Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#151 Bericht door eeuwige reiziger »

scuri schreef:Mjah, je kan gelijk hebben; dat valt af te wachten allemaal hier. Ik zie er redelijk wat tweedehands verkocht worden. Zal wellicht per land wat verschillend zijn, ngl. typisch nationale wetgeving, gewoontepatroon, infrastructuur, incentives, rijkdom, enz.
Ongetwijfeld. In Duitsland bieden heel wat verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeeld interessante formules aan voor de snelle fietser. Wie bijvoorbeeld een jaar ongevalvrij rijdt, kan bij bepaalde maatschappijen tot wel 70% korting krijgen op de te betalen premie. Dergelijke incentives ontbreken natuurlijk bij ons.
Persoonlijk zie ik het niet meer zitten: met een nummerplaat fietsen (waar zou ik dat überhaupt moeten monteren, er is niks voorzien), onzeker zijn op de baan (waar wel en waar niet rijden), kans op verlies fietsvergoeding, scheef bekeken worden,... het hoeft voor mij niet meer.
Bij fietsen van Duitse of Zwitserse makelij is dat wel voorzien. In die landen, net als in Oostenrijk, is een nummerplaatje immers verplicht. De fabrikanten spelen daar natuurlijk op in.

Hier een Stromer met een Duits Versicherungskennzeichen:

Afbeelding


http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... hte.27180/
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#152 Bericht door Peter J »

Merkwaardig dat diegenen die vinden dat iedereen recht heeft op een mening toch hun mening door andersdenkenden hun strot willen rammen... :roll:
Jullie doen maar op heren.... Misschien kunnen jullie een postje in het politieke circus ambiëren ? :lol: 8) [-o<
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#153 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef:Merkwaardig dat diegenen die vinden dat iedereen recht heeft op een mening toch hun mening door andersdenkenden hun strot willen rammen... :roll:
Waar gaan we naar toe als er in het koor nog enkel gelijkgestemden mogen zitten? In een discussie lijkt het mij normaal dat we elkaar speldenprikjes geven. Toch niet erg?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#154 Bericht door bicky »

Mijn collega verkoopt zijn wagen om hij altijd met zijn spedelec komt. Dat kan dus toch alleen maar een positief signaal zijn.
Hij legt 37km af aan gemiddeld 40km/u. dat mag je keer proberen met je ligfiets.

Versta de hele ophef/discussie niet over veiligheid en snelheid?
ik zie de spedelect als vervanging van een brommer.
- die rijd toch ook op het fietspad aan 40km/u?
- heeft ook geen fietsvergoeding
- heeft ook nummerplaat, helm
- is ook verzekerd

maar de spedelec heeft wel geen directe uitstoot en moet je niet tanken.

de gelijkstelling met een brommer klasse B vind ik maar meer dan correct.
Zelf had ik ook mijn vm wel willen ondersteunen tot 35km/u met behoud van fietsvergoeding maar wet heeft dat nu anders bepaald.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#155 Bericht door fcapri »

ik vraag me dan af: als iemand toch een alternatief voor zijn woon-werk zou zoeken die 40km enkel is, waarom zouden ze dan wel naar een speed pedelec gaan, en niet naar een electrische scooter? die bestaan ook hoor.
maar dan moeten ze die inschrijven, en verzekering betalen, en krijgen ze geen fiets vergoeding. uiteindelijk loont het niet want de auto staat er toch en de kostprijs van de extra gereden benzine gaat niet op tov de kosten van een scooter. en bijkomend zitten ze in de kou en de regen terwijl de auto lekker warm is met muziekje op de achtergrond.

er bestaan dan ook 2 soorten speed pedelecs, maar in de media en de politiek wordt alles onder één noemer genomen: de electrische fiets.
-je hebt namelijk van die dingen die zelfstandig kunnen rijden tot 45km/h met een gashendel waar je ook extra kan bijtrappen (dit is nu een brommer geworden klasse B)
-je hebt de versie waarbij een ingestelde ondersteuning aangeboden wordt ALS je aan het trappen bent, tot 45km/h (dit is de speedpedelec klasse P geworden)
-en dan had je nog de gewone fiets met ondersteuning tot 25km/h als je aan het trappen bent. dit is een gewone fiets gebleven volgens de wet.

de overheid wou vooral die 1e groep aanpakken, diegenen die 45km/h rijden en toch pedalen hebben, maar je niet noodzakelijk hoeft te trappen om te kunnen rijden. en ze hebben direct ook de speed pedelec aan gepakt. het moet toch wel gezegd worden. ben je nog aan het fietsen met een speed pedelec als jij zelf 100Watt levert en de motor 300Watt bij duwt?

een velomobiel is aerodynamisch verbeterd zodat je bij HETZELFDE vermogen wel sneller gaat. of je nu 100watt op een gewone fiets duwt (20km/h) of 100watt op een koersfiets/velomobiel (30km/h) maakt toch weinig uit. het is gewoon een beterd ontwikkelde fiets.
dat is niet zo bij een speed pedelec, daar wordt extra vermogen toegevoerd om sneller te kunnen gaan (100watt trappen + 300watt fiets) om aan die 45km/h te gaan. ik zie ook weinig velomobielen constant tot 45km/h optrekken als je regelmatig rode lichten hebt. dat kan een speed pedelec WEL.

iemand die een speed pedelec gaat aanschaffen ter vervanging van een auto, die wil op dezelfde tijd op zijn werk aankomen. die gaat echt niet vertragen omdat er een tragere fietser voor hem zit. die zal gaan roepen dat die uit de weg moet... in tegendeel zelf. dat soort fietser wil zijn fiets zelf opdrijven om toch sneller op het werk toe te komen.
mijn woon-werk verkeer is 30km/h enkel, met de auto kan ik dat op een 40-45min als het verkeer goed meevalt (als ik als een gek rijd, en de snelheidsregels wat uitrek kan ik het misschien op 35min).
met de fiets zit ik tussen 56min (absoluut record) en 1h20 (tegenwind)
met de ligfiets doe ik het meestal tussen de 51min (snelste tijd) en 58min. smorgens meet ik niet echt omdat ik mijn rijstijl aanpas aan de resterende tijd die ik heb om op het werk aan te komen.
ik ben dus tussen de 6 en 18min trager dan de auto. wil ik dat breken met een speed pedelec, dan moet ik al serieuze fratsen gaan uithalen in het verkeer. op die 70km/h rechte banen ga ik weinig winst halen, dus t moet gebeuren in het stadsverkeer bij het accellereren aan de lichten

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#156 Bericht door trikelover »

wat mij vooral stoort aan die speedelec's is dat ze eigenlijk door ons strot zijn geduwd door de industrie.

Ze zijn in de tijd begonnen met elektrische fietsen te bouwen met een motor van 250W en 25km/h maar dan heeft men ons willen duidelijk maken dat 250W voor regio's als Zwitserland en Oostenrijk niet handig waren wegens te weinig vermogen. Dus voor die regio's hebben ze dan de 500W motoren beginnen maken. En toen heeft iemand op het lumineuze idee gekomen dat als je zo'n 500W niet gebruikt in de lage landen 25km/h veel te weinig was we zouden deze dus beter kunnen inzetten om er 45km/h mee te gaan rijden. Nu hoor ik zelfs al stemmen opgaan om 750W motoren te gaan gebruiken want in de berg regio's slagen ze er bijna niet in om 45km/h te rijden met een 500W motor.

Ondertussen door de boem van deze industrie zijn ook de effecentie en koppel van die motoren al veel gestegen waardoor sommigen eigelijk met een elektrische scooter met pedalen rond rijden zoal Fcapri het zo mooi verwoord.

Wat ze voor mij eerst moeten aanpakken is de vermogens weg te laten uit de beschrijving van de elektrische fiets en de newton koppel in de plaats. Dit zou zorgen voor een veel efecientere motoren met een zeer laag verbruik en dus veel groter actieradius.

het grootste probleem zit hem bij mij ook nog steeds in de wetgeving. men verplicht de bereiders van een Speedelec een helm te dragen die aan de norm EN1078 voldoet. Maar die norm is totaal niet goed genoeg om de inpakt die je kan krijgen tijdens een val aan hoge snelheden (+40km/h) tegen te houden in het beste geval zal de helm een deel van de inpakt opvangen de rest is voor je hoofd zelf.
EN 1078, entitled Helmets for pedal cyclists and for users of skateboards and roller skates, is a European standard published in 1997. It is the basis of the identical British Standard BS EN 1078:1997.[1] Compliance with this standard is one way of complying with the requirements of the European Personal Protective Equipment Directive (PPE; 89/686/EEC).[1]

EN 1078 specifies requirements and test methods for bicycle helmets, skateboard and roller skate helmets. It covers helmet construction including field of vision, shock absorbing properties, retention system properties including chin strap and fastening devices, as well as marking and information.[2]

The standard's key features are:[1]

Test anvils: Flat and kerbstone
Drop apparatus: Guided free fall
Impact velocity, energy or drop height flat anvil: 5.42–5.52 m/s
Impact energy criteria: < 250g
Roll-off test: Yes
Retention system strength: Force applied dynamically. Helmet supported on headform.
En ja ze zijn ook verplicht tijdens wielerwedstrijden en zo maar ook daar ik al verschillende keren bewezen dat die helmen totaal niet voldoen. Daarmee nog rekening houden dat die fietsers na een val wel degelijk hun helm zullen vervangen. Dit zal de jan modaal met de pet zeker niet doen. Ik weet niemand die zomaar zijn helm weg doet omdat hij gevallen is, zeker niet als er geen zichtbare schade is. Zolang men er niet voor kan zorgen dat die helm ook helpt kan je al geen verplichtingen invoeren.

De wetgeving die geld in Nederland vanaf 2017 is daar veel strikter in en gebruikt een andere en veel veiligere norm voor helmen maar daar zitten ze nu net met een probleem. Voor die norm zijn ze nog helmen aan het ontwikkelen en zal de wetgeving dus te vroeg komen met als gevolg dat je genoodzaakt bent om een bromfietshelm te gaan dragen in die tussenperiode.

En ondertussen spreken we over een eengemaakt Europa maar de wetgeving per land verschilt zo dat er gewoon geen beginnen aan is. Daarom had ik liever gezien dat ze de Speedelec verbeiden tot ze voor heel Europa tot een consensus gekomen zijn. Dit komt zowel de fietsers als de wetgevende macht ten goede. Nu voert men maar wetten in die dan met de tijd gewijzigd moeten worden tot die passen aan de Europese waardoor uiteindelijk bijna niemand meer weet hoe de wet nu wel in elkaar zit. De reden van mijn verbod is ook gedeeltelijk te maken omdat nu de industrie de normen aan het bepalen is. Zij brengen dingen op de markt die niet conform zijn aan de wetgeving en laten daarna gewoon de wetgever zich aanpassen zodat zij kunnen verkopen. M.a.w. de industrie bepaald wat we wel en niet zullen gaan doen. Ik ze het echt gebeuren dat van zodra Europa de wetgeving rond Speedelec's klaar heeft, de industrie aangezet zal komen met de 750W motoren. Om een idee te geven we zitten dan aan een vermogen van net meer dan 1pk en gaan daarmee in dezelfde wedloop van de auto mee. op de meeste plaatsen in Europa mag men maar max 130km/h rijden. Maar dit heeft de industrie niet tegengehouden, in de loop van de jaren gaat de max snelheid van de wagens nog steeds naar boven samen met het vermogen. Waarom is dat nodig omdat het kan en ze willen tonen aan de anderen dat ze een stapje voor staan op hen.

Ik zie die zelfde trend nu ook ontstaan bij de elektrische fietsen. Met die verschil dat bij wagens nog enig sinds nagedacht word over veiligheid van de inzittende. Ik zie niet goed in hoe je dit zal gaan oplossen bij de fiets.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#157 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:wat mij vooral stoort aan die speedelec's is dat ze eigenlijk door ons strot zijn geduwd door de industrie.

Ze zijn in de tijd begonnen met elektrische fietsen te bouwen met een motor van 250W en 25km/h maar dan heeft men ons willen duidelijk maken dat 250W voor regio's als Zwitserland en Oostenrijk niet handig waren wegens te weinig vermogen. Dus voor die regio's hebben ze dan de 500W motoren beginnen maken. En toen heeft iemand op het lumineuze idee gekomen dat als je zo'n 500W niet gebruikt in de lage landen 25km/h veel te weinig was we zouden deze dus beter kunnen inzetten om er 45km/h mee te gaan rijden. Nu hoor ik zelfs al stemmen opgaan om 750W motoren te gaan gebruiken want in de berg regio's slagen ze er bijna niet in om 45km/h te rijden met een 500W motor.
Eigenlijk klopt die chronologie niet. Overeenkomstig de toenmalige Duitse wetgeving bouwde een Duitse firma als Heinzmann al rond het millennium naafmotoren van 500W en 750W, ingesteld op maximumsnelheden van resp. 35 en 45 km/u. In tegenstelling tot België en Nederland bestaat er bij onze oosterburen immers al sedert jaar en dag een verfijnde wetgeving waar ook de snelle fiets een plaats toegewezen kreeg. Voor het jaar 2000 was de hoogste categorie zelfs bepaald op 50 km/u.

fcapri schreef:iemand die een speed pedelec gaat aanschaffen ter vervanging van een auto, die wil op dezelfde tijd op zijn werk aankomen. die gaat echt niet vertragen omdat er een tragere fietser voor hem zit. die zal gaan roepen dat die uit de weg moet... in tegendeel zelf. dat soort fietser wil zijn fiets zelf opdrijven om toch sneller op het werk toe te komen.
Blijven we met een velomobiel dan op het jaagpad netjes achter een groep trage fietsers rijden? Neen, we bellen. We toeteren. En als dat niet helpt, durven we ook wel eens onze stem verheffen.

Denk je nu echt dat iedereen op zo'n snelle fiets verwordt tot een ongeleid projectiel en de trofee waard is van bullebak van het jaar?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#158 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef: Blijven we met een velomobiel dan op het jaagpad netjes achter een groep trage fietsers rijden? Neen, we bellen. We toeteren. En als dat niet helpt, durven we ook wel eens onze stem verheffen.
Niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik fietsers aanmaan gewoon door te blijven fietsen
ipv van een ongelukkig en gevaarlijke poging te doen me te laten inhalen.

Pas op jaagpaden als ze de neiging hebben het hele jaagpad als eigendom te gaan beschouwen...
En dat laatste merk ik meer en meer (bij alle gebruikers, ook wandelaars)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#159 Bericht door fcapri »

eeuwige reiziger schreef:
Blijven we met een velomobiel dan op het jaagpad netjes achter een groep trage fietsers rijden? Neen, we bellen. We toeteren. En als dat niet helpt, durven we ook wel eens onze stem verheffen.

Denk je nu echt dat iedereen op zo'n snelle fiets verwordt tot een ongeleid projectiel en de trofee waard is van bullebak van het jaar?
hangt van de locatie af. als ik een grote rechte baan heb, vlieg ik die trage fietsers voorbij op het wegdek. als dit in centrum waregem is, dan blijf ik er wel achter tot er een grote baan is waar ik over kan.
maar ze zijn niet allemaal zo. koersfietsen willen dat niet, want die willen hun tempo aanhouden en alles moet maar wijken. mensen die dagelijks met de auto pendelen naar het werk , gaan ze ook opjagen als ze eens wat trager moeten rijden met een speed pedelec

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#160 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Natuurlijk, ik zou niet durven... :oops: Ik wou eigenlijk alleen maar zeggen dat ook andere (lig)fietsers wel eens tragere weggebruikers (willen) inhalen en dat ze dat dan ook aan die andere fietsers duidelijk maken.
fcapri schreef: ... mensen die dagelijks met de auto pendelen naar het werk , gaan ze ook opjagen als ze eens wat trager moeten rijden met een speed pedelec
Om het met Ronnius' woorden te zeggen:
Ronnius schreef: Niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#161 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
Bij fietsen van Duitse of Zwitserse makelij is dat wel voorzien. In die landen, net als in Oostenrijk, is een nummerplaatje immers verplicht. De fabrikanten spelen daar natuurlijk op in.
De mijne is van het Zwitserse merk Flyer, maar niks voorzien. Maar is mijn zorg niet meer, wordt toch verkocht.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#162 Bericht door scuri »

bicky schreef:
de gelijkstelling met een brommer klasse B vind ik maar meer dan correct. Zelf had ik ook mijn vm wel willen ondersteunen tot 35km/u met behoud van fietsvergoeding maar wet heeft dat nu anders bepaald.
Is geen correcte redenering. Het volstaat om de morfologieverschillen te bekijken tussen brommer en Pedelec, om de EU-regelgeving te bekijken die tal van technische uitzonderingen moest maken want een Pedelec is juist niet gelijk aan een brommer, en ten slotte is het een fout signaal binnen een breed maatschappelijk perspectief voor duurzaam verkeer. En je spreekt in één adem jezelf in feite deels tegen: door die crap EU-regelgeving is geen enkel bedrijf geïnteresseerd in een 30-35 km/h versie. Nochtans, 30 km/h is overal in Europa dé snelheidslimiet voor 'trage gebieden' (is slecht uitgedrukt, I know). M.a.w. de EU-wetgever spreekt zichzelf tegen op technisch vlak (geen brommer maar wel klasse B), op milieuvlak (alle EU-steden moeten milieuvriendelijke mobiliteit stimuleren en zo van die blabla), op rechtsvlak (feitelijke snelheidslimiet van 30 km/h zones). M.a.w.: er hebben andere motivaties een rol gespeeld - dat heb ik hiervoor uitgelegd.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#163 Bericht door eeuwige reiziger »

scuri schreef:De mijne is van het Zwitserse merk Flyer, maar niks voorzien. Maar is mijn zorg niet meer, wordt toch verkocht.
In Duitsland wordt een snelle Flyer altijd geleverd met een kentekenhouder die aan de bagagedrager is bevestigd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#164 Bericht door scuri »

Peter J schreef:Merkwaardig dat diegenen die vinden dat iedereen recht heeft op een mening toch hun mening door andersdenkenden hun strot willen rammen... :roll:
Jullie doen maar op heren.... Misschien kunnen jullie een postje in het politieke circus ambiëren ? :lol: 8) [-o<
Vrije meningsuiting en opkomen voor de eigen visie en overtuiging heeft niks van doen met 'in de strot willen rammen'. We moeten het nog gewoon worden als mens om te strijden met ideeën: daar hoort juist strijd en concurrentie thuis, niet in het economisch leven. Bij mijn weten is op dit forum geen politieke correctheid geïnstalleerd, hetgeen in se censuur is. De dag dat men hier de mond gesnoerd wordt, ben ik weg.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#165 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
In Duitsland wordt een snelle Flyer altijd geleverd met een kentekenhouder die aan de bagagedrager is bevestigd.
Hm, men zal dat niet nodig gevonden hebben destijds voor naar Belgenland. :? Ergens begrijpelijk, al wist men in 2013 toch wel wat er ging komen op EU-vlak. Soit.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie