Botsinkje
-
- Supporter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 20 feb 2010, 12:29
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Focus Sport Black
- Locatie: Wuustwezel/Gent
- Contacteer:
Botsinkje
Zondag mijn eerste botsing gehad
Gelukkig zonder veel erg, ik ben niet eens gevallen. We kwamen samen aan het kruispunt, de auto kwam van rechts. Ik had de auto niet zien komen en was al op het kruispunt; ik kon dus niet meer stoppen want dan had ik midden op het kruispunt stil gestaan. De auto vertraagde en ik zwaaide al om te bedanken voor te stoppen, maar hij stopte dus niet.. Duikt er dus ineens de neus van een Passat onder mijn elleboog op en raakt mijn achterwiel. Gelukkig was het niet hard en kon ik nog bijsturen
Mevrouw heeft zich netjes verontschuldigd (en ik ook), want ze had mij "niet gezien" - ik had nochtans mijn rode klak op. Misschien bedoelde ze dat ze niet goed had gekeken. Ik reed ook echt niet zo snel (~ 20 km/u) en aan het feit dat ze mijn achterwiel raakte moet ik toch opmaken dat ik er duidelijk eerst was..?
Ik vertraag altijd bij kruisingen waar het zicht niet goed is en stop altijd om voorrang te verlenen (of toch zeker kijken of de andere gaat stoppen), maar het blijft toch opletten
Gelukkig zonder veel erg, ik ben niet eens gevallen. We kwamen samen aan het kruispunt, de auto kwam van rechts. Ik had de auto niet zien komen en was al op het kruispunt; ik kon dus niet meer stoppen want dan had ik midden op het kruispunt stil gestaan. De auto vertraagde en ik zwaaide al om te bedanken voor te stoppen, maar hij stopte dus niet.. Duikt er dus ineens de neus van een Passat onder mijn elleboog op en raakt mijn achterwiel. Gelukkig was het niet hard en kon ik nog bijsturen
Mevrouw heeft zich netjes verontschuldigd (en ik ook), want ze had mij "niet gezien" - ik had nochtans mijn rode klak op. Misschien bedoelde ze dat ze niet goed had gekeken. Ik reed ook echt niet zo snel (~ 20 km/u) en aan het feit dat ze mijn achterwiel raakte moet ik toch opmaken dat ik er duidelijk eerst was..?
Ik vertraag altijd bij kruisingen waar het zicht niet goed is en stop altijd om voorrang te verlenen (of toch zeker kijken of de andere gaat stoppen), maar het blijft toch opletten
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Botsinkje
Inderdaad Rulus. Een paar dagen geleden werd ik ook over het hoofd gezien door een afslaande auto terwijl ik aan 35 km/u over een vrijliggend fietspad reed ....ik had voorrang en had die kon die auto wel duidelijk waarnemen.
Dat heb ik nu ook afgeleerd. Kennelijk kijken ze toch over mij heen. Al ben ik van opzij een 2,65 m lang verkeers(knal)geel object.
Met stilstaande banden schoof ik op het portier van die auto af maar het ging allemaal nog net goed. Alhoewel ik achteraf vermoed dat mijn banden niet meer helemaal zuiver rond zijn. Maar goed, da's minder duur dan de VM in elkaar en/of letsel en werkverzuim, ook al is dat de juridische schuld van de afslaande auto.
Goed dat je er redelijk van af gekomen bent. Dat zijn leermomenten. Niet dat we nu kruipend door het verkeer moeten van angst, maar zo leer je wel nog weer beter gedrag inschatten van ander verkeer. Ik dacht dat ik alles wel gezien had na jarenlang ( hard ) motorrijden en autorijden maar een andere plaats op de weg komt weer aan heel nieuwe ervaringen.
Dat heb ik nu ook afgeleerd. Kennelijk kijken ze toch over mij heen. Al ben ik van opzij een 2,65 m lang verkeers(knal)geel object.
Met stilstaande banden schoof ik op het portier van die auto af maar het ging allemaal nog net goed. Alhoewel ik achteraf vermoed dat mijn banden niet meer helemaal zuiver rond zijn. Maar goed, da's minder duur dan de VM in elkaar en/of letsel en werkverzuim, ook al is dat de juridische schuld van de afslaande auto.
