verplicht fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#16 Bericht door wost »

Patrick,

Als een polies zegt dat je op dat bepaalde moment links moet rijden in plaats van rechts dan moet dat want instructies van agenten gaan boven alles.

Bij een eventueel PV is het voor mij wel de moeite waard om te procederen. Als iedereen dat zou doen dan worden de problematische fietstoestanden tenminste in de kijker gezet.

Dus stel er is een fietspad dat ik onberijdbaar vind. Ik rijd er dus niet op. De politieagent zegt dat dat wel moet. Ik zal zeggen: met deze fiets die volledig conform de wetgeving is kan ik niet op dat fietspad rijden. Het fietspad is dus onberijdbaar.
Helpt dat niet dan ga je er gewoon op rijden tegen 5/u tot ze weg zijn.

Of nog beter ga met een 3-wieler rijden dan rijd je waar je wilt.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#17 Bericht door Brechtix »

Patrick Pevenage schreef:fietspaden op rotonde liggen BUITEN de voorrang.
Levensgevaarlijk dus om dergelijke fietspaden te gebruiken als ligfietser. Door dergelijke stommiteiten word je dus overhoop gereden en zou je nog in je onrecht zijn ook. Dergelijke fietspaden hebben hun nut voor kindjes en dergelijke maar voor fietsen als serieus vervoermiddel niet.

Zolang wegenbouwkundige ontwerpen in handen blijven van de gemeenten zullen dergelijke levensgevaarlijke stommiteiten niet strafbaar worden en dus blijven bestaan. Moeten we dan in ons hoekje gaan zitten janken? Tien per uur gaan rijden en braafjes om de honderd meter stilstaan?

Het tijdelijk alternatief is om voor het rond punt op de rijweg te gaan rijden, best geruime afstand ervoor zodat je via je spiegel de autostroom in de gaten kan houden en wachten tot er een gaatje valt, want de automobilisten verwachten - terecht - niet dat een fietser van het fietspad afwijkt zonder zichtbare reden. Voordat je het weet zit je ook achter een rij betonblokken.

Op lange termijn zouden we misschien moeten kunnen duidelijk maken dat er twee soorten fietsers zijn: de trage, op korte afstand, die eerder aan de voetgangers grenzen (schoolkinderen, boodschappende moekes,...), en de rappe, die de ruimte delen van de auto's. Er moet een evolutie komen in het denken over menselijk vervoer in het algemeen en hpv in het bijzonder.

Bv: tram- en busstroken zouden kunnen gebruikt worden voor fietsers. Binnen de bebouwde kom is de snelheid van fietsers en auto's ongeveer gelijk - naar mijn mening zijn verplichte fietspaden in de bebouwde kom dan ook een slecht idee! Er moeten meer shortcuts door de stad komen zoals bv het jaagpad langs de Bijloke dat je linea recta van de kouter naar de Blaarmeersen brengt. Nog ideeën?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gast

#18 Bericht door Gast »

Op lange termijn zouden we misschien moeten kunnen duidelijk maken dat er twee soorten fietsers zijn: de trage, op korte afstand, die eerder aan de voetgangers grenzen (schoolkinderen, boodschappende moekes,...), en de rappe, die de ruimte delen van de auto's. Er moet een evolutie komen in het denken over menselijk vervoer in het algemeen en hpv in het bijzonder.

Bv: tram- en busstroken zouden kunnen gebruikt worden voor fietsers. Binnen de bebouwde kom is de snelheid van fietsers en auto's ongeveer gelijk - naar mijn mening zijn verplichte fietspaden in de bebouwde kom dan ook een slecht idee! Er moeten meer shortcuts door de stad komen zoals bv het jaagpad langs de Bijloke dat je linea recta van de kouter naar de Blaarmeersen brengt. Nog ideeën?
volledig mee akkoord!!!! vooral die tram en busstroken kunnen idd gebruikt worden voor fietsers! Ook fietsroutes in de stad aanbrengen, dat de mensen duidelijk weten hoe ze moeten rijden met de fiets om op een bepaalde plaats te geraken in de stad! Nog een vb. parkeerbedrijven verplichten voor een evenredig aantal (deftige) fietsstallingen te plaatsen als dat ze autoparkeerplaatsen hebben. [/quote]

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

Vraagje aan Patrick.

#19 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Ik kom vorige vrijdag in Elversele met mijn velomobiel aan de nieuwe tunnel met bovenop een rotonde. Er staat een lange rij auto's vanuit richting Hamme. Vermits iedereen stilstaat, steek ik rustig links voorbij. Vooraan staat een politiewagen met knipperlichten bovenaan werkend. Op de rotonde vindt een betoging plaats van schoolkinderen met balonnetjes (verst van mij op de rotonde verwijderd). Gezien er geen verkeer op die rotonde is, maar hier en daar een voetganger, fietser of persfotograaf, rij ik stapvoets de rotonde op. Halverwege de rotonde stapt een 'politievrouw' (ja ik heb iets met politievrouwen - zie ook vorige keer in de buurt van Gent) op me toe en zegt: kun jij niet wachten zoals alle auto's? Rij maar terug. Ik rij enkele meters terug en opzij en wacht af. Na een minuutje de zaak te hebben gadegeslagen en jan en alleman zomaar over die rotonde wandelt en fietst, rij ik stapvoets tegen richting op de rotonde om in Sombeke te geraken. Op dat moment stapt een agent uit de voorbijgestoken combi die voor de wachtende auto's stond en vraagt: 'awel, waar denkt ge dat ge naar toe rijdt?'. Je zit dan al laag bij de grond in zo'n velomobiel, maar nu zat ik even op de grond. Ik argumenteerde dat als al die andere mensen op de rotonde mogen lopen en fietsen, waarom ik dan niet? Omstaanders keken wat op en de agent kroop terug in de combi. Mijn vraag is eigenlijk: had ik bij die combi moeten stoppen, of moet er een agent aangeven dat je niet doormag door bv. zijn arm op te steken, of armen zijwaarts te houden...
P.S. Heb me daarna wat afgereageerd op minister Kris Peeters en de burgemeester van Temse door hen er op te wijzen dat ze de fietspaden zijn vergeten. Ze gaan er werk van maken. Dat kost de belastingbetaler dan weer geld want dan moeten ze weer gaan breken. Dat ze zoiets niet in het oorspronkelijk plan voorzien...
Wat denk je Patrick?
Bruno Van den Bussche

Gast

#20 Bericht door Gast »

Bruno, het antwoord is vrij simpel.
Je steekt links een wachtende file auto's voorbij en daar is geen bezwaar tegen zolang je daarbij geen verkeersregel of -teken negeert. Ik neem aan dat er geen wettelijk bezwaar was. Dus links voorbijrijden maar.

Vooraan staat een politieauto met de blauwe knipperlichten in werking. Waarom? De blauwe knipperlichten van een politieauto mogen altijd in werking zijn, dringende opdracht of niet. Dit zegt dus niets of alleszins niet veel.
In elk geval staat er geen politieman op straat die de file wachtende auto's 'tegenhoudt' (liefst nog met de arm of armen dwars ten opzichte van hun en uw rijrichting). Wat hij feitelijk zou moeten gedaan hebben want er staat daar iets te gebeuren. Dus mag je verder de rotonde op.

Halverwege de rotonde neemt een politievrouw je kwalijk omdat je blijkbaar niet kunt wachten zoals de andere auto's. In feite had ze beter het haar collega in de politieauto kwalijk genomen dat hij niet op straat stond zodat hij je wettelijk kon doen wachten.

Je doet toch wat ze zegt (in achteruit), dus heb je haar bevel niet genegeerd. Tot nu toe alles onder controle.

Nu pas begint het. Je bent onbewust beland in een soort betoging (er moet goedkeuring zijn van de gemeenteraad om 'vergaderingen' in openlucht te houden). Kortom, een maatregel van openbare orde werd genomen en hier toegepast. In dit geval maak je zelf absoluut geen deel uit van die betoging, maar je staat er ondertussen wel middenin.

Je beslist vervolgens om tegen de normale rijrichting van een rotonde de kortste weg naar Sombeke te nemen omdat degenen die deel uitmaken van de betoging dat blijkbaar ook mogen en kunnen doen. Principieel had je dit niet mogen doen op eigen initiatief, maar het gebied zelf van de betoging was niet 'voldoende effectief afgegrendeld' door politie waardoor zij toch wel boter op hun hoofd hadden.

De politie had je beter in dit geval geluidloos en zonder veel omhaal langs de kortste weg de richting Sombeke uitgestuurd. Dan had er niemand erger in gehad.

Je weet genoeg?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#21 Bericht door Ward De Meyer »

Neem in het vervolg mss een wetboek mee :D

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#22 Bericht door marini »

ik moet zeggen ik heb hier al veel geleerd , tegen dat mijne trike af is ben ik onderlegt in de verkeersregels voor trikes en velomobielen
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#23 Bericht door wost »

marini schreef:ik moet zeggen ik heb hier al veel geleerd , tegen dat mijne trike af is ben ik onderlegt in de verkeersregels voor trikes en velomobielen
En die zij vrij simpel. Jij mag rijden waar je wilt, wel niet op autostrades en autowegen natuurlijk :wink: Maar met de verlichting is het wel een probleem je moet per wiel een licht hebben dus 2 voorwielen is twee voorlichten, alleeen de cab-bike voldoet hier soms aan.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gast

#24 Bericht door Gast »

Dat is niet juist Wouter.
Je moet bij een trike met twee voorwielen : vooraan twee witte REFLECTOREN hebben, en achteraan een rode reflector.

Je hebt dezelfde lichten nodig zoals bij een fiets (dus een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan - ook van toepassing op velomobielen), en dan nog enkel tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, of wanneer het zicht minder dan 200 meter bedraagt (bv. mist, hevige regen).

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#25 Bericht door marini »

weer een helder antwoord was is het leven toch mooi :D
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Plaats reactie