Gelukkig, ik leef nog !

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

Gelukkig, ik leef nog !

#1 Bericht door tom peeters »

Iedereen maakt wel eens een situatie mee, die even goed verkeerd en zelfs met dodelijk gevolg zou kunnen aflopen. Bij mij was het gisteren zover.
Ik ga met de waw onder het treinspoor in Beveren via de tunnel in de Bosdamlaan. Ik daal af, ga vlot over de 40 km per uur, en houd die snelheid ook aan bij het uitkomen van de tunnel. Een auto volgt mij. Ik steek bij het uitkomen van de tunnel duidelijk mijn hand omhoog en doe teken dat ik links ga afdraaien, ik maak ook reeds aanstalten om links van het rijvak te gaan om mijn manoeuver voor te bereiden. Ik dacht echt dat ik niet duidelijker kon zijn. Maar toch probeert die snoodaard mij nog in te halen, net op het ogenblik dat ik afdraai. Hij gebruikt geen richtingaanwijzers zodat ik ook in de spiegel niets heb opgemerkt. Als bij wonder kan hij alles nog dichtgooien. Ik heb die man de huid vol gescholden. Hij snapte er niets van, en begreep niet dat ik hem de weg afsneed.
Zelf begrijp ik niet hoe ik het duidelijker of beter had kunnen aanpakken. Maar het belangrijkste is : ik leef nog !
tom peeters

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#2 Bericht door NL-ligger »

Ge was kennelijk daarboven nog niet welkom :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#3 Bericht door Bram Mouton »

Tijd voor een pinkersetje bij Fietser geloof ik... Ze hebben nieuwe, haast niet zichtbaar ingebouwd :o

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

tom peeters schreef:Maar het belangrijkste is : ik leef nog !
Oef! Gelukkig ben je nog altijd onder ons! Laat de heilige Tom, hemelse voorspreker voor ons, velomobilisten, maar voor een heel verre toekomst.

Ik kan me echter zo voorstellen welke adrenalinestoot er door je heen moet zijn gegaan! Vele maanden geleden heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt.

Ook ik dacht dat het niet duidelijker kon. Kaarsrechte weg. In m'n spiegeltje zie ik in de verte een wagen die komt aangereden. 'n Beetje verder moet ik links, dus, zo dacht ik, om duidelijk te maken dat ik die richting moet uitgaan, ga ik alvast naar het midden van de weg rijden. De auto nadert, snel, heel snel. Daarom steek ik m'n hand uit en wijs ermee in de juiste richting.

Ik trek over. Op dat eigenste ogenblik hoor ik de automobilist met volle geweld toeteren, en onmiddellijk erop piepende remmen en gierende banden. Er flitste iets door me heen als "dit is het einde", maar verbazend genoeg overviel me een rust die niet te beschreven viel. En dan, in nauwelijks een fractie van een seconde zie ik de wagen overtrekken. De auto zoeft rechts van me voorbij. Eén langgerekt geclaxonneer...

Ondertussen was ik al de zijstraat in. Pas dan overviel me een gevoel die me volledig deed sidderen. Gestopt om tot rust te komen.

Tom, ik weet ook niet wat een mens nog meer moet doen. Schatten dergelijke automobilisten onze snelheid verkeerd in, zodanig dat ze menen dat ze ons manoeuver nog voor kunnen zijn? Of is er sprake van een soort blinde vlek? Of gaan ze gewoon vanuit dat wij als puntje bij paaltje komt, hun toch voorrang zullen verlenen? Ik weet het ook niet goed, maar sedertdien ben ik bijzonder voorzichtig geworden bij dergelijke manoeuvers...

Ook ik wil liefst nog geen streep trekken onder mijn kilometerlijstje
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#5 Bericht door Pleeboy »

Nee hoor , die mensen denken gewoon dat ze op hun eigen prive autostrade rijden: als ik snel genoeg rijd/een sportwagen heb/een dikke lompe suv heb, zal iedereen wel aan de kant gaan, anders zullen ze wat beleven!
*diepe zucht*
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#6 Bericht door Peter J »

Of ze zijn bezig met hun smartphone... da's nu schering en inslag :!: :!: :!:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#7 Bericht door Wouter D »

tja, in mijn geringe aantal kms die ik jaarlijks afmaal heb zelfs ik al gezien dat ze niet kijken :-) helaas

maar goed, het zijn wij die gevaarlijk zijn he en niet zij. wordt tijd dat we eens met koning ligfiets naar de macht grijpen :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#8 Bericht door Ronnius »

Goh, een paar keer meegemaakt op weg naar het werk. Ik kom over de brug (weg zonder fietspad) en een beetje lager start er een fietspad (aparte bedding, 2 richtingen, links gelegen).
Ik hoor een auto achter mij en ik steek mijn arm uit, deze vertraagd, ik neem mijn stuur met beide handen vast om de bocht te nemen (over te steken) en die begint direct gas te geven. Direct arm terug uitsteken en dan pas vertraagd die weer, die ging dus gewoon over mij heen gaan.
Zelfs een keer meegemaakt dat ik mijn arm uitgestoken hield al aan het afdraaien was en toch komt nog een auto langs geschoten. Niet extra versnellen, niet vertragen, er gewoon niet op reageren.

Ben nu wel blij met mijn nieuwe route, die is wel een pak veiliger.

Maar het is dikwijls zoals Spruitje schrijft: ze zijn met van alles bezig behalve met het verkeer zelf.
Waar ik helemaal stil van werd was eens hier in de straat, een vrouw moet stoppen omdat het licht op oranje springt. Smijt ze direct haar agenda open en begint ze met haar gsm te telefoneren??? alsof dat licht een uur rood gaat blijven. Natuurlijk als het groen wordt is ze niet uitgebeld en krijgt ze een serenade achter haar en zie ik haar schrikken dat het (nu al dacht ze wellicht???) groen was, moest ze eerst alles van haar schoot gooien om te beginnen rijden...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#9 Bericht door CapoJan »

Met wat ik geregeld meemaak, veronderstel ik dat het met potentiële snelheid te maken heeft: "mijn auto kan sneller dan een fiets, dus ik moet en zal inhalen". Anders zie ik geen enkele verklaring voor zo'n gedrag. Inhalen, in de remmen gaan (soms echt hard) om dan voor je neus links of rechts af te slaan, is dagelijkse kost. Wie rationeel autorijdt, doet dat niet, want het kost enkel brandstof en levert niets op (toch wel: gevaar levert het wel op). Maar goed: de mens is duidelijk geen rationeel wezen, dus houden we er maar rekening mee.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#10 Bericht door Chocolate Delivery Man »

CapoJan schreef:Met wat ik geregeld meemaak, veronderstel ik dat het met potentiële snelheid te maken heeft: "mijn auto kan sneller dan een fiets, dus ik moet en zal inhalen". Anders zie ik geen enkele verklaring voor zo'n gedrag. Inhalen, in de remmen gaan (soms echt hard) om dan voor je neus links of rechts af te slaan, is dagelijkse kost. Wie rationeel autorijdt, doet dat niet, want het kost enkel brandstof en levert niets op (toch wel: gevaar levert het wel op). Maar goed: de mens is duidelijk geen rationeel wezen, dus houden we er maar rekening mee.
Ge hoeft daarvoor niet met de fiets te zijn hoor. Afgelopen weken heb ik meermaals met de auto meegemaakt dat ik ingehaald wordt op de autosnelweg (ik probeer consequent 120km/h te rijden) door een snellere chauffeur die vervolgens voor mijn neus doodleuk alles dichtgooit om de afrit nog te nemen. In één geval reed ikzelf op de tweede strook, waarbij het gevaarlijk manoeuvre mij en mijn rechter-buurman verplichte tot een plotse rembeweging om een ongeval te vermijden.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#11 Bericht door NL-ligger »

Chocolate Delivery Man schreef: Ge hoeft daarvoor niet met de fiets te zijn hoor. Afgelopen weken heb ik meermaals met de auto meegemaakt dat ik ingehaald wordt op de autosnelweg (ik probeer consequent 120km/h te rijden) door een snellere chauffeur die vervolgens voor mijn neus doodleuk alles dichtgooit om de afrit nog te nemen. In één geval reed ikzelf op de tweede strook, waarbij het gevaarlijk manoeuvre mij en mijn rechter-buurman verplichte tot een plotse rembeweging om een ongeval te vermijden.
Inderdaad, rijd met een kleine en/of een erg goedkope auto en een grotere of duurdere auto ziet zich verplicht jou in te halen.

Zelfs toen ik tijdens vakantie aan 210 km/u toevallig een Porsche 911 inhaalde op de Duitse Bundesbahn met mijn al 14 jaar oude Peugeot 406 zal en moest deze op zijn beurt mij inhalen. Omdat ik bij nadering niet snel genoeg naar rechts ging, ging hij me zondermeer rechts voorbij aan waarschijnlijk 250 km/u + :?

Pfft....de lol van zo hard rijden verging me toch al heel snel toen de boordcomputer aangaf dat ik 1:4 aan het verbruiken was.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#12 Bericht door trikelover »

das dan ook de reden waarom je met een gewone auto zeker niet te snel moet rijden want het verbruik tov de km is veel te hoog.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Gelukkig, ik leef nog !

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

Ik heb, om vlak na de oprit van't werk genomen te hebben direct terug 90° door te draaien, de hele rijbaan nodig. Dus netjes pinkers op en even de linker zijde van het baanvak innemen. Dan rechts gaan rijden om het maneuver uit te voeren. Er zijn er geregeld die net dan gaan inhalen. Gelukkig wordt er op dat moment en op die plaats niet echt snel gereden, maar toch ook al enkelen diep in de remmen gedwongen.

Just in time ergens aankomen is vaker de oorzaak dan dikke/dure/snelle outo's lijkt me. Uiteraard gaat dat nogal eens samen ...
Stop Fueling Around

Plaats reactie