zotten op de weg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#31 Bericht door trikelover »

daarnet nog zo'n zot tegengekomen. Ik rij met de WaW rechts even verder steek ik mijn pinker naar links aan en ga als het veilig is aan de linkerkant van het rijvak gaan rijden. Net op het moment dat ik effectief naar links wil afdraaien beslist de auto achter mij om mij aan de linkerkant in te halen gelukkig had ik mijn remmen al klaar en bij toeval net op tijd opgemerkt in de spiegel. anders was mijn WaW waarschijnlijk serieus beschadigd.

Ik vraag mij echt af wat die mens wilde bewijzen door mij regelmetair in te proberen te halen zonder rekening te houden dat als iemand zich naar de linker kant van het rijvak begeeft waarschijnlijk zal afslaan. En hij kon mij waarschijnlijk gewoon passeren aan de rechter kant zonder iemand in gevaar te brengen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#32 Bericht door tom peeters »

komt mij (helaas) bekend voor :(
tom peeters

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#33 Bericht door crash-quest-dummy »

van waar kwam de zon ?
als ze laag vooraan stond valt je pinker mogelijk denkbaar niet zo goed op als jij verondersteld.
als ze langs achteren los op je fiets schijnt mogelijk idem dito.

verder uiteraard herkenbaar : je moet al bijna op de middenstreep gaan rijden willen ze durven achterblijven ...
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#34 Bericht door trikelover »

crash-quest-dummy schreef:verder uiteraard herkenbaar : je moet al bijna op de middenstreep gaan rijden willen ze durven achterblijven ...
Dit is het nu net ik reed al tegen de lijn en nog heeft hij mij aan de linkerkant ingehaald.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#35 Bericht door Ronnius »

Deze avond (na 11 uur), na het werk maak ik een nachtritje. Op de N445 ligt het fietspad iets hoger dan de rijbaan en de auto's mogen maar 70. Ze rijden daar redelijk rustig en ze rijden naar het midden van de baan als ze mijn inhalen. Behalve een witte bestelwagen die als een gek rijdt (ik vermoed boven de 100) en me rakelings passeert. Die reed in het gootje naast het fietspad, eens die mij gepasseerd is dan schuift die weer naar het midden van zijn rijvak. Welke lol die wou beleven? Of was het een die na het werk eerst aan een cafe is gestopt. Het ging allemaal zo snel (en het was donker)... natuurlijk geen gegevens.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#36 Bericht door Peter J »

Je hebt maar 1 gek nodig om het niet meer na te kunnen vertellen... :twisted: :roll: :shock:
En zoals reeds eerder vermeld, mensen zijn met vanalles bezig behalve het kijken waar ze rijden :roll:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#37 Bericht door Ronnius »

Peter J schreef: mensen zijn met vanalles bezig behalve het kijken waar ze rijden :roll:
Dat is hier al een paar keer aangehaald.
En op een ander forum kwam er gisteren het ook al iemand het aangeven.
Als meer en meer mensen zo denken gaat op den duur iedereen zo denken
en komen we eindelijk aan de nodige mentaliteitswijziging.

Maar er is nog werk aan de winkel.
Gisterenmiddag, een oudere vrouw ziet me aankomen,
maar dan plots is er iets met haar gsm en zoekt die in haar zak en begint ermee te rommelen en brengt die aan haar oor.
Tegelijkertijd begint ze van haar (uiterst rechtse) lijn af te wijken en komt recht op mij af.
Pas een paar meter voor mij rukt ze haar stuur de goede kant terug uit.
Ik kon goed zien waar ze mee bezig was, ze reed... met de fiets.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#38 Bericht door crash-quest-dummy »

afgelopen week een 3 tal bijna botsingen gehad, alle 3 met SUVverts, alledrie in de bebouwde kom.
(geen voorrang van rechts verlenen, inhalen op een kruispunt en dan bijna een fietsmama met kinderkar rammen, gezwind van een oprit komen ...)

ook mensen die het einde der tijden overleeft hebben en daar een vreemd soort gekheid aan hebben overgehouden ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#39 Bericht door NL-ligger »

Ik krijg ook ineens vaak geen voorrang meer als ik van rechts kom, zelfs niet op een voorrangsfietspad kruising. En ik weet in een aantal gevallen dat ze mij gewoon zien, want ze kijken me aan of ik wel stop alvorens brutaal voorrang te nemen.

