wat mij vooral stoort aan die speedelec's is dat ze eigenlijk door ons strot zijn geduwd door de industrie.
Ze zijn in de tijd begonnen met elektrische fietsen te bouwen met een motor van 250W en 25km/h maar dan heeft men ons willen duidelijk maken dat 250W voor regio's als Zwitserland en Oostenrijk niet handig waren wegens te weinig vermogen. Dus voor die regio's hebben ze dan de 500W motoren beginnen maken. En toen heeft iemand op het lumineuze idee gekomen dat als je zo'n 500W niet gebruikt in de lage landen 25km/h veel te weinig was we zouden deze dus beter kunnen inzetten om er 45km/h mee te gaan rijden. Nu hoor ik zelfs al stemmen opgaan om 750W motoren te gaan gebruiken want in de berg regio's slagen ze er bijna niet in om 45km/h te rijden met een 500W motor.
Ondertussen door de boem van deze industrie zijn ook de effecentie en koppel van die motoren al veel gestegen waardoor sommigen eigelijk met een elektrische scooter met pedalen rond rijden zoal Fcapri het zo mooi verwoord.
Wat ze voor mij eerst moeten aanpakken is de vermogens weg te laten uit de beschrijving van de elektrische fiets en de newton koppel in de plaats. Dit zou zorgen voor een veel efecientere motoren met een zeer laag verbruik en dus veel groter actieradius.
het grootste probleem zit hem bij mij ook nog steeds in de wetgeving. men verplicht de bereiders van een Speedelec een helm te dragen die aan de norm EN1078 voldoet. Maar die norm is totaal niet goed genoeg om de inpakt die je kan krijgen tijdens een val aan hoge snelheden (+40km/h) tegen te houden in het beste geval zal de helm een deel van de inpakt opvangen de rest is voor je hoofd zelf.
EN 1078, entitled Helmets for pedal cyclists and for users of skateboards and roller skates, is a European standard published in 1997. It is the basis of the identical British Standard BS EN 1078:1997.[1] Compliance with this standard is one way of complying with the requirements of the European Personal Protective Equipment Directive (PPE; 89/686/EEC).[1]
EN 1078 specifies requirements and test methods for bicycle helmets, skateboard and roller skate helmets. It covers helmet construction including field of vision, shock absorbing properties, retention system properties including chin strap and fastening devices, as well as marking and information.[2]
The standard's key features are:[1]
Test anvils: Flat and kerbstone
Drop apparatus: Guided free fall
Impact velocity, energy or drop height flat anvil: 5.42–5.52 m/s
Impact energy criteria: < 250g
Roll-off test: Yes
Retention system strength: Force applied dynamically. Helmet supported on headform.
En ja ze zijn ook verplicht tijdens wielerwedstrijden en zo maar ook daar ik al verschillende keren bewezen dat die helmen totaal niet voldoen. Daarmee nog rekening houden dat die fietsers na een val wel degelijk hun helm zullen vervangen. Dit zal de jan modaal met de pet zeker niet doen. Ik weet niemand die zomaar zijn helm weg doet omdat hij gevallen is, zeker niet als er geen zichtbare schade is. Zolang men er niet voor kan zorgen dat die helm ook helpt kan je al geen verplichtingen invoeren.
De wetgeving die geld in Nederland vanaf 2017 is daar veel strikter in en gebruikt een andere en veel veiligere norm voor helmen maar daar zitten ze nu net met een probleem. Voor die norm zijn ze nog helmen aan het ontwikkelen en zal de wetgeving dus te vroeg komen met als gevolg dat je genoodzaakt bent om een bromfietshelm te gaan dragen in die tussenperiode.
En ondertussen spreken we over een eengemaakt Europa maar de wetgeving per land verschilt zo dat er gewoon geen beginnen aan is. Daarom had ik liever gezien dat ze de Speedelec verbeiden tot ze voor heel Europa tot een consensus gekomen zijn. Dit komt zowel de fietsers als de wetgevende macht ten goede. Nu voert men maar wetten in die dan met de tijd gewijzigd moeten worden tot die passen aan de Europese waardoor uiteindelijk bijna niemand meer weet hoe de wet nu wel in elkaar zit. De reden van mijn verbod is ook gedeeltelijk te maken omdat nu de industrie de normen aan het bepalen is. Zij brengen dingen op de markt die niet conform zijn aan de wetgeving en laten daarna gewoon de wetgever zich aanpassen zodat zij kunnen verkopen. M.a.w. de industrie bepaald wat we wel en niet zullen gaan doen. Ik ze het echt gebeuren dat van zodra Europa de wetgeving rond Speedelec's klaar heeft, de industrie aangezet zal komen met de 750W motoren. Om een idee te geven we zitten dan aan een vermogen van net meer dan 1pk en gaan daarmee in dezelfde wedloop van de auto mee. op de meeste plaatsen in Europa mag men maar max 130km/h rijden. Maar dit heeft de industrie niet tegengehouden, in de loop van de jaren gaat de max snelheid van de wagens nog steeds naar boven samen met het vermogen. Waarom is dat nodig omdat het kan en ze willen tonen aan de anderen dat ze een stapje voor staan op hen.
Ik zie die zelfde trend nu ook ontstaan bij de elektrische fietsen. Met die verschil dat bij wagens nog enig sinds nagedacht word over veiligheid van de inzittende. Ik zie niet goed in hoe je dit zal gaan oplossen bij de fiets.