waarom fietspaden?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

waarom fietspaden?

#1 Bericht door Ronnius »

Deze middag, op de Smalleheerweg te Lochristi.
De auto staat niet geparkeerd op het fietspad maar rijdt er gewoon (totaal onnodig) op om een stilstaande auto te passeren, die wacht achter een geparkeerde auto.
Enkele meters ervoor was die nog al eens op het fietspad gejumped om een bestelwagen te "omzeilen" die net de geparkeerde auto was voorbij gepasseerd.
De bestuurder keek nergens naar om want die is maar net voor mij terug de weg op gegaan.
Had ik niet vertraagd ik denk dat hij me gewoon geramd had.

En zeg niet dat hij me niet kon zien, want mijn licht stond aan en deze week nog maar eens gehoord dat mijn voorlicht echt veel licht geeft.

Twas trouwens een "geweldige" rit deze middag huiswaarts van het werk.
Ik denk dat ik een half filmpje "Never mind, a bicycle" vol heb over amper 11 km.
Ik zou haast gaan denken dat ze het met opzet doen om op youtube te komen.

Spijtig dat het allemaal reality video is, had het liever geregisseerd gehad.

De "never mind, a bicycle" delen (1 tot (voorlopig) 7) vind je op mijn blog
Bijlagen
Smalleheerweg -Lochristi
Smalleheerweg -Lochristi
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#2 Bericht door Evelien van Jeroen »

super die filmpjes! Wat automobilisten toch allemaal niet uitsteken! En voor wat? een paar secondjes meer tijd?

Vandaag nog zoiets voorgehad in mijn straat. Die bestaat uit 3 delen, met daartussen 2 'blinde' bochten van 90°. Als je de bocht inrijdt, zie je dus niet wat er op je afkomt. Het eerste deel van de straat net voor de eerste 90° bocht is zo een 40m lang. Vanavond slaagde er weer eentje in om mij met mijn bakfiets proberen over te steken in dat korte stukje. Ik rij in aanloop van die korte bocht al in het midden van mijn rijvak (niet in het midden van de straat) om mijn bocht te nemen zonder kantelen, dus de auto reed volledig links bij het indraaien van de bocht. En oops, plots stond ie bumper aan bumper met een tegenligger. Net geen botsing. Grappig om te zien dat de boze blik van de oversteker plots heel erg paniekerig werd bij zijn verplichte bruuske rembeweging...

Een helmetcam staat ook mijn verlanglijstje...

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#3 Bericht door ironpatje »

ik heb "never mind, a bicycle" deel 1 gezien, ik vraag me af waarom jij nooit op het fietspad rijd (toch niet in deel 1) :?:
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#4 Bericht door Frank II »

Nu geef je in film 2 (1:40) kommentaar dat er geen voorrang aan rechts wordt gegeven, maar zelf negeer je deze zelf een paar seconden later voor de 2e in de rij van rechts te geven.

pot en ketel :-)

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#5 Bericht door Michael »

fietspad is geen parkeerplaats ook niet voor even : https://www.facebook.com/#!/groups/212331198787784/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#6 Bericht door Ronnius »

Frank II schreef:Nu geef je in film 2 (1:40) kommentaar dat er geen voorrang aan rechts wordt gegeven, maar zelf negeer je deze zelf een paar seconden later voor de 2e in de rij van rechts te geven.

pot en ketel :-)
Kan je specifieker zijn in tijd waar ik zelf in de fout ga?

ironpatje schreef:ik heb "never mind, a bicycle" deel 1 gezien, ik vraag me af waarom jij nooit op het fietspad rijd (toch niet in deel 1) :?:
Ik was met de trike opweg. Verder zijn het allemaal 30 of 50 km wegen en liggen de fietspaden er "raar" bij.
En op de Smalleheerweg ligt er een 2 richtingsfietspad dat te smal is om een tegenligger te laten passeren.
Met de Grasshopper volg ik wel het fietspad (als het mogelijk is).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#7 Bericht door Ronnius »

Evelien van Jeroen schreef: Vandaag nog zoiets voorgehad in mijn straat. Die bestaat uit 3 delen, met daartussen 2 'blinde' bochten van 90°. Als je de bocht inrijdt, zie je dus niet wat er op je afkomt. Het eerste deel van de straat net voor de eerste 90° bocht is zo een 40m lang. Vanavond slaagde er weer eentje in om mij met mijn bakfiets proberen over te steken in dat korte stukje. Ik rij in aanloop van die korte bocht al in het midden van mijn rijvak (niet in het midden van de straat) om mijn bocht te nemen zonder kantelen, dus de auto reed volledig links bij het indraaien van de bocht. En oops, plots stond ie bumper aan bumper met een tegenligger. Net geen botsing. Grappig om te zien dat de boze blik van de oversteker plots heel erg paniekerig werd bij zijn verplichte bruuske rembeweging...
Daar ben ik ook altijd bang voor. Zo erg al dat ik zelfs voor zo een bocht ga vertragen.
Om niet gelijktijdig met hen de bocht in te gaan (wat ik reeds heb meegemaakt)
want dan krijg je met een iets te dichte tegenligger ook je deel van de klappen.

Dan wil ik met plezier getuigen en de opname laten zien aan het blauw.

Trouwens vandaag weer een bestuurder gehad die blijkbaar nooit fietst en ook geen fietsende kinderen heeft.
Toen ik een handgebaar (vinger tegen de slaap tikken) maakte (ik was toen reeds achter hem) zag die dat blijkbaar wel en kreeg ik een "shut up" gebaar terug. Zielig en dat zonder tijdswinst...

Vandaag twee keer in een taxi gezeten, je moest die mannen eens horen... (na een werkongeval ga ik niet fietsend naar het ziekenhuis, ook al is het ogenschijnlijk (en uiteindelijk) zonder erg).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#8 Bericht door ironpatje »

Ronnius schreef:
ironpatje schreef:ik heb "never mind, a bicycle" deel 1 gezien, ik vraag me af waarom jij nooit op het fietspad rijd (toch niet in deel 1) :?:
Ik was met de trike opweg....
dat is een duidelijke uitleg,
misschien beter vooraan in het filmpje vermelden,
want vele mensen denken dat jij zelf in de fout gaat...
(waaronder bibike :oops: )
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#9 Bericht door Ronnius »

ironpatje schreef:
dat is een duidelijke uitleg,
misschien beter vooraan in het filmpje vermelden,
want vele mensen denken dat jij zelf in de fout gaat...
(waaronder bibike :oops: )
Mja, maar ik wil de tekst in de filmpjes bewust beperkt houden.

Er is sowieso een die denkt dat ik in de fout ga, ook al weet die dat ik met een trike opweg ben.
Staat als reactie op youtube bij deel 1.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#10 Bericht door Frank II »

film 2 op tijdstip 1:40 vlak na je opmerking dat je geen voorang krijgt draai je het kruispunt op na de eerste van rechts te laten voorgaan, maar niet de tweede in de rij. En deze staat ook maar zover van het kruispunt verwijdert als jij bij je aankomst aan het kruispunt.

Verder vind ik dat je nogal snel geagiteerd raakt als iemand uit een oprit of parkeerplaats komt . Meestal is er nog voldoende afstand. Of je zou eens in het Antwerpse moeten komen rijden., dan raak je wel aan meer gewend. :-)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#11 Bericht door CapoJan »

Ronnius schreef:
ironpatje schreef:
dat is een duidelijke uitleg,
misschien beter vooraan in het filmpje vermelden,
want vele mensen denken dat jij zelf in de fout gaat...
(waaronder bibike :oops: )
Mja, maar ik wil de tekst in de filmpjes bewust beperkt houden.

Er is sowieso een die denkt dat ik in de fout ga, ook al weet die dat ik met een trike opweg ben.
Staat als reactie op youtube bij deel 1.
Prachtige reactie :? Geen kennis van de regels, maar toch even een ander op zijn plaats willen zetten... Als je met zo'n attitude het verkeer in gaat, zal het mooi zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#12 Bericht door Evelien van Jeroen »

Frank II schreef:film 2 op tijdstip 1:40 vlak na je opmerking dat je geen voorang krijgt draai je het kruispunt op na de eerste van rechts te laten voorgaan, maar niet de tweede in de rij. En deze staat ook maar zover van het kruispunt verwijdert als jij bij je aankomst aan het kruispunt.

Verder vind ik dat je nogal snel geagiteerd raakt als iemand uit een oprit of parkeerplaats komt . Meestal is er nog voldoende afstand. Of je zou eens in het Antwerpse moeten komen rijden., dan raak je wel aan meer gewend. :-)
Ik denk dat ik toch in het voordeel van Ronnius ga spreken hier. Op film lijkt het mijn inziens idd allemaal wat verder dan in werkelijkheid. Ik heb toch een paar zaken gezien waarvan bij mij zelfs achter het scherm mijn adem stokte. Vergelijkbare situaties met mijn woonwerkroute, waarvan ik kan inschatten dat deze in werkelijkheid wel erg bedreigend overkomen. Misschien zijn we idd wat minder gewend dan de Antwerpse ligfietsers, maar daarom vind ik niet dat je kan oordelen of iemand nu snel of niet snel geagiteerd kan/mag raken bij een bepaalde situatie. Sinds mijn ongeval in april ben ik ook veel 'aggresiever' tegenover 'vlotte' automobilisten dan vroeger, gewoon door de schrik en de herinnering...

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#13 Bericht door Ronnius »

Frank II schreef:film 2 op tijdstip 1:40 vlak na je opmerking dat je geen voorang krijgt draai je het kruispunt op na de eerste van rechts te laten voorgaan, maar niet de tweede in de rij. En deze staat ook maar zover van het kruispunt verwijdert als jij bij je aankomst aan het kruispunt.
Er komt maar 1 auto aan en die laat ik netjes voorgaan.
Er staan wel 2 auto's (1 bestelwagen en erachter 1 personenwagen) geparkeerd.

Frank II schreef: Verder vind ik dat je nogal snel geagiteerd raakt als iemand uit een oprit of parkeerplaats komt. Meestal is er nog voldoende afstand. Of je zou eens in het Antwerpse moeten komen rijden., dan raak je wel aan meer gewend. :-)
Ik heb ook al gemerkt dat het lijkt alsof er op de beelden genoeg afstand is,
maar in het echt is het allemaal wel veel dichter bij.
Het is namelijk een groothoek camera die 170 graden breed filmt.
Dat is bijna zo breed als het menselijk (180 graden) zicht.
Maar daardoor lijkt alles ook verderaf dan het werkelijk is.
En dat bedriegt wel op de beelden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#14 Bericht door Ronnius »

Hier de vervolg foto op deze van het eerste bericht.
Dit was echt wel akelig dichtbij.
Hou er rekening mee dat mijn pedalen en de neus van de auto zowat naast elkaar staan.
Bijlagen
smalleheerweg1.jpg
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

Re: waarom fietspaden?

#15 Bericht door sniper »

Ronnius schreef:Hier de vervolg foto op deze van het eerste bericht.
Dit was echt wel akelig dichtbij.
Hou er rekening mee dat mijn pedalen en de neus van de auto zowat naast elkaar staan.
als het echt zo dicht was zou je zelf toch ook al een beetje mogen uitwijken naar links
het is niet omdat een ander een fout maakt, dat je moet gaan zoeken om het gevolg ervan eventueel te verergeren
het is de plicht van elke weggebruiker om ongevallen te vermijden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Plaats reactie