verkeerd geparkeerd????

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

verkeerd geparkeerd????

#1 Bericht door trikelover »

Ik erger mij al een tijdje aan de manier waarop men parkeert bij ons lokaal voetbalveld. Er is een parking die meestal zo goed als leeg blijft de straat daarin tegen staat vol met de auto's. Het gevolg is dat als je in de ene richting rijd je eigenlijk zou moeten wachten tot al die auto's weg zijn want volgens mij mag je nog steeds geen volle witte lijn kruisen.

Daarom heb ik eind vorige week een melding gemaakt bij het stadsbestuur ( met een bijgevoegde foto) vandaag kreeg ik daarop een antwoord die nog meer mijn wenkbrauwen doet fronsen. Ik kreeg volgend antwoord:

Geachte,

Ik heb uw melding goed ontvangen.
Welke overtreding betreft dit dan wel?


Ik dacht dat toch dat iedereen dit zou moeten weten wat de overtreding is. Daarom heb ik nog maar eens uitleg gegeven over wat er verkeerd is. Zeker als je weet dit verkeerd parkeren ook gebeurd tijdens de training en de wedstrijden van jeugd. Het gevolg is dat men ipv over het gras naar de auto's kunnen wandelen maar over straat moeten doen. wat soms tot gevaarlijke situaties leid want de jeugd kan je vaak niet zien tot ze vanachter de auto's vandaan komen en als je daar dan zoals toegelaten 90km/h zou rijden zie ik het al gebeuren. Ik ben er dan wel voorzichtig omdat ik het weet maar af en tot passeren daar ook nog mensen die de situatie minder goed kennen.

hier nog de foto van de situatie:https://docs.google.com/file/d/0B3mlju6 ... sp=sharing
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#2 Bericht door Wouter D »

nu mag je in elke straat waar geen parkeerverbod geldt parkeren volgens mij. de voorziene parking van het voetbal terrein is privé-terrein. dus is het inderdaad moeilijk om hier een overtreding voor te benoemen.

dat het veiliger is om op het terrein te parkeren op de voorziene plaats, valt niet te ontkennen, maar zolang zij geen wetartikel hebben die overtreden wordt. kunnen zij niet ingrijpen.

wat je wel kan doe is een petitie of zo starten en met je handtekeningen een aanvraag doen om de situatie te veranderen.
anders eens luisteren bij markske.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#3 Bericht door bicky »

keer naar politie sturen?
maar inderdaad, ze staan duidelijk fout geparkeerd.
voorbijrijden zonder de witte lijn te kruisen is inderdaad onmogelijk

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#4 Bericht door marksje »

[quote="trikelover"]...
Geachte,
Ik heb uw melding goed ontvangen.
Welke overtreding betreft dit dan wel?

....quote]

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;

Aangezien ik geen borden E9a (gewone blauwe rechthoek met de letter "P" op), of een bord E9b (zelfde als E9a maar met daarbij nog het silouet van een autootje), zie op de foto, staan deze allen verkeerd geparkeerd op basis van het vermeld artikel.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#5 Bericht door Peter J »

Als ik me niet vergis is het ten allen tijde verboden te parkeren in een bocht en dat lijkt mij hier het geval, of is dat optisch bedrog ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#6 Bericht door marksje »

Peter J schreef:Als ik me niet vergis is het ten allen tijde verboden te parkeren in een bocht en dat lijkt mij hier het geval, of is dat optisch bedrog ?
Ja en neen.
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
....
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is


Dus de vraag is : "Hoe onoverzichtelijk is de bocht"

Maar in dit geval speelt de bocht hier geen rol i.v.m. de overtreding, t.t.z. de overheid vond de bocht, onoverzichtelijk of niet, voldoende onveilig en bracht daarom de witte doorlopende streep in het midden aan om : 1. Te voorkomen dat er iemand zou parkeren en 2. Zodat elkeen op zijn rijvak zou blijven om aanrijdingen te vermijden. In dit geval hier is het dus 2 keer prijs nl. en men parkeert er langs en men verplicht de andere weggebruikers op het tegenliggende vak te gaan rijden. dus...

Best foto met wat commentaar doorsturen naar de plaatselijke politie.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#7 Bericht door Evelien van Jeroen »

Lang leve Marksje!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#8 Bericht door CapoJan »

De vrije doorgang moet ook minstens drie meter blijven. Die afstand kan onmogelijk bewaard blijven, dus mag je er niet staan.

Dan is er ook nog "Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.". Dat lijkt me hier ook van toepassing.

Het probleem is dat je zo'n situaties om de haverklap tegenkomt en dat er niet tegen opgetreden wordt (en dat de meesten de regels niet kennen).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#9 Bericht door Peter J »

CapoJan schreef:Het probleem is dat je zo'n situaties om de haverklap tegenkomt en dat er niet tegen opgetreden wordt (en dat de meesten de regels niet kennen).
Om nog maar te zwijgen van het feit dat je een ernstig risico loopt als je een bestuurder hierop aanspreekt, dan kan je weleens het slachtoffer worden van de steeds toenemende (verkeers)agressie in de hedendaagse maatschappij.
Uiteindelijk zou je bang worden om je als "zwakke" weggebruiker in het verkeer te begeven....
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#10 Bericht door slangetje »

Is dat in gent? Google dan eens op 'verkeerd geparkeerd gent'. Kwestie van je bezig te houden hé ;)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#11 Bericht door sailor11647 »

Peter J schreef:Uiteindelijk zou je bang worden om je als "zwakke" weggebruiker in het verkeer te begeven....
het is zo al fout om je met die ingesteldheid in het verkeer te begeven
ik leer mijn kinderen om zich als fietser gelijk te gedragen als ieder ander
voorrang is voor iedereen hetzelfde, de zwakke (of soms zwakzinnige) weggebruiker heeft veel meer kans om in een ongeval betrokken te geraken, dan de fietser of voetganger die de regels volgt
zich wegsteken achter de dekmantel 'zwakke weggebruiker' is enkel nodig voor degenen die de regels niet volgen
de enige bescherming die die term biedt, is dat in geval van ongeval de verzekering een bepaald deel van de schade zal vergoeden
en dat nog enkel indien het ongeval niet rechtstreeks de fout is van de zw. weggebruiker

Gebruikersavatar
Lennart
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 15:30
Postcode: 3014
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#12 Bericht door Lennart »

Als er in de buurt ook een parkeerplaats zit is het inderdaad een overtreding. Hier in de buurt doen ze precies hetzelfde maar dat komt omdat de parkeerplaats helemaal vol staat (dus dan is het nog wel te begrijpen)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#13 Bericht door trikelover »

Dit is vooral het gevolg van het fiet dat mensen te lui zijn om hun auto een paar meter verder te plaatsen waar het wel mag. Het verkeersreglement is duidelijk en als iedereen dit zou respecteren dan zou de helf van alle ergernissen op de weg verdwenen zijn. Maar zo lang er mensen het reglement interpreteren naar eigen dunk zullen er blijven ergernissen zijn en gevaarlijke situaties zijn.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: verkeerd geparkeerd????

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

Ik denk dat ik gisterenochtend te Kontich de burgemeester van A in zijn donkere BMW van het fietspad gekeken heb.
Ik keek even verzuurd als hij, maar tegen een geel zwarte zetpil kon hij niet op :twisted:
Stop Fueling Around

Plaats reactie