Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#46 Bericht door fcapri »

een gewone velomobiel hoeft niet veel te vrezen dan. ze gaan ff kijken of er een motor in zit. geen motor = rij maar verder.
MAAR, wat als je een eVM hebt? daar zit dan een motor in, hoe gaan de agenten controlleren of jouw eVM 35 reed met de motor, of 35reed op spierkracht. dat kunnen ze enkel achterhalen door de fiets in beslag te nemen.

nuja, of het echt zo vlot zal gaan... zolang je geen 70 doet op busbanen, zal het nog wel meevallen. als ze je tegenhouden aan 35 en je zit helemaal bezweet, zullen ze ook wel al genoeg weten. ben gisteren ff gestopt bij onze wijkagent toen die het verkeerd regelde. ff babeltje mee gedaan. ik kom die zowat dagelijks tegen, ik met de VM, hij met de fiets. hij heeft me nog geen enkele keer scheef bekeken hoor. en die WEET dat ik aan oldtimers werk en ook een electrische oldtimer/moto/bromfiets wil bouwen.

veel zal afhangen hoe ge u gedraagd. 35km/h op de weg in bebouwde kom, 50km/h in zone 70... geen kat die er naar kraait.
aan 50km/h autos en brommers beginnen inhalen in bebouwde kom... dan gaan ze u wel eens stoppen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#47 Bericht door eeuwige reiziger »

Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom er zo'n opgeklopt sfeertje rond de elektrische fiets hangt. Al jaren worden we rond onze oren geslagen met berichten "hoe gevaarlijk zo'n fiets wel is (voor ouderen)" en meer van dat leuks. En toen kwam de snelle elektrische fiets en het plaatje wordt sedertdien nog op een hoger toerental afgespeeld.

Klopt het allemaal wel? Hoeveel ongelukken gebeuren er met en door senioren bijvoorbeeld die uiteindelijk geen weg konden met de kracht van een elektrische ondersteuning? Hoe zit het met de cijfers over ongevallen met die snelle jongens? Is er eigenlijk hoegenaamd iets van waar?

Soms bekruipt me het gevoel dat bepaalde belangengroepen - de autoindustrie om het maar volledigheidshalve te zeggen - dergelijke geruchten wel eens de wereld zouden kunnen insturen. Een snelle pedelec betekent vaak geen tweede wagen meer voor het huis. Nu loop ik nooit echt warm voor complottheorieën, maar bij dat belerend middenvingertje stel ik mij soms wel eens vragen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#48 Bericht door fcapri »

als ik soms moeite moet doen om 25km/h aan te houden, en ik wordt door een 70jarige voorbij gestoken, dan kan dit toch tot gevaarlijke situaties leiden. ik ben al niet ongeval vrij met de bukfiets, dus wat dan met mensen die nog eens zoveel trager reageren op een onvoorzienigheid.

verder zie je er genoeg artikels van in de kracht. t is al niet het eerste dodelijk ongeval met een electrische fiets. de vraag is dan ook altijd, was de fiets de oorzaak, of iets anders? het slachtoffer kan het in ieder geval niet uit leggen...

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/fietse ... -bike.html
Er zijn nog geen officiële statistieken die het onomstotelijk bewijzen, maar medewerkers van hulpdiensten en politie maken er in ieder geval geen geheim van: er is sprake van een toename van het aantal fietsongelukken. De afgelopen tijd is er een stijging in het aantal fietsongelukken met dodelijke afloop en de vorige voorzitter van de Fietsersbond Zuidoost-Brabant, Hetty Otten, is er zeker van dat deze trend grotendeels veroorzaakt wordt door het stijgend aandeel van de elektrische fiets.

