Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#16 Bericht door Ronnius »

blackarmor schreef:de mobiliteit van de toekomst is voor hun dan ook geen fiets maar een zwaar gesubsidieerde electrische wagen die ze hopen hier in een zwaar gesubsidieerde fabriek te maken .
De mobiliteit van de toekomst is er een die stilstaat.
Zowel letterlijk als figuurlijk.

We leven in de moderne middeleeuwen.
Veranderen mag, zolang het bij hetzelfde blijft.

Een deftig wettelijk kader voor de "nieuwe fiets", die er reeds langer is, is onmogelijk.
Aan een wettelijk kader voor "de nieuwe auto" zijn ze al een tijdje bezig, en die (zelfrijdende) auto is er nog niet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#17 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef: Dat wordt vaak gezegd, maar in een rapport dat De Standaard enkele jaren geleden publiceerde, bleek het tegendeel waar te zijn. Elke auto kost elke Belg handenvol geld! Ondanks het geklaag van automobilisten over hoeveel ze moeten afdragen, zijn de kosten voor de staat nog veel hoger.
Vorige maand stond er in dezelfde krant een artikel over de maatschappelijke kostprijs van bedrijfswagens zoals die becijferd werd door het Federaal Planbureau. Best wel van die aard om er even over na te denken. Naar vaste gewoonte werd de studie door de politieke wereld welwillend aanvaard maar ook onmiddellijk in de papiermand gegooid.

http://www.plan.be/admin/uploaded/20160 ... 160224.pdf

http://www.ademloos.be/nieuws/mobilitei ... meter-meer
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#18 Bericht door Jo2p »

Allemaal leuk, maar in de Nederlandse wetgeving wordt met geen woord gerept over de inrichtingseis van een gekalibreerde snelheidsmeter zoals bij automobielen of brommers. In de Belgische wetgeving heb ik het ook niet kunnen ontdekken, maar deze wetgeving toont mij erg versnipperd wat het zoeken beslist niet eenvoudig maakt. Zolang fietsen dus geen snelheidsmeter hebben kun je de bestuurders van die voertuigen ook niet verplichten zich aan een bepaalde snelheid te houden. Hoe moet die bestuurder dat weten? Let wel hé, ik ken ook allerlei kastjes met een teller erop, alleen die zijn niet gekalibreerd en kunnen hooguit indicatief zijn. Juridisch dus niets waard. En aangezien ze ook niet mogen discrimineren, dus "gewone" (wat is gewoon?) fietsers niet, fietsen met hulpmotor wel enz. Dus dan moeten alle fietsen voorzien worden van een snelheidsmeter. Ik zie dat nog niet zo gauw gebeuren, denk alleen al aan de protesten van burgers over wie de rekening gaat betalen. Kijk, een brommer is anders. Daar zit verplicht een snelheidsmeter op. Maar niet bij de fiets, die kan rustig onder de neuzen van de politie met 70km voorbij scheuren. Op snelheid kunnen ze je niet beboeten, hooguit op onveilig weggebruik, maar dat is natuurlijk wel aanvechtbaar. Zo, het is wel weer genoeg ;-)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#19 Bericht door Wouter D »

laatste hoorde is toch van een velomobiel, aangedreven door twee benenkracht 2BK, die enkele keren geflitst was boven de70. gezien het feit dat hij geen nrplaat had, werd die snelle jongen niet met open armen ontvangen door de arm der wet. men zou betreffende via een grote omweg hebben gevonden en alnog hebben beboet voor de oversnelheid. Meer dan dat was niet mogelijk gezien er naar verluid geen andere dan benenaandrijving aanwezig was.

Dus ik denk niet dat je eender waar lustig de snelheid kan overtreden zonder dat de arm der wet daar tegen optreedt. Zolang deze laatste het niet niet opmerkt en je zelf geen ongevallen veroorzaakt, kom je niet in de problemen, maar gezien snelheid omgekeerd evenredig is gebleken met veiligheid, stel ik voor dat je toch even bezint voor ge bemint.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#20 Bericht door Jo2p »

Ik begrijp je antwoord, maar dit naar voren brengen zal bij een rechtzaak wel degelijk uitmaken. Als een bestuurder van een voertuig gehouden is zich aan een bepaalde snelheid te houden, dan moet die bestuurder dat ook in het voertuig kunnen controleren. Bij een fiets kan dat niet, dus ik denk dat de boete niet houdbaar is bij de rechter.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#21 Bericht door bicky »

een snelheidsmeter is niet verplicht, maar je aan de snelheid houden wel.
daar kan je niet omheen.
je bent niet verplicht, maar dan klagen dat je te snel rijd omdat je niet wist hoe snel je rijd is jezelf beetje belachelijk maken volgens mij. moest je maar op voorhand iets voorzien.

