Ergernissen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Ergernissen

#1 Bericht door marksje »

Gelezen in UITWEG, een magazine uitgegeven door de Vlaamse gemeenschap ivm Mobiliteit.
Volgens een enquête, de 10 grootste ergernissen van fietsers tov automobilisten, en omgekeerd :

Voor de fietsers :
1) Stilstaan of parkeren op het fietspad
2) na het parkeren zonder kijken het portier openen
3) bij het oprijden van de weg onmiddellijk doorrijden tot op het fietspad zonder te kijken of er fietsers in aantocht zijn
4) inhalen waar er eigenlijk niet genoeg plaats is
5) rechts op de rijbaan zo weinig ruimte laten dat de fietsers niet kunnen doorfietsen
6) te snel langs de fietsers rijden
7) op rotondes geen voorrang verlenen waar het moet
8) geen voorrang van rechts verlenen
9) door plassen rijden waar de fietser juist naast fietst
10) andere redenen zoals nog snel voor je neus rechts afslaan, rakelings voorbijrijden, je met grootlichten tegemoet komen in het donker, geen richtingaanwijzer gebruiken, niet hoffelijk zijn bij slecht weer.

Voor de autobestuurders :
1) fietsen in het donker zonder licht
2) niet op het fietspad rijden als er een fietspad is
3) met twee of meer naast elkaar rijden
4) plots het fietspad verlaten om de rijbaan op te rijden en/of over te steken
5) voorrang nemen waar ze die niet hebben
6) uit tegenovergestelde richting komen waar ze dat niet mogen
7) hoewel ze geen overtreding begaan, toch risico's nemen (geen rekening houden dat een auto niet direkt stil staat)
8) er geen rekening mee houden dat ze door omstandigheden (bvb geparkeerde auto's) niet zichtbaar zijn
9) het fietspad even verlaten om een andere fietser in te halen
10) andere redenen zoals fieters die door het rood rijden, die in het midden van de rijbaan fietsen, van richting veranderen zonder dit kenbaar te maken, zonder handen rijden, al fietsend op het zebrapad de voorrang opeisen die normaal aan een voetganger wordt verleend.

Het zijn maar weetjes maar ik vond dit interessant om, voor zover je niet al een voorbeeldig fietser/automobilist bent, toch in gedachte te hebben wanneer ge de baan opgaat.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

mjah, in zowel de puntjes van de fietser als de auto bestuurder kan ik me vinden, de fietser heeft op al die punten gelijk

een paar puntjes bij de auto-bestuurder, als ik met de auto rijd in het donker schrik ook wel eens meer van een fieter zonder licht.

aan de andere kant word in steden zoals Gent de fietser aanbevolen in het midden van de baan te rijden bij ontbreken van een fietspad, hoe dat in de wet beschreven staat, weet ik niet.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Ergernissen

#3 Bericht door WFvN »

ma go schreef:Gelezen in UITWEG, een magazine uitgegeven door de Voor de fietsers :
1) Stilstaan of parkeren op het fietspad
Heeft geen uitleg nodig. Gelukkig heb ik er zelf weinig last van als fietser.
2) na het parkeren zonder kijken het portier openen
Wederom iets waar ik ook weinig last van heb tot dusver. Maar het gevaar blijft loeren (afgelopen week wat foto's gezien van een autoportier die dus op die wijze geopend werd met als flinke aanrijding met een mountainbiker tot gevolg)
3) bij het oprijden van de weg onmiddellijk doorrijden tot op het fietspad zonder te kijken of er fietsers in aantocht zijn
Tjonge, dat hoort nog steeds niet bij de punten die ik regelmatig tegenkom.