Statistieken van ongelukken met de e-bike:
De statistieken laten wel zien dat de stijging in 2011 met name wordt veroorzaakt door fietsers van boven 65 jaar die grotendeels als gevolg van eenzijdige ongelukken omkomen. Als -vermoedelijke- oorzaken hiervan worden genoemd:
De hogere snelheid van de e-bike, waardoor er minder tijd is voor correctie van de fietser zelf en de medeweggebruikers
De grote(re) snelheidsverschillen op fietspaden, waardoor er meer wordt ingehaald op vaak te smalle fietspaden of wegen met fietsstroken
Het grotere gewicht van de e-bike, die gemiddeld wel zo'n 9 kilo zwaarder kan zijn dan een fiets zonder trapondersteuning
De ongelijke gewichtsverdeling bij een e-bike; bij de meeste e-fietsen vindt de aandrijving plaats op de naaf van het voorwiel, waardoor deze extra zwaar is en bij gladheid extra snel onderuit glijdt
Senioren hebben meestal een lagere reactiesnelheid, evenwichtsgevoel en spierkracht en zijn daardoor op een e-bike extra kwetsbaar
vcerder zit ik ook op een electronica forum en daar komen toch regelmatig dezelfde topics tevoorschijn. fietsen die opgedreven zijn tot 28-30km/h en dan komt de vraag of het nog sneller kan. ze zitten namelijk aan de limiet van de calibratiewaardes, dus de fietsmaker kan niks extra meer doen.
en nee, ik ben hier niet aan het dagdromen, dat is helaas al realiteit. controllers worden geswapped, motoren wordt herspaakt in andere wielen, grotere bandenmaten worden gesplaatst, trapsensoren worden misleid,...
nu bij de nieuwe middenasmotors is er weer een nieuwigheid opgedoken. de achterwielsensor verplaatsen naar de trapas en daar 2magneetjes op plakken. terwijl je achterwiel op 200rpm normaal 25km/h rijd, krijg je nu dat je trappers aan 100rpm moeten draaien met 2 magneetjes voor de motor ermee ophoud. afhankelijk van uw gekozen versnelling, gaat ge daar dan wel 35-40km/h mee (3:1 verhouding van voorste tandwiel tov achterste, en je hebt 2magneetjes. dus je kan 1.5keer sneller dan origineel).

ik heb zelf ook al ervaring met electrische fietsen, mijn zelfbouw reed 22km/h zelfstandig en 29km/h als ik iets meetrapte. boven de 30km/h begon de motor meer spaning te leveren dan de accu en werd er weer opgeladen. zou ik nu een 25.2 of 28.8 accupakket maken ipv mijn 22.2V pack, dan kom ik zowieso al boven de 35km/h. de fiets werd voor die reden dan ook afgebroken. het was namelijk een brommer ipv een fiets (ja, ik was al voor op de wet). ik ben nu al ongeveer 1jaar bezig om een electrische honda novio te bouwen, loop jammerlijk continue vast tegen wetteksten van homologatie, verzekering, EMC testen,...
met mede-hobby-ist in NL heeft de handdoek al in de ring gegooid, het is onmogelijk legaal te krijgen, ik heb ook al opgegeven een brommer te kunnen bouwen, en wacht nu de wetgeving rond zelfbouw speedelecs/ebikes af want daar is misschien nog een achterdeurtje. anders wordt de brommer helaas ook afgebroken

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#49 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef:Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom er zo'n opgeklopt sfeertje rond de elektrische fiets hangt. Al jaren worden we rond onze oren geslagen met berichten "hoe gevaarlijk zo'n fiets wel is (voor ouderen)" en meer van dat leuks. En toen kwam de snelle elektrische fiets en het plaatje wordt sedertdien nog op een hoger toerental afgespeeld.
Terwijl zedig wordt gezwegen over de cijfers over hoeveel auto's elke week tot schroot "gereden" zijn
en hoeveel inhoud naar een ziekenhuis of erger...


Ik leef misschien in een andere wereld maar die oudjes
die aan 25 en 30 km/u over de fietspaden razen heb ik nog nooit gezien.
Vandaag had ik er weer enkele. Gezellig aan 19-20 km/u waren die aan het peddelen.
Niets gevaarlijks aan, rustig aan de rechterkant van het jaagpad aan het fietsen en me helemaal niet hinderend.
Dat is niet razendsnel, ook niet tergend traag als je er even achter moet blijven (bij tegenliggers bvb).

De enige die ik met elektrische ondersteuning aan 25-27 km/u heb zien "vlammen" waren jongere mensen
die het dan ook weer vrij veilig deden en zonder storen of hinderen het woon-werk afstand sneller en minder vermoeiend konden afleggen.

Soms vraag ik me wel af, zijn de verhalen over de oudjes die zichzelf en anderen de dood in fietsen ware feiten
of gewoon broodje aap verhalen om iedereen in de auto te houden zodat de autolobby hun broodheer kan behouden?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#50 Bericht door fcapri »

ik heb laatst zo een oudere man op een electrische fiets achter mij gehad, en heb verdorie hard moeten doortrappen met de FAW om die eraf te rijden.
helaas was er op het laatste een ferme helling, ik heb bicky daar nog ingehaald en terwijl ik hem voorbij reed nog gezegd dat ik doorrijd want al een hele tijd een electrische fiets achter mij had. helaas had die kerel me daar terug ingehaald :oops: .

wat was er nu, hij had een vriend die ooit velomobielen had gebouwd in gent, en hij wou me absoluut inhalen om te weten of de mijne een alu of polyester versie was.
en ik maar moeite doen om die eraf te rijden, terwijl hij alle moeite deed om me in te halen.

die zen geval ging ook best hard vooruit, k heb zijn snelheid niet gechecked aangezien ik die meer dan hard genoeg voorbij was gereden.
in men bukfiets tijd heb ik toch ook eens ferm moeten trappen om ene terug in te halen die me op de brug voorbij was geraakt. daar heb ik +30 moeten doen om erbij te komen, en terwijl mijn teller nog steeds in de 30weergaf zag ik op zijn display toch ook 31 staan. zelf met wat afwijking erbij zat die nog zeker rond de 28-30km/h, allesinds te snel.

en die bevestigde mij dat hij die had laten aanpassen.

ooit al eens achter een speedelec gezeten en op 46km/h toch moeten afhaken, ik geraakte er gewoon niet meer bij.
met de gewone bukfiets kan ik gemiddeld een 20-22km/h neerzetten, een gepensioneerde aan 20km/h constant is dan best hard.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#51 Bericht door CapoJan »

Even herinneren aan wat de topicstarter voor ogen had: 'Als iemand daar iets noodzakelijks kan aan toevoegen, een fout of tekort vindt, of anderszins een nuttige bijdrage kan leveren aan het onderwerp, hoor ik het graag.
Dat mag hier in deze topic, maar gelieve niet zomaar iets te roepen dat je zelf niet degelijk geresearched hebt, zodat we iets hebben aan deze thread. Merci!'
Straffe verhalen over opgevoerde elektrische fietsen voldoen hier volgens mij niet aan. Daarvoor moet je in de babbelhoek zijn.

Praktische vraag: ik lees dat je om een plaat aan te vragen een COC (certificate of conformity) moet voorleggen. Ik denk niet dat er fabrikanten van velomobielen of ligfietsen zijn die dat kunnen afleveren? En dan denkend aan Brecht zijn uitleg/interpretatie van de Europese ontwerpwet: moet dat in die gevallen? Uit de analyse die hij deed, kunnen we afleiden dat hieraan gewoon niet gedacht is. Wat het zou kunnen zijn, is wat Brecht in zijn tekst analyseert/interpreteert.

Dan kan ik fcapri wel volgen: zo lang je niets uitlokt, zal het geen probleem zijn. 70 rijden in de bebouwde kom en al toeterend een politiecombi inhalen, dat kunnen we als provocatie zien :mrgreen:
Op het moment dat je in een ongeval betrokken raakt, kan dat wel veranderen.

Het blijft bizar: als je met je DF puur op spierkracht 50 rijdt, is er geen enkel probleem. Rij je 40 met ondersteuning, dan ben je onwettig bezig... Met andere woorden: het gaat niet om hoe snel je rijdt, maar om de soort aandrijving.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#52 Bericht door fcapri »

toch misschien een toevoeging naar wat er op brecht zijn site staat:
Wij gaan er van uit dat de fiscale voordelen op fietsen (fietsvergoeding en voordeel alle aard belastingvrij, aftrek 120% fietsgerelateerde kosten) gewoon gelden voor rijwielen. Immers:

Code: Selecteer alles

Het koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 stelt dat de fietsvergoeding een kilometervergoeding is "voor verplaatsingen met de fiets tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling". Wat een "fiets" is wordt verder niet gedefinieerd.
De fiets moet aan de definitie van een rijwiel in de zin van de Wegcode (Ref 2, Art 2, 2.15.1) beantwoorden, dat wil zeggen:
"… elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door EEN of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler. De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.".

