Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#46 Bericht door rik »

pimpampet schreef:Dat onderscheid is er omdat fietsers in tegenstelling tot auto's moeilijk verbaliseert kunnen worden op hun overtredingen.

U weet dat er op het jaagpad een maximumsnelheid van 30km/h geldt?
U weet dat er op het fietspad binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 25km/h geldt?

Wie houdt zich daaraan? Alleen de mensen die niet sneller kunnen omdat ze daar het vermogen niet voor hebben.

Daarnaast probeert de overheid enkel de Europese regelgeving toe te passen. Die regelgeving wordt al toegepast voor bromfietsers, motoren, auto's, etc.
Ik denk dat het geen slechte regels zijn. 1000 watt ipv 250 watt maximum voor fietsondersteuning, tot 4000 watt voor een bromfiets en daarboven motorfiets.

Ik begrijp echt de commentaar niet. In mijn ogen is dit een hele vooruitgang op de rechtsonzekerheid die er voorheen was.
Hier ben ik het eigenlijk mee eens.
Wat velomobielen betreft: ze zijn volgens mij niet in staat om op een veilige manier 70km/u te rijden, zeker niet tussen de auto's (een race is iets heel anders).
Bovendien staat er nog altijd in de verkeerswet dat je je snelheid moet aanpassen aan de bestaande situatie (wat de snelheidsduivel betreft waarover dit topic eigenlijk gestart is).
DF 269
Ice sprint1 26"

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#47 Bericht door Lex »

rik schreef:
pimpampet schreef:Dat onderscheid is er omdat fietsers in tegenstelling tot auto's moeilijk verbaliseert kunnen worden op hun overtredingen.

U weet dat er op het jaagpad een maximumsnelheid van 30km/h geldt?
U weet dat er op het fietspad binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 25km/h geldt?
Wie houdt zich daaraan? Alleen de mensen die niet sneller kunnen omdat ze daar het vermogen niet voor hebben.

Daarnaast probeert de overheid enkel de Europese regelgeving toe te passen. Die regelgeving wordt al toegepast voor bromfietsers, motoren, auto's, etc.
Ik denk dat het geen slechte regels zijn. 1000 watt ipv 250 watt maximum voor fietsondersteuning, tot 4000 watt voor een bromfiets en daarboven motorfiets.

Ik begrijp echt de commentaar niet. In mijn ogen is dit een hele vooruitgang op de rechtsonzekerheid die er voorheen was.
Hier ben ik het eigenlijk mee eens.
Wat velomobielen betreft: ze zijn volgens mij niet in staat om op een veilige manier 70km/u te rijden, zeker niet tussen de auto's (een race is iets heel anders).
Bovendien staat er nog altijd in de verkeerswet dat je je snelheid moet aanpassen aan de bestaande situatie (wat de snelheidsduivel betreft waarover dit topic eigenlijk gestart is).
Daar ben ik het niet mee eens. Bij een snelheid van 80km/u voelt een Waw nog altijd stabiel aan. Maar dat doe je natuurlijk niet tussen de auto's. Dat zou idd roekeloos zijn.
Maar waar staat er eigenlijk te lezen dat je in het centrum maar 25km/u over het fietspad moogt?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#48 Bericht door CapoJan »

Lex schreef:Maar waar staat er eigenlijk te lezen dat je in het centrum maar 25km/u over het fietspad moogt?
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Voor zover ik weet, ben je als fietser - fietspad of geen fietspad - gebonden aan dezelfde snelheidsgrenzen als andere weggebruikers. Iets anders vind ik niet terug in de wegcode.
Wel kreeg ik enkele maanden geleden onder mijn voeten van een oudere dame, die hetzelfde beweerde. Bleek dat ze de maximaal ondersteunde snelheid van e-bikes nam voor een algemene snelheidsbeperking #-o
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#49 Bericht door rik »

Lex schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Bij een snelheid van 80km/u voelt een Waw nog altijd stabiel aan.
Dan hebben we een andere ervaring: het snelste dat ik met mijn ex-waw heb gereden was 65km/u en dat voelde absoluut niet veilig aan. Bovendien moet je ook nog altijd stil geraken. Maar waarschijnlijk ben ik een bangerik :lol: :shock: :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#50 Bericht door De ligfietser »

pimpampet schreef:U weet dat er op het fietspad binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 25km/h geldt?
welke bull**** is dat nu weer, dan mag zelfs een bromfiets klasse B van jou niet op het fietspad.

daar in artikel 9 van de wegcode stelt dat:
9.1.2. 2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

En ik die dacht dat elke velonaut/ligfietser/e-fietser/fietser/bromfietser deze wet wel kent #-o