Wat dit nu ineens is ? Als ik zo een eerste gedachte moet opnoemen zou ik zeggen afgunst vanwege de financiele crisis waar voor de meesten ruimte voor leuke dingen krapper wordt en men jou de "extravaganza" van rijden met zo'n dure/vreemde fiets niet gunt ? :?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Metro2005
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 20:57
Postcode: 3132GH
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#40 Bericht door Metro2005 »

CapoJan schreef:Bijna een dagelijks scenario: aan de Stropbrug in Gent (wel gekend voor Gentse fietsers) rij ik nooit op het fietspad, omdat het veel te slecht ligt. Met de VM moet ik dat trouwens niet. En bijna elke keer wordt ik ingehaald door een toeterende wagen - meestal een bestelwagen of lichte truck van één of ander bedrijf, maar altijd verschillende - en in veel gevallen hangen er één of twee man uit het raam aan de passagierskant, me allerlei verwensingen naar het hoofd te slingeren.

Ik kan er ook niet aan doen dat het fietspad daar onberijdbaar is, maar het lijkt erop dat die mannen meestal vinden dat dit "gevaarlijk" is. Dat is ook zo, want ze willen me bijna van de baan rijden. Meestal zal ik eens vriendelijk zwaaien en voor de rest is het hun probleem (en dat van de wegbeheerder, die al jaren "binnenkort" dat fietspad in orde zou brengen). Kers op de taart: 100 m verder staan ze meestal voor dezelfde verkeerslichten te wachten als ik...
Herkenbaar, behalve dan dat uit het raam verwensingen eruit gooien. Ik pak niet vaak de rijbaan maar heel af en toe wel en als er een toeterende malloot achter me zit is het bijna altijd een bedrijfsbusje.
Vanochtend had ik er ook zo 1 achter me zitten maar helaas voor hem, het fietspad (een fietsstrook) was gebruikt als opslag voor de sneeuw dus totaal onzichtbaar en met bijna een halve meter hoogte ook niet echt berijdbaar. Wat had deze bestuurder in gedachten, dat ik die sneeuwberg in zou gaan rijden ofzo? :roll: lekker genegeerd.
Ik moet zeggen dat de meeste automobilisten gelukkig wel geduldig achter me blijven rijden en bij het inhalen zéér ruim om me heen gaan, in tegenstelling tot wanneer ik op de rechtop fiets ben.

Van de week ben ik 3x met de rechtop fiets gegaan wegens sneeuwval. en alle 3 de keren haalden auto's me in met echt slechts een cm of 30 afstand. Levensgevaarlijk natuurlijk, zeker als het zo glad is. Waarom kunnnen ze wel normaal inhalen als ik met de velomobiel ben en niet als ik op de rechtop fiets ben?

De wereld zou een stuk leefbaarder zijn zonder al dat blik met opgefokte mensen erin op de weg.

Volgens mij lokt autorijden ook een hoop agressie uit.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#41 Bericht door NL-ligger »

Omdat psychologie - zeker als je een kap op de velo hebt en je als mens niet meer te zien bent - maakt dat autobestuurders je zien als een soort auto dus een soortgenoot.

Dat zal niet voorkomen dat ze je met loeiende motor zullen inhalen of snijden, want dat doen ze met langzame andere auto's ook, maar ze gunnen je doorgaans meer ruimte en vaak die van een andere auto.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#42 Bericht door Ronnius »

Metro2005 schreef: Van de week ben ik 3x met de rechtop fiets gegaan wegens sneeuwval. en alle 3 de keren haalden auto's me in met echt slechts een cm of 30 afstand. Levensgevaarlijk natuurlijk, zeker als het zo glad is. Waarom kunnnen ze wel normaal inhalen als ik met de velomobiel ben en niet als ik op de rechtop fiets ben?
Dinsdagmiddag zijn een paar auto's me rakelings gepasseerd op glad en platgereden (niet gestrooid) sneeuw.
Ze konden zien dat ik moeite had om rechtop te blijven en toch passeren zonder omkijken en ook zeer dichtbij?