Goed dat je er redelijk van af gekomen bent. Dat zijn leermomenten. Niet dat we nu kruipend door het verkeer moeten van angst, maar zo leer je wel nog weer beter gedrag inschatten van ander verkeer. Ik dacht dat ik alles wel gezien had na jarenlang ( hard ) motorrijden en autorijden maar een andere plaats op de weg komt weer aan heel nieuwe ervaringen.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Neo Prof
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
- Postcode: 8370
- Locatie: Blankenberge
- Contacteer:
Re: Botsinkje
sorry, maar als het een kruispunt met vvr is heeft dat geen enkel rechtRulus schreef: aan het feit dat ze mijn achterwiel raakte moet ik toch opmaken dat ik er duidelijk eerst was..?
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Botsinkje
Is dit in Belgie ook zo ?
Fietser/voetganger 14 jaar of ouder
Bij een aanrijding met een kwetsbare verkeersdeelnemer van 14 jaar of ouder, vergoedt het motorrijtuig minimaal 50% van de schade. Dit geldt niet als de automobilist overmacht kan aantonen. In de praktijk is dit uitzonderlijk en zeer moeilijk te bewijzen. Deze 50% is een ondergrens.
Bescherming door wet en rechtspraak
De wetgever en de Hoge Raad hebben ervoor gekozen deze zwakkere verkeersdeelnemers extra te beschermen, met name omdat motorrijtuigen een extra gevaar in het leven roepen door hun gewicht en snelheid. Ook zijn motorrijtuigen wettelijk verplicht om zich te verzekeren.Ook in andere Europese landen worden zwakkeren in het verkeer op deze manier beschermd, soms nog verdergaand dan bij ons.
Fietser/voetganger 14 jaar of ouder
Bij een aanrijding met een kwetsbare verkeersdeelnemer van 14 jaar of ouder, vergoedt het motorrijtuig minimaal 50% van de schade. Dit geldt niet als de automobilist overmacht kan aantonen. In de praktijk is dit uitzonderlijk en zeer moeilijk te bewijzen. Deze 50% is een ondergrens.
Bescherming door wet en rechtspraak
De wetgever en de Hoge Raad hebben ervoor gekozen deze zwakkere verkeersdeelnemers extra te beschermen, met name omdat motorrijtuigen een extra gevaar in het leven roepen door hun gewicht en snelheid. Ook zijn motorrijtuigen wettelijk verplicht om zich te verzekeren.Ook in andere Europese landen worden zwakkeren in het verkeer op deze manier beschermd, soms nog verdergaand dan bij ons.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Botsinkje
@nl-ligger: als ik het goed heb, is dit de verzekeringstechnische regel. Voor de wegcode blijft de voorrangsregeling gelden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Neo Prof
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
- Postcode: 8370
- Locatie: Blankenberge
- Contacteer:
Re: Botsinkje
NL-ligger schreef:Is dit in Belgie ook zo ?
Fietser/voetganger 14 jaar of ouder
Bij een aanrijding met een kwetsbare verkeersdeelnemer van 14 jaar of ouder, vergoedt het motorrijtuig minimaal 50% van de schade. Dit geldt niet als de automobilist overmacht kan aantonen. In de praktijk is dit uitzonderlijk en zeer moeilijk te bewijzen. Deze 50% is een ondergrens.
het is daardoor dat in België de idee ontstaan is dat fietsers altijd in hun recht zijn bij een ongeval, en dat velen zich ook zo zijn gaan gedragen
als het tot een rechtszaak komt blijkt dat vele fietsers toch het deksel op de neus krijgen, wegens onverschoonbare fouten
het beste is om je als fietser ook zo te gedragen, we zijn nu eenmaal zwakker dan auto's
dat de verzekering mij zeker zou uitbetalen, daar heb ik niks aan als ik in een kist lig
ik rij fiets dus nog volgens de wegcode van 1976, waar fietsers moeten opletten voor motorvoertuigen
dat scheelt in het aantal bijna aanrijdingen
-
- Supporter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 20 feb 2010, 12:29
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Focus Sport Black
- Locatie: Wuustwezel/Gent
- Contacteer:
Re: Botsinkje
Jaja, ik was in fout, dat weet ik wel. Daar was ook helemaal geen discussie over. Ik dacht alleen dat ze mij gezien had en stopte, maar dat was dus niet het geval. Ik had de auto te laat gezien om nog voor het kruispunt te kunnen stoppen
Als ik had gestopt was ik waarschijnlijk voor de auto tot stilstand gekomen en wellicht omgevallen (klikpedalen), dat leek me toch ook niet zo verstandig op dat moment.
Als ik had gestopt was ik waarschijnlijk voor de auto tot stilstand gekomen en wellicht omgevallen (klikpedalen), dat leek me toch ook niet zo verstandig op dat moment.