Hier de link http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/109-art9

de laatste paragraaf van art 9.1.2 1° is ook zeer duidelijk voor elke velomobiel/trike
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#51 Bericht door De ligfietser »

Lex schreef:Bij een snelheid van 80km/u voelt een Waw nog altijd stabiel aan.
man, dan heb ik nood aan een WAW, (een stabiel beestje blijkbaar)
als ik 50 en meer rij voelt mijn Mango wel niet meer heel stabiel aan en kan iedere stuurcorrectie gevaarlijk zijn
(niet dat ik dat veel doe, enkel bergaf lukt dat)
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

pimpampet
Junior
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 0:11
Postcode: 2300
Fiets: waw022
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#52 Bericht door pimpampet »

Lex schreef:
rik schreef:
pimpampet schreef:Dat onderscheid is er omdat fietsers in tegenstelling tot auto's moeilijk verbaliseert kunnen worden op hun overtredingen.

U weet dat er op het jaagpad een maximumsnelheid van 30km/h geldt?
U weet dat er op het fietspad binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 25km/h geldt?
Wie houdt zich daaraan? Alleen de mensen die niet sneller kunnen omdat ze daar het vermogen niet voor hebben.

Daarnaast probeert de overheid enkel de Europese regelgeving toe te passen. Die regelgeving wordt al toegepast voor bromfietsers, motoren, auto's, etc.
Ik denk dat het geen slechte regels zijn. 1000 watt ipv 250 watt maximum voor fietsondersteuning, tot 4000 watt voor een bromfiets en daarboven motorfiets.

Ik begrijp echt de commentaar niet. In mijn ogen is dit een hele vooruitgang op de rechtsonzekerheid die er voorheen was.
Hier ben ik het eigenlijk mee eens.
Wat velomobielen betreft: ze zijn volgens mij niet in staat om op een veilige manier 70km/u te rijden, zeker niet tussen de auto's (een race is iets heel anders).
Bovendien staat er nog altijd in de verkeerswet dat je je snelheid moet aanpassen aan de bestaande situatie (wat de snelheidsduivel betreft waarover dit topic eigenlijk gestart is).
Daar ben ik het niet mee eens. Bij een snelheid van 80km/u voelt een Waw nog altijd stabiel aan. Maar dat doe je natuurlijk niet tussen de auto's. Dat zou idd roekeloos zijn.
Maar waar staat er eigenlijk te lezen dat je in het centrum maar 25km/u over het fietspad moogt?
U heeft natuurlijk gelijk, verkeerd gelezen toen ik de tekst opzocht.

Dus jaagpad buiten de bebouwde kom = 30 km/h
Jaagpad binnen de bebouwde kom = 10 km/h
Jaagpad bij kruisingen = 10km/h
Jaagpad bij bochten waar het zicht belemmerd is = 10 km/h
Zone 30 = 30

Toch veel plaatsen waar menig fietser zich schuldig maakt aan het niet volgen van de regels. (ook ik)

maar soit, we wijken nu af zeker?

Enkel bromfietsen klasse a, en (dus misschien ook electrisch aangedreven fietsen in de toekomst) moeten 25 handhaven in de bebouwde kom.

pimpampet
Junior
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 0:11
Postcode: 2300
Fiets: waw022
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#53 Bericht door pimpampet »

rik schreef:
Lex schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Bij een snelheid van 80km/u voelt een Waw nog altijd stabiel aan.
Dan hebben we een andere ervaring: het snelste dat ik met mijn ex-waw heb gereden was 65km/u en dat voelde absoluut niet veilig aan. Bovendien moet je ook nog altijd stil geraken. Maar waarschijnlijk ben ik een bangerik :lol: :shock: :wink:
Voor dat tot stilstand komen, daar zit ik ook altijd mee.

Ik durf best hard gaan maar niet op plaatsen waar ik (een groot) risico loop dat mijn vaart op korte tijd zou onderbroken kunnen worden. (eigenlijk overal)

Het zijn niet de remmen waar ik aan twijfel, ik heb meer schrik voor de banden, die weinig grip hebben vergeleken met bv een auto. en ook al na 2 mm op het canvas zitten. ze gaan letterlijk 10 meter mee bij een noodstop, daarna zit je op de velg.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#54 Bericht door Lex »

rik schreef: Bovendien moet je ook nog altijd stil geraken.
Daar denk ik dan juist niet aan. Denk dan aan zo snel mogelijk blijven te gaan. De baan vanaf de E313 richting Kortessem leent zich daar uitmuntend voor. Ge weet wel, diene baan waar Michael meerdere malen over de borduur is gereden.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#55 Bericht door Wim -de roetsende »

Misschien iets teveel offtopic, maar mijn max met de XS is 81,8km/u.

