Fietsbeleid in Vlaanderen, dode letter?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Fietsbeleid in Vlaanderen, dode letter?

#1 Bericht door wout »

In september vorig jaar werd de VAartstraat in Kaprijke voorzien van een nieuwe asfaltlaag, het fietspad werd echter vergeten. Slechte betonplaten, hier en daargebroken daar mag de fietser over rijden. Op dit ogenblik zijn ze de N456 tussen Kaprijke en Sleidinge ook aan het voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Het fietspad bestaat eveneens uit die €&@#% betonplaten. Het asfalt was zeker niet ideaal mag lag er stukken beter bij dan het fietspad. Een gesprekje met een van de wegenwerkers was zeer verhelderend het fietspad blijft zoals het was, geen &@#%^* waard :twisted: de aannemer had voorgesteld om het mee te nemen maar de bevoegde dienst vond dat niet nodig!!!! Nochtans een kleine meter breder asfalt gieten zal wel de wereld niet kosten zeker! Volgens de heer die ik sprak is dat perfect mogelijk. Ze smeren op de beton een product zodat deasfalt blijft plakken. Het enige wat ik tot nu toe gezien heb van madam Crevits haar beleid is dat ze enorm dure meetfietsen aangeschaft heeft om te weten wat wij al jaren weten de fietspaden in Vlaanderen trekken op geen &@^*°¥
weer of geen weer, altijd velomobielweer

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fietsbeleid in Vlaanderen, dode letter?

#2 Bericht door rik »

wout schreef:In september vorig jaar werd de VAartstraat in Kaprijke voorzien van een nieuwe asfaltlaag, het fietspad werd echter vergeten. Slechte betonplaten, hier en daargebroken daar mag de fietser over rijden. Op dit ogenblik zijn ze de N456 tussen Kaprijke en Sleidinge ook aan het voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Het fietspad bestaat eveneens uit die €&@#% betonplaten. Het asfalt was zeker niet ideaal mag lag er stukken beter bij dan het fietspad. Een gesprekje met een van de wegenwerkers was zeer verhelderend het fietspad blijft zoals het was, geen &@#%^* waard :twisted: de aannemer had voorgesteld om het mee te nemen maar de bevoegde dienst vond dat niet nodig!!!! Nochtans een kleine meter breder asfalt gieten zal wel de wereld niet kosten zeker! Volgens de heer die ik sprak is dat perfect mogelijk. Ze smeren op de beton een product zodat deasfalt blijft plakken. Het enige wat ik tot nu toe gezien heb van madam Crevits haar beleid is dat ze enorm dure meetfietsen aangeschaft heeft om te weten wat wij al jaren weten de fietspaden in Vlaanderen trekken op geen &@^*°¥
Asfalt over een betonlaag aanleggen is geen goed idee. De twee materialen hebben een verschillende uitzettingscoëfficient en dat leidt altijd tot problemen. Met een slemlaag kan het wel, of een bestrijking maar dan zit je een tijdje met de steentjes. Maar een slemlaag of bestrijking is eerder bedoeld als bescherming van het wegdek en niet om ongelijkheden te herstellen. Ik vrees dus dat het volledig vernieuwen of eventueel herstellen van het beton de enige goede oplossing is.
Desalnietttemin hoop ik voor jou dat het slechte fietspad toch nog snel hersteld wordt!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietsbeleid in Vlaanderen, dode letter?

#3 Bericht door CapoJan »

De dames en heren die de wegen ontwerpen en beslissen over de uitvoering, rijden waarschijnlijk niet of amper met de fiets :roll:
Voorbeelden genoeg om dit idee te illustreren.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Fietsbeleid in Vlaanderen, dode letter?

#4 Bericht door highway_patrol »

Het gemeenteforum vullen met foto's, mailen, ruchtbaarheid geven en zaterdagmorgen een aantal keer bij de burgemeester binnenspringen met fotomateriaal, werkte bij mij in drie van de vier keer. Eén keer zelfs werd het fietspad na vier weken heraangelegd (nieuwe deklaag) en verontschuldigde de ambtenaar zich dat het zolang op zich liet wachten. De vierde keer werd het fietspad omgetoverd tot parkeerplaatsen en konden de fietsers op de rijbaan. You can't win them all :lol:

Wat ik nu aan het denken ben is om mijn fietsschade ingevolge slechte wegen terug te vorderen. Als je de platte bandjes na een jaar optelt, gaat dat toch om iets, wie weet.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Fietsbeleid in Vlaanderen, dode letter?

#5 Bericht door wout »

Ik heb een mail naar Hilde Crevits gestuurd maar nog geen antwoord gekregen
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietsbeleid in Vlaanderen, dode letter?

#6 Bericht door CapoJan »

Stuur datzelfde bericht naar de burgemeester en de dienst Mobiliteit van het bestuur. En, indien je daar contacten hebt, laat het ook aan de lokale pers weten.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

tyrr
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 0:06
Contacteer:

Re: Fietsbeleid in Vlaanderen, dode letter?

#7 Bericht door tyrr »

voor de Vlamingen onder ons: er komen verkiezingen aan!!
en sommige politici zoeken inspiratie, zeggen ze.

Eentje gooide het op zijn fb pagina.
een 10-15tal suggesties, op 1 na allemaal over meer en betere fietspaden en als ik dan vergelijk met veel andere gemeenten mogen we over het algemeen nog niet klagen in Mol. Hoewel er ook nog véél ruimte voor verbetering is.

Plaats reactie