Fietsersbond

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#16 Bericht door Ronnius »

wout schreef:Nog een schoontje: bij de aankondiging van de werken aan de N49 tussen Kaprijke en Maldegem kondigen ze aan in de pers met veel poeha dat ze speciale aandacht zullen hebben voor de fietsers, wel die speciale aandacht bestaat erin om het kruispunt verboden terrein te maken voor fietsers en een wegomlegging te voorzien van exact :shock: VIJF KILOMETER. :evil: :evil: en dat terwijl mensen hun fiets nog niet nemen voor 500 meter. Misschien kunnen ze het fietsen verbieden om hun statistieken op te smukken
Sadistsiche slogans als "met de fiets was je er al" wouden ze ten allesprijze vermijden. :mrgreen:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#17 Bericht door svdaele »

Ik begrijp de vraag om een "weggebruikersbond" hierboven.

Alleen: omwille van de tegenstrijdige belangen (aangehaald door CapoJan) speelt dan gewoon het numerieke aantal van de meerderheid en aangezien vorige week in het nieuws kwam dat veel mensen hun auto zelfs voor korte ritten uithalen, dan weet ik wel op voorhand wie in de minderheid zal zijn...

Maw: dan zal die meerderheid aan automobilisten hun situatie kunnen maximaliseren en zal die meerderheid ook de meerderheid blijven (aangezien ze geen reden hebben om te veranderen)

Bovendien is iedereen weggebruiker. Mocht een weggebruikersbond met een eenduidige visie naar voor kunnen komen, dan had die zichzelf al direct overbodig gemaakt.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#18 Bericht door blackarmor »

crash-quest-dummy schreef:"Voortaan kunnen Bike to Work-fietsers hun woon-werkroutes beoordelen en knelpunten aangeven met de Rate your Ride app van Bike to Work. "

ik denk dat je zelf voor versnellingssensor moet spelen en je subjectieve oordeel mag doorgeven.
op zich niks mis mee : wie gaat er nu zijn smartfone aan de schokken van de Belgische fietspaden onderwerpen ... mogelijks denkbaar vervalt dan vb de garantie wegens oneigenlijk gebruik ... :?
je gsm ondervind die schokken zoizo nu ook al . bij mij hangt die met velco tegen de wielkast of de "dashboard" om obstructies enz moet je idd manueel markeren ( respectievelijke knopke duwen in de app ) het is wel zo dat ze die gegevens pas markeren op de kaart als er gegevens van minstens 5 personen binnengekomen zijn
het is al erger dat je je eigen lijf aan die schokken moet blootstellen (daarnet nog even een stuk vel achtergelaten op mijn veerpoot moer van de waw :evil: dwaze is dat ik dat stuk normaal een heel pak sneller doe :s )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#19 Bericht door sailor11647 »

svdaele schreef:Ik begrijp de vraag om een "weggebruikersbond" hierboven.
...
Maw: dan zal die meerderheid aan automobilisten hun situatie kunnen maximaliseren en zal die meerderheid ook de meerderheid blijven (aangezien ze geen reden hebben om te veranderen).
er zijn verbazend veel autobestuurders die ook fietser en voetganger zijn
mss heeft een bredere kijk op de zaak een voordeel op een eenzijdige kijk van gelijk welke groep
ik heb nog nooit een automobilist horen vragen om een wereld zonder fietsers
andersom kan ik niet zeggen

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#20 Bericht door Ronnius »

sailor11647 schreef: ik heb nog nooit een automobilist horen vragen om een wereld zonder fietsers
andersom kan ik niet zeggen
Ik heb wel al automobilisten horen vragen naar een stad zonder openbaar vervoer.
Omdat al die bussen volgens hen het verkeer ophielden.
Die beseften niet wat het zou betekenen als al die reizigers ook in auto's gingen zitten.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#21 Bericht door rik »

sailor11647 schreef:ik heb nog nooit een automobilist horen vragen om een wereld zonder fietsers
Ik wel! :shock:
DF 269
Ice sprint1 26"

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#22 Bericht door svdaele »

Daarom niet zonder fietsers, nee.

Maar ik heb wel onlangs van iemand uit onze gemeenteraad gehoord dat ze bij het heraanleggen van bepaalde buurten (in dit geval met winkels) merken dat bewoners, winkeliers en winkelklanten liever zoveel mogelijk parkeerplaatsen zien in plaats van een fietspad.

Ik vraag zelf niet om een wereld zonder auto's, noch zonder openbaar vervoer. Elke weggebruiker heeft zijn plaats. Alleen vind ikzelf een degelijk fietspad belangrijker dan extra parkeerplaatsen. Dat is dus voor de mensen die de auto naar de winkel nemen anders (en ik heb het hier niet over een grootwarenhuis).

'Tegenstrijdige belangen' betekent dus niet per se dat je vindt dat de ander er niet mag zijn.

En ja, ik heb ook een auto. Ben dus geen autohater of zo.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#23 Bericht door BartC »

Het ontbreken van fietspaden is dan toch DE motivatie om op de weg te rijden, en daarbij zeker niet te kort tegen de rechterkant van de weg, want dan racen ze te kort langs je door.
Op die manier zijn de winkeliers extra tevreden, want de automobilisten hebben tijd genoeg om hun winkel te zien terwijl ze er achter de fietser voorbij rijden...
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#24 Bericht door bicky »

een fietser is de verkeersdrempel in de stad

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#25 Bericht door Beinsberger E »

Ik zou ook gewoon op de weg rijden als er geen fietspad is, en zolang er geen verbodsborden staan voor fietsers heb je even veel recht op een plaats op de rijweg. :roll:

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#26 Bericht door BartC »

Hmm, ik zie het liever als verkeersremmer, want ik laat niet zo graag over me heen rijden...
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#27 Bericht door blackarmor »

binnen bebouwde kom ( niet op expresswegen die erdoor passeren ) vind ik zelf fietspaden overbodig en zelfs minder veilig . die zorgen er alleen voor dat ze als probleem voor de automobilisten uit de weg zijn . en dan ook over het hoofd gezien worden ( wij soms letterlijk :( )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#28 Bericht door trikelover »

Ik heb deze week zelf eens een experiment gedaan. Mits er hier weinig of geen fietspaden zijn heb ik eens gezien wat auto's doen als je meer in het midden van de rijstrook gaat rijden. En tot nu toe lijkt het er op dat ze mij tolereren en somigen blijven zelfs mooi achter mij rijden tot ze een plek vinden om veilig in te halen. Ik had eigenlijk meer vijandige reacties verwacht van de auto's.

Maar door het slagen van het experement zal ik dit nog een beetje verder doen en eens zien wat het opleverd.

P.S.: ik doe dit momenteel wel alleen met de WaW met de trike en de Nazca heb ik dit nog niet gedaan. Eerst eens langere peroide testen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#29 Bericht door dmd »

rik schreef:
sailor11647 schreef:ik heb nog nooit een automobilist horen vragen om een wereld zonder fietsers
Ik wel! :shock:
Ook ik heb hier TOTAAL andere ervaringen :!: :!: :!:
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietsersbond

#30 Bericht door Ronnius »

rik schreef:
sailor11647 schreef:ik heb nog nooit een automobilist horen vragen om een wereld zonder fietsers
Ik wel! :shock:
Haal alle fietsen van de weg en vervang de helft daarvan door auto's :lol:
Het zal niet lang duren of ze zullen smeken om fietsers. :mrgreen:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie