Hond bijt man, misschien?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

Hond bijt man, misschien?

#1 Bericht door Gast »

Tijdens mijn laatste rit ben ik twee keer aangevallen door een hond.

Eerst een Labrador vanop 11 uur recht op mij af, en later een fors uit de kluiten gewassen Brenner-weet-niet-wat die vanop 6 uur naast mij in mijn rechteroor kwam blaffen (en mij wakker maakte want ik ging meteen 10 km/u sneller rijden).

Ik word over dit agressief hondengedoe met de dag bozer. Het bederft mijn fietsplezier. Bovendien lig ik in een lage positie waardoor ik extra kwetsbaar ben tegenover 'hogere' honden. Als ligfietser heb ik ook de indruk mij niet zo goed met armen en benen te kunnen verdedigen dan wanneer ik een bukfiets zou berijden.
Daarenboven stel ik in rustige landelijke gebieden, waar je het meest de kans loopt een aanvallende losloper tegen het lijf te lopen, een soort nonchalance bij de hondenbezitter. Net of het de gewoonste zaak is de hond vrij spel te geven.
Zo liep er in mijn richting een groot grommend beest het erf af van een woning waar zijn baas erbij stond en niets ondernam. Gas geven en niet omkijken was de enige oplossing. Ik heb ook nog iets geroepen maar het was niet tegen de hond gericht.

Of er een oplossing tegen bijtende honden is weet ik niet. Op de Waalse ligfietssite vond ik indertijd een posting daarover, maar veel heb ik daar niet opgeraapt. Ik vond het toen blijkbaar geen probleem, tot het nu bij mij een probleem begint te worden.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hond bijt man, misschien?

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:Of er een oplossing tegen bijtende honden is weet ik niet. Op de Waalse ligfietssite vond ik indertijd een posting daarover, maar veel heb ik daar niet opgeraapt. Ik vond het toen blijkbaar geen probleem, tot het nu bij mij een probleem begint te worden.
Op de webstek van de Nederlandse fietsersbond heb ik gezien dat men een apparaatje aanbiedt waarmee men aanvallende honden van zich af kan weren.

Een zogenaamde "hondenverschrikker":
http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... number=453

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#3 Bericht door lmoens »

In de meeste (weliswaar niet alle) gevallen ligt de oplossing simpelweg in het zich proberen inleven in het denkpatroon van de hond.
Een hond die naar je toe komt lopen loopt meestal langs de grens van "zijn domein" om dit te verdedigen. Hij zal wellicht niets doen als hij zichzelf of zijn domein niet bedreigd voelt. Het grommen is daar een symptoon van. Je verdedigen met armen en of benen is dan ook uit den boze want dan voelt hij zich aangevallen. Gewoon rechtdoor rijden is de boodschap. De hond loopt dan (al grommend of al blaffend) met je mee en geloof me vrij, hij houdt het nooit zolang vol als jij. Nog leuker: als je voelt dat hij niet meer kan, vertraag een beetje, dan krijgt hij weer moed, misschien loopt hij op die manier zichzelf wel dood.

Eén oplossing dus: stalen zenuwen en denk erom een hond die echt wil aanvallen, daar vermag je toch niets tegen.

veel sterkte
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gast

#4 Bericht door Gast »

het komt ook alsmaar meer voor (nen hond hebbe is in de mode mischi?), vorig jaar heb ik zelf meegemaakt hier langs het kanaal gent-deinze dat er een hond losliep en dat de oppasser rustig langs het water zat weg te dromen. Als ge dan als coureur aan 40per uur afkomt zou ik nie graag op diene hond vlamme ma kom (nog een reden om altijd nen helm aan te doen btw :roll: ). De mensen moeten idd eens beseffen dat ze een hond aan de leiband moeten houden!En zeker op hun hond moeten letten!Ik heb voorlopig alleen "vriendschappelijk"contact gehad met de honden langs de weg.

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#5 Bericht door mathias »

mijn pa heeft een dergelijk aparaatjen voor als hem gaat wandelen en da werkt zeer goed (hebben het eens op den hond van de buren getest die in den hof aant blaffen was :twisted: ) ik weet nu wel nie hoe het werkt als ge u zelf aan een aanzienlijke snelheid verplaatst, zal het bij gelegenheid wel eens testen.
Mathias

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Dog days are over

#6 Bericht door Brechtix »

stijn schreef:het komt ook alsmaar meer voor (nen hond hebbe is in de mode mischi?), vorig jaar heb ik zelf meegemaakt hier langs het kanaal gent-deinze dat er een hond losliep en dat de oppasser rustig langs het water zat weg te dromen. Als ge dan als coureur aan 40per uur afkomt zou ik nie graag op diene hond vlamme ma kom (nog een reden om altijd nen helm aan te doen btw :roll: ). De mensen moeten idd eens beseffen dat ze een hond aan de leiband moeten houden!En zeker op hun hond moeten letten!Ik heb voorlopig alleen "vriendschappelijk"contact gehad met de honden langs de weg.
Sedert ik velomobiel rijd is dit probleem natuurlijk verdwenen. Geen enkele hond haalt het in zijn hoofd in de weg te lopen (behalve die ene platte). Ik rij gewoon rechtdoor, ik veronderstel dat een hond dan wel verstandig genoeg is om opzij te gaan. Meestal haalt het instinct op tijd de bovenhand op de verbijstering. Laatst toch wel een fanatieke hondenliefhebster die op haar duitse scheper sprong zodat die niet meer kon ontsnappen - nog een geluk dat je met twee voorwielen deftig kan remmen. Op mijn vast trainingstraject langs de schelde worden honden tegenwoordig verbazend prompt teruggefloten. Dan roep ik altijd een bedankje naar de eigenaar als ik passeer. Ze worden immers beter afgericht door te belonen dan door te straffen.

Over die dazers lopen de meningen uiteen op de wereldfietsersforums, voor de een essentieel, volgens de ander waardeloos.

Toen ik met de MTB of trike op reis was heb ik niet zo heel veel last gehad van honden, minder dan verwacht. Reactie was meestal doorfietsen indien het om een territoriumconflict ging. Zelf had ik geen dazer, wel een gewone fietspomp die met velcro om de trapboom hing en waar ik wat kon mee zwaaien. Hier in Belgie was er ooit maar één hond op een traject die me begon te irriteren op de duur, daar ben ik dan eens achteraan gegaan met een stok. Nooit meer last van gehad. Honden zijn simpele geesten.

Gebeten ben ik slechts één keer, toen ik per vergissing een erf opdraaide. Bleek het verdorie een hondenkwekerij te zijn, ineens twaalf van die mormels rond mij. Tegen dat ik het door had hing er al één in mijn kuit. Daar heb ik vlug de aftocht geblazen!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gast

#7 Bericht door Gast »

Vandaag de politiehonden-instructeur even gesproken over honden, en over hun agressie waar iemand mee geconfronteerd kan worden.

Hij antwoordde mij stoïcijns of een aanvallende loslopende hond op straat nu werkelijk een probleem is?

Legde mij de ganse psychologie bij een hond uit, maar dat ga ik iedereen besparen.

Kortom : iedereen heeft zijn zwakke plek. Ook een hond. Als een hond aanvalt dan kan je gebeten worden. Maar heb je de kans om het te doen, geef hem dan met de volle vuist een ferme dreun op zijn neus. Dat is zijn allerzwakste plek. Geen enkele hond, van welk ras ook, die nog goesting heeft om voort te doen waarmee hij dacht te moeten beginnen.
Laatst gewijzigd door Gast op di 05 apr 2005, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#8 Bericht door de bakker »

In diverse camping winkels en zeker ook bij Adventure kan je een spulletje kopen dat mits druk op de knop alle honden uren in het rond laat verdwijnen. enne voor diegenen die met een kleurrijke velomobiel rijden die kwaaie hond weet de volgende keer nog de kleur van de mobiel en verdwijnt voor je op het knoppeke moet drukken.

het is makkelijk zo op je fiets te bevestigen dat je bij een naderende hond niet op zoek moet naar het toestel.

greetz

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#9 Bericht door Ward De Meyer »

de bakker schreef:In diverse camping winkels en zeker ook bij Adventure kan je een spulletje kopen dat mits druk op de knop alle honden uren in het rond laat verdwijnen. enne voor diegenen die met een kleurrijke velomobiel rijden die kwaaie hond weet de volgende keer nog de kleur van de mobiel en verdwijnt voor je op het knoppeke moet drukken.

het is makkelijk zo op je fiets te bevestigen dat je bij een naderende hond niet op zoek moet naar het toestel.

greetz
kostprijs?
Optima Stinger EX met Aeropunt

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#10 Bericht door de bakker »

het is ondertussen een tijd geleden dat ik er eentje aankocht maar het ergens om en bij de € 30

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#11 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Ik bezit ook zo'n toestelletje. Het werkt prima als de hond niet op zijn domein is. Op straat draaien ze onmiddellijk om, maar achter de omheinig, in hun territorium, worden ze woest van dat fluittoontje.

Bruno.
Bruno Van den Bussche

Gast

#12 Bericht door Gast »

Patrick Pevenage schreef:Kortom : iedereen heeft zijn zwakke plek. Ook een hond. Als een hond aanvalt dan kan je gebeten worden. Maar heb je de kans om het te doen, geef hem dan met de volle vuist een ferme dreun op zijn neus. Dat is zijn allerzwakste plek. Geen enkele hond, van welk ras ook, die nog goesting heeft om voort te doen waarmee hij dacht te moeten beginnen.
Heeft ooit in de gazet gestaan: Surfer verdrijft haai met klop op neus :lol:

Nu heb ik hier en daar wat gelezen over en honden en paarden die wild worden. Nu ben ik lekker aan het 'triken', nog altijd op een goed testparcour, was er ineens een jonge hond die gewoon naast me liep. Als het moet, mee in een cirkel. tja, wat doeje, gewoon verder 'triken' zekerst. Alleen hadden de eigenaars wel enige moeite om z'n ketting terug aan te doen.

Geen ge-blaf, gewoon grote hond om mee te spelen ?!

Peter

(nota: alléz, ga nog iets beleven als ik hier de verhalen zo lees)

Gast

#13 Bericht door Gast »

Het fijne gaan we nu zondagavond weten. In Hoe? Zo! moet Rani De Coninck als straf uitvissen hoe je de hond van het lijf kunt houden. Het hoeft niet altijd een man te zijn.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#14 Bericht door de bakker »

Nu het toch een beestenboel geworden is waar ik Rani natuurlijk niet wil bijrekenen soms rij ik via een fietspad richting Veurne. De bermen worden daar kortgehouden door een tiental schapen die daar dus vrij londlopen. Voor de een of andere reden hebben die beesten de eeuwige schrik van mijne velomobiel. Als reaktie gaan ze lopen maar kiezen daar dan het fietspad voor en zo lopen ze soms tot een kilometer voor me uit. Dit terwijl ik gewoon traag op een afstand volg. Wat ze ondertussen allemaal uit hun lijf duwen van schrik durf ik hier niet te noemen. Zou daar ook iets aan te doen zijn? Is daar ook een machientje voor? Misschien iets wat het geluid van een schapenbok maakt en hen eindelijk laat stoppen?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#15 Bericht door Ward De Meyer »

de bakker schreef:Nu het toch een beestenboel geworden is waar ik Rani natuurlijk niet wil bijrekenen soms rij ik via een fietspad richting Veurne. De bermen worden daar kortgehouden door een tiental schapen die daar dus vrij londlopen. Voor de een of andere reden hebben die beesten de eeuwige schrik van mijne velomobiel. Als reaktie gaan ze lopen maar kiezen daar dan het fietspad voor en zo lopen ze soms tot een kilometer voor me uit. Dit terwijl ik gewoon traag op een afstand volg. Wat ze ondertussen allemaal uit hun lijf duwen van schrik durf ik hier niet te noemen. Zou daar ook iets aan te doen zijn? Is daar ook een machientje voor? Misschien iets wat het geluid van een schapenbok maakt en hen eindelijk laat stoppen?
Maak een wollen overtrekje voor je Q...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Plaats reactie