zotten op de weg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

zotten op de weg

#1 Bericht door Ronnius »

Na een testrit naar het werk (deze morgen) met de ligger om de nieuwe route uit te proberen, heb ik als terugweg de azalea route gereden.
Op een Boerenbaantje van nauwelijks 3 m breed rijd plots een pick-up truck achter mij.
Dat "truck" mag je letterlijk nemen, want die nam zowat de hele breedte van de straat in.
Omdat ik meewind had was ik al aan het versnellen en ga tot 34km/u, wat toch een mooie snelheid is, zeker op zo een smalle weg.
Zit die plots zijn lichten te trekken achter mij.
Ik reageer er niet op en blijf uit veiligheidsoverwegingen in het midden van de weg rijden, want als die mij probeerde in te halen dan was ik zeker de pineut.
Want er kan nooit een veilige afstand tussen mij en dat monster gehouden worden.

Maar als er plots een langere afsteekplaats opduikt aan de andere kant van de weg besluit ik toch af te remmen en hem voor te laten.
En dat was de juiste beslissing van mij. Was het niet zo triestig ik zou om het vervolg in een deuk liggen.

Ik ben nog niet eens aan de (verharde) verbreding en hij begint aan de inhaal race. Maar net voor die afsteekplaats is er een put (vol water, maar gelukkig is er veel auto tussen mij en de wielen die erin gaan) en daar vliegt hij met volle geweld in om naar de afsteekplaats te vlammen, waar ie mij al voorbij was.

Als die mij voorbij is tik ik met mijn vinger tegen mijn hoofd en hij reageert met een arm zwaai waar ik moet uit op maken dat ik aan de kant moest gaan. Daarmee wist ik ook dat hij naar mij zat te kijken in zijn spiegel.
Verwachtte die nu echt dat ik in de graskant ging gaan staan wachten?

Maar in de hele gebeurtenis voelde ik zoveel stress, ergernis, frustratie en hersenloos gedoe, dat ik bijna compassie met hem kreeg.


Sinds de gebeurtenis in Zwitserland en de ongelukken die erna gebeurt zijn (waarvan enkelen met vluchtmisdrijf) besef ik nog meer dan vroeger hoe vlug alles voorbij kan zijn en kan onthaasten (wat in de jaren 80 van vorige eeuw in was, maar weinig baat heeft gebracht) en eens denken waar je mee bezig bent echt eens nodig zijn, in plaats van jezelf constant voorbij te lopen en te denken dat je leeft, maar je geleefd wordt door je/de stress.

Maar blijkbaar zijn er niet veel anderen die er ook zo over denken...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#2 Bericht door trikelover »

Ik heb vandaag iets gelijkaardig meegemaakt. Ik was onderweg met de VM en ik reed een beetje van de kant wegens dat er aan de kant redelijk wat grote putten waren. Maar doordat de weg hier vrij breed was hier kunnen makkelijk 2 auto's en een fiets kruisen maar een achter ligger kon het niet laten om te wachten tot we door de bocht kwam en stak mij vrij agresief voorbij met een hoop claxoneren om aan te willen tonen dat voor hem in de weg reed.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#3 Bericht door bicky »

Als je op kleine binnenwegen rijd met de auto heb je veel kans op een fiets of tractor voor je.
Bij mij kunnen ze de boom in en hebben ze veel geluk als ik ze voorlaat.
Versnellen doe ik niet en hoe drukker ze zich maken hoe plezanter ik het vind :twisted:

Belangrijkste dat ik heb geleerd met mijn VM : No stress
Als ze claxonneren of gebaren doen da ge zot zijt kan mij geen kloten schelen, ik zit ze dan letterlijk uit te lachen.
Mensen moeten leren zich minder opjagen en ik doe dit ook met de auto. Ik rijd in zone 30 -> 30 en het kan mij niet schelen als er nen zot achter mij zit.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#4 Bericht door Beinsberger E »

bicky schreef:Als je op kleine binnenwegen rijd met de auto heb je veel kans op een fiets of tractor voor je.
Bij mij kunnen ze de boom in en hebben ze veel geluk als ik ze voorlaat.
Versnellen doe ik niet en hoe drukker ze zich maken hoe plezanter ik het vind :twisted:

Belangrijkste dat ik heb geleerd met mijn VM : No stress
Als ze claxonneren of gebaren doen da ge zot zijt kan mij geen kloten schelen, ik zit ze dan letterlijk uit te lachen.
Mensen moeten leren zich minder opjagen en ik doe dit ook met de auto. Ik rijd in zone 30 -> 30 en het kan mij niet schelen als er nen zot achter mij zit.
Das gesproken, al moet ik zeggen dat ik op dat gebied nog geen problemen heb ondervonden, integendeel zelfs =D>

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#5 Bericht door NL-ligger »

Tja het leven van een ligfietser gaat niet over rozen.... :lol:

Even denken wat je tegen monsterlijke pick up trucks achter je kunt doen....

- Naar achteren gericht lichtorgel van LED's met zeer hoog lumage. Het soort waar je eigenlijk niet in mag kijken, te koop bij Conrad voor 0,69 ct per stuk gekoppeld aan een printplaatje die stroboscoop effect geeft. Een paar seconden aandoen en de monstertruck rijder ziet nog minutenlang enkel lichtflitsen en niet veel anders. Voertuigstoppend effect. Bij lage snelheid relatief veilig in te zetten.

- Olietankje met handpompje met spuitmond gericht naar achter ter hoogte van autoruiten.....als je niets meer kan zien door de vette substantie op je autoruit kun je ook niet asociaal rijden. Ruitenwisser aanzetten verergert de ondoorzichtbaarheid alleen maar. Voertuigstoppend effect. Bij lage snelheid relatief veilig in te zetten.

- Opvallende kleur opstaande plank ( rood bijv ) achter op fiets monteren met daaraan bevestigd een fors type brandweerbijl. De kleur van de plank doet de contouren van de bijl goed eruit springen. Iedere malloot blijft nu op heilige afstand achter je aan rijden....aannemend dat jij een nog grotere malloot bent ! Tov de eventuele politie die er wat van vind verklaart ge gewoon dat ge houthakker zijt en het noodzakelijk gereedschap is...

Uiteraard was dit alles niet serieus....ik zeg het maar want jullie kennen mij nog niet goed :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#6 Bericht door Ronnius »

Ik was toch erg blij dat ik hem op die afsteekplaats voorrang gaf.
Want zo zag ik dat hij niet eens de tijd had/nam om de gehele plaats te gebruiken om me in te halen.
Maar vooral de breder wordende graskant ervoor gebruikte (met de put erin).
Dat samen met zijn armbeweging nadien toonde erg goed in welke situatie hij zit/denkt te zitten.

En het wordt hoogtijd dat die mensen eens beginnen na te denken over waar ze mee bezig zijn.

Maar wat ik ook kan doen is een klein fototostelletje kopen/meenemen en dat naar achter houden en een foto nemen (of doen alsof).

Overlaatst nog op Peeters en Pichal.
Over het gedrag van de auto bestuurder tov fietsers (ging vooral over in de stad).
Ze doen zo moeilijk tegen de fietsers, maar het zijn niet de fietsers die hen tegenhouden, maar de andere auto's, want die zorgen voor de file, niet de fietsers. Waarom gaan ze niet bij elkaar gaan vragen wat ze daar eigenlijk komen doen.

