect in het verkeer voor tragere en zwakke weggebruikers.
En er zullen inderdaad wel hooligans zijn en conflicten, maar so what.

Al die regelgeving om mensen tegen zichzelf te beschermen... let it go en steek energie in betere infrastructuur.
E WAW 263


Terug naar “Veiligheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast