Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#1 Bericht door NL-ligger »

Het is te kort door de bocht om alle racefietsers - vooral in peleton - over 1 kam te scheren als het gaat om weggedrag waarbij met anderen geen rekening gehouden wordt. Maar als je het andere weggebruikers vraagt zien ze racefietsers als wegpiraten die wandelaars en andere fietsers het liefst de berm inrijden.

Ook onder automobilisten geniet de racefietser een slechte naam. Dan vooral om het feit dat voorrang verlenen niet samengaat met een tijdrit of onderlinge competitie race. Als je remt verlies je tijd en snelheid immers.....nog net even erlangs vliegen, en daar schrikken automobilisten erg van.

Wat mij nu zo verbaasde bij een groot samenzijn van collega's te horen dat ze velomobiel rijders en snellere ligfietsers vrijwel 1:1 vergeleken met gedrag van racefietsers.....

VM rijders hebben natuurlijk wel nog meer last van het feit dat als je moet remmen het inspanning kost de massa weer op gang te komen, en dat zo mogelijk willen voorkomen net als de racefietser. En zowel VM als ligfietsers rijden meestal sneller dan gewone fietsers. Ze zijn laag waardoor automobilisten vaak van ze schrikken. Maar daar houden de paralellen geloof ik ook wel op.

Verder viel mij op dat de (fanatieke) racefietsers onder mijn collega's een hekel hebben aan VM's en (stinkende) brommers, en die vrijwel gelijkschakelen in hinderlijkheid terwijl VM's niets uitstoten en geen lawaai maken. Ik heb vooralsnog geen hekel aan racefietsers dus dat vond ik wel vreemd.

De politie zei in het programma "blik op de weg" de groep ligfietsers juist meer professionele weggebruikers te vinden. Voorzichtiger in het verkeer vooral. En zoals iemand opmerkte : "ligfietsers zijn de enige fietsers die wel hun verlichting in orde hebben" en zover ik zie klopt dat ook.

Ik merk wel dat als ik niet bel als ik inhaal ( als er geen strikte noodzaak is om dat te doen omdat er ruimte genoeg is ) dat mensen - vooral tegen elkaar kletsende vrouwen - in mijn speigel steevast naar hun hart grijpen of hoor gillen omdat ze kennelijk geschrokken zijn dat er iets laags langs ze heen zoeft wat ze niet hebben horen aankomen. Maar of dat nu gedrag is waarom mensen een hekel aan VM's moeten hebben, of die moeten bestempelen als gevaarlijke wegpiraten ? Of is het meer dat er zoveel mensen zijn die vinden als er standaard rijwielen zijn, je wel een idioot moet zijn om een andersoortig rijwiel te moeten rijden, in feite gewoon niet accepteren dat er mensen zijn die van de massa afwijken ?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

dus : bellen, bellen, bellen en van ver genoeg zodat er tijd genoeg is om eerst achterom te kijken waardoor ze beginnen te zwalpen :roll: , dan de tijd hebben om te schrikken 8-[ en dan de tijd nemen om achter elkaar te gaan rijden :-" , want ne claxon is voor brommers [-( .
Ook als er kindertjes met hun mamma of pappa rijden, de tijd nemen zoals bij een paard.
(dat bukkers VMmen niet graag zien lijkt me een geval van penisnijd :lol: de hunne zit behoorlijk gekneld :mrgreen: de onze daarentegen :-# )
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#3 Bericht door trikelover »

de reden dat racefietsers een VM hinderlijk vinden is gewoon omdat ze er niet in slagen om dezelfde snelheid te halen als een VM.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#4 Bericht door CapoJan »

Ik haal zo goed als nooit een fietser in zonder even te bellen. Je weet nooit dat die anders uitwijkt en het toch tot een botsing komt. Het is ook elementaire beleefdheid (en een stukje zelfbehoud) om te laten weten dat je voorbij wil.

Als ze dan nog schrikken - en dat gebeurt - is het niet omdat ze niet wisten dat je langs wil, maar omdat het een onverwachte vorm is die langskomt. Daar valt weinig aan te doen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#5 Bericht door dmd »

CapoJan schreef:Als ze dan nog schrikken - en dat gebeurt - is het niet omdat ze niet wisten dat je langs wil, maar omdat het een onverwachte vorm is die langskomt. Daar valt weinig aan te doen.
Of vanwege de discobar op hun oren :lol:
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#6 Bericht door PatRecumbent »

NL-ligger schreef:De politie zei in het programma "blik op de weg" de groep ligfietsers juist meer professionele weggebruikers te vinden.
Een ligfietser kiest zijn fiets met verstand. Dus een ligfietser heeft verstand. :twisted: Simpel toch. :wink:
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

't zal dus niet aan de bel liggen dat ze ons vergelijken met bukkers, maar aan de verrassing : daar helpen slechts enkele dingen bij :
- alle fietsers een achteruitkijk spiegel (en dat krijg je toch nooit gedaan) of zelf een heel