Daarbij wist degene die aan het woord kwam te zeggen dat de stad geen plaats is voor de auto en dat fietsers en openbaar vervoer absolute voorrang zou moten hebben. En dan elektrische wagens geen oplossing zijn, omdat die de files niet helpt oplossen. Eindelijk iemand die het durft te zeggen, maar zover zijn we nog lang niet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

In zulke gevallen stop ik even, en vraag of er problemen zijn. Misschien heeft ie wel een vlieg in zijn oog, of is ie de weg kwijt en en is hij blij dat hij eindelijk iemand tegenkomt om de weg te vragen.
Stop Fueling Around

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#8 Bericht door Pleeboy »

De juiste reactie CQD! Heb ik trouwens van jou overgenomen/gepikt. Ik zag geen copyright staan dus lekker gratis gebruik van maken :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#9 Bericht door sailor11647 »

daarom vermijd ik het om langs de polderwegen te fietsen
tussen het riet ben je als ligger zo goed als onzichtbaar
en als het toch niet anders kan, zal ik nooit confrontatie zoeken met een andere weggebruiker, waarvan je niet weet wat zijn reactie zal zijn
voor hetzelfde geld geeft die gewoon wat meer gas en lig je er letterlijk onder

de raad van NL-ligger zou ik al meteen verwijderen, wegens aanzet tot illegaal (en gevaarlijk) gedrag

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#10 Bericht door NL-ligger »

sailor11647 schreef:
de raad van NL-ligger zou ik al meteen verwijderen, wegens aanzet tot illegaal (en gevaarlijk) gedrag
Ik heb er nog specifiek en expliciet onder gezet dat het een grapje betrof, niet serieus bedoeld... :roll: :roll:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#11 Bericht door PatRecumbent »

Ik zeg regelmatig tegen mijn vrouw: "Als ze voor jou willen rijden hadden ze maar vroeger moeten vertrekken". Ze is (nog) geen ligfietser maar heeft regelmatig last van opdringerige chauffeurs die denken dat het linkervak inbegrepen was in de prijs van hun auto.

Ik denk dat die logica hier ook opgaat.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#12 Bericht door Wouter D »

ja, zo gaat dat he, bij de ene auto krijg je richtingaanwijzers en bij de andere krijg je een linkerrijvak erbij als optie
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

vandaag iets strafs gezien.

kamionette bolt over de weg, haalt een bromfiets in die op het fietspad rijdt, 2 motorfietsen rijden erachter.
even voor een stoplicht gaat ie op het fietspad staan. De motorfietsen rijden er voorbij, maar op het moment dat ook de bromfiets hem op de rijbaan inhaalt gaat ie terug op de rijbaan rijden waarbij bromfiets bijna geplet wordt tussen bestelwagen en middenberm ... :shock:

(en het in Duffel iemand die bij zijn 4 pinkers een fietspad/parkeerplaats kado heeft gekregen)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#14 Bericht door CapoJan »

Bijna een dagelijks scenario: aan de Stropbrug in Gent (wel gekend voor Gentse fietsers) rij ik nooit op het fietspad, omdat het veel te slecht ligt. Met de VM moet ik dat trouwens niet. En bijna elke keer wordt ik ingehaald door een toeterende wagen - meestal een bestelwagen of lichte truck van één of ander bedrijf, maar altijd verschillende - en in veel gevallen hangen er één of twee man uit het raam aan de passagierskant, me allerlei verwensingen naar het hoofd te slingeren.

Ik kan er ook niet aan doen dat het fietspad daar onberijdbaar is, maar het lijkt erop dat die mannen meestal vinden dat dit "gevaarlijk" is. Dat is ook zo, want ze willen me bijna van de baan rijden. Meestal zal ik eens vriendelijk zwaaien en voor de rest is het hun probleem (en dat van de wegbeheerder, die al jaren "binnenkort" dat fietspad in orde zou brengen). Kers op de taart: 100 m verder staan ze meestal voor dezelfde verkeerslichten te wachten als ik...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#15 Bericht door PatRecumbent »

CapoJan schreef:... - en in veel gevallen hangen er één of twee man uit het raam aan de passagierskant, me allerlei verwensingen naar het hoofd te slingeren.

... Kers op de taart: 100 m verder staan ze meestal voor dezelfde verkeerslichten te wachten als ik...
Misschien kan je aan de verkeerslichten uit jouw velomobiel hangen en hun allerlei verwensuingen naar het hoofd slingeren ...
:oops: Oops, bijna vergeten. [-X Zo zijn we niet.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Plaats reactie