Gisteren bijna (opzettelijk) aangereden door een Carrerra omdat ik me wat breder maakte net voor een rotonde, omdat daar nog inhalen gevaarlijk wordt.
Maar de bestuurder zag er geen graten is haalde me toch al toeterend in (en pas afsnijdend) en opende zelfs het raam met de vraag waarom ik heel de straat nodig had?
Die had dus echt niet door dat hij me inhaalde net (minder dan 50 m) voor de rotonde.
Dat de straat er hier en daar glinsterend bijlag hielp niet om zijn rijgedrag aan te passen.

Als je weet dat die Carrera eigendom is van een fabrieksarbeider, dan weet je ook wat hij daarmee wil compenseren.

Dat hij (en andere autobestuurders) meer gefrustreerd rondrijden dan ik, daar trek ik me telkens weer aan op.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#43 Bericht door CapoJan »

Gisteren een dame in een stadsautootje twee joggers zien aanrijden (gelukkig zonder gevolg): ze was zo bang om te slippen dat ze nog liever mensen omreed dan aan haar rem te komen. Ik was met de bukker en in de volgende straat (zone 30) was ze zo bang dat ze nog langzamer reed dan ik op de fiets. Ook zot, maar op een andere manier: zo iemand zou op zo'n moment beter niet in de auto stappen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#44 Bericht door Evelien van Jeroen »

ik ben deze avond bijna van mijn sokken gereden door een blinkende audi. ik was dan nog met de bakfiets waarvan je - met al zijn verlichtingen en afmetingen - niet kunt zeggen dat je hem niet gezien had. De auto had al in een recht stuk achter mij gereden. In de 90° bocht net voor onze oprit schuif ik al een beetje op naar het midden. Linkerarm helemaal uitstrekken om aan te geven dat ik naar links moet (nee meneer, ik doe geen turnoefeningen op de bakfiets), helemaal in het midden gaan rijden, beginnen draaien naar links en hupla, meneer steekt mij nog gauw eens over. Nog een geluk dat er een parking en (mijn) oprit naast de rijweg was zodat hij mij nog kon ontwijken.
Twas dat de kids in de bak zaten of ik had der beter tegen gereden... Jammergenoeg zijn nummerplaat niet kunnen zien door het verschot, dus de politie kon niets doen met mijn telefoontje :(

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: zotten op de weg

#45 Bericht door Bram Mouton »

Dat voorbijsteken op de meest klote momenten is waar ik me het meest aan erger. Het breed maken helpt al niet meer want dan raken of couperen ze u wel opzettelijk. Gentbruggestraat neem ik dagelijks en meerdere malen per week (ik wil niet dagelijks zeggen maar het scheelt niet veel :evil: ) lig ik wel met de ene of de andere in conflict. Het zal dan wel aan u liggen zegt u mss, wel ik schets het u even: zone 30, door blijkbaar niemand geweten, als ik ze zo bezig hoor, een vluchtheuvel op een kruispunt met 5 straten, 2 keer voorrang van rechts, 3 bushaltes, één zijde totale parkeerzone waar mogelijk en dat allemaal op 300 meter afstand.

Ik fiets er altijd tegen de 30 daar dus ik zie niet in waarom ze me op 50m van een vluchtheuvel nog aan het dubbele van mijn snelheid, wild toeterend tijdens het sms'en, moeten voorbijvliegen, dan couperen door het breedtegebrek in de straat en dan vol in de rem want daar is de voorrang van rechts met vluchtheuvel... Eikels man :evil:

Geheid van mij het duimpje en de profetische woorden dat ze er veel mee gewonnen hebben... Sommigen gaan dan in ware western-stijl in de achtervolging, sommigen rijden u zowat van de weg of pletten u tussen hun koe en de geparkeerden, een van de laatste draaide zich zelf wat verderop en reed me dan frontaal aan. Freaks zijn het gewoon. De meesten bollen het na een goede afbekking in bram-op-dreef-stijl terug af, soms komt er wat meer van, maar nooit uit mijn initiatief. De confrontatie met de waarheid en de feiten laat sommigen soms eens een foute beslissing nemen; en dan nog net tegen mij... Bon, dit gezegd zijnde; wees voorzichtig want ze zijn vooral in gewicht een klasse hoger en het zal uw voertuig wel zijn dat niet als 'normaal' in het straatbeeld aanzien wordt.

Plaats reactie