Liggend fietsen.....comfortabeler?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Liggend fietsen.....comfortabeler?

#1 Bericht door luki »

Een artikel in Prevent, een vakblad voor veiligheidsdeskundige
Artikel VM Prevent 1.jpg
Wie heeft er model gestaan ?

Het eigenlijke artikel
Artikel VM Prevent 2.jpg

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#2 Bericht door dmd »

Alle reclame helpt natuurlijk, mooi artikel dus!
Toch blijf ik het o zo moeilijk hebben dat een velomobiel moeilijk zichtbaar zou zijn. Zo nen bak, daar kijkt ge toch niet naast???

Ik denk eerder dat automobilisten beweren dat ze je niet zien omdat ze je niet verwachten, daarenboven had ik nog niet veel issues met slechte zichtbaarheid! En, NEEN ik heb geen vlaggetje, ik vind al die hoge 4x4 wagens in de stad ook gevaarlijk, en ik vind dat die maximum 30 km/h zouden mogen rijden!
Quest 581 - M5 CHR

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#3 Bericht door sailor11647 »

dmd schreef:En, NEEN ik heb geen vlaggetje, ik vind al die hoge 4x4 wagens in de stad ook gevaarlijk, en ik vind dat die maximum 30 km/h zouden mogen rijden!
bla bla bla
ik vind dat elk voor zijn eigen veiligheid moet zorgen
heb je geen vlaggetje, dan moet je niet klagen dat je niet gezien werd (ik heb er momenteel ook geen, en ondervind geen hinder)
een hoge 4*4 is niet gevaarlijker dan een andere auto/bestelwagen (die zal trouwens vlugger een ligger zien)
een max snelheid van 30 km/u is gevaarlijker dan 50 km/u, de bestuurders moeten dan immers de hele tijd op hun snelheidsmeter kijken om te zien dat ze niet te rap rijden zodat er minder aandacht naar de weg gaat
op een plek waar ik het niet veilig acht dat ik ingehaald word, rij ik wat breder, en ik ga aan de kant rijden als het dan wel kan
we moeten eens ophouden met de andere weggebruikers verantwoordelijk te stellen voor onze eigen verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#4 Bericht door dmd »

sailor11647 schreef:ik vind dat elk voor zijn eigen veiligheid moet zorgen
Volledig akkoord, maar dat betekend zowel zien als gezien worden!

Als ik niet gezien wordt is dat in 99 procent van de gevallen wanneer een auto rechtsaf slaat aan een verkeerslicht, en ik rechtoor moet. Ik kom dit beduidend meer tegen met de bukker!

Mijn probleem met 4x4 gaat hem om veiligheidsissues die ik zelf creer.
Wanneer ik met de fiets (incl bukker) door de stad rijd moet ik meermaals het voetpad op omdat meer dan de helft van de weg wordt afgesneden door een 4x4 in de file (en ja ook door een camionette). Vermijden in de stad is wss utopie, van mij mogen ze die op een andere manier proberen te ontraden... door 30km/h te rijden dus, das trouwens vaak al snel genoeg!
Quest 581 - M5 CHR

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#5 Bericht door sailor11647 »

dmd schreef: Wanneer ik met de fiets (incl bukker) door de stad rijd moet ik meermaals het voetpad op omdat meer dan de helft van de weg wordt afgesneden door een 4x4 in de file (en ja ook door een camionette).
dat moet je eens nader verklaren
ofwel wil je de wagen inhalen (moet links gebeuren) ofwel wil je hem kruisen en als dat wegens de breedte van de weg niet kan, moet je afstappen en op het voetpad verder

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#6 Bericht door CapoJan »

Sailor, dat moet jij ook eens uitleggen. Volgens het verkeersreglement moet je als fietser altijd rechts blijven, ook als je auto's inhaalt. Dat gezegd zijnde: je moet je er ook altijd van vergewissen dat de autobestuurder je gezien heeft als je wil inhalen. In de praktijk worden achteruitkijkspiegels zelden gebruikt en veranderen bestuurders van richting zonder goed uit te kijken voor fietsers en voetgangers (die betekenen voor hen geen gevaar, veronderstel ik).

Ik twijfel ook sterk aan het nut van een vlaggetje: meestal is de andere weggebruiker iemand die jou frontaal ziet en dan is dat vlaggetje niets meer dan een stokje met een felgekleurd streepje bovenaan. Dat vlaggetje wijst bijna recht naar achter als je rijdt, dus is het enkel vanaf de zijkant een beetje opvallend. De vlaggen die Martin gebruikt, zijn een andere zaak, maar die wil je niet op een velomobiel: de weerstand zal er ook naar zijn.