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Botsinkje
Sommigen van jullie reageren nu al net zo bevooroordeeld als de gemiddelde automobilist.....waarom zou een fietser die zijn botten breekt, hersenletsel oploopt van de harde klap tegen de straat of het te vaak niet eens overleeft voorrang nemen omdat ie niet juridisch schuldig is indien er een aanrijding plaatsvind ??
Er zijn weinig fietsers die zo denken, en indien ze dat doen hebben ze maar weinig intelligentie daar ze gevolgen van hun handelen kennelijk niet kunnen overzien. Dat hoort meer bij kinderen, en die zijn nog een stuk strenger beschermd door de wet. Terecht overigens.
Kom kom. Ik ben wel doordrongen van het belang van voorrang geven, zelfs als ze dat niet hebben om aanrijdingen te voorkomen. Aanrijdingen zijn altijd onaangenaam al is het maar het papier en regelwerk.
Ik zal je iets lachwekkends vertellen, ik heb genoeg kans gehad het te leren : in een ver verleden was ik een aantal jaar werkzaam als rij instructeur auto/motor ! Ik heb alleen al 3 x examen heb gedaan voor het autorijbewijs B en ben daarvoor 3 x in 1 keer geslaagd....( 1 x burger, 1x militair, 1x instructeur ) Ik mag rijbewijstechnisch ook bijna alles op wielen rijden, behalve een bus ( daarvoor wel gezakt )
Maar ongebruikte kennis zakt snel weg. Volgens mijn vrouw kan ik helemaal niet goed autorijden, en ik denk dat ze gelijk heeft
Maar motoren, fietsen en velomobielen hebben geen kreukelzone. Van dat feit ben ik me wel steeds bewust !
Er zijn weinig fietsers die zo denken, en indien ze dat doen hebben ze maar weinig intelligentie daar ze gevolgen van hun handelen kennelijk niet kunnen overzien. Dat hoort meer bij kinderen, en die zijn nog een stuk strenger beschermd door de wet. Terecht overigens.
Kom kom. Ik ben wel doordrongen van het belang van voorrang geven, zelfs als ze dat niet hebben om aanrijdingen te voorkomen. Aanrijdingen zijn altijd onaangenaam al is het maar het papier en regelwerk.
Ik zal je iets lachwekkends vertellen, ik heb genoeg kans gehad het te leren : in een ver verleden was ik een aantal jaar werkzaam als rij instructeur auto/motor ! Ik heb alleen al 3 x examen heb gedaan voor het autorijbewijs B en ben daarvoor 3 x in 1 keer geslaagd....( 1 x burger, 1x militair, 1x instructeur ) Ik mag rijbewijstechnisch ook bijna alles op wielen rijden, behalve een bus ( daarvoor wel gezakt )
Maar ongebruikte kennis zakt snel weg. Volgens mijn vrouw kan ik helemaal niet goed autorijden, en ik denk dat ze gelijk heeft
Maar motoren, fietsen en velomobielen hebben geen kreukelzone. Van dat feit ben ik me wel steeds bewust !
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Neo Prof
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
- Postcode: 8370
- Locatie: Blankenberge
- Contacteer:
Re: Botsinkje
we hebben blijkbaar een gelijklopende carrièreNL-ligger schreef:Ik zal je iets lachwekkends vertellen, ik heb genoeg kans gehad het te leren : in een ver verleden was ik een aantal jaar werkzaam als rij instructeur auto/motor ! Ik heb alleen al 3 x examen heb gedaan voor het autorijbewijs B en ben daarvoor 3 x in 1 keer geslaagd....( 1 x burger, 1x militair, 1x instructeur ) Ik mag rijbewijstechnisch ook bijna alles op wielen rijden, behalve een bus ( daarvoor wel gezakt )
5* in 1 keer geslaagd (B burg & mil ,C mil, instructeur mil en examinator mil)
1* met herkansing omdat de examinator de voorrangsregels niet onder de knie had (D mil )
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: Botsinkje
Er zijn weinig fietsers die denken. Een ligger is gemiddeld slimmer en er is dan ook meer kans dat die denkt.NL-ligger schreef: ... Er zijn weinig fietsers die zo denken, ...
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Botsinkje
niet noodzakelijk slimmer, maar door de houding geraakt er misschien meer bloed tot in de hersenen
Stop Fueling Around
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: Botsinkje
Toch slimmer want je koopt zo'n fiets al voordat je de houding aanneemt.crash-quest-dummy schreef:niet noodzakelijk slimmer, maar door de houding geraakt er misschien meer bloed tot in de hersenen
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer: