eeuwige reiziger schreef:Beinsberger E schreef:...
Is het niet zo dat flitstoestellen slechts reageren op metaal, waardoor de huidige generatie velomobielen sowieso letterlijk als figuurlijk onder de radar blijft?
....
volgens mij zijn er idd wel verschillen tussen de verschillende toestellen. ik reed vroeger met een dodge pickup (ex american army) rond met een mijlenteller. dus telkens ik zo een bord naderde met "u rijd xxkm/h" hield ik me schoon op 40mph en wou weten met hoeveel dat exact overeen kwam.
zowat 90% van die borden detecteerde de dodge NIET. en dat terwijl mijn voorligger schoon zijn snelheid weergegeven kreeg.
nu moet ik wel zeggen dat er nog echte army verf op zat en of dat misschien enige invloed had.
nooit begrepen waarom zo een groot vierkant ding niet gedetecteerd werd, maar heb het zelf aan verschillende mensen laten zien als ze met mij meereden.
ik passeer smorgens een 3tal van die borden met de fiets, en wordt toch telkens 'herkend' met de alleweder.
nu terug over die snelheden, als je opzettelijk een overtreding begaat, lijkt het logisch dat je een boete krijgt. als je in zone 30 zit te trappen om 50km/h te halen, dan moet je niet afkomen dat je niet wist hoe snel je reed. je weet zeker goed genoeg dat je harder dan 30ging. ik ben ook geen heilig boontje, men record in stad leuven staat op iets van 57km/h in zone 30 met een gewone bukfiets en op een baan waar je 70mag heb ik ooit 61,1km/h gereden.
de moment ik daar op een baan reed en ik zag kinderen lopen, ging ik niet boven de 25km/h hoor, maar op een afdaling van een rechte baan waar je op 500meter geen kat ziet lopen... nutteloos snelheidslimieten dan, toch voor benenkracht. t is nu niet dat je met een bukfiets de 50km/h kan aanhouden gedurende 10km.
velomobielen is iets anders, daarmee kan je dat wel. en als er zo veel gaan afkomen dat je daarmee niet weet hoe snel je ging, dan zal de wetgever snel zorgen dat je WEL een teller moet monteren in een velomobiel.
die hoeft absoluut niet gecalibreerd te zijn, dat zijn autotellers ook niet. een autoteller mag tot 10% HOGER afwijken (lager weergeven dan je rijd mag niet).
Jo2p schreef:.... En aangezien ze ook niet mogen discrimineren, dus "gewone" (wat is gewoon?) fietsers niet, fietsen met hulpmotor wel enz. Dus dan moeten alle fietsen voorzien worden van een snelheidsmeter. Ik zie dat nog niet zo gauw gebeuren, ...
discriminatie mag WEL DEGELIJK. een gewone stadsfiets MOET reflectoren hebben, een koersfiets moet dat niet als die niet in het duister rijd
Je fiets moet de volgende uitrusting hebben:
•2 remmen die goed werken, één op het voorwiel en één op het achterwiel. Op een fiets met kleine wielen(1) volstaat één rem.
•een fietsbel (moet hoorbaar zijn op minstens 20 m)
Reflectoren
•een witte reflector vooraan (rechthoekig of trapeziumvormig – goedkeuringsmerk I of IA – mag ingebouwd zijn in het voorlicht)
•een rode reflector achteraan (rechthoekig of trapeziumvormig – goedkeuringsmerk IA – mag niet ingebouwd zijn in het achterlicht)
•gele of oranje reflectoren op de pedalen (rechthoekig – goedkeuringsmerk I)
•minstens 2 dubbelzijdige gele of oranje reflectoren in de spaken van elk wiel (in de vorm van een onregelmatige veelhoek of een ringvormige sector – goedkeuringsmerk IA) en/of een witte cirkelvormige reflecterende strook aan weerszijden op de banden van elk wiel
Uitzondering: reflectoren zijn niet verplicht op fietsen met kleine wielen(1), koersfietsen(2) en alle-terrein-fietsen(3), behalve indien er 's nachts mee gereden wordt of in omstandigheden waarin de zichtbaarheid minder dan 200 bedraagt. Maar de witte reflector vooraan en de rode achteraan zijn wel verplicht, ook overdag, op koersfietsen en op alle-terrein-fietsen indien ze minstens één spatbord hebben.
koersfiets of MTB moet dus NIKS hebben als ze zonder spatborden rijden