Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#61 Bericht door fcapri »

automobilisten kunnen zeg echt idioot gedragen. ik reed vorige week in kruishoutem bergaf naar waregem. 2km redelijk steil bergaf. ik kan er tot net geen 70km/h halen. er stond een zware ZW wind met kracht 4, dus ik hield me aan 45-50km/H waarbij ik er iets meer dan 2min over doe op die 2km.

er zijn me 7 !!! voertuigen voorbij gegaan over de volle witte lijn. er is niks fietspad, en door de bochten totaal geen zicht op tegenliggend verkeer. 1 auto is achter mij gebleven en pas aan de stippellijn op een rechts stuk voorbij gegaan. als er dus op nog geen 3 min al 7chauffeurs een overtreding van 3de graad begaan, is het erg gesteld (daar lopen boetes op tot 2500€ en tot 6dagen rijverbod. 7 van de 8 nemen dus dat risico om toch maar 20sec sneller beneden te zijn)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#62 Bericht door Brechtix »

Even terug on topic:

Ik heb de pagina's over wetgeving aangepast:
http://nl.fietser.be/diensten/wetgeving

..........
Conclusie: Hybride velomobielen R<400mm blijven net als pedelecs gewoon rijwielen, en worden met een hulpmotor geen bromfietsen klasse A, B, P, pedelecs, of speed pedelecs. Met andere woorden:
Trikes en velomobielen zijn volgens de Europese wet RIJWIELEN ongeacht een hulpmotor.

Update19/9/2016:

Per 1 october 2016 wordt de Belgische wegcode geupdatet via dit KB van 21 juli 2016 tot wijziging van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Dit KB baseert zich expliciet op bovenstaande Europese verordening EU168/2013, waardoor de redenering wordt bevestigd. Consequent wordt de nieuwe categorie Speed-Pedelecs AKA bromfiets klasse P beperkt tot TWEEwielers (zithoogte wordt niet vermeld). (bron)

Wel bekome het u.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 799
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#63 Bericht door Helen »

Dankje Brechtix!

Nog twee vraagjes:
- kan ik problemen krijgen omdat de trapondersteuning van de E-WAW meer dan 250 W levert (ik zie de meter tot iets boven de 400 gaan).
- kan ik problemen krijgen als de trapondersteuning van de E-WAW doorgaat tot > 25 km/h?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#64 Bericht door eeuwige reiziger »

Helen schreef: - kan ik problemen krijgen omdat de trapondersteuning van de E-WAW meer dan 250 W levert (ik zie de meter tot iets boven de 400 gaan).
Heeft dat niet te maken met het verschil tussen nominaal en maximaal vermogen?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#65 Bericht door CapoJan »

Ik pluisde gisteren de technische bepalingen in de wegcode nog verder uit. Als ik alles goed begrepen heb, betekent
> 250W nominaal vermogen (oude wet, want in de nieuwe voor e-bikes mag tot 1 kW - prima voor mindervaliden en transportfietsen)
> 25 km/u (met 10% toegestane afwijking)
in het geval van meer dan twee wielen dat het voertuig automatisch als bromfiets klasse B beschouwd wordt. Als je dan de technische vereisten voor zo'n bromfiets naleest, is het nogal duidelijk dat een trike of velomobiel daar nooit aan kan voldoen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#66 Bericht door fcapri »

waar vond je dat capojan, dat alles meer dan 2wielen automatisch bromfiets wordt?

er komt idd een probleem als ze al die speedpedelecs en ebikes in de bromfietsenklasse gaan gooien. zeker omdat ze binnen een paar jaar een jaarlijkse technische keuring gaan invoeren voor brommers.. ze zijn er een ware soep van aan het maken.

het is ook absurd om vermogen EN snelheidsbeperkingen op te leggen. vroeger hadden ze al 25cc en 50cc, dat werd uiteindelijk allemaal 49cc met limieten op snelheid (25 en 45km/h voor klasse A en B). nu gaan ze fietsen limieteren op 250watt en 25km/h. maar een electrische koersfiets heeft met 100-150watt al genoeg om 25 te halen, terwijl zo een zware bakfiets met 300watt de 25km/h met moeite gaat halen
al die hooverboard en segway dingen laten ze dan gewoon doen (de zogenaamde voortbewegingstoestellen), die mogen tot 18km/h ZELFDSTANDIG rijden. als je niet sneller gaat dan stapvoets, ben je voetganger, ga je sneller, ben je een fiets

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#67 Bericht door CapoJan »

Wel, om te beginnen een citaat uit Brechtix zijn bijdrag: 'Consequent wordt de nieuwe categorie Speed-Pedelecs AKA bromfiets klasse P beperkt tot TWEEwielers'
Bij mijn weten hebben velomobielen meer dan twee wielen, dus kunnen het geen speed spedelecs zijn.
Uit het KB van 9/9/2016: 'ofwel een ²bromfiets klasse B², dit wil zeggen : (...)
elk drie- of vierwielig voertuig, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur (cfr redenering van Fietser.be) en met de volgende kenmerken :
— een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met elektrische ontsteking betreft, of
— een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met compressieontsteking betreft, of
— een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.'
De voornaamste onzekere factor is de definitie 'door de constructie bepaalde maximumsnelheid'.

