STRENGE controles op elektrische fietsen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#16 Bericht door CapoJan »

In dat geval gaat het niet om controles op elektrische fietsen, maar op accupacks. Dat is een heel andere zaak en dan heb ik er geen probleem mee.
Het is namelijk zo dat de wetgeving op elektrische fietsen niet Europees geregeld is: de regels in België, Nederland en Duitsland zijn bijvoorbeeld verschillend... Pas vanaf 2017 zouden die uniform worden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#17 Bericht door Wouter D »

Er zit aan dat CE label nog een addertje, zeker als het uit china komt. het CE label moet voldoen aan een bepaakd lettertype en afmeting
http://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

nu hebben sommige chinese producten een label dat soms heel erg lijkt op dat europese label, al heeft het een heel andere betekenis. nl China Export.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#18 Bericht door PatRecumbent »

Beroepsmatig heb ik ervaring met lithium batterijen. Ze kunnen effectief oorzaak zijn van de woningbrand. Wie niet overtuigd is moet meer eens googelen naar "lithium battery fire" en afbeeldingen vragen.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#19 Bericht door Peter J »

Maakt het dan uit of het om een Li-Ion of LiFePo accu gaat of is het probleem voor beide types gelijklopend ?
Wanneer is de kans dat het fout gaat het grootst, tijdens het laden, tijdens het gebruik of gewoon waar ze
opgeslagen liggen ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#20 Bericht door bicky »

de grootste kans is dat het tijdens het laden fout gaat.
Als je de batterijen te ver ontlaad help je gewoonweg om zeep

een deftige lader en voltagebeveiliging zijn dus wenselijk

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#21 Bericht door PatRecumbent »

Peter J schreef:Maakt het dan uit of het om een Li-Ion of LiFePo accu gaat
LiFePo4 is veiliger dan Li-Ion of LiPolymeer. Het zijn vooral deze laatste die in brand vliegen, zowel tijdens laden, tijdens gebruik of zelfs niet in gebruik. Het belangrijk een lader met balancering en overlaadbeveiliging te gebruiken om cellen niet te overladen. Interne kortsluiting kan tot brand leiden bij Li-Ion/LiPolymeer. Bij LiFePO4 valt de spanning dan meestal weg.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

bonfire
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 15:04
Postcode: 3600
Fiets: man ICE Sprint 2FS
Locatie: Genk
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#22 Bericht door bonfire »

dus zo'n batterij kan niet in brand vliegen tijdens het bewaren tijdens de winter in de kelder?
En zo'n overlaadeveiliging..kun je die los kopen of moet die in de oplader zelf zitten?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#23 Bericht door bicky »

bonfire schreef:dus zo'n batterij kan niet in brand vliegen tijdens het bewaren tijdens de winter in de kelder?
En zo'n overlaadeveiliging..kun je die los kopen of moet die in de oplader zelf zitten?
Een overlaadbeveiliging zit in de bijgeleverde lader.

Als je een lithium batterij voor langere periode wil bewaren laad je hem best niet volledig vol. 75% werd volgens mij aangeraden.
in praktijk betekend dit volledig opladen en dan klein toerke mee doen vooralleer weg te bergen

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#24 Bericht door PatRecumbent »

bicky schreef:Een overlaadbeveiliging zit in de bijgeleverde lader.

Als je een lithium batterij voor langere periode wil bewaren laad je hem best niet volledig vol. 75% werd volgens mij aangeraden.
in praktijk betekend dit volledig opladen en dan klein toerke mee doen vooralleer weg te bergen
In een goede lader zit zelfs een ontlaadprogramma en een "opbergprogramma". Dit laatste om zoals Bicky zegt de batterijen in deels ontlade toestand op te bergen.

Voorbeelden van dergelijke laders vind je onder andere bij Bantam (http://bantamtek.com).
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Plaats reactie