Fiets Versus Ligfiets

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie

Wat is volgens jullie het veiligste?

Ligfiets bv 26-26
2
9%
ligfiets bv Low racer (incl Hurri, tai, enz...)
1
5%
Gewone racefiets
0
Geen stemmen
mountainbike
2
9%
Velomobiel
3
14%
Stadsfiets
3
14%
Andere (welke?)
0
Geen stemmen
Hangt af van.... (bestuurder, weersomstandigheden, wegdek, etc...)
11
50%
 
Totaal aantal stemmen: 22

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

Fiets Versus Ligfiets

#1 Bericht door GeertJ »

Effen een pol houden over veiligheid tussen ligfietsen en gewone fietsen. Wat vinden jullie het gevaarlijkste? Een ligfiets die "laag" is en snel rijd of een gewone fiets??
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#2 Bericht door mathias »

da hangt der allemaal van af waar ge hem gebruikt. ik zie wim al met zijne low racer door een file int centrum van gent slalommen :lol: , geef mij dan toch maar de ordinaire stads fiets :roll: . als het een beetje sneller kan gaan is een ligfiets de aangewezen energievreter :twisted: .
Mathias

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#3 Bericht door wost »

Niets op twee wielen is veilig voor auto's. Wie zich op twee wielen voortbeweegt is vogelvrij. Ik wordt regelmatig gedwongen in de remmen te gaan voor rechts afslaande auto's en zelfs voor flauwe plezanten die zo dicht mogelijk langs je proberen rijden zelfs op het fietspad.

Zelf kan je veel aan de veiligheid doen door je plaats op de weg op te eisen. dwz niet al te rechts rijden.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gast

#4 Bericht door Gast »

een bukfiets blijft het veiligst.

ja tuurlijk ligt het aan de bestuurder of het veilig is of niet maar het is gewoon een feit als je ligt ga je sneller (daarvoor zijn ze) en ben je minder zichtbaar. je zult nooit veiliger zijn als dat je op een bukfiets zit

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

ik moet wel zeggen dat in de limit (geldt ook voor andere velomobielgebruikers veelal voorrang krijg van auto-bestuurders, des te meer daar we niet echt moeten op het fietspad rijden en dus al van verre gezien worden.

meestal wijken ze ver genoeg uit als ware je een andere auto, bij smallere wegen blijven ze eerder achter je rijden tot de vriendelijke ligger teken doet dat ze voorbij mogen. Zelfs tegenliggend verkeer gaat de graskant in om je voorbij te laten, iets wat ik met mijn mobiel eigenlijk alleen maar in noodgevallen doe :twisted:

met de hurri word ik meer over het hoofd gezien, des te meer daar ik op taifun-hoogte zit en dus recht in de rechterspiegel kijk, merk je dat veel bestuurders niet weten dat die eraan hangt en daarbij nog eens schrikken als er plots een voorbijligger in de remmen moet. Vuist opsteken, stoppen, (of doorijden) en wsk nog eens vloeken als ik terugzwaai :D

met de fiets in het algemeen, moet je er volgens mij van bewust zijn dat je niet altijd gezien word en dus als je een kruispunt nadert gewoon ff laten uitbollen tot je zeker ben van je veiligheid en dan doortrappen oftewel stoppen. wees er nooit van overtuigd dat je je voorrang wel zult krijgen. daarom ook dat veel fietsers autovrij stukken gaan opzoeken, daar kan je je vrij loop gaan.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
JP
Junior
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
Postcode: 9630
Fiets: Hurri Tour
Locatie: Zwalm
Contacteer:

#6 Bericht door JP »

Vroeger reed ik naar mijn werk met de bukfiets. Nu met de ligfiets. Een groot gedeelte van mijn weg is autovrij, maar ik heb het gevoel dat de tijd die ik win door sneller te rijden op het autovrije gedeelte terug moet investeren in eerder stoppen, moeilijker weer wegraken en beter op te letten als ik in het verkeer moet rijden.

JP

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#7 Bericht door graddus »

Persoonlijk vind ik dat veiligheid slecht te meten is, te afhankelijk van teveel factoren. Persoonlijk voel ik mij op mijn ligfiets niets minder veilig dan vroeger op een gewone fiets. Het zijn altijd de omstanders die meteen roepen dat het gevaarlijk is. En naar mijn mening hebben ze het dan helemaal niet over gevaar, maar over onbekend, dus over de schrikreaktie die het verschijnsel ligfiets bij hen teweeg brengt. In elk geval vind ik deze poll overbodig (heb hem dan ook niet ingevuld). Iedere weggebruiker maakt deel uit van de (on)veiligheid op straat. Beginnende vanuit het gegeven dat snelheid en vooral de onaangepaste versie ervan het meeste gevaar oplevert, kan iedereen die enigszins verstandig aan het verkeer deelneemt zelf het sommetje wel maken. Jammer alleen dat de meeste mensen juist dat stukje verstand meestal thuislaten...

spinnekopje
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 15 okt 2003, 14:38
Postcode: 2920
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

geen twijfel voor mij

#8 Bericht door spinnekopje »

Overlaatst een ongevalletje gehad met de alleweder (nu perd totale :( ), daarna besloten dat een velomobiel het veiligste is en dit enkel omdat de kans op kwetsuren veel lager is als bij een andere fiets.
Naar mijn mening kan je even gevaarlijk rijden met een mtb, stadsfiets, ligfiets. Je gaat even ver in weinig zien en afdwingen onafhankelijk van de fiets denk ik.
Koen Van den Bergh

Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

#9 Bericht door wim »

Veiligheid heeft volgens mij in de eerste plaats te maken met snelheid.
Aangezien je met een ligfiets meestal sneller rijdt, zal het dus meestal iets minder veilig zijn.
Anderzijds heb je door een lager zwaartepunt ook meer stabiliteit bij afdalingen, en minder kans om op je hoofd te vallen of om bijvb je heup te breken.
In de 2 de plaats zichtbaarheid, vooral afhankelijk van de hoogte van de fiets.
Daarom gebruik ik m'n lowracer (zitje 24cm) vooral op autovrije of autoluwe wegen met een goed overzicht.
Op m'n focus (55cm) voel ik mij perfect op m'n gemak in 't stad, ook al door de dubbele vering natuurlijk.
In 't verkeer is anticiperen DE boodschap.
Er van uitgaan dat de ander je niet gezien heeft en maken dat je op elk moment tijdig kan stoppen.
Dat geldt niet alleen voor auto's, maar ook mensen die achteloos de baan oversteken.
Wim Willems

Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

#10 Bericht door Dominique »

Ik sluit mij aan bij Marc.
'De veiligste fiets' voor de stad vind ik simpelweg een BMX.
Maar dan heb ik het uiteraard over anarchistisch rijgedrag, met respect voor alle mede weggebruikers en voetgangers.

Gast

#11 Bericht door Gast »

nix kan op tegen een mountainbike -> snel/wendbaar....en je kunt alle paden befietsen

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#12 Bericht door Brechtix »

In de stad:
-De velomobiel heeft als grootste voordeel dat je op de weg rijdt en evenveel gerespecteerd wordt als een auto. Voor mij persoonlijk is het ook belangrijk dat ik redelijk rechtop zit en mijn bovenlichaam kan draaien om opzij te kijken zonder af te wijken of om te vallen.
-De stadsfiets is voor mij ex aequo wegens goed overzicht en lagere snelheid.

Lange afstand: als het maar drie wielen heeft (remmen).
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Plaats reactie