Het echte probleem komt daarna, als je de technische eisen voor een bromfiets erop naslaat.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#68 Bericht door fcapri »

volgens mij ligt het iets anders.
2wielers die sneller dan 25km/h gaan zullen als bromfiets geklasseerd worden.
3/4wielers die sneller dan 25km/h met motor gaan zullen dan eerder onder autos vallen, net zoals gebeurd met een quad (landbouwvoertuig of auto afhankelijk van de snelheid)

we gaan geen vrijspel krijgen door een VM met electromotor te voorzien die 40 haalt

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#69 Bericht door fcapri »

eeuwige reiziger schreef:
fcapri schreef:met die opgedreven pedelecs, bedoel ik dan ook dat ze 31 lopen met de motor die nog helpt. tot nu toe geenenkele ondersteunde fiets tegengekomen die schoon zijn 25 reed.
als ik er dan naast rijd en aan die 'oudere' vraag: 'die rijd precies wat snel hé'.
antwoorden ze allemaal: ja, laten aanpassen, 25 is wat traag.
Hier fantaseer je er echt op los. Grote merken als Batavus, Sparta, Giant... - heel populair bij ouderen - geven de broncode niet aan de verdelers (en vergeet het maar bij Bosch of Panasonic ook maar iets los te wrikken). Daarnaast staan de meeste fietsenboeren nu eenmaal niet bekend om hun grote kennis van de software die achter het hele systeem zit.
en speciaal voor u
http://www.drumo.nl/elektrische-fiets-o ... ing-dongle
simpele dongles die je over de originele snelheidssensor plakt, of die je ergens in de kabels ertussen steekt. er is een GROTE markt voor die tuning.

SX dongle:
Afbeelding

badasses tuning chip: gewoon dat ding over uwe opnemer klikken en ge zijt 'getuned' tot 45km/h
Afbeelding
Bosch,Brose,Kalkhoff Impulse.Gazelle Impulse,Panasonic en Yamaha zijn allemaal te tunen.

en t schone is, het wordt u gewoon meegedeeld als ge hem gaat kopen. de verdeler wil het zelf voor u installeren.
maarja, ik fantaseer er blijkbaar gewoon op los, en dat er maandelijks dergelijke topics op electronicafora verschijnt zal ook mijn verbeelding zijn.
staat zelf gewoon allemaal beschreven ook: http://bosch-ebike.be/pages/nl/info/611 ... uning.html

die dingen worden massaal opgedreven, net zoals brommertjes klassa A vroeger ook allemaal dik 50-70km/h gingen.
onthoud mijn woorden, die dingen gaan gepakt worden en er zal een heksenjacht komen op alle fietsen die harder dan 30 gaan. tijd voor wakker te worden en u zover mogelijk van die illegale praktijken weg te houden. ook fietszaken die motoren bijbouwen in waw, faw,... houden hun best schoon aan de regeltjes

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#70 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef:onthoud mijn woorden, die dingen gaan gepakt worden en er zal een heksenjacht komen op alle fietsen die harder dan 30 gaan. tijd voor wakker te worden en u zover mogelijk van die illegale praktijken weg te houden. ook fietszaken die motoren bijbouwen in waw, faw,... houden hun best schoon aan de regeltjes
Ik rijd met mijn Brompton soms harder dan 30. En er zit geen motor in.... Ik moet het nog zien, geeft namelijk een enorme werklast voor de politie om alles te controleren en als ze het niet 123 kunnen vinden kunnen ze ook niet alles maar in beslag nemen, want dat wordt een enorme berg fietsen. Als dit veelvuldig toegepast wordt denk ik dat de fabrikant een boete krijgt en niet de fietser.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#71 Bericht door Lex »

Jo2p schreef: Ik rijd met mijn Brompton soms harder dan 30. En er zit geen motor in.... Ik moet het nog zien, geeft namelijk een enorme werklast voor de politie om alles te controleren en als ze het niet 123 kunnen vinden kunnen ze ook niet alles maar in beslag nemen, want dat wordt een enorme berg fietsen. Als dit veelvuldig toegepast wordt denk ik dat de fabrikant een boete krijgt en niet de fietser.
Waarom zou de fabrikant er een boete voor krijgen? Er zijn zoveel tuningonderdelen die verkocht worden die niet dienen voor op de openbare weg. Het blijft de fietser zijn eindverantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door Lex op zo 25 sep 2016, 6:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#72 Bericht door Jo2p »

Lex schreef: Waarom zou de fabrikant er een boete voor krijgen? Er zijn zoveel tuningonderdelen die verkocht worden die niet dienen voor op de openbare weg. Het blijft de fietser zijn eindverantwoordelijkheid.
Omdat de fabrikant in het ontwerp toestaat dat dit kan. Het is heel goed mogelijk een motormanagement systeem te ontwerpen waarbij niet meer gesjoemeld kan worden, ook niet via de sensor.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#73 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:08, 5 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#74 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#75 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie