Misschien moet je gewoon beseffen en er dan ook rekening mee houden dat de verkeersafspraken in Nederland ietsje anders zijn dan in België. In Nederland is er ook geen wildgroei aan borden. Daarom rij ik duizendmaal liever, met auto als fiets, in Nederland. Daar hoef je tenminste niet om de vijf minuten de linkerberm af te speuren op zoek naar het zoveelste bord dat de snelheid aangeeft. Geef mij maar de Nederlandse eenduidigheid!geertalders schreef:Dat zal wel, Nederland veiligste verkeersland!!! Pfff...
Zo kan ik het ook als ik net voor de grens sta te flitsen (in de richting van de grens dan nog) op een baan die veel te groot is om 50 te rijden, waar al kilometers geen aanduiding meer te zien is en ik dus 70 rijd (en ja, netjes 70 om het geflits te vermijden)... wordt je alsnog geflikt door die ************ (censuur).
De fiets (ligfiets) en het verkeersreglement - afl 1
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
niet ver van mijn werk hebben ze een prachtige sone dertig vlak bij een school, daar staan van die metalen borden die dat aangeven.Edje schreef:inderdaad, aan de grens 70 zetten en daar waar je sneller mag een bordje, zou HEEEL veel oplossen.
waar zonde dertig afloopt staan de daarvoorbedoelede borden vergezelt van een rond bord dat aangeeft dat je maar 50 mag.
nu hebben ze er iets leuk aan toegevoegd. een elektronisch "led"bord dat aangeeft buiten de schooluren dat je ook daar 50 mag halen. op het eind van die zelfde zone staat weer zo een led-bord dat aangeeft dat de zonde 50 stopt en twee meter verder staat dan dat mooie ronde bord dat je maar vijfitg mag. is dat nu van die leuke belgische logica??
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Het is maar normaal dat er in Nederland minder borden staan, ze hebben er minder kleine wegen en op wegen zonder kruispunten staan er heel weinig borden. Als ge daar van stad A naar stad B rijdt en ge rijdt op een verkeerde baan stad A uit, dan kunt ge eerst 100 Km rijden vooralleer ge kunt draaien of een alternatief kunt nemen. Als ge wel de juiste weg hebt genomen, maar daar gebeurd iets op .....file en 't steekt op gene kilometer want er zijn geen alternatieven.
Hier bij ons is het een wir war van straatjes en 1001 alternatieven. Gevolg, op ieder kruispuntje staan borden voor de voorrangsregeling en borden die na elk kruispt dienen herhaald te worden, en al die borden moeten er nu eenmaal staan. Bekijk het maar meestal zit het heel logisch in mekaar maar dan moet ge wel weten wat ze betekenen natuurlijk en daar wil het schoentje al wel eens wringen.
Hier bij ons is het een wir war van straatjes en 1001 alternatieven. Gevolg, op ieder kruispuntje staan borden voor de voorrangsregeling en borden die na elk kruispt dienen herhaald te worden, en al die borden moeten er nu eenmaal staan. Bekijk het maar meestal zit het heel logisch in mekaar maar dan moet ge wel weten wat ze betekenen natuurlijk en daar wil het schoentje al wel eens wringen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
Hoe zit het nu eigenlijk met voorrang op oversteekplaatsen voor fietsers? Er zijn mij een aantal dingen onduidelijk:
Ik dacht dat je als fietser nooit voorrang hebt op een oversteekplaats voor fietsers, terwijl voetgangers wel voorrang hebben op een zebrapad (binnen de bebouwde kom). Klopt dat?
En hoe zit het in de volgende situatie die ik vandaag meemaakte:
Ik kom aan een kruispunt, en rij op het fietspad dat op een tweetal meter van de baan ligt, gescheiden door een soort kleine berm. Er is voor dat fietspad een apart verkeerslicht. Zowel voor de auto's als voor de fietsers staat het verkeerslicht op groen. Ik wil rechtdoor. Links van mij is er echter een auto op de voorsorteerstrook naar rechts, die rechtsaf wil slaan. Hij maakte zich kwaad omdat ik hem niet liet voorgaan. Ik had toch voorrang?
Onder "mijn" verkeerslicht hing er wel een voorrangsbord (omgekeerde driehoek), maar verkeerslichten gaan toch altijd boven verkeersborden?
Ik dacht dat je als fietser nooit voorrang hebt op een oversteekplaats voor fietsers, terwijl voetgangers wel voorrang hebben op een zebrapad (binnen de bebouwde kom). Klopt dat?
En hoe zit het in de volgende situatie die ik vandaag meemaakte:
Ik kom aan een kruispunt, en rij op het fietspad dat op een tweetal meter van de baan ligt, gescheiden door een soort kleine berm. Er is voor dat fietspad een apart verkeerslicht. Zowel voor de auto's als voor de fietsers staat het verkeerslicht op groen. Ik wil rechtdoor. Links van mij is er echter een auto op de voorsorteerstrook naar rechts, die rechtsaf wil slaan. Hij maakte zich kwaad omdat ik hem niet liet voorgaan. Ik had toch voorrang?
Onder "mijn" verkeerslicht hing er wel een voorrangsbord (omgekeerde driehoek), maar verkeerslichten gaan toch altijd boven verkeersborden?
Willem Van Besien
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
is die omgekeerde driehoek niet "voorrang verlenen, indien nodig stoppen"? en dus niet een voorrangsbord?
in dat geval moest je idd hebben gestopt, is mijn mening
in dat geval moest je idd hebben gestopt, is mijn mening
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
Maar dat bord hing dus net onder het groen licht he (aan dezelfde paal), en ik dacht geleerd te hebben: agent > verkeerslicht > bord > regelWouter schreef:is die omgekeerde driehoek niet "voorrang verlenen, indien nodig stoppen"? en dus niet een voorrangsbord?
in dat geval moest je idd hebben gestopt, is mijn mening
Willem Van Besien
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Vind je dus allemaal terug in het KB van 01/12/75 art. 6 :Willem schreef:Maar dat bord hing dus net onder het groen licht he (aan dezelfde paal), en ik dacht geleerd te hebben: agent > verkeerslicht > bord > regel
6.1 De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.
Tihamér -zie : www.wegcode.be
i ride my bikes to ride my bikes
-
- Neo Prof
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
- Locatie: Meetkerke
- Contacteer:
helemaal juistWillem schreef:Maar dat bord hing dus net onder het groen licht he (aan dezelfde paal), en ik dacht geleerd te hebben: agent > verkeerslicht > bord > regelWouter schreef:is die omgekeerde driehoek niet "voorrang verlenen, indien nodig stoppen"? en dus niet een voorrangsbord?
in dat geval moest je idd hebben gestopt, is mijn mening
er hangen voor de wagens onder lichten soms ook stopborden
dat is enkel voor als de lichten niet werken
ivm die fietser (willem)
het hangt ervan af of het een "fietspad" is dat de weg oversteek of een "oversteekplaats voor fietsers"
in het eerste geval heb je voorrang op indraaiend verkeer,
in het tweede geval moet je voorrang geven en zonodig stoppen, zelfs al staat het licht op groen
better a bad day at sea
than a good day at the office
than a good day at the office
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
Dus in dit geval heb ik geen voorrang?????sniper schreef:
ivm die fietser (willem)
het hangt ervan af of het een "fietspad" is dat de weg oversteek of een "oversteekplaats voor fietsers"
in het eerste geval heb je voorrang op indraaiend verkeer,
in het tweede geval moet je voorrang geven en zonodig stoppen, zelfs al staat het licht op groen
- Bijlagen
-
- verkeer2.gif (6.28 KiB) 3095 keer bekeken
Willem Van Besien
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Volgens mij wel. Algemene regel is dat lichten boven borden gaan, of je nu op een oversteekplaats of een fietspad rijdt, maakt dan in principe niks uit. Ook al doe je een maneuver (de rijbaan oversteken), het groene licht staat boven de regels en boven de borden.Willem schreef:Dus in dit geval heb ik geen voorrang?????
Tihamér -nie altijd makkelijk, de wegcode
i ride my bikes to ride my bikes
-
- Neo Prof
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
- Locatie: Meetkerke
- Contacteer:
het hangt echt af van de wegmarkering
fietspad : witte strepen
oversteekplaats voor fietsers : witte blokken
fietspad : witte strepen
de straatcode schreef:Artikel 74 Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
oversteekplaats voor fietsers : witte blokken
de straatcode schreef:76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
de straatcode schreef:43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers, de bestuurders van tweewielige bromfietsen en de gebruikers van rolschaatsen en steps, die zich op het fietspad bevinden, deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
better a bad day at sea
than a good day at the office
than a good day at the office
Willem, zoals je het op je eerste tekening getekend hebt, staat een omgekeerde driehoek onder het verkeerslicht. Die omgekeerde driehoek is of staat bij het verkeerslicht dat voor u van toepassing is als fietser. Het andere verkeerslicht staat rechts van de rijbaan en dient voor het 'autoverkeer'.
Die omgekeerde driehoek bij het verkeerslicht dat voor u van toepassing is dient enkel voor het geval dàt verkeerslicht defect zou zijn, zoniet op oranje knipperlicht staat. Dan moet je voorrang verlenen aan het andere verkeer. Het is een omgekeerde driehoek van het kleine type. De omgekeerde driehoek voor het autoverkeer moet van het grotere type zijn. Kun je nog volgen?
Moest er bovendien verwarring zijn met de bedoeling van die kleine omgekeerde driehoek, dan moet de wegbeheerder er een wit onderbord met het logo van een fiets/bromfiets bijhangen.
Is dat verkeerslicht (met de kleine driehoek) in normale werking, en duidt het groen aan, dan mag je doorrijden. De automobilist die naar rechts afslaat of uit de tegenrichting naar links afslaat - eveneens bij zijn groen verkeerslicht - moet je voorrang verlenen want hij voert een maneuver uit. Kijk maar naar artikel 12.4 VR (hij rijdt een fietspad over wat als maneuver beschouwd wordt).
Op te merken valt dat er aan kruispunten enkel fietspaden kunnen liggen die de rijbaan dwarsen, EN NOOIT oversteekplaatsen voor fietsers als de fietser dezelfde voorrangsregels moet naleven als het andere verkeer (wat meestal van toepassing is).
Inderdaad, het verkeersreglement is niet altijd even gemakkelijk. Maar wél vreselijk boeiend!
Die automobilist had geen enkele reden om zich boos te maken op u, integendeel.
Die omgekeerde driehoek bij het verkeerslicht dat voor u van toepassing is dient enkel voor het geval dàt verkeerslicht defect zou zijn, zoniet op oranje knipperlicht staat. Dan moet je voorrang verlenen aan het andere verkeer. Het is een omgekeerde driehoek van het kleine type. De omgekeerde driehoek voor het autoverkeer moet van het grotere type zijn. Kun je nog volgen?
Moest er bovendien verwarring zijn met de bedoeling van die kleine omgekeerde driehoek, dan moet de wegbeheerder er een wit onderbord met het logo van een fiets/bromfiets bijhangen.
Is dat verkeerslicht (met de kleine driehoek) in normale werking, en duidt het groen aan, dan mag je doorrijden. De automobilist die naar rechts afslaat of uit de tegenrichting naar links afslaat - eveneens bij zijn groen verkeerslicht - moet je voorrang verlenen want hij voert een maneuver uit. Kijk maar naar artikel 12.4 VR (hij rijdt een fietspad over wat als maneuver beschouwd wordt).
Op te merken valt dat er aan kruispunten enkel fietspaden kunnen liggen die de rijbaan dwarsen, EN NOOIT oversteekplaatsen voor fietsers als de fietser dezelfde voorrangsregels moet naleven als het andere verkeer (wat meestal van toepassing is).
Inderdaad, het verkeersreglement is niet altijd even gemakkelijk. Maar wél vreselijk boeiend!
Die automobilist had geen enkele reden om zich boos te maken op u, integendeel.