en dit is bij ons op het werk omschreven als zijnde recht op fietsvergoeding:
De belangrijkste drijvende kracht moet dan ook worden verstrekt door de gebruiker in zittende, liggende of staande houding.
Het gebruik van een fiets met elektrische ondersteuning wordt toegestaan, ongeacht de manier van opladen van de batterij (door te trappen, via het elektriciteitsnet, door zonne-energie…) voor zover de gebruikte fiets aan de toekenningsvoorwaarden beantwoordt. De autoriteit dient zich hiervan te vergewissen op basis van de technische fiche van de fabrikant die bij de aanvraag dient te worden gevoegd.
In dit geval, dient een bijzondere aandacht aan de volgende punten te worden besteed (zie voorbeeld in Bijl F):
- Max vermogen = 0,25 kW,
- aandrijfkracht wordt onderbroken op 25 km/u of indien de bestuurder ophoudt met trappen.
De fietsvergoeding wordt eveneens toegekend voor het gebruik van een rolstoel of enig ander vervoermiddel voor mindervaliden, eventueel met elektrische ondersteuning, of enig ander niet-motorisch aangedreven licht vervoermiddel voortbewogen door de spierkracht van de gebruiker(s), zoals de tandem (de fietsvergoeding wordt toegekend aan elk van beide gebruikers), step of rolschaatsen.
@ capojan: ik vermoed eerder dat het probleem zich voordoet aan deze zin: "De belangrijkste drijvende kracht moet dan ook worden verstrekt door de gebruiker in zittende, liggende of staande houding".
ik ben er ook altijd al tegen geweest dat een speedelec aanzien wordt als 'fiets'. ik stel me altijd de vraag dan:
ben je aan het fietsen en helpt de motor?
of ben je aan het brommeren en help jij met de pedalen?
het is de bedoeling dat de motor ondersteund: bv jij duwt 100watt, de motor helpt 100watt zodat je aan 25km/h geraakt. en niet dat de motor 400watt levert en jij 100watt duwt om aan 45km/h te geraken. in het 2de geval ben je niet meer de belangrijkste drijvende kracht. om continue 45km/h te leveren, heb je veel energie nodig, meer dan een 'normaal' persoon kan leveren voor lange tijd (sportmensen buiten beschouwing gelaten).

ook die speedpedelecs krijgen nog problemen. ze willen namelijk tegen 2020 ervoor zorgen dat brommers OOK naar de keuring moeten. zo een speedpedelec is allesbehalve in orde met de brommerwetgeving (ophanging, remmen, verlichting,...), dus het verkrijgen van COC zal haast onmogelijk zijn

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#53 Bericht door gentenoare »

@ capojan: ik vermoed eerder dat het probleem zich voordoet aan deze zin: "De belangrijkste drijvende kracht moet dan ook worden verstrekt door de gebruiker in zittende, liggende of staande houding".
ik ben er ook altijd al tegen geweest dat een speedelec aanzien wordt als 'fiets'. ik stel me altijd de vraag dan:
ben je aan het fietsen en helpt de motor?
of ben je aan het brommeren en help jij met de pedalen?
het is de bedoeling dat de motor ondersteund: bv jij duwt 100watt, de motor helpt 100watt zodat je aan 25km/h geraakt. en niet dat de motor 400watt levert en jij 100watt duwt om aan 45km/h te geraken. in het 2de geval ben je niet meer de belangrijkste drijvende kracht. om continue 45km/h te leveren, heb je veel energie nodig, meer dan een 'normaal' persoon kan leveren voor lange tijd (sportmensen buiten beschouwing gelaten).