Wat je misschien wel kan navagen is of het flitstoestel geijkt is voor het meten van velomobielen.

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#22 Bericht door rik »

bicky schreef:Wat je misschien wel kan navagen is of het flitstoestel geijkt is voor het meten van velomobielen.
Het ijken van een flitstoestel heeft niks met het type voertuig te maken. :wink: :)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#23 Bericht door Beinsberger E »

Ik vrees dat als er meer fietsers of dat nu bukkers of ligfietsers zijn zich niet beter kunnen houden aan de snelheidsbeperkingen en daardoor de fietsers in het algemeen in een slecht daglicht stellen dan zullen de vrijheden waarvan de fietser nu nog kan profiteren snel beperkt worden

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#24 Bericht door CapoJan »

Beinsberger E schreef:Ik vrees dat als er meer fietsers of dat nu bukkers of ligfietsers zijn zich niet beter kunnen houden aan de snelheidsbeperkingen en daardoor de fietsers in het algemeen in een slecht daglicht stellen dan zullen de vrijheden waarvan de fietser nu nog kan profiteren snel beperkt worden
Is het niet eerder zo dat dergelijke snode daden breed uitgesmeerd in de pers komen? Dat daardoor de indruk gewekt wordt dat zowat alle fietsers de regels aan hun laars lappen? Ik meen dat er een bepaald deel van de weggebruikers is (dacht zowat 10%) dat zich als cowboy gedraagt. Datzelfde percentage vind je onder autobestuurders, fietsers, voetgangers ... Natuurlijk wordt er de laatste jaren flink meer gefietst, waardoor dat percentage zich vertaalt in grotere aantallen overtreders. Dan kun je je de vraag stellen of die wetten nog wel geschikt zijn. 'De wet is de wet', vind ik geen argument; de wet moet soms ook in vraag gesteld worden.

En dan van de kant van de overheid uit wordt het een kwestie van prioriteiten.
- Als je de vrijheden inperkt, wordt minder gefietst. Dan vergroot je enkel het mobiliteitsprobleem.
- Wie met de auto de regels aan zijn laars lapt, loopt veel kans anderen slachtoffer te laten worden van zijn daden en helaas vallen daar vaak doden bij. Indien een fietser de regels overtreedt (vooral snelheid), zal die er meestal zelf het eerste (en vaak enige) slachtoffer van zijn. Ik geef daar toch de voorkeur aan.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#25 Bericht door Peter J »

CapoJan schreef: Indien een fietser de regels overtreedt (vooral snelheid), zal die er meestal zelf het eerste (en vaak enige) slachtoffer van zijn. Ik geef daar toch de voorkeur aan.
Met alle respect voor je mening wil ik hier toch graag een bedenking bij plaatsen...
Na de afvaart van de schepen van de Tall Ships Race in Antwerpen kwam ik tijdens het oversteken van de Schelde met het veer in gesprek met een fietser die een motor had, een e-bike dus. De motor wordt aangestuurd met een gashendel en de fiets haalt galant 60km/h volgens de fiere eigenaar...
Wel, ik vind dat totaal onverantwoord en daar mag van mij met onmiddellijke ingang komaf mee gemaakt worden. Het is nu éénmaal zo dat er steeds figuren rondlopen die iets wat als ondersteuning moet dienen gaan misbruiken en daar heb ik geen begrip voor. Andere kwestie... naar mijn bescheiden mening kan je ernstig letsel oplopen als je aan zo'n snelheid aangereden wordt door een fiets, daar heb je echt geen auto voor nodig.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#26 Bericht door CapoJan »

Dat is wel een eerder extreem geval. Zo hoorde ik ook al van een 'e-bike' die vlot 100 haalde. Als dat met een gashendel gebeurt, is het ook geen e-bike meer, maar een elektrische motorfiets. Dat is een heel ander voertuig.

Punt één: dat mag niet.
Punt twee: alles hangt af van hoe de eigenaar ermee omspringt. Het is niet omdat een klein Peugeootje 180 haalt, dat de bestuurder er overal zo snel mee rijdt. Idem dito voor een e-bike.
Punt drie (en dat hangt met het vorige samen): als je met je bio-aangedreven velomobiel 60 rijdt, ben je ongeveer even gevaarlijk als die e-biker. Daar heb je gelijk: de kans op slachtoffers bij een aanrijding wordt groter. Maar er is nog altijd veel minder massa, dus minder kinetische energie. Tot op zekere hoogte zal dat verschil maken.

Punt is dat het niet het voertuig is dat gevaarlijk is, maar de bestuurder die er onverstandig mee omspringt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#27 Bericht door Ronnius »

Het hangt echt van de gebruiker af. Daarnet door Antwerpen naar Merksem. Ik heb me op een bepaald moment doelbewust achter 2 fietsers gezet aan zo een 18-20 km per uur. Veilig, rustig en zeer overzichtelijk. Ik heb daar anderen toeren (zowel wielertoeristen als een scooter) zien uithalen, zelfs ronduit gevaarlijke inhaalmanuevres...
Je kan je dan echt afvragen waar hun verstand zit.
Maar ze reden zoals velen met de autorijden: het moet en zal vooruit gaan.

En ik moet toegeven dat ik aan die snelheid toch verrassend snel op bestemming was.
Daarbij kon ik gelijktijdig, na het temporijden tussen Gent en Antwerpen, tot rust komen.
En die laatste 2 zaken daar zijn weinigen zich van bewust.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

Beinsberger E schreef:Ik vrees dat als er meer fietsers of dat nu bukkers of ligfietsers zijn zich niet beter kunnen houden aan de snelheidsbeperkingen en daardoor de fietsers in het algemeen in een slecht daglicht stellen dan zullen de vrijheden waarvan de fietser nu nog kan profiteren snel beperkt worden
Gaat het in de grond eigenlijk om het overtreden van de voorgeschreven maximumsnelheid? Ik denk het niet. Als ik tussen Aalter en Brugge boven de dertig over het jaagpad scheur, dan ben ik eigenlijk zo goed als altijd in overtreding. De nog steeds geldende, maar hopeloos achterhaalde wetgeving uit 1935 schrijft immers op jaagpaden nog altijd 30 km/u als maximum voor. Samen met mij fietsen er dagelijks vele honderden fietsers op die manier een pak overtredingen bij elkaar. En dan hebben we het nog niet over de horden wielertoeristen die op zondag eens hun kracht willen tonen langs onze waterwegen...

Alleen denk ik niet dat er hierover ook maar een iemand wakker ligt. Wel echter als er een groep fietsers een jong gezin voorbij raast van wie de jongste spruit zijn eerste pedaalslagen probeert. Dàt werkt ergernis op. Dàt is de oorzaak van de zoveel bagger die bijvoorbeeld - niet altijd onterecht - over wielertoeristen wordt uitgegoten. Het laat zich samenvatten onder: onaangepaste snelheid. Naar mijn aanvoelen gaat het dus over een gebrek aan empathie en een teveel aan individualisme.

bicky schreef:Wat je misschien wel kan navagen is of het flitstoestel geijkt is voor het meten van velomobielen.
Is het niet zo dat flitstoestellen slechts reageren op metaal, waardoor de huidige generatie velomobielen sowieso letterlijk als figuurlijk onder de radar blijft?

CapoJan schreef:Dat is wel een eerder extreem geval. Zo hoorde ik ook al van een 'e-bike' die vlot 100 haalde. Als dat met een gashendel gebeurt, is het ook geen e-bike meer, maar een elektrische motorfiets. Dat is een heel ander voertuig.
Inderdaad, je bepaalt de lengte van de doorsnee mens nu eenmaal ook niet door naar de leden van de Harlem Globetrotters te kijken. Notoire uitzonderingen vallen altijd op, maar we moeten ons hoeden mee te gaan in het veralgemenen. Ongetwijfeld zal het wel zo zijn dat er enkele Stealths onze fietspaden en wegen onveilig maken, maar niet het voertuig maar wel de berijder moeten we dan met de vinger wijzen.

Eind mei moest ik naar de campus Drie Eiken van de Universiteit Antwerpen. Dat werd dus een combinatie van trein en vouwfiets. Bollen tussen Berchem en Wilrijk langs de fietssnelweg. Het was er heel druk. Ook zag ik meerdere Stromers voorbij flitsen, maar ik had nooit de indruk dat deze pendelaars een gevaar vormden voor de anderen. Het gaat om je rijstijl, niet in de eerste plaats om het toestel.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#29 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:Is het niet zo dat flitstoestellen slechts reageren op metaal, waardoor de huidige generatie velomobielen sowieso letterlijk als figuurlijk onder de radar blijft?
Neen! Vraag het maar aan Peter Coppens :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#30 Bericht door fcapri »

eeuwige reiziger schreef:
Beinsberger E schreef:...
Is het niet zo dat flitstoestellen slechts reageren op metaal, waardoor de huidige generatie velomobielen sowieso letterlijk als figuurlijk onder de radar blijft?
....
volgens mij zijn er idd wel verschillen tussen de verschillende toestellen. ik reed vroeger met een dodge pickup (ex american army) rond met een mijlenteller. dus telkens ik zo een bord naderde met "u rijd xxkm/h" hield ik me schoon op 40mph en wou weten met hoeveel dat exact overeen kwam.
zowat 90% van die borden detecteerde de dodge NIET. en dat terwijl mijn voorligger schoon zijn snelheid weergegeven kreeg.
nu moet ik wel zeggen dat er nog echte army verf op zat en of dat misschien enige invloed had.

nooit begrepen waarom zo een groot vierkant ding niet gedetecteerd werd, maar heb het zelf aan verschillende mensen laten zien als ze met mij meereden.
ik passeer smorgens een 3tal van die borden met de fiets, en wordt toch telkens 'herkend' met de alleweder.

nu terug over die snelheden, als je opzettelijk een overtreding begaat, lijkt het logisch dat je een boete krijgt. als je in zone 30 zit te trappen om 50km/h te halen, dan moet je niet afkomen dat je niet wist hoe snel je reed. je weet zeker goed genoeg dat je harder dan 30ging. ik ben ook geen heilig boontje, men record in stad leuven staat op iets van 57km/h in zone 30 met een gewone bukfiets en op een baan waar je 70mag heb ik ooit 61,1km/h gereden.
de moment ik daar op een baan reed en ik zag kinderen lopen, ging ik niet boven de 25km/h hoor, maar op een afdaling van een rechte baan waar je op 500meter geen kat ziet lopen... nutteloos snelheidslimieten dan, toch voor benenkracht. t is nu niet dat je met een bukfiets de 50km/h kan aanhouden gedurende 10km.
velomobielen is iets anders, daarmee kan je dat wel. en als er zo veel gaan afkomen dat je daarmee niet weet hoe snel je ging, dan zal de wetgever snel zorgen dat je WEL een teller moet monteren in een velomobiel.
die hoeft absoluut niet gecalibreerd te zijn, dat zijn autotellers ook niet. een autoteller mag tot 10% HOGER afwijken (lager weergeven dan je rijd mag niet).
Jo2p schreef:.... En aangezien ze ook niet mogen discrimineren, dus "gewone" (wat is gewoon?) fietsers niet, fietsen met hulpmotor wel enz. Dus dan moeten alle fietsen voorzien worden van een snelheidsmeter. Ik zie dat nog niet zo gauw gebeuren, ...

discriminatie mag WEL DEGELIJK. een gewone stadsfiets MOET reflectoren hebben, een koersfiets moet dat niet als die niet in het duister rijd
Je fiets moet de volgende uitrusting hebben:
•2 remmen die goed werken, één op het voorwiel en één op het achterwiel. Op een fiets met kleine wielen(1) volstaat één rem.
•een fietsbel (moet hoorbaar zijn op minstens 20 m)



Reflectoren
•een witte reflector vooraan (rechthoekig of trapeziumvormig – goedkeuringsmerk I of IA – mag ingebouwd zijn in het voorlicht)
•een rode reflector achteraan (rechthoekig of trapeziumvormig – goedkeuringsmerk IA – mag niet ingebouwd zijn in het achterlicht)
•gele of oranje reflectoren op de pedalen (rechthoekig – goedkeuringsmerk I)
•minstens 2 dubbelzijdige gele of oranje reflectoren in de spaken van elk wiel (in de vorm van een onregelmatige veelhoek of een ringvormige sector – goedkeuringsmerk IA) en/of een witte cirkelvormige reflecterende strook aan weerszijden op de banden van elk wiel



Uitzondering: reflectoren zijn niet verplicht op fietsen met kleine wielen(1), koersfietsen(2) en alle-terrein-fietsen(3), behalve indien er 's nachts mee gereden wordt of in omstandigheden waarin de zichtbaarheid minder dan 200 bedraagt. Maar de witte reflector vooraan en de rode achteraan zijn wel verplicht, ook overdag, op koersfietsen en op alle-terrein-fietsen indien ze minstens één spatbord hebben.
koersfiets of MTB moet dus NIKS hebben als ze zonder spatborden rijden

Plaats reactie