De fiets (ligfiets) en het verkeersreglement - afl 1

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#46 Bericht door eeuwige reiziger »

geertalders schreef:Dat zal wel, Nederland veiligste verkeersland!!! Pfff...

Zo kan ik het ook als ik net voor de grens sta te flitsen (in de richting van de grens dan nog) op een baan die veel te groot is om 50 te rijden, waar al kilometers geen aanduiding meer te zien is en ik dus 70 rijd (en ja, netjes 70 om het geflits te vermijden)... wordt je alsnog geflikt door die ************ (censuur).
Misschien moet je gewoon beseffen en er dan ook rekening mee houden dat de verkeersafspraken in Nederland ietsje anders zijn dan in België. In Nederland is er ook geen wildgroei aan borden. Daarom rij ik duizendmaal liever, met auto als fiets, in Nederland. Daar hoef je tenminste niet om de vijf minuten de linkerberm af te speuren op zoek naar het zoveelste bord dat de snelheid aangeeft. Geef mij maar de Nederlandse eenduidigheid!

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#47 Bericht door Edje »

inderdaad, aan de grens 70 zetten en daar waar je sneller mag een bordje, zou HEEEL veel oplossen.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#48 Bericht door sniper »

Patrick Pevenage schreef:Trouwens, aan je avatar te zien krijg jij in beeltenis ook niets te drinken want je glas is leeg.
dat glas is vol water
ik was met de auto op dat feestje
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#49 Bericht door Wouter D »

Edje schreef:inderdaad, aan de grens 70 zetten en daar waar je sneller mag een bordje, zou HEEEL veel oplossen.
niet ver van mijn werk hebben ze een prachtige sone dertig vlak bij een school, daar staan van die metalen borden die dat aangeven.
waar zonde dertig afloopt staan de daarvoorbedoelede borden vergezelt van een rond bord dat aangeeft dat je maar 50 mag.

nu hebben ze er iets leuk aan toegevoegd. een elektronisch "led"bord dat aangeeft buiten de schooluren dat je ook daar 50 mag halen. op het eind van die zelfde zone staat weer zo een led-bord dat aangeeft dat de zonde 50 stopt en twee meter verder staat dan dat mooie ronde bord dat je maar vijfitg mag. is dat nu van die leuke belgische logica??
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#50 Bericht door marksje »

Het is maar normaal dat er in Nederland minder borden staan, ze hebben er minder kleine wegen en op wegen zonder kruispunten staan er heel weinig borden. Als ge daar van stad A naar stad B rijdt en ge rijdt op een verkeerde baan stad A uit, dan kunt ge eerst 100 Km rijden vooralleer ge kunt draaien of een alternatief kunt nemen. Als ge wel de juiste weg hebt genomen, maar daar gebeurd iets op .....file en 't steekt op gene kilometer want er zijn geen alternatieven.
Hier bij ons is het een wir war van straatjes en 1001 alternatieven. Gevolg, op ieder kruispuntje staan borden voor de voorrangsregeling en borden die na elk kruispt dienen herhaald te worden, en al die borden moeten er nu eenmaal staan. Bekijk het maar meestal zit het heel logisch in mekaar maar dan moet ge wel weten wat ze betekenen natuurlijk en daar wil het schoentje al wel eens wringen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#51 Bericht door Willem »

Hoe zit het nu eigenlijk met voorrang op oversteekplaatsen voor fietsers? Er zijn mij een aantal dingen onduidelijk:

Ik dacht dat je als fietser nooit voorrang hebt op een oversteekplaats voor fietsers, terwijl voetgangers wel voorrang hebben op een zebrapad (binnen de bebouwde kom). Klopt dat?

En hoe zit het in de volgende situatie die ik vandaag meemaakte:
Ik kom aan een kruispunt, en rij op het fietspad dat op een tweetal meter van de baan ligt, gescheiden door een soort kleine berm. Er is voor dat fietspad een apart verkeerslicht. Zowel voor de auto's als voor de fietsers staat het verkeerslicht op groen. Ik wil rechtdoor. Links van mij is er echter een auto op de voorsorteerstrook naar rechts, die rechtsaf wil slaan. Hij maakte zich kwaad omdat ik hem niet liet voorgaan. Ik had toch voorrang?
Onder "mijn" verkeerslicht hing er wel een voorrangsbord (omgekeerde driehoek), maar verkeerslichten gaan toch altijd boven verkeersborden?
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#52 Bericht door Wouter D »

is die omgekeerde driehoek niet "voorrang verlenen, indien nodig stoppen"? en dus niet een voorrangsbord?

in dat geval moest je idd hebben gestopt, is mijn mening
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#53 Bericht door Willem »

Wouter schreef:is die omgekeerde driehoek niet "voorrang verlenen, indien nodig stoppen"? en dus niet een voorrangsbord?

in dat geval moest je idd hebben gestopt, is mijn mening
Maar dat bord hing dus net onder het groen licht he (aan dezelfde paal), en ik dacht geleerd te hebben: agent > verkeerslicht > bord > regel
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#54 Bericht door quattrovelootje »

Willem schreef:Maar dat bord hing dus net onder het groen licht he (aan dezelfde paal), en ik dacht geleerd te hebben: agent > verkeerslicht > bord > regel
Vind je dus allemaal terug in het KB van 01/12/75 art. 6 :

6.1 De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.


Tihamér -zie : www.wegcode.be
i ride my bikes to ride my bikes

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#55 Bericht door sniper »

Willem schreef:
Wouter schreef:is die omgekeerde driehoek niet "voorrang verlenen, indien nodig stoppen"? en dus niet een voorrangsbord?

in dat geval moest je idd hebben gestopt, is mijn mening
Maar dat bord hing dus net onder het groen licht he (aan dezelfde paal), en ik dacht geleerd te hebben: agent > verkeerslicht > bord > regel
helemaal juist
er hangen voor de wagens onder lichten soms ook stopborden
dat is enkel voor als de lichten niet werken

ivm die fietser (willem)

het hangt ervan af of het een "fietspad" is dat de weg oversteek of een "oversteekplaats voor fietsers"

in het eerste geval heb je voorrang op indraaiend verkeer,
in het tweede geval moet je voorrang geven en zonodig stoppen, zelfs al staat het licht op groen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#56 Bericht door Willem »

Dit was dus mijn situatie.
Bijlagen
Situatie
Situatie
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#57 Bericht door Willem »

sniper schreef:
ivm die fietser (willem)

het hangt ervan af of het een "fietspad" is dat de weg oversteek of een "oversteekplaats voor fietsers"

in het eerste geval heb je voorrang op indraaiend verkeer,
in het tweede geval moet je voorrang geven en zonodig stoppen, zelfs al staat het licht op groen
Dus in dit geval heb ik geen voorrang?????
Bijlagen
verkeer2.gif
verkeer2.gif (6.28 KiB) 3095 keer bekeken
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#58 Bericht door quattrovelootje »

Willem schreef:Dus in dit geval heb ik geen voorrang?????
Volgens mij wel. Algemene regel is dat lichten boven borden gaan, of je nu op een oversteekplaats of een fietspad rijdt, maakt dan in principe niks uit. Ook al doe je een maneuver (de rijbaan oversteken), het groene licht staat boven de regels en boven de borden.

Tihamér -nie altijd makkelijk, de wegcode
i ride my bikes to ride my bikes

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#59 Bericht door sniper »

het hangt echt af van de wegmarkering

fietspad : witte strepen
de straatcode schreef:Artikel 74 Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.



oversteekplaats voor fietsers : witte blokken
de straatcode schreef:76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
de straatcode schreef:43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers, de bestuurders van tweewielige bromfietsen en de gebruikers van rolschaatsen en steps, die zich op het fietspad bevinden, deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gast

#60 Bericht door Gast »

Willem, zoals je het op je eerste tekening getekend hebt, staat een omgekeerde driehoek onder het verkeerslicht. Die omgekeerde driehoek is of staat bij het verkeerslicht dat voor u van toepassing is als fietser. Het andere verkeerslicht staat rechts van de rijbaan en dient voor het 'autoverkeer'.
Die omgekeerde driehoek bij het verkeerslicht dat voor u van toepassing is dient enkel voor het geval dàt verkeerslicht defect zou zijn, zoniet op oranje knipperlicht staat. Dan moet je voorrang verlenen aan het andere verkeer. Het is een omgekeerde driehoek van het kleine type. De omgekeerde driehoek voor het autoverkeer moet van het grotere type zijn. Kun je nog volgen?
Moest er bovendien verwarring zijn met de bedoeling van die kleine omgekeerde driehoek, dan moet de wegbeheerder er een wit onderbord met het logo van een fiets/bromfiets bijhangen.
Is dat verkeerslicht (met de kleine driehoek) in normale werking, en duidt het groen aan, dan mag je doorrijden. De automobilist die naar rechts afslaat of uit de tegenrichting naar links afslaat - eveneens bij zijn groen verkeerslicht - moet je voorrang verlenen want hij voert een maneuver uit. Kijk maar naar artikel 12.4 VR (hij rijdt een fietspad over wat als maneuver beschouwd wordt).
Op te merken valt dat er aan kruispunten enkel fietspaden kunnen liggen die de rijbaan dwarsen, EN NOOIT oversteekplaatsen voor fietsers als de fietser dezelfde voorrangsregels moet naleven als het andere verkeer (wat meestal van toepassing is).
Inderdaad, het verkeersreglement is niet altijd even gemakkelijk. Maar wél vreselijk boeiend!
Die automobilist had geen enkele reden om zich boos te maken op u, integendeel.

Plaats reactie