De fiets (ligfiets) en het verkeersreglement - afl 1

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

#16 Bericht door Gast »

Azijn pissen?
Als blijkbaar iedereen zijn eigen goesting mag doen in het verkeer, waarom zijn er dan aan kruispunten dodenwakes waar mensen met een uitgestreken ernstig gezicht oprecht proberen boos te kijken en met de vinger te wijzen naar die andere die blijkbaar ook zijn eigen goesting deed en er de reden van is dat het nu volstaat met mensen die er niet mee akkoord gaan dat iedereen zijn eigen goesting mag doen maar het zelf toch willen doen als de gelegenheid zich aandient.
Ik noem dat hypocrisie!

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#17 Bericht door wost »

peter schreef:Reed vroeger met de mtb ook zo, doe het met de ligger nog steeds, en ik kan je verzekeren, de automobilisten schrikken zich rot :lol:
Wie zo rijdt eindigt dood of veel erger doodt zelf.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#18 Bericht door Ward De Meyer »

peter schreef:http://www.digave.com/videos/monster.mpg

hier hou ik van! Ward, krijg jij hier ook kippevel van? :twisted:
Reed vroeger met de mtb ook zo, doe het met de ligger nog steeds, en ik kan je verzekeren, de automobilisten schrikken zich rot :lol:
Neen, Patrick, ik rij niet door rood! En ook niet aan de verkeerde kant... :wink:
:!: Geef de straat terug aan de fietsers :!:

Hier krijg ik een kick van :twisted:
Noemen ze dit nou niet defensief rijden? :lol:
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#19 Bericht door Duckjibepete »

gevaarlijk? dood? van stilstaande auto's? Heb mezelf of iemand anders nog nooit in gevaar gebracht! Mountainbiken tegen 50 downhill over een singletrack, dàt is pas gevaarlijk! Een col in z-frankrijk afrazen tegen 80, dàt is gevaarlijk! Met de auto rijden, dàt is pas gevaarlijk! :?
ride to live, live to ride

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#20 Bericht door Frank II »

Peace man, RIP.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#21 Bericht door crash-quest-dummy »

even terug tot de uiteenzetting van het verkeersreglempent :

een 3 wieler met 2 voorwielen moet 2 reflectoren hebben, de strips voldoen niet :
alle mango's, questies en wawieten rijden dus niet reglementair rond, zouden witte reflectoren vooraan op de achteruitkijkspiegeltjes voldoen aan de eisen ? of moeten ze vooraan op het voertuig staan ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#22 Bericht door Johan Clerx »

Mijn mango is dus idd niet reglementair:

Geen reflector vooraan: nochthans is het reflecterende oppervlak van de reflectorstrip minstens 10 keer groter dan het reflecterende vlake van twee reflectoren.

Geen reflectoren in de pedalen: zijn eenvoudig aan te brengen maar hebben eigenlijk helemaal geen zin.

Ik neem echter aan dat er geen enkele weldenkende politieman daarover een opmerking zal maken.

Ik denk dat je mijn mango in het donker veel beter kan zien dan eender welke fiets: 5 watt halogeen voorin, grote witte V vormige reflecterende strip vooraan, 3 watt luxeon hoofdlamp, grote oranje reflecterende strip achteraan, rood led achterlicht, rode reflector achteraan, 3 wielen met reflecterende strips, refleterende belettering aan de beide zijkanten en reflecterende strips op mijn fietshelm aangevuld met een fietsbel en een electrische claxon en voor de volledigheid is mijn velomobiel ook nog eens uitgerust met twee trommelremmen die een stuk krachtiger zijn dan de remmen op een doorsnee fiets.

Ik neem trouwens ook aan dat moest er om een of andere reden toch een PV volgen en je hiermee naar een politierechter gaat deze ook wel voldoende gezond verstand zal hebben.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#23 Bericht door Edje »

Ik ben met de speed naar het politie bureau geweest om uit te vissen wat moest en niet moest.

die reflectoren moeten er zijn als je spadborden hebt volgens hun. Ik heb geen reflector vooraan, ook niet op de zij wielen daar ze geen 50 cm bedragen. achter aan is het licht met een reflector voorzien. Nu als ze dat hier in Houthalen goed keuren en op papier zetten is dat ook goe voor mij he.

Misschien kan een lid politie agent dit is beschrijven voor ons, want ik vrees dat hun collega's er ook niet echt aan uit kunnen EN dat dat ook niet zal beteren begin april.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#24 Bericht door Wouter D »

heb het al eens gevraagd he,

is er iemand van het forum die zich eens wil bezighouden met alle fiets-wetgevingen te groeperen in een document die we dan op de site kunnen zetten.
nu zijn deze her en der verspreid over de berichten in "veiligheid"
dat mag zo blijven, maar ik denk dat al die artikels samen in een docje, soms wel eens handig kunnen zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#25 Bericht door Edje »

Ik wil het wel in een documentje gieten als jullie mij aanwijzingen geven waar alles te vinden is eventueel kan ik het laten verifieren hiet bij onze commissaris voor ik het hier plaats.

Indien er iemand is die makelijker aan de gegevens kan geraken feel free.

Ik moet het via ZOEKWERK verrichte, of met jullie hints die je altijd in PB mag doorgeven.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#26 Bericht door Gast »

Nu heb ik wel geen reflectoren meer in het voorwiel, wel een witte cirkelachtige strip. Een fietsstuur opknijp-lamp, en een achterlicht op batterijen. Wel twee reflecterende banden voor om de armen te slaan. Moet het nog méér zijn .... :)
Bijlagen
20050803-04Bis.jpg

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#27 Bericht door wost »

Als jec zorgt dat je goede lichten hebt en wat overdreven reflectie gaat er genen ene flik boetes beginnen uitschrijven hoor.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#28 Bericht door marksje »

Edje schreef:Ik wil het wel in een documentje gieten als jullie mij aanwijzingen geven waar alles te vinden is eventueel kan ik het laten verifieren hiet bij onze commissaris voor ik het hier plaats.

Indien er iemand is die makelijker aan de gegevens kan geraken feel free.

Ik moet het via ZOEKWERK verrichte, of met jullie hints die je altijd in PB mag doorgeven.
op volgende link gaat ge al wa vinden, maar ik zou nog even wachten tot na 1 apr om reden er hier en daar wa gaat veranderen

http://www.ibsr.be/main/PublicatieMater ... anguage=nl
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#29 Bericht door Edje »

begin langzaam met de verkenning, ga natuurlijk wachten tot de nieuwe wetgeving er is.

Eens tekst af is wordt hij nagekeken, hopelijk ook door een paar beroepsmensen die hier op het forum actief zijn
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#30 Bericht door Jef »

De wegcode is ook online te vinden

http://www.wegcode.be/index.php

Vraag me alleen af of die wel up to date gehouden wordt (zal worden).
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Plaats reactie