4) inhalen waar er eigenlijk niet genoeg plaats is
5) rechts op de rijbaan zo weinig ruimte laten dat de fietsers niet kunnen doorfietsen
6) te snel langs de fietsers rijden
7) op rotondes geen voorrang verlenen waar het moet
8) geen voorrang van rechts verlenen
De laatste 2 punten kom ik wel regelmatig tegen. Maar ook een ergernis is juist het voorrang aan mij als ligfietser verlenen terwijl dat helemaal niet nodig is (en volgens de wet ook niet moet). Je probeert dan te anticiperen op die auto die voorrang heeft, je houdt wat snelheid in om er netjes achterlangs te kunnen gaan. Maarja, auto gaat ook langzamer rijden met als uiteindelijke gevolg dat je beiden stil staat :evil:
9) door plassen rijden waar de fietser juist naast fietst
Pas een keer meegemaakt. Gelukkig zat ik in m'n Alleweder
10) andere redenen zoals nog snel voor je neus rechts afslaan, rakelings voorbijrijden, je met grootlichten tegemoet komen in het donker, geen richtingaanwijzer gebruiken, niet hoffelijk zijn bij slecht weer.
Persoonlijk erger ik me nog het meest aan automobilisten die zich niet aan de voorrangsregels houden. Dus geen voorrang verlenen waar het wel moet en wel voorrang verlenen waar dat niet moet en waar ook verder geen reden toe is.
Voor de autobestuurders :
1) fietsen in het donker zonder licht
Ook als ligfietser heb ik een schurfthekel aan die figuren. Ze lijken een doodswens te hebben als je het mij vraagt.
2) niet op het fietspad rijden als er een fietspad is
Tja, alleen zitten ze er ook wel eens naast. Denk aan 3-wielers, velomobielen en fietsen met kar erachter waarbij alle 3 voorgaande groepen meer dan 75 cm breed zijn. Die mógen de rijbaan gebruiken alleen weten maar weinig mensen dat (inclusief de juten)
3) met twee of meer naast elkaar rijden
Hier erger ik me ook aan als ligfietser. Dat je naast elkaar rijdt, vind ik best maar hinder het overige verkeer er niet mee. Maar er zijn er die gaan nog een stuk verder.... met 3 of nog meer naast elkaar komt ook genoeg (lees: teveel) voor.
4) plots het fietspad verlaten om de rijbaan op te rijden en/of over te steken
Zo heb ik onlangs ook bijna een fietser van de sokken gereden (ik reed op m'n Fujin). Gewoon zonder aan te geven, zonder om te kijken zo het stuur omflikkeren :evil:
5) voorrang nemen waar ze die niet hebben
Tja, dat staat dus lijnrecht tegenover het punt van de automobilisten die geen voorrang verlenen. Beiden komen voor, beiden zijn ergerlijk.
6) uit tegenovergestelde richting komen waar ze dat niet mogen
Tja, aan de linker kant van de weg fietsen ja. Niet echt verstandig. Vorige week een brommerrijder die over meerdere kilometers links reed. Reden? Zeg het maar, bij elke afslag die er kwam dacht ik dat hij daar af moest... maar nee....
7) hoewel ze geen overtreding begaan, toch risico's nemen (geen rekening houden dat een auto niet direkt stil staat)
En dat is dus een enorm wanargument. Blijkbaar houden de automobilisten er zelf ook geen rekening mee dat hun voertuig niet direct stil staat. Als ze met dat argument aan komen zetten, ben ik van mening dat ze zelf een te hoge snelheid aanhouden op dat punt. (wellicht de toegestane snelheid maar dat wil niet zeggen dat je die moet rijden; ik rijd met m'n in een woonwijk soms 15 km/h te hard op sommige plekken maar op andere plekken juist 15 km/h te langzaam omdat het op dat punt veiliger is dan de toegestane snelheid te rijden)
8) er geen rekening mee houden dat ze door omstandigheden (bvb geparkeerde auto's) niet zichtbaar zijn
Klopt regelmatig wel ja.
9) het fietspad even verlaten om een andere fietser in te halen
Tja, en dat is dus gewoon toegestaan zolang er geen doorgetrokken streep staat. Even goed zie je ook auto's wel een andere auto rechts inhalen (als die voorgesorteerd staat om linksaf te slaan) en daarbij ook het fietspad meenemen. Maar dat kan je als automobilist ook zien aankomen; een kwestie van anticiperen ontbreekt daar dan ook iets teveel. Maar een fietser hoort niet zonder blikken of blozen die andere fietser voorbij te gaan en auto's in de problemen te brengen. Daar ben ik het mee eens. (of een andere fietser die al bezig is in te halen.... want ook dat komt voor)
10) andere redenen zoals fieters die door het rood rijden, die in het midden van de rijbaan fietsen, van richting veranderen zonder dit kenbaar te maken, zonder handen rijden, al fietsend op het zebrapad de voorrang opeisen die normaal aan een voetganger wordt verleend.

Het zijn maar weetjes maar ik vond dit interessant om, voor zover je niet al een voorbeeldig fietser/automobilist bent, toch in gedachte te hebben wanneer ge de baan opgaat.
Zeker interessant. Ik erger me aan bepaalde punten en maak me ook schuldig aan bepaalde dingen. Ik rijd ook wel eens op de rijbaan (waarvan meestal legaal met m'n Alleweder), ik rijd wel eens door rood maar zorg er daarbij wel voor dat ik absoluut niemand hinder.

Het verkeer moet in ieder geval met het volle verstand doorkuisd worden.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Ergernissen

#4 Bericht door Ward De Meyer »

Iedereen zal wat water bij de wijn moeten doen, voor autobestuurders en fietsers met elkaar overeen zullen komen :twisted:
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#5 Bericht door Johan Clerx »

Beste automobilisten zijn degene die regelmatig fietsen.
Beste fietsers zijn degene die regelmatig met de auto rijden.

Wederzijds respect en zich inleven in de situatie van de andere lijkt me een mooie stelregel. [-o<

Gast

Re: Ergernissen

#6 Bericht door Gast »

Liggers,
ma go schreef: Voor de fietsers :
2) na het parkeren zonder kijken het portier openen
7) op rotondes geen voorrang verlenen waar het moet
2) Heb ervan mogen proeven, op een bukker :?

7) Laatst op de rotonde (met m'n trike) toch maar gestopt, die sukkel met zijn dikke wagen en 'garageplaat' zag me net niet. Toen we bijna neus tegen neus stonden. én je zit lager hé :roll:, in z'n dode hoek.

Peter

Plaats reactie