Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#136 Bericht door Ronnius »

Peter J schreef:Ik vraag me trouwens af waarom het alsmaar sneller moet gaan.
Aha, ik ben dus toch niet de enige die er zo over denkt.
En ja, ik heb ook een velomobiel, zelfs een E-velomobiel.
En juist daar rij ik merkelijk sneller mee dan met de andere fietsen.
Maar ik blijf met die hogere snelheid toch hangen bij een "schamele" 30 km/u kruissnelheid.
(waar ik zeer tevreden mee ben)

(of zoals een vriendin voorbije zomer nog tegen mij zij: "waarom moet dat zo snel gaan, je rijdt toch geen wedstrijd)
Peter J schreef: het is al meermaals aangetoond dat een merkelijk hogere snelheid slechts een zeer beperkte tijdswinst oplevert
Dit heb ik zelf aan de lijve ondervonden voorbije zomer,
toen ik en Capojan naar Essen knalden en terug karden.
Heenrit in een verschroeiend tempo in een verschroeiende temperatuur.
Terugrit met een uur vertraging aangevat vanwege "afterparty perikelen" na de Oosterscheldetocht.
Heen met iets meer dan 26 km/u gemiddeld bewogen.
Terug met iets meer dan 24 km/u gemiddeld bewogen.
Het eerste was lager dan verwacht, het tweede veel hoger dan verwacht.
Maar wat meer was, over de 85 km was in de terugweg amper 15 minuten langer gedaan dan bij heen.
Terwijl ik de ziel uit mijn lijf had gereden naar Essen en ik "bijna uitgerust" terug thuis kwam.

En ook weer, ik weet niet of er veel gaan zijn die een speedelec gaan gebruiken
om afstanden Gent-Essen (85 km) te overbruggen. Ik vrees dat de batterij een beetje licht gaat uitvallen.
Dan is de vraag hoeveel een pedelec die (wettelijk) tot 27 km/u (25 km/u +- 10%) mee helpt
trager gaat zijn tov een speedelec die je kan voorstuwen tot 45 km/u
(en zoals ik meer en meer hoor, daarvoor mag je al een beetje kunnen fietsen)
over een afstand van pakweg 15 of 20 km. Als je daar dan het prijsverschil bij plaatst...
(geen dure pedelec met een goedkope speedelec vergelijken)

Want wees eerlijk hoeveel speedelecs gaan er verkocht worden voor woon-werk afstanden van 40 km enkel?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#137 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#138 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#139 Bericht door CapoJan »

Ronnius schreef:Dan is de vraag hoeveel een pedelec die (wettelijk) tot 27 km/u (25 km/u +- 10%) mee helpt
trager gaat zijn tov een speedelec die je kan voorstuwen tot 45 km/u
(en zoals ik meer en meer hoor, daarvoor mag je al een beetje kunnen fietsen)
over een afstand van pakweg 15 of 20 km. Als je daar dan het prijsverschil bij plaatst...
(geen dure pedelec met een goedkope speedelec vergelijken)

Want wees eerlijk hoeveel speedelecs gaan er verkocht worden voor woon-werk afstanden van 40 km enkel?
Praktisch voorbeeld: vertrek- en eindpunt langs een fietssnelweg, gewestweg of andere route die hogere snelheden toelaat. Afstand 20 km. Met de speed-pedelec aan pakweg 40 km/u doe je dan grofweg 30 minuten over die afstand. Met een gewone pedelec een klein uur. Als het om woon-werk-verplaatsingen gaat, doe je dat twee maal per dag, vijf keer per week. Over tien verplaatsingen win je heel wat tijd.
In andere omstandigheden gaat dat natuurlijk niet op. Datzelfde geldt voor een velomobiel: daar haal je ook enkel voordeel uit over langere afstanden zonder veel hindernissen. Je verliest veel tijd en energie met voortdurend afremmen en weer op snelheid komen.

Ik zie trouwens veel liever een collega met een hippe Stromer ST2 op het werk aankomen dan met de zoveelste Audi of BMW diesel. Dan zou ik niet weten waarom ik de speed-pedelec zou veroordelen, puur om emotionele redenen.

