Aha, ik ben dus toch niet de enige die er zo over denkt.Peter J schreef:Ik vraag me trouwens af waarom het alsmaar sneller moet gaan.
En ja, ik heb ook een velomobiel, zelfs een E-velomobiel.
En juist daar rij ik merkelijk sneller mee dan met de andere fietsen.
Maar ik blijf met die hogere snelheid toch hangen bij een "schamele" 30 km/u kruissnelheid.
(waar ik zeer tevreden mee ben)
(of zoals een vriendin voorbije zomer nog tegen mij zij: "waarom moet dat zo snel gaan, je rijdt toch geen wedstrijd)
Dit heb ik zelf aan de lijve ondervonden voorbije zomer,Peter J schreef: het is al meermaals aangetoond dat een merkelijk hogere snelheid slechts een zeer beperkte tijdswinst oplevert
toen ik en Capojan naar Essen knalden en terug karden.
Heenrit in een verschroeiend tempo in een verschroeiende temperatuur.
Terugrit met een uur vertraging aangevat vanwege "afterparty perikelen" na de Oosterscheldetocht.
Heen met iets meer dan 26 km/u gemiddeld bewogen.
Terug met iets meer dan 24 km/u gemiddeld bewogen.
Het eerste was lager dan verwacht, het tweede veel hoger dan verwacht.
Maar wat meer was, over de 85 km was in de terugweg amper 15 minuten langer gedaan dan bij heen.
Terwijl ik de ziel uit mijn lijf had gereden naar Essen en ik "bijna uitgerust" terug thuis kwam.
En ook weer, ik weet niet of er veel gaan zijn die een speedelec gaan gebruiken
om afstanden Gent-Essen (85 km) te overbruggen. Ik vrees dat de batterij een beetje licht gaat uitvallen.
Dan is de vraag hoeveel een pedelec die (wettelijk) tot 27 km/u (25 km/u +- 10%) mee helpt
trager gaat zijn tov een speedelec die je kan voorstuwen tot 45 km/u
(en zoals ik meer en meer hoor, daarvoor mag je al een beetje kunnen fietsen)
over een afstand van pakweg 15 of 20 km. Als je daar dan het prijsverschil bij plaatst...
(geen dure pedelec met een goedkope speedelec vergelijken)
Want wees eerlijk hoeveel speedelecs gaan er verkocht worden voor woon-werk afstanden van 40 km enkel?