Met een geladen (laptop, lunch, kledij, etc...) e velomobiel op een hellend parcours is wat extra vermogen welkom. Als ik op het vlakke zonder ondersteuning 40 rij, waarom zou ik dan bergop geen 20 mogen rijden.
Wat extra vermogen maakt de e velomobiel en wellicht ook de pedelec voor meer mensen, op meer dagen, met meer gewicht en op hellende en of/ langere trajecten inzetbaar. De bedoeling finaal is dat je veilig en quasi CO2 neutraal naar het werk fietst al dan niet hybride, op een gezonde manier en binnen een aanvaardbare tijd.
T zou fijn zijn als je dit niet laat afhangen van het vermogen van de rijder. Voor niet sportieve mensen is het bewegen beter voor de gezondheid dan het sporten, waarom zou je ze niet wat extra vermogen gunnen om zo aktief te worden en te blijven of om wat vlotter en sneller op het werk te geraken zonder uitgeput te zijn.

mvg
E WAW 263

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#54 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef:
De belangrijkste drijvende kracht moet dan ook worden verstrekt door de gebruiker in zittende, liggende of staande houding.
@ capojan: ik vermoed eerder dat het probleem zich voordoet aan deze zin: "De belangrijkste drijvende kracht moet dan ook worden verstrekt door de gebruiker in zittende, liggende of staande houding".
ik ben er ook altijd al tegen geweest dat een speedelec aanzien wordt als 'fiets'. ik stel me altijd de vraag dan:
ben je aan het fietsen en helpt de motor?
of ben je aan het brommeren en help jij met de pedalen?
het is de bedoeling dat de motor ondersteund: bv jij duwt 100watt, de motor helpt 100watt zodat je aan 25km/h geraakt. en niet dat de motor 400watt levert en jij 100watt duwt om aan 45km/h te geraken. in het 2de geval ben je niet meer de belangrijkste drijvende kracht. om continue 45km/h te leveren, heb je veel energie nodig, meer dan een 'normaal' persoon kan leveren voor lange tijd (sportmensen buiten beschouwing gelaten).
Ja, dat is een interessante vraag. Ik heb mijn VM nog niet, maar ik herinner me nog wel dat onder het display van de trapondersteuning knopjes zaten die het mogelijk maakte om de motor tot 250% te laten leveren. Dus als ik dat zo instel ben ik niet meer de "belangrijkste drijvende kracht" als je het op kracht laat aankomen. Als je gaat bekijken naar functie dan blijf je de "belangrijkste drijvende kracht" omdat als je stopt met trappen de motor ook stopt. Helaas kent NL niet zo'n regeling, ik krijg als ik in de VM naar mijn werk ga 0,00 vergoeding. Het is helaas in de CAO geregeld en dat is wisselend per bedrijf of zelfs overheid. Ik probeer ze wel warm te maken om de vergoeding voor een trein abo om te zetten als vergoeding voor de fiets, uiteindelijk maakt het voor het bedrijf niet uit. Maar ja, ook daar wachten, verdorie, waar heb ik dat meer gehoord...

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#55 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef:een gewone velomobiel hoeft niet veel te vrezen dan. ze gaan ff kijken of er een motor in zit. geen motor = rij maar verder.
MAAR, wat als je een eVM hebt? daar zit dan een motor in, hoe gaan de agenten controlleren of jouw eVM 35 reed met de motor, of 35reed op spierkracht. dat kunnen ze enkel achterhalen door de fiets in beslag te nemen.

nuja, of het echt zo vlot zal gaan... zolang je geen 70 doet op busbanen, zal het nog wel meevallen. als ze je tegenhouden aan 35 en je zit helemaal bezweet, zullen ze ook wel al genoeg weten. ben gisteren ff gestopt bij onze wijkagent toen die het verkeerd regelde. ff babeltje mee gedaan. ik kom die zowat dagelijks tegen, ik met de VM, hij met de fiets. hij heeft me nog geen enkele keer scheef bekeken hoor. en die WEET dat ik aan oldtimers werk en ook een electrische oldtimer/moto/bromfiets wil bouwen.

veel zal afhangen hoe ge u gedraagd. 35km/h op de weg in bebouwde kom, 50km/h in zone 70... geen kat die er naar kraait.
aan 50km/h autos en brommers beginnen inhalen in bebouwde kom... dan gaan ze u wel eens stoppen
Ik denk dat ze in veel VM niet eens de motor herkennen. In Nederland kent de fiets geen snelheidsbeperking. Als de weg gescheiden fietspaden heeft en er staat in de berm een bord met 50, dan geld dat voor motorvoertuigen en niet voor fietsen. Kom je op een weg zonder aparte fietspaden en in de berm een bord van 50, dan moet je je houden aan die maximale snelheid. Het bord heeft als verklaring weggebruikers en dat is geldig voor de weg links van het bord. Het aparte fietspad loopt rechts van het bord. Zelfs als je met je VM voor de weg kiest omdat het fietspad te slecht is, dan nog kunnen ze je niet bekeuren als je harder trapt dan 50km/u. Dat komt door de wet dat je op de weg mag omdat je breder bent dan 75cm. In Belgiê gelden die borden voor al het verkeer naar ik heb begrepen. In Belgiê is dat beslag vreemd geregeld omdat ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade, of ik moet jullie wetgeving verkeerd geïnterpreteerd hebben. Maar als ze de fiets in beslag nemen, hoe denken ze het dan te kunnen gaan meten? Mijn VM wordt afgesteld op mijn gewicht, mijn lengte en met mijn keuze pedalen. En die instelling kent maar weinig toleranties.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#56 Bericht door fcapri »

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-stee ... -a2499941/

zo dus
De man beweerde op het politiecommissariaat bij hoog en bij laag dat zijn ligfiets reglementair was en dat hij door hevig te trappen de snelheid van 70 kilometer per uur haalde. De agenten konden dat verhaal maar moeilijk geloven, waarop het parket besloot om de ligfiets in beslag te nemen. Twee weken geleden onderwierpen agenten en een expert de driewieler aan een snelheidstest. Onder politiebegeleiding reed de expert met de driewieler op de Haachtsesteenweg in Melsbroek. Daaruit bleek dat de ligfiets snelheden tot 85 per uur kan halen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#57 Bericht door CapoJan »

Ah, ja: het staat in de gazet, dus het is waar :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#58 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef:http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-stee ... -a2499941/

zo dus
De man beweerde op het politiecommissariaat bij hoog en bij laag dat zijn ligfiets reglementair was en dat hij door hevig te trappen de snelheid van 70 kilometer per uur haalde. De agenten konden dat verhaal maar moeilijk geloven, waarop het parket besloot om de ligfiets in beslag te nemen. Twee weken geleden onderwierpen agenten en een expert de driewieler aan een snelheidstest. Onder politiebegeleiding reed de expert met de driewieler op de Haachtsesteenweg in Melsbroek. Daaruit bleek dat de ligfiets snelheden tot 85 per uur kan halen.
Ja, dat het zo gaat had ik wel begrepen, maar een ligfiets is afgesteld op de eigenaar en niet op die "expert". En heeft de "expert" nog wat stuk gemaakt, want als de eigenaar tot 70km/u komt en de "expert" tot 85km/u, wat ik moeilijk kan geloven omdat de fiets helemaal niet is afgesteld op die "expert", dan kan het haast niet anders dat er het een en ander kapot gaat. In NL is dan de politie wel aansprakelijk, maar in België gaat het parket gewoon vrijuit.

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#59 Bericht door gentenoare »

Een max ondersteunde snelheid vind ik relevant , het vermogen beperken tot max 100% van het vermogen van de rijder is niet of toch veel minder relevant. Ik zou bergop best wel nog wat meer vermogen willen, om nog iets sneller te pendelen en mijn knieën wat meer te sparen.

Wat de snelheid betreft is mijn ervaring dat hoe dichter de snelheid van auto en velomobiel bij elkaar liggen hoe minder manoeuvres en conflicten, hoe veiliger. Meerijden in de flow...
Voor de auto ben je dan niet meer een hinderlijke trage, inhaalmanoeuvres door zwaar verkeer worden dan zeldzaam.
Op de hellingen ben ik nu nog de hinderlijke trage, op het vlakke is dat al veel minder.
E WAW 263

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#60 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:verder zie je er genoeg artikels van in de kracht. t is al niet het eerste dodelijk ongeval met een electrische fiets. de vraag is dan ook altijd, was de fiets de oorzaak, of iets anders? het slachtoffer kan het in ieder geval niet uit leggen...
Ongetwijfeld, maar vallen er dan geen doden onder de 'gewone' fietsers? Ja, en jammer genoeg een niet onaardig aantal ook... In 2010 hebben twee eindejaarsstudenten van de Nederlandse Hogeschool Windesheim een studie uitgevoerd over dit onderwerp. Hieruit bleek dat er wel een verschil is in het aantal ongevallen tussen beide groepen, maar dat dit verschil eigenlijk niet noemenswaardig is. In de media wordt een ongeval waarbij een elektrische fiets betrokken is natuurlijk graag uitgesmeerd. Ik beschouw dat evenwel als opgeklopt gedoe.
fcapri schreef: vcerder zit ik ook op een electronica forum en daar komen toch regelmatig dezelfde topics tevoorschijn. fietsen die opgedreven zijn tot 28-30km/h en dan komt de vraag of het nog sneller kan. ze zitten namelijk aan de limiet van de calibratiewaardes, dus de fietsmaker kan niks extra meer doen.
en nee, ik ben hier niet aan het dagdromen, dat is helaas al realiteit. controllers worden geswapped, motoren wordt herspaakt in andere wielen, grotere bandenmaten worden gesplaatst, trapsensoren worden misleid,...
Ik betwijfel niet dat er technische bollebozen rondlopen die met van alles experimenteren en dus ongetwijfeld ook de grenzen aftasten wat op dit vlak mogelijk is, maar de doorsnee gebruiker van een elektrische fiets houdt zich daar heus niet mee bezig.

Ronnius schreef: Terwijl zedig wordt gezwegen over de cijfers over hoeveel auto's elke week tot schroot "gereden" zijn
en hoeveel inhoud naar een ziekenhuis of erger...
De cijfers uit 2015 zijn inderdaad heel ontluisterend: nog steeds meer dan driehonderd verkeersdoden in Vlaanderen alleen al. Het allergrootste deel op rekening van het gemotoriseerd verkeer. Met dit in het achterhoofd, overheid kan uw prioriteiten! Wat levert het meeste op voor onze verkeersveiligheid? De jacht op snelle elektrische fietsen of een gedegen verkeersbeleid?
Ik leef misschien in een andere wereld maar die oudjes
die aan 25 en 30 km/u over de fietspaden razen heb ik nog nooit gezien.
Vandaag had ik er weer enkele. Gezellig aan 19-20 km/u waren die aan het peddelen.
Niets gevaarlijks aan, rustig aan de rechterkant van het jaagpad aan het fietsen en me helemaal niet hinderend.
Dat is niet razendsnel, ook niet tergend traag als je er even achter moet blijven (bij tegenliggers bvb).
Wel, ik heb hetzelfde gevoel. Met het goede weer van de voorbije dagen was het vrij druk op het jaagpad langs het kanaal Gent-Brugge. Bejaarde koppeltjes gezellig toerend, maar ook hele drommen Okra-adapten die zich aan een dagje uit met de fiets wagen. En ik ben maar al te blij dat er voor die mensen elektrische ondersteuning bestaat. Het verruimt hun horizon. Ze kunnen er op uit, over een grote afstand. Veel liever onze oudjes op de fiets dan achter het stuur van een wagen. Of achter het raam, vastgekluisterd aan hun zetel.
De enige die ik met elektrische ondersteuning aan 25-27 km/u heb zien "vlammen" waren jongere mensen
die het dan ook weer vrij veilig deden en zonder storen of hinderen het woon-werk afstand sneller en minder vermoeiend konden afleggen.
Ook hier dezelfde vraag die in me opkomt: zien we die mensen liever in een auto of op een knetterende en vervuilende scooter dan wel op een elektrisch ondersteunde fiets? Met de elektrische ondersteuning openen er zich perspectieven die we toch niet zomaar uit aan de kant kunnen schuiven.
Soms vraag ik me wel af, zijn de verhalen over de oudjes die zichzelf en anderen de dood in fietsen ware feiten
of gewoon broodje aap verhalen om iedereen in de auto te houden zodat de autolobby hun broodheer kan behouden?
Ik ben ervan overtuigd dat de auto-industrie de ontwikkelingen op vlak van alternatieve mobiliteit met argusogen volgt. Met een snelle fiets overbrug je nu afstanden in een tijd die heel dicht kunnen aanleunen bij die van een wagen. Wees gerust dat ze dat in Wolfsburg of in Boulogne wel vanop een zekere afstand opvolgen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie