ik fiets hoffelijk

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...

ik...

sta achter de hoffelijkscode
15
63%
sta niet achter de hoffelijkscode
2
8%
blijf liever neutraal
7
29%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#16 Bericht door dmd »

wout schreef:
blackarmor schreef:ze hadden daar volgens mij beter trainend fietser van gemaakt
maar ook dan zou ik het lastig hebben met dit regeltje.

het is een vage omschrijving die bovendien nergens opslaat. Zolang de trainende fietser de veiligheid van een ander respecteerd is er niets aan de hand. Het zijn ook doorgaans niet de "trainende" fietsers die voor problemen zorgen maar eerder de "zondagsrijders" die in groep van cafe naar cafe vlammen met wat trapisten in hun benen .

:shock: de hele heisa is fel overdreven en een resultaat van een verzuurde samenleving.

trouwens waar blijft de hoffelijkheids code voor automobilisten??

één van de regeltjes zou kunnen zijn :"ik parkeer nooit op een fietspad" :wink: :P
Volledig mee eens!!!!
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#17 Bericht door Ronnius »

wout schreef: trouwens waar blijft de hoffelijkheids code voor automobilisten??

één van de regeltjes zou kunnen zijn :"ik parkeer nooit op een fietspad" :wink: :P
Die bestaan al hoor.
Enkele jaren geleden zo een actie gezien op het internet.
Behoorlijk wat automobilisten engageerden zich,
maar dat "behoorlijk aantal" bleef nog steeds peanuts in vergelijking met het aantal auto's dagelijks op de weg.
En dan is de vraag of ze, nadat ze zich engageerden, zich er ook allemaal aan houden.

Verder:
Ik hou niet zo van drukte,
daarom dat ik, indien ik niet echt de weg op moet,
de drukke momenten vermijd.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#18 Bericht door Wouter D »

afgelopen weekend tijdens mijn verkenning van bbq-tocht werd ik op verschillende plaatsen gedwongen het fietspad te verlaten op de drukken autoweg omdat het fietspad werd ingenomen door pratende buren of werkmannen. terwijl er naast het fietspad zeker 1m voetpad vrij was om in te palmen.

moeten we daar dan ook een code voor aanvragen?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#19 Bericht door Peter J »

spruitje schreef:afgelopen weekend tijdens mijn verkenning van bbq-tocht werd ik op verschillende plaatsen gedwongen het fietspad te verlaten op de drukken autoweg omdat het fietspad werd ingenomen door pratende buren of werkmannen. terwijl er naast het fietspad zeker 1m voetpad vrij was om in te palmen.

moeten we daar dan ook een code voor aanvragen?
Neen hoor, gewoon bellen :wink:
En anders rijdt ge met uwen trapas tegen hun klokkenspel :!: :!: :!: :twisted: :lol: [-o<
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#20 Bericht door blackarmor »

ik roep dan meestal al van ver genoeg "fietspad"
en zou eigenlijk alleen al een cam zetten om dan te zien hoe deze informatie doorsijpelt naar hun "hersens"
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#21 Bericht door sailor11647 »

wout schreef:trouwens waar blijft de hoffelijkheids code voor automobilisten??
is ook niet nodig als iedereen zich aan de wegcode houdt
ipv te focussen op snelheid zouden ze beter eens focussen op de echte problemen
maar daarvoor moeten ze de baan op, het lukt niet met flitscameras

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#22 Bericht door marksje »

sailor11647 schreef:...maar daarvoor moeten ze de baan op, het lukt niet met flitscameras
Leuk, elk zo met zijn persoonlijk politieagentje naast zich om te zien of alles wel goed verloopt.
Als't kan graag voor mij een beetje mooie madam hé om naast te lopen :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Jakke
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 9:27
Postcode: 1040
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#23 Bericht door Jakke »

ik heb gestemd: ik sta achter de hoffelijkheidcode.
Ik denk dat het goede regels zijn en dat de regels niet te streng zijn. Ik ben het met alle regels wel of vrijwel eens en ik denk dat niet alleen wij ligfietsers maar ook andere fietsers en daarmee ook voetgangers en andere weggebruikers best wat meer rekening kunnen houden met elkaar - ook als het erom gaat dat ik als ligfietser af en toe wat minder vaart moet nemen of helemaal tot stilstand moet komen. We zijn hier niet alleen.
let the wind take you there

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#24 Bericht door Bozzl »

Neutraal...

Als IEDEREEN zich aan de wegcode zou houden, zijn dergelijke hoffelijkheidsregels niet eens nodig...
Nobody's perfec

fietserik
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 9:25
Contacteer:

Re: ik fiets hoffelijk

#25 Bericht door fietserik »

Een prima initiatief ware het niet dat de nuance voor het zelfbeschikkingsrecht ontbreekt.

Wie heeft zich nog nooit in een situatie bevonden waar de wetten en regels wel gelden maar volkomen nutteloos waren om toe te passen?

Voorbeelden:
°Om drie uur 's nachts sta ik bij een volkomen verlaten kruispunt te wachten op groen licht.
°Een ouder staat langs een drukke weg met auto op het fietspad geparkeerd om haar kind de kortste en veiligste weg van auto tot aan de voordeur te geven.
°Het regent, ik wil naar huis en het is intussen groen, maar een colonne school-fietsers tracht bij elkaar te blijven en de laatsten sluiten -ondanks het voor hun rode licht- toch nog aan.

En zo zijn er nog 500 voorbeelden te bedenken waar wetten en regels wel of geen uitsluitsel bieden en vooral ook geen ruimte laten voor de hoffelijkheid van de fietser of diens inschattingsvermogen in een gegeven situatie. Ja er zijn mensen die fouten maken, en ja er zijn mensen die hinder veroorzaken en ja ook ik erger mij er regelmatig aan en ja ik hinder ook regelmatig al of niet bewust medeweggebruikers. Moeten we daarvoor vadertje staat verleiden tot het maken van meer wet en regelgeving? Of moeten we onszelf aansporen meer verantwoordelijkheid te nemen voor ons gedrag en wangedrag? Moeten we zelf de verandering belichamen die we graag willen zien in het verkeer? Zouden we niet meer bereiken met tolerantie en vergevingsgezindheid en af en toe een royaal gebaar? Of is het naïef en simplistisch om te denken elke rijstkorrel in de pap mee de smaak van de hele vlaai bepaald? En wat wil JIJ zijn: de saffraan, of het aangebrande randje?

Groet,

Fiets(Erik)
Wie tijd heeft om dit te lezen zou beter gaan fietsen.

Plaats reactie