crash met Alleweder

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

crash met Alleweder

#1 Bericht door svdaele »

Hallo,

Vrijdag heeft de zijkant van mijn Alleweder helaas van het asfalt geproefd...

Concreet: bij het rijden ben ik met mijn achterwiel in een put/gleuf beland, waardoor mijn wiel naar de zijkant van de weg is beginnen schuiven. Het is dan naast de weg geraakt (paar cm lager dan de weg), waardoor ik min of meer dwars kwam te staan. Uiteindelijk ben ik uit de graskant terug op het asfalt geschoten, maar aangezien mijn neus intussen bijna 90° gedraaid was en mijn fiets nog altijd "rechtdoor" wou (in mijn rijrichting), ben ik dus op mijn kant terechtgekomen aan de linkerkant van de weg. Gelukkig was er geen tegenligger (anders was ik eronder beland, vrees ik).

Schade valt gelukkig mee, zowel aan de AW als aan mezelf (enkel weer wat last aan mijn gebroken sleutelbeen voor mij en wat krassen achter het rechtervoorwiel van de AW)

Ik heb nog al enkele keren gehad dat ik begin te slingeren en op 2 wielen rijd. Bv. als ik even van en terug op het fietspad ga om een fietser voorbij te steken en er een paar cm hoogteverschil is. Het hoogteverschil moet echt niet veel zijn om er te blijven achter haken met mijn achterwiel, heb ik de indruk.
Hebben andere vm-rijders hier ook last van? En hebben zij tips om dit te vermijden?

(opm: ik ben dus niet te fors een bocht ingedoken, ik reed ongeveer 30 op een stuk rechtdoor). Op het stuk waar ik het nu ben tegengekomen, was er geen fietspad, dus "op de baan rijden ipv op fietspad" zie ik niet echt als dé oplossing voor dit probleem.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#2 Bericht door rik »

svdaele schreef:Hebben andere vm-rijders hier ook last van?
Ja!
svdaele schreef: En hebben zij tips om dit te vermijden?
Voorzichtig zijn is tot nu toe mijn enige oplossing. :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#3 Bericht door Frank II »

niet alleen met een 3 wieler heb je er last van dat je achterwiel achter een rand blijft steken, bij een gewone ligfiets ook. Ben zelf zo al een 4 tal keren onderuitgegaan. Mijn indruk is dat doordat je je gewicht niet van het achterwiel kan liften zoals bij een gewone fiets er teveel druk (gewicht) op staat waardoor het wiel niet over de opstaande rand kan wippen.
Ook hoe harder je band opgepompt is hoe meer kans op het schuiven langs de rand.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#4 Bericht door blackarmor »

hangt ook van band tot and af en van de wielmaat
met een 26 of 28 ga je er minder last van hebben dan met een 20
kojaks enz hebben op de zijkant geen grip ( je mag al tevreden zijn dat je ze niet openscheurt op een betonnen rand ).
met de supermoto heb ik er nog geen last van gehad .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#5 Bericht door svdaele »

Mijn AW heeft idd een 20 inch, maar veranderen is niet echt een optie :-)

Er zit achteraan een Perfect Moiree op, niet echt een Kojak oid.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#6 Bericht door bicky »

Heb ook al ondervonden dat het sneller gebeurd als je trager rijd.
Zo ben ik op mijn zijkant gegaan vorig jaar in een gootje van amper 1.5cm en reed misschien 10 per uur. het lag er wel glad bij.

een groter wiel zal het fenomeen inderdaad minderen, maar dat kan je moeilijk wijzigen natuurlijk

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#7 Bericht door Brechtix »

Vooral een zo dik mogelijke achterband, en ook goed uitkijken inderdaad.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#8 Bericht door Almereweder »

Toevallig gisteren nog wat getest met dit scenario tijdens een relaxte zondagsrit met de Trike. Op een fietspad met een 20" voorwiel op de stoep, en dan langzaam met het 26" achterwiel tegen de (droge) stoeprand aan gaan rijden. Stoeprand was een laag kwart-rond exemplaar, dus best fietsersvriendelijk, maar toch dat het achterwiel (Big Apple) er niet op wilde rollen!

Met meer vaart en een wat grotere invalshoek allemaal geen probleem, maar als je rijrichting bijna evenwijdig ligt aan de richel dus wél.

Maar ja, met een open trike is het wat makkelijker experimenteren dan met een VM :P

Had met de Strada laatst nog een 'zwabber' ervaring met natte rijplaten op het fietspad - die lagen in de lengte met een kleine ruimte of hoogteverschil ertussen. Genoeg dus om met de Strada 45° (schatting) af te wijken van de as van het fietspad. Gelukkig herstelde dat zich vanzelf weer.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#9 Bericht door CapoJan »

Hmm, met mijn FAW nog niet ervaren (54-406 PM achteraan, met 3,5 à 4 bar). Wel eens dwars gestaan omdat het achterwiel alle grip verloor op vochtige tramrails. Ik heb de indruk dat tegensturen (ingebakken reflex) wel wat kan helpen, maar als de grip plots weerkomt en je staat ondertussen dwars, valt er niet veel meer aan te doen.
Ik volg Brecht: zo breed mogelijk achterband en wellicht speelt ook de druk een rol. Is ook een beetje een zwak punt van een vm: je kunt je zwaartepunt amper of niet verplaatsen, dus kun je enkel nog proberen om bij te sturen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#10 Bericht door svdaele »

Tegensturen heeft me in het verleden al geholpen, maar nu ging het allemaal te snel.
Slippen in de tramrails heb ik ook al gehad, maar nog niet tot ik dwars stond.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#11 Bericht door NL-ligger »

Echt blijven haken met de achterband is me nog niet gebeurd. Maar ik merk wel met deze dunnere Marathon achterband dat die graag diepere richels ( fietsbrug ) blijft volgen en de Quest instabiel laat voelen als ik ergens anders heen stuur.

Op de Strada heb ik nooit een dunne band gehad, en daar ken ik dat soort fratsen ook niet van. Dus inderdaad Brecht weet wat ie zegt ( mooie reclame slogan :mrgreen: )

Met tegensturen tegen omrollen heb ik weer wel ervaring. De Strada gaat niet gemakkelijk om maar in negatief verkante bochten wel. Onmiddelijk tegensturen met een velomobiel met goede stuuruitslag kan je weer op je pootjes krijgen. Je vliegt dan wel het fietspad af ( of bocht uit ) maar dan heb je nog kansen nergens tegenaan te klappen. Omrollen is zowiezo schade.

Waarschijnlijk is geringe stuuruitslag ( dichte wielkasten ) dubbel nadelig als je velomobiel wil gaan kantelen. De wielen staan rechtop waardoor de kans op kantelen groter is en ze kunnen niet overtuigend ver genoeg uitsturen om de velomobiel weer de andere kant op te forceren.

Maar ook ik hoorde van andere velomobielrijders dat ze met idioot lage snelheden zijn omgerold zonder nog wat te kunnen doen, en altijd was het achterwiel daar bij betrokken die iets raakte of bleef steken.

De dikke SuperMoto ligt alweer klaar, nu nog wat knappere temperaturen.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Metro2005
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 20:57
Postcode: 3132GH
Contacteer:

Re: crash met Alleweder

#12 Bericht door Metro2005 »

Heb het ook al een keer gehad en vooral met een niet te brede (35 406) marathon plus was het soms gewoon link met dribbelen. Sinds ik een bredere achterband heb (47 -406 perfect moiree) die ik niet op een al te hoge druk heb staan (1 bar onder het max) heb ik er eigenlijk nauwelijks meer last van.

Plaats reactie