Heuvelaf welteverstaan :D

De XS voelde toen nog zeer stabiel en veilig. Ik kon de weg goed overzien en er waren niet of nauwelijks andere verkeersdeelnemers.

Met de Roeifiets weet ik het niet precies, maar de max ligt rond de 65km/u. Ook heuvelaf.
De Roeifiets is, rijdt, stuurt en remt echt extreem strak, je kunt er echt heel hard mee 'in de ankers'.
Op hoge snelheid voel ik mij op de 209 ook nooit onveilig.

Wim -XS en 209 blijft toch een mooie combinatie
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#56 Bericht door Beinsberger E »

Als ik dat hier allemaal lees zijn er vele met onveilige gedachten, het gevaar schuilt soms in een klein hoekje en vroeg of laat weet je dat [-X

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#57 Bericht door Wim -de roetsende »

Beinsberger E schreef:Als ik dat hier allemaal lees zijn er vele met onveilige gedachten, het gevaar schuilt soms in een klein hoekje en vroeg of laat weet je dat [-X
Met zo'n 'waarschuwing' kan ik niet zoveel. Ik heb liever dat men aan mij een vraag stelt over bijvoorbeeld de omstandigheden of de situatie.

Normaal gesproken zijn mijn snelheden namelijk zeer acceptabel, zeg maar gerust redelijk laag.

Dit waren uitzonderingen en de verkeerssituatie was zeer overzichtelijk. Het betrof een weg waarop nauwelijks andere verkeersdeelnemers waren en de mensen die daar rijden weten over het algemeen dat er op die weg hard wordt gereden door racefietsers.

Dit soort snelheden zal ik nooit op een normale weg gaan rijden.

Wim -Gevaar zit inderdaad in een klein hoekje, maar dat kan ook gebeuren als je 10km/u rijdt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#58 Bericht door rik »

Wim -de roetsende schreef:
Beinsberger E schreef:Als ik dat hier allemaal lees zijn er vele met onveilige gedachten, het gevaar schuilt soms in een klein hoekje en vroeg of laat weet je dat [-X
Normaal gesproken zijn mijn snelheden namelijk zeer acceptabel, zeg maar gerust redelijk laag.

Dit waren uitzonderingen en de verkeerssituatie was zeer overzichtelijk. Het betrof een weg waarop nauwelijks andere verkeersdeelnemers waren en de mensen die daar rijden weten over het algemeen dat er op die weg hard wordt gereden door racefietsers.

Dit soort snelheden zal ik nooit op een normale weg gaan rijden.

Wim -Gevaar zit inderdaad in een klein hoekje, maar dat kan ook gebeuren als je 10km/u rijdt.
Toch blijf ook ik het gevaarlijk vinden! Aan die snelheid hoeft er maar het minste beetje mis te gaan. Als je 10km/u rijdt heb je de situatie zelf veel beter in de hand, over anderen heb je natuurlijk nooit controle.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#59 Bericht door Beinsberger E »

Wim -de roetsende schreef:
Beinsberger E schreef:Als ik dat hier allemaal lees zijn er vele met onveilige gedachten, het gevaar schuilt soms in een klein hoekje en vroeg of laat weet je dat [-X
Met zo'n 'waarschuwing' kan ik niet zoveel. Ik heb liever dat men aan mij een vraag stelt over bijvoorbeeld de omstandigheden of de situatie.

Normaal gesproken zijn mijn snelheden namelijk zeer acceptabel, zeg maar gerust redelijk laag.

Dit waren uitzonderingen en de verkeerssituatie was zeer overzichtelijk. Het betrof een weg waarop nauwelijks andere verkeersdeelnemers waren en de mensen die daar rijden weten over het algemeen dat er op die weg hard wordt gereden door racefietsers.

Dit soort snelheden zal ik nooit op een normale weg gaan rijden.

Wim -Gevaar zit inderdaad in een klein hoekje, maar dat kan ook gebeuren als je 10km/u rijdt.
En toch is een gewaarschuwde persoon er 2 waard als je snapt wat ik bedoel, ik kan niet voor jou beslissen welke omstandigheden gevaarlijk zijn er zijn voorbeelden genoeg te lezen op dit forum waar het fout loopt.
Let wel ik hoop voor jou dat het nooit zo ver komt het kan mij net zo goed gebeuren :wink:

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#60 Bericht door bicky »

Ik ben 1 keer in 5 jaar op mijn kant gegaan met mijn mango+.
en dat was aan snelheid van 10km/u toen mijn achterwiel niet uit een gootje van 1.5cm wou komen in combinatie met natte natuurstenen.
Ik rijd dus liever iets sneller, die 10km/u is erg gevaarlijk

Plaats reactie