Of - zoals ik onlangs zei tegen de zoveelste die opmerkte "ik vind dat gevaarlijk": het is niet de fiets die gevaarlijk is, maar de auto. Auto's veroorzaken oneindig meer dodelijke slachtoffers en zwaargewonden dan fietsen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#7 Bericht door Peter J »

dmd schreef:Toch blijf ik het o zo moeilijk hebben dat een velomobiel moeilijk zichtbaar zou zijn. Zo nen bak, daar kijkt ge toch niet naast???
Ik denk eerder dat automobilisten beweren dat ze je niet zien omdat ze je niet verwachten, daarenboven had ik nog niet veel issues met slechte zichtbaarheid!
Persoonlijk heb ik over dit onderwerp een heel duidelijke mening, je moet maar eens langs een weg gaan staan en kijken waar bestuurders mee
bezig zijn en dan weet je meteen waarom je niet opgemerkt wordt, men is bezig met vanalles en nog wat behalve met het letten op de weg en de
andere weggebruikers en dan krijg je reacties zoals " je bent niet zichtbaar"...
Tja, wie niet kijkt waar ie rijdt ziet ook niets :!: :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

chriske
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 9:42
Postcode: 2530
Fiets: Ben eentje aan 't bouwen (een trike)
Locatie: Boechout
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#8 Bericht door chriske »

DMD,

De opmerking van die camionette is misschien niet echt correct/terecht.
Ik heb er namelijk ook een en het zicht in mijn spiegel(s) is pakken beter dan die in de wagen van mijn echtgenote. Ik mis NOOIT een andere weggebruiker en dan bedoel ik natuurlijk uit het zicht hé... :lol: Komt daar nog eens bij dat die camionette volledig gesloten is, geen raampjes dus. De meeste andere weggebruikers denken dat een bestuurder van zo'n camionette hen niet gezien heeft : fout, want nogmaals wij hebben een veel beter zicht dan eender welke andere wagen. Heeft alles te maken met de voortreffelijke spiegels van die camionettes.

Wat ik ook heel regelmatig zie is dat (inderdaad) sommige idioten (sorry voor dit woord) met heel andere dingen bezig zijn dan op de weg te letten.
Heb vroeger beroepsmatig op de baan gezeten(onderhoudstechnieker). Wat je allemaal ziet gebeuren in die wagens, geloof het of niet : Scheren, eten/drinken, sminken, haar kammen-kijkend in de achteruitkijkspiegel-, krant/tijdschrift lezen, I-Pod in oren zodat je andere (verkeers)geluiden niet meer kan horen. neuspeuteren is ook een geliefde bezigheid-sommige gaan in die sport helemaal op kan je aan hun ogen zien-(meestal aan 't rood licht), roken en sigaret zoeken die gevallen is, jagen achter een insect terwijl je aan 't rijden bent, aan geluidsinstallatie prutsen der zijn er nog wel een paar die ik kan opnoemen vermoed ik....

Chris
Mijn thuis is waar mijn draaibank staat...

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#9 Bericht door KarelJ »

Ik vind het persoonlijk geen goed artikel.

Alle vooroordelen worden weer eens bevestigd.

- alle ligfietsen worden over 1 kam geschoren (terwijl het soort ligfiets echt veel uitmaakt voor alle andere punten)
- 40 tot 50 km/u -> dat zijn de uitzonderingen en enkel in goede omstandigheden volgens mij - nu lijkt het weer alsof alle ligfietsers asociaal snel rijden (mensen schatten mijn snelheid op de ligfiets altijd hoger in dan ik werkelijk rij)
Ik kreeg deze week weer de vraag: "Hoe snel rij je met jouw velomobiel? Ik heb gelezen dat je daar 70 km/u mee kan rijden." Een artikel zoals dit hier schept volgens mij verkeerde verwachtingen en bevestigt vooroordelen.
- zichtbaarheid - ligfietsen is veiliger (ervaringsdeskundige) - er wordt veel meer rekening gehouden met een ligfiets dan met eender welk transportmiddel - waar je als ligfietser slecht zichtbaar bent, ben je dat bijna altijd ook als "gewone" fietser (achter haag, geparkeerde wagens, ...)
- achterwaarts zicht: in praktijk op ligfiets veel beter dan op gewone fiets, aangezien op de meeste ligfietsen een spiegel zit en de meeste "gewone" fietsers geen ogen op hun rug hebben. Ook achter mij kijken is voor mij hetzelfde (over linker schouder bijna onmogelijk door een heel slecht linker oog, over rechterschouder op allerlei soorten fietsen goed te doen, maar spiegel is eigenlijk veel veiliger) - hoewel ik zelf op mijn stadsfiets ook geen spiegel heb, zou ik nog eerder voor een verplichte spiegel op elke fiets zijn, dan b.v. voor een helmplicht.
- "Aangezien het moeilijker is zich te hangen in de bochten, is de fietser verplicht wat te vertragen." -> lol :D afdalen/bochten nemen op de door mij reeds bereden ligfietsen is stabieler veiliger naar mijn gevoel
- te snel in stadsverkeer - dat bepaal je volledig zelf, ik heb dat nog nooit als nadeel zien staan bij b.v. artikels over "een racefiets als woonwerkfiets" - op een ligfiets op 3 of meer wielen kan je zelfs aan 1 km/u rijden (oversteken op onoverzichtelijk kruispunt, ...)
- vertrekken - belangrijk: kijken waar je naar toe wilt, kleine versnelling kiezen voor stoppen, voldoende vlot vertrekken - eenmaal gewend aan een ligfiets is het vertrekken (snel of traag) eigenlijk niet echt meer verschillend met andere fietsen