Ik weet het: voor puristen is die niet 'echt fietsen', maar het gaat wel om functionele verplaatsingen, niet zozeer om principes. Wil je er niet aan? Fijn, rij dan met een gewone fiets of HPV. Niemand zal je tegenhouden. Maar om meteen anderen die wel die keuze maken te veroordelen? Uiteraard zal een gewone fiets nog beter zijn voor het milieu en voor de gezondheid, maar misschien is dat wel een stap te ver. Dan is die trendy speed-pedelec een prima alternatief.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#140 Bericht door trikelover »

Ik ben absolut niet tegen elektrische ondersteuning maar de mensen die met een speedelec gaan rijden hebben eigenlijk meer het rijgedrag van een racefietser. Het verschil met de meeste ligfietsers die moeten zich wel een beetje meer aanpassen aan het verkeer. Dit doordat ze op regelmatig wijze gewezen worden op het feit dat die Velomobielen toch gevaarlijk zijn dus moeten we als velomobielisten ook zo netjes als mogelijk gedragen om het tegendeel te bewijzen.

En ja er zijn zeker ook velomobielisten die als een zot door het verkeer rijden maar vroeg of laat lopen deze tegen de lamp.

Ik vind het gewoon gevaarlijk om speedelec fietsen tussen alle andere fietser te laten rijden de gemiddelde fietser rijd 15 à 20 km/h dit terwijl de speedelec tussen de 35à40 km/h rijd op dat zelfde fietspad. Dit is gewoon een tegroot verschil. Dat is dan ook de reden dat ik op fietspaden met andere gebruikers mijn snelheid laat zakken tot max 30 km/h ook al rij ik met een Milan dit wil niet zeggen dat ik mij als een raceauto moet gaan gedragen in het verkeer.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#141 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#142 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Ik ben absolut niet tegen elektrische ondersteuning maar de mensen die met een speedelec gaan rijden hebben eigenlijk meer het rijgedrag van een racefietser. Het verschil met de meeste ligfietsers die moeten zich wel een beetje meer aanpassen aan het verkeer. Dit doordat ze op regelmatig wijze gewezen worden op het feit dat die Velomobielen toch gevaarlijk zijn dus moeten we als velomobielisten ook zo netjes als mogelijk gedragen om het tegendeel te bewijzen.

En ja er zijn zeker ook velomobielisten die als een zot door het verkeer rijden maar vroeg of laat lopen deze tegen de lamp.

Ik vind het gewoon gevaarlijk om speedelec fietsen tussen alle andere fietser te laten rijden de gemiddelde fietser rijd 15 à 20 km/h dit terwijl de speedelec tussen de 35à40 km/h rijd op dat zelfde fietspad. Dit is gewoon een tegroot verschil. Dat is dan ook de reden dat ik op fietspaden met andere gebruikers mijn snelheid laat zakken tot max 30 km/h ook al rij ik met een Milan dit wil niet zeggen dat ik mij als een raceauto moet gaan gedragen in het verkeer.
Nu tap je toch gewoon uit hetzelfde vaatje als wat mensen zo vaak over velomobielen ons toewerpen. 't Is gevaarlijk. 't Gaat te snel... Ruil het woord speedelec voor velomobiel en we komen bij dezelfde vooroordelen uit.

Als het over velomobielen gaat, maak je blijkbaar wel het onderscheid tussen het technisch aspect van de fiets (hoge snelheden kunnen halen) en het gedrag van de fietser (lagere snelheden als de verkeerssituatie dat vereist). Alleen doe je dat dan weer niet bij de speed pedelec, net alsof die fietser dwars door alles heen gaat vlammen en geen moeite zal doen om trager te rijden als die op een fietspad geconfronteerd wordt met bijvoorbeeld een groepje taterende en lachende tienermeisjes op de fiets.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#143 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#144 Bericht door eeuwige reiziger »

scuri schreef: Het is precies of er op een S-Pedelec steeds een hersenloze idiote alien zit die iedereen en alles uit de weg wilt maaien: zo zijn de redeneringen steeds opgebouwd. Vreemd toch. Dit terwijl er àlle dagen door auto's onnoemelijk veel slachtoffers vallen, door een S-Pedeleccer nul komma nul waarbij deze laatste 0,00001% van de weggebruikers vertegenwoordigt. En dat zal steeds kleiner en kleiner in aandeel worden door de nieuwe regelgeving.
Een studie uit 2014 over de ervaringen met snelle fietsen in Duitsland en Zwitserland leert dat er geen reden is tot een negatief oordeel over de verkeersveiligheid. De conclusie luidt immers:
De veiligheid van de snelle pedelec op de weg is nauwelijks onderwerp van discussie. Tot nog toe is er in Duitsland geen sprake van bijzonder veel zware ongelukken met speed pedelecs . Bij 30.000 voertuigen had dat wel moeten opvallen, maar dat is niet het geval.
http://www.timenco.be/pdf/P1099_speed_p ... apport.pdf
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#145 Bericht door trikelover »

Ik heb gewoon al een aantal van die fietsers hier in de omtrek zien rijden en die gasten vertragen niet net zoals bijna elke wielertoerist die hier rond rijd. Op het moment dat zij op die fiets springen veranderen ze in hersonloze wezens die maar aan een ding denken en dat is zo snel als mogelijk van a naar b rijden en iedereen die in de buurt zijn moeten maar aan de kant springen.

Plus andere denken dat een ligfiets onveilig is maar als het over een speedelec gaat dan denk men dit misschien wel maar ze zijlen het tegen die berijder niet zeggen. Want eenmaal geparkeerd valt de speedelec niet meer op tussen de rest van de fietsen. Dus men gaat die mens er dan ook niet op aan spreken. Als ik mijn velomobiel aan de kant zet dan word ik nog steeds aangesproken dat dit onveilig en gevaarlijk is daardoor word ik minstens 1x per week getrigerd dat ik moet opletten.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#146 Bericht door eeuwige reiziger »

scuri schreef: Vind ik juiste redeneringen en overwegingen. Trouwens, een S-Pedeleccer zal die 40 km/h niet steeds kunnen aanhouden; denk aan accu, weersomstandigheden, persoonlijke constitutie, zich al dan niet 'goed' voelen die dag, ... Niet elke S-Pedeleccer rijdt met de 'Rolls Royce Stromers'.
De voorbije maanden moest ik voor professionele redenen meerdere keren in het Antwerpse zijn. Bijna steeds een combinatie van trein en vouwfiets, waarbij ik vaak gebruik maakte van de fietssnelweg tussen Antwerpen en Mechelen. Meer dan eens heb ik op de piekuren Stromers tussen de andere fietsers zien rijden. In alle gevallen pasten zij hun rijstijl op een verantwoordelijke en gewetensvolle manier aan. Ik besef natuurlijk wel dat dit anekdotisch van aard is. Ongetwijfeld zal er hier en daar wel een onverlaat tussen zitten, maar geldt dat ook niet voor alle andere vormen van mobiliteit?

trikelover schreef:Ik heb gewoon al een aantal van die fietsers hier in de omtrek zien rijden en die gasten vertragen niet net zoals bijna elke wielertoerist die hier rond rijd. Op het moment dat zij op die fiets springen veranderen ze in hersonloze wezens die maar aan een ding denken en dat is zo snel als mogelijk van a naar b rijden en iedereen die in de buurt zijn moeten maar aan de kant springen.
Dat ruikt naar een goedkope veralgemening. Los daarvan wijs je hier heel duidelijk op gedrag en persoonlijke verantwoordelijkheid. Verder ontwikkel je een vreemde tegenstelling, net alsof een ligfietser steeds moreel hoogstaand handelt en iedere e-fietser rijp is om in Beernem te worden opgenomen.
Laatst gewijzigd door eeuwige reiziger op di 08 nov 2016, 0:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#147 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#148 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#149 Bericht door eeuwige reiziger »

scuri schreef: Met de nieuwe regelgeving? Bijna geen meer.
Dat lijkt me toch wel heel kort door de bocht. In Duitsland bestaat er voor de snelle elektrische fiets al vele jaren een stringent juridisch kader met, net als nu in België, helm- en verzekeringsplicht. En Duitsland vormt de snelst groeiende markt voor deze snelle fietsen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#150 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie