openzwaaiend auto portier

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#16 Bericht door wout »

crash-quest-dummy schreef:. MAAR :
met een race-wagen train je toch ook niet op de openbare weg ? :?
er zijn er die dat wel doen en die worden terecht als asociaal gezien.

(ik zou de uitspraak van die 'training' trouwens ook direct verwijderen van dit forum mocht je dit in een rechtbank willen gaan beslechten)

dan zijn er hier veel die niet meer op de openbare weg mogen rijden, gewone wegtrainingen door ewout worden gereden aan een snelheid van ongeveer 30 a 35 km/uur , ik rijd naar het werk aan een snelheid van 40 a 45 km per uur

de vergelijking met een racewagen snap ik al helemaal niet :evil: :twisted: , Ewout en de meeste renners houden zich aan de wegcode (m.u.v. de bel dan) kan je niet van racewagens zeggen. Tijdens de opleiding van wielerbond Vlaanderen wordt daar steeds op gewezen. jonge wielrenners gedragen zich doorgaans veel verantwoordelijker in het verkeer dan hun naar school fietsende leeftijdsgenoten of de doorsnee fietsende student, hun materiaal is perfect in orde en wordt wekelijks gecontroleerd kan je zeker niet zeggen van vele vehickels die zich in het verkeer bevinden.

:shock: dit is niet het soort reactie die ik verwacht van een collega fietser. :!:
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#17 Bericht door paulheyndrickx »

wout schreef: ik kreeg ook goede tips om alsnog aan de gegevens van de tegenpartij te geraken want die hebben we niet en ze staken zich weg achter beroepsgeheim.

Als er een pv is staan die daar toch in? Je hebt / krijgt er toch een kopie van.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#18 Bericht door rik »

Enkele bedenkingen:
Je mag zo hard fietsen als je zelf wil, tenzij kan bewezen worden dat je bewust gevaarlijk bezig bent (is volgens mij hier zeker niet het geval) en/of tenzij er snelheidsbeperkingen gelden.
Niemand mag hindernissen "aanbrengen" op de openbare weg. Het is logisch dat je je deur moet opendoen om in- of uit te stappen, maar dan moet je je ervan vergewissen dat je niemand hindert. Als de openzwaaiende deur over het fietspad hing (is niet duidelijk uit je verslag op te maken), dan is de autobestuurder zonder discussie in fout omdat het fietspad ten allen tijde vrij moet blijven.
Je zoon is op de fiets een zwakke weggebruiker, en die zijn heel goed beschermd in onze wetgeving. De verzekeringen weten dat ook en gaan geen proces riskeren dat op voorhand verloren is.
Je zoon heeft recht op een kopie van het pv.
Deze zaak komt sowieso voor de politierechter, omdat er een gewonde is. Precies omdat er een gewonde is, die bovendien ook zwakke weggebruiker is, gaat de rechter zeker niet seponeren.
Als de rechter het feit weerhoudt dat je zoon geen bel heeft kan je zoon een pv krijgen daarvoor.
De politie is verplicht een pv op te maken als er gewonden zijn bij een ongeval.

Conclusie: de autobestuurder wordt zonder discussie in fout gesteld.

Snelle beterschap voor je zoon. Tip: zet hem zo snel mogelijk weer op de fiets! :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#19 Bericht door bicky »

rik schreef:. Tip: zet hem zo snel mogelijk weer op de fiets! :wink:
of er in :twisted:

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#20 Bericht door highway_patrol »

Je kan pas een kopie van het pv krijgen op de rechtbank, niet van de politie. Ten andere levert de politie normaal gezien wel een "attest verkeersongeval" af, waarin al de partijen hernomen zijn. De verzekeringen zullen dit ook opvragen om, voor de uitspraak, want dat werkt in het voordeel van de tegenpartij, al de nodige schikkingen te kunnen treffen.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#21 Bericht door trikelover »

Je hebt of zult nog een pv nummer en daarmee kan je alle gegevens opvragen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#22 Bericht door Peter J »

highway_patrol schreef:Je kan pas een kopie van het pv krijgen op de rechtbank, niet van de politie. Ten andere levert de politie normaal gezien wel een "attest verkeersongeval" af, waarin al de partijen hernomen zijn. De verzekeringen zullen dit ook opvragen om, voor de uitspraak, want dat werkt in het voordeel van de tegenpartij, al de nodige schikkingen te kunnen treffen.
Als je moet wachten op de rechtbank dan ben je voor even vertrokken... Ik wacht nog steeds op het pv met de verklaring van tegenpartij van een ongeval van 08-04-2011, dit ondanks de 3-maandelijkse herinneringsbrief die door mijn verzekeringsagent wordt gestuurd naar de rechtbank (procureur) met de vraag een kopie te bezorgen... :?
Spijt me voor al diegenen die het wel goed willen doen binnen de gerechtelijke kringen, maar mijn ervaring is dat gerechtigheid in België héél ver zoek is :!: :!: :!:
Sterkte en snelle beterschap gewenst aan je zoon :!:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#23 Bericht door Evelien van Jeroen »

een kopie van de PV wordt niet door de politie vrijgegeven en al zeker niet de gegevens van de tegenpartij. Ik heb er ervaring mee. Ik weet pas de naam van mijn aanrijder in april jongstleden sinds ik het vergoedingsvoorstel ontving ergens begin juli.
Gelukkig bij ons geen gezever over recht/onrecht.

Veel beterschap voor je zoon. Inderdaad zo snel mogelijk weer op de fiets. Geloof me vrij, tis de beste remedie. En veel succes met de afwikkeling van het ongeluk. Ik wacht helaas nog steeds op (een groot deel) van de centen...

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#24 Bericht door wout »

Peter J schreef: Spijt me voor al diegenen die het wel goed willen doen binnen de gerechtelijke kringen, maar mijn ervaring is dat gerechtigheid in België héél ver zoek is :!: :!: :!:
daar vrezen wij dus ook voor, we hebben tot nu toe helemaal niets van info, is de tegenpartij verzekerd? wie is het? wie waren de politieambetantenaren ter plaatse, hopelijk komt daar morgen verandering in
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#25 Bericht door wout »

Evelien van Jeroen schreef: Inderdaad zo snel mogelijk weer op de fiets. Geloof me vrij, tis de beste remedie..
hij kan zowiezo 3 weken niet fietsen op de openbare weg wegens te gevaarlijk omdat hij niet fatsoenlijk kan remmen met zijn duim. de tackx is een oplossing maar zonder fiets is dat ook redelijk lastig. Zijn seizoen zal wel voorbij zijn. Over volgend seizoen zijn er ook grote vragen, binnen het wielrennen is goed materiaal (helaas synoniem van duur) redelijk belangrijk. zijn laatste zakgeld ging op in de nu gebroken carbon easton wielen. We zien wel hoe we dat probleem gaan aanpakken
weer of geen weer, altijd velomobielweer

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#26 Bericht door highway_patrol »

Als je moet wachten op de rechtbank dan ben je voor even vertrokken... Ik wacht nog steeds op het pv met de verklaring van tegenpartij van een ongeval van 08-04-2011, dit ondanks de 3-maandelijkse herinneringsbrief die door mijn verzekeringsagent wordt gestuurd naar de rechtbank (procureur) met de vraag een kopie te bezorgen... :?
[/quote]

De rechtbank of het parket stuurt geen documenten op met de post. Als het gaat over officiële aktes, dan worden die ofwel per drager (deurwaarder) afgeleverd en dien je te tekenen tegen ontvangst + kosten, ofwel kan je de aktes inkijken op de griffie van de respectieve politierechtbank. Een kopie is mogelijk mits tekenen tegen ontvangst + betalen kosten kopie. Zoiets zou een verzekeringsagent toch moeten weten eigenlijk.

Gegevens tegenpartij en pv-nummer zijn te verkrijgen bij de politie (attest verkeersongeval) op eenvoudig verzoek van een betrokken partij. (Anders zou een onderlinge regeling onmogelijk worden)

Indien het voertuig niet weggetakeld werd door de politie, zou de bestuurder normaal gezien ('creatieve politie-inspecteurs' buiten beschouwing gelaten) verzekerd moeten zijn.
ex-WAW017
ex-WAW235

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#27 Bericht door Evelien van Jeroen »

wout schreef:
Evelien van Jeroen schreef: Inderdaad zo snel mogelijk weer op de fiets. Geloof me vrij, tis de beste remedie..
hij kan zowiezo 3 weken niet fietsen op de openbare weg wegens te gevaarlijk omdat hij niet fatsoenlijk kan remmen met zijn duim. de tackx is een oplossing maar zonder fiets is dat ook redelijk lastig. Zijn seizoen zal wel voorbij zijn. Over volgend seizoen zijn er ook grote vragen, binnen het wielrennen is goed materiaal (helaas synoniem van duur) redelijk belangrijk. zijn laatste zakgeld ging op in de nu gebroken carbon easton wielen. We zien wel hoe we dat probleem gaan aanpakken
ik weet niet wat 'de tackx' is (en nee, ik ben niet blond), maar kan hij niet op rollen trainen? Die Elizabeth uit het eerste seizoen van de Pedaalridders deed dat ook en dat zag mij er toch redelijk efficiënt uit.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#28 Bericht door Peter J »

highway_patrol schreef:
Peter J schreef:Als je moet wachten op de rechtbank dan ben je voor even vertrokken... Ik wacht nog steeds op het pv met de verklaring van tegenpartij van een ongeval van 08-04-2011, dit ondanks de 3-maandelijkse herinneringsbrief die door mijn verzekeringsagent wordt gestuurd naar de rechtbank (procureur) met de vraag een kopie te bezorgen... :?
highway_patrol schreef:De rechtbank of het parket stuurt geen documenten op met de post.
Heb ik dat dan ergens beweerd ? ? ? Lees eens goed wat ik geschreven heb aub :wink:
Trouwens, ik heb ongeveer een jaar na mijn ongeval contact opgenomen met de verzekeringsmaatschappij zelf omdat ik het stilaan beu aan het
worden ben en daar wist men mij te vertellen dat het in het gerechtelijk arrondissement BHV ongeveer 2 jaar duurt eer men aan een kopie van het
pv geraakt, de vooruitzichten zijn dus geweldig ! [-X [-X
highway_patrol schreef:Gegevens tegenpartij en pv-nummer zijn te verkrijgen bij de politie (attest verkeersongeval) op eenvoudig verzoek van een betrokken partij. (Anders zou een onderlinge regeling onmogelijk worden)
Dan toch niet bij de politiediensten die bij mijn ongeval ter plaatse geweest zijn... :roll: :(
Ik heb de indruk dat enige willekeur naargelang korps en plaats hier ook een rol spelen... :?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#29 Bericht door ironpatje »

Evelien van Jeroen schreef:
wout schreef:de tackx is een oplossing maar zonder fiets is dat ook redelijk lastig...
ik weet niet wat 'de tackx' is (en nee, ik ben niet blond), maar kan hij niet op rollen trainen?.....
tackx = rollen
en dat is idd niet makkelijk zonder fiets....
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: openzwaaiend auto portier

#30 Bericht door Peter J »

Gewoon ter info, kwam dit tegen toen ik wat in wetteksten aan het grasduinen was :wink:

Artikel 28. - Openen van portieren.
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen [in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers] (K.B. 4.4.2003, art. 21 ; inwerkingtreding : 1.1.2004).
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie