Moeilijk, want daarmee geef je ook de boodschap "doe maar, ik ga wel opzij". Als je niet uitwijkt, omdat je schat dat het niet direct tot een ongeval zal leiden, eis je ook je plaats op de weg op. Een beetje geven en nemen, zeker ?sniper schreef: als het echt zo dicht was zou je zelf toch ook al een beetje mogen uitwijken naar links
het is niet omdat een ander een fout maakt, dat je moet gaan zoeken om het gevolg ervan eventueel te verergeren
het is de plicht van elke weggebruiker om ongevallen te vermijden
waarom fietspaden?
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: waarom fietspaden?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: waarom fietspaden?
Vroeger zou ik zeker uitgeweken hebben en zelfs in paniek de haag ingevlogen om toch maar weg te komen.
Nu ben ik vertraagd maar recht vooruit blijven rijden, gewoon om te tonen dat ik ook rechten heb.
Ik heb al enkele keren gemerkt dat zoiets beter werkt dan weg telkens weer te vluchten,
want dan geef je echt het signaal "doe maar op, ik ruim wel (OOK MIJN) plaats"
Hij kon beter op zijn (veel breder) deel van de weg blijven.
Trouwens dat uitwijken was nergens voor nodig.
Het is echt niet omdat ik een camera op heb dat ik gevaarlijker ga rijden.
Maar ben echt wel gestopt met telkens weer vluchten.
Dan kan ik beter de fietsen te koop stellen en weer met de bus reizen, het is nog goedkoper ook.
Nu ben ik vertraagd maar recht vooruit blijven rijden, gewoon om te tonen dat ik ook rechten heb.
Ik heb al enkele keren gemerkt dat zoiets beter werkt dan weg telkens weer te vluchten,
want dan geef je echt het signaal "doe maar op, ik ruim wel (OOK MIJN) plaats"
Hij kon beter op zijn (veel breder) deel van de weg blijven.
Trouwens dat uitwijken was nergens voor nodig.
Het is echt niet omdat ik een camera op heb dat ik gevaarlijker ga rijden.
Maar ben echt wel gestopt met telkens weer vluchten.
Dan kan ik beter de fietsen te koop stellen en weer met de bus reizen, het is nog goedkoper ook.
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Re: waarom fietspaden?
Ik heb de filmkes met mijn (hmm) kennersoog eens bekeken en op zich vind ik het, buiten een paar situaties van fietspadbelemmering, nog allemaal best meevallen. Er is een verschil tussen het "boekske" en de "geest" v/h reglement. Volgens het "boekske" zitten er inderdaad een aantal fouten in, maar, volgens dat zelfde "boekske" kunnen bvb die auto's, die van rechts komen, u niet laten voorgaan, neen, gij moet stoppen en die auto's doorlaten, ook al is deze gestopt. Verder is er het gekende fenomeen dat elke "snellere" fietser, zowel ligger als bukker, ondervindt; en dat is dat men je snelheid verkeerd inschat en je daar sneller bent dan ze gedacht hadden en helaas met een fiets ben je nu éénmaal de zwakkere, wat niet uitsluit dat je je plaats moet opeisen maar dit met het nodige realiteitsgevoel dat je zeer kwetsbaar bent
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- wout
- Helper
- Berichten: 438
- Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
- Postcode: 9988
- Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
- Locatie: Watervliet
- Contacteer:
Re: waarom fietspaden?
Met alle respect, maar je kunt aan je filmpjes zien dat je zelf geen auto rijdt. Zoals Marksje schrijvt heb ook ik de indruk dat je nogal hyper gevoelig reageert op bepaalde situaties . Wat uiteraard niet wegneemt dat je in andere situaties dan weer volledig gelijk hebt om je aan het gedrag van de chauffeur te ergeren.
weer of geen weer, altijd velomobielweer
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: waarom fietspaden?
Vraagje hieromtrent...marksje schreef:Volgens het "boekske" zitten er inderdaad een aantal fouten in, maar, volgens dat zelfde "boekske" kunnen bvb die auto's, die van rechts komen, u niet laten voorgaan, neen, gij moet stoppen en die auto's doorlaten, ook al is deze gestopt.
Indien een chauffeur je voorrang geeft waar je die niet hebt en je neemt die aangeboden voorrang dan ook,
is daar dan iets mis mee ? ? ?
Het overkomt mij regelmatig op mijn woon-werkroute dat ik aan dezelfde oversteekplaats voor fietsers voorrang
krijg alhoewel ik die daar niet heb... chauffeurs stoppen, ook al stop ik zelf en wil wachten tot de rijbaan vrij is
Het is echter een vervelende situatie als auto's stoppen om je te laten oversteken ook al heb je geen voorrang...
wat kan je dan als fietser het beste doen ? ? ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: waarom fietspaden?
Mijn kinderen ergeren zich daar blauw aan. Veel automobilisten lijken te menen dat voorrang rechts en dergelijke niet gelden voor fietsers, terwijl anderen op de rem gaan staan voor elke fietser. Voorrang of niet. Dat creëert enkel onzekerheid.
Onlangs reed ik zo ergens in Gent en er kwam een jongedame met haar autootje van rechts. Ik stopte om haar voor te laten, maar iemand met een grote SUV had veel haast, schoot me voorbij aan de linkerkant van de weg, al toeterend en de dame bleef mooi staan. Ik gebaarde dat ze door kon, maar ze aarzelde zo lang dat een volgende auto (in een zone 30 nota bene) ook al van achter me voorbijreed... Uiteindelijk ben ik ook maar doorgereden, anders stond ik er waarschijnlijk nog.
Zijn die voorrangsregels dan zo moeilijk ?
Onlangs reed ik zo ergens in Gent en er kwam een jongedame met haar autootje van rechts. Ik stopte om haar voor te laten, maar iemand met een grote SUV had veel haast, schoot me voorbij aan de linkerkant van de weg, al toeterend en de dame bleef mooi staan. Ik gebaarde dat ze door kon, maar ze aarzelde zo lang dat een volgende auto (in een zone 30 nota bene) ook al van achter me voorbijreed... Uiteindelijk ben ik ook maar doorgereden, anders stond ik er waarschijnlijk nog.
Zijn die voorrangsregels dan zo moeilijk ?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- ironpatje
- Helper
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
- Postcode: 3150
- Fiets: giant tcr
- Locatie: haacht
- Contacteer:
Re: waarom fietspaden?
'k heb al gemerkt dat ik met de Quest (en ervoor met Mad MaX) heel dikwijls voorrang krijg, terwijl ik voorrang zou moeten geven, terwijl dit niet (of veel minder) is als ik met een gewone fiets rij (race, MTB, Ligfiets...)
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: waarom fietspaden?
ik heb nog voorrang gekregen om het rond punt op te rijden met mijn VM
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: waarom fietspaden?
Ik kan me best inbeelden dat het te zien is dat ik geen auto rij.
Maar zelf vind ik dat je bij veel autobestuurders kan zien dat ze nooit met een fiets rijden.
Ik ben wellicht overgevoelig.
Misschien komt het ook omdat ik (gelukkig) een zeer rustig leven heb,
en wat (lees: nogal) raar opkijk naar de drukte rond mij.
Waarbij ik soms zie hoeveel risico's worden genomen voor nauwelijks of geen tijdswinst met soms een zeer gefrustreerde uitdrukking op het gezicht van de bestuurder.
Waarbij ik me afvraag hoe het komt dat die dat zelf niet merkt... (er zijn blijkbaar veel mensen die hun gedrag nooit in vraag stellen).
Ik lig ook veel te lachen op de fiets, niet alleen om de mooie dingen die ik zie.
Maar ook om het gedrag van anderen.
Want het is soms echt lachwekkend om te zien hoe een bestuurder zoekt om me zo snel mogelijk in te halen om dan bvb 400 m gewoon voor mij te staan in de rij aan een kruispunt, en dan misschien denkt tijd te hebben gewonnen, maar me niet vlak achter hem ziet staan...
En anderzijds, ik denk dat het beter is me bezig te houden met de filmpjes, dan in het verkeer me agressief te gaan gedragen.
Maar zelf vind ik dat je bij veel autobestuurders kan zien dat ze nooit met een fiets rijden.
Ik ben wellicht overgevoelig.
Misschien komt het ook omdat ik (gelukkig) een zeer rustig leven heb,
en wat (lees: nogal) raar opkijk naar de drukte rond mij.
Waarbij ik soms zie hoeveel risico's worden genomen voor nauwelijks of geen tijdswinst met soms een zeer gefrustreerde uitdrukking op het gezicht van de bestuurder.
Waarbij ik me afvraag hoe het komt dat die dat zelf niet merkt... (er zijn blijkbaar veel mensen die hun gedrag nooit in vraag stellen).
Ik lig ook veel te lachen op de fiets, niet alleen om de mooie dingen die ik zie.
Maar ook om het gedrag van anderen.
Want het is soms echt lachwekkend om te zien hoe een bestuurder zoekt om me zo snel mogelijk in te halen om dan bvb 400 m gewoon voor mij te staan in de rij aan een kruispunt, en dan misschien denkt tijd te hebben gewonnen, maar me niet vlak achter hem ziet staan...
En anderzijds, ik denk dat het beter is me bezig te houden met de filmpjes, dan in het verkeer me agressief te gaan gedragen.
Re: waarom fietspaden?
Ik ook, nadat ik merkte dat laag bij de grond rijden ook z'n voordelen heeft als je bepaalde tegenligsters op de fiets hebt.Ronnius schreef:Ik lig ook veel te lachen op de fiets, niet alleen om de mooie dingen die ik zie.
Ne zonnebril dragen heeft toch veel voordelen...
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane
Challenge Hurricane