Het enigste wat klopt in het artikel is dat een ligfiets veel comfortabeler (en bijgevolg leuker) is en eigenlijk is dat ook wat ik altijd probeer te benadrukken.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#10 Bericht door CapoJan »

En toch hoorde ik onlangs (bij Flevobike) dat de verkoop van tweewielige ligfietsen al enkele jaren continu afneemt. De vermoedelijke reden zou de populariteit van e-bikes zijn. Het belangrijkste argument, voor wie er geen ervaring mee heeft, is dat een ligfiets sneller is (M5 heeft dat prima in zijn naam verwerkt). Met een e-bike rij je nu met nog minder moeite ook 25 km/u en het is nog goedkoper ook (gemiddeld gesproken) en sociaal aanvaardbaarder dan een ligfiets. Met dat laatste bedoel ik de reacties.
- E-bike: "cool, je hebt een elektrische fiets gekocht"
- Ligfiets: "dat is gevaarlijk"
De leercurve voor een e-bike is ook zo goed als onbestaand.

Maar: wat de titel betreft, ben ik het er helemaal mee eens. Gemiddeld genomen is een ligfiets comfortabeler.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#11 Bericht door Ronnius »

Met een ligfiets kan je snelheden van 40 tot 50 km/u halen?
Ja hoor met de trike goed bergaf lukt het me om 45 km/u te halen, eens vlak ben ik al blij dat ik 35 km/u tijdelijk kan aanhouden. Ik rij geen 5 km/u sneller dan met een bukfiets. Ik kan wel veel grotere afstanden aan, was het met een bukfiets < 100 km is het met een ligfiets > 200 km op een dag.

Dat van die bochten begrijp ik niet zo goed, met een ligfiets moet je je laten hangen om een bocht te nemen, met een gewone fiets ook (doe ik toch).

Ieder moet zijn snelheid naar de omstandigheden aanpassen, niet alleen de ligfietser, maar ook de wielertoerist, andere fietser en de automobilist. Over deze laatste wordt, met regelmaat ook in het nieuws, steen en been geklaagd over veel te hoge snelheden in stedelijke gebieden.

En de zichtbaarheid? Hoe meer onzichtbaar je bent hoe meer de autobestuurders op hun goede zijn. Meer dan eens meegemaakt dat ik zowat helemaal verscholen achter het gras aankom en dat ik dan wel voorrang krijg, terwijl als het gras gemaaid is en ik open en bloot zichtbaar aankom ik arrogant de pas afgesneden wordt. Ook op kruispunten, zit ik compleet verscholen tussen de auto's krijg ik mijn rechten, kom ik open en bloot aan blijk ik meer dan eens geen rechten te bezitten.

En het zicht zelf, ik heb op elke ligger 2 spiegels, telkens ik met de Brompton op weg ben zit ik te zoeken naar spiegels die er niet zijn. Ik zie veel meer rond mij op de ligfiets dan met de gewone fiets.

En verder is het hier al aangehaald: veel bestuurders (niet alleen autobestuurders) zijn met van alles bezig behalve met het verkeer. Maar ook, autobestuurders kijken veel te hoog. Dit heb ik het laatste jaar als enkele keren gehoord van autobestuurders. Moesten vrachtwagenchauffeurs ook zo kijken dan zou het verkeer een nog veel groter bloedbad zijn, ze zouden enkel en alleen nog bussen en andere vrachtwagens zien. En ik heb gemerkt dat zelfs ik op de Grasshopper en Flite te hoog lijk te kijken. Daar ben ik me nu van bewust en leer ik mezelf lager te kijken.
---
Het artikel lijkt me (zoals het wel meer is tegenwoordig) geschreven zonder kennis van zaken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#12 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef:Sailor, dat moet jij ook eens uitleggen. Volgens het verkeersreglement moet je als fietser altijd rechts blijven, ook als je auto's inhaalt.
volgens de wegcode moet elke bestuurder zo dicht mogelijk naar rechts rijden (behalve de uitzonderingen)
zie Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg
het inhalen gebeurt steeds links (behalve de uitzonderingen)
zie Artikel 16. Inhalen
als jij in die (of gelijk welke andere) ziet staan dat een fietser auto's rechts moet inhalen, graag effen aanvinken
CapoJan schreef:Of - zoals ik onlangs zei tegen de zoveelste die opmerkte "ik vind dat gevaarlijk": het is niet de fiets die gevaarlijk is, maar de auto. Auto's veroorzaken oneindig meer dodelijke slachtoffers en zwaargewonden dan fietsen.
het is niet de fiets of de auto die gevaarlijk zijn, maar de bestuurders van die toestellen
men moet ook eens van dat ideefixe af dat het steeds de auto's zijn die de fout maken
wij als fietsers moeten ons ook socialer gaan gedragen in het verkeer, dan zal je zien dat er terug een wederzijds respect komt
we laten ons door de wetgever en de media allerlei blaasjes wijsmaken, als zouden wij onschendbaar zijn
als we dat blijven geloven zullen er veel ongevallen met fietsers en voetgangers blijven gebeuren, want we houden ons gemiddeld 50% niet aan de wegcode waar dat bij autobestuurders maar goed 10% is (we zijn daar allemaal schuldig aan)
meestal is dat gewoon omdat we de wegcode niet of onvoldoende kennen (zoals hierboven aangetoond)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

sailor11647 schreef:een max snelheid van 30 km/u is gevaarlijker dan 50 km/u, de bestuurders moeten dan immers de hele tijd op hun snelheidsmeter kijken om te zien dat ze niet te rap rijden zodat er minder aandacht naar de weg gaat
:shock: #-o :lol:
Dat is questie van gewoonte, net zoals je in de bebouwde kom 50 kan rijden (iplv 60 zoals voorheen). Anders een outo (hij is out) kopen met een instelbare snelheidslimiet (tegenwoordig veeeele modellen), dan kan je gaz planché rijden zonder sneller te gaan en zonder dat je dat in't oog moet houden ...

30 is gewoon aanbevolen waar je fiets en outo verkeer mengt : doen (even wennen).
enkel waar er een fietspad is kan je 50
en waar een afgescheiden fietspad is 70
90 is zeldzaam in deze contreien
en op de snelweg mag je niet fietsen (maar verbruik je aan 90 30% minder, je bent wel trager dan aan 120, 100km afleggen duurt 17 minuten langer, maar verbruikt 1.5l diesel minder *1.41EUR/l ofte 2.1EUR/17 minuten = 7,5EUR/h, netto)(op benzine 30%*6l(/100km)*1.65EUR/l /17'= 10,5EUR/h)

-zucht-
Stop Fueling Around

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#14 Bericht door sailor11647 »

Ronnius schreef: Ieder moet zijn snelheid naar de omstandigheden aanpassen, niet alleen de ligfietser, maar ook de wielertoerist, andere fietser en de automobilist. Over deze laatste wordt, met regelmaat ook in het nieuws, steen en been geklaagd over veel te hoge snelheden in stedelijke gebieden.
we hebben de test gedaan aan de school van de kinderen
verschillende types auto's aan verschillende snelheden laten voorbijrijden
de meeste mensen schatten de snelheid helemaal verkeerd in
van kleinere autootjes wordt de snelheid wel lager ingeschat dan van grote, maar steeds dachten de mensen met radarogen dat de auto's aan meer dan 40 km/u langskwamen, grotere auto's meer dan 50 km/u
geen een reed sneller dan 30 km/u
ik hoop dat er toch ooit eens terug verdraagzaamheid komt tussen de weggebruikers
de overheid predikt nu al jaren onverdraagzaamheid, en het werkt, niemand ziet nog wat er mis gaat in het land, iedereen is te hard bezig met mekaar de duvel aan te doen
daarom pleit ik steeds ervoor dat iedereen dezelfde wegcode moet hebben, en ze ook kennen
de wereld (ons landje) zou zoveel mooier kunnen zijn

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Liggend fietsen.....comfortabeler?

#15 Bericht door Peter J »

sailor11647 schreef:de overheid predikt nu al jaren onverdraagzaamheid, en het werkt, niemand ziet nog wat er mis gaat in het land, iedereen is te hard bezig met mekaar de duvel aan te doen
Het doet me deugd te merken dat er wel degelijk nog mensen rondlopen in dit landje die verder kijken dan hun neus lang is. =D> =D> =D>
Laatst gewijzigd door Peter J op wo 11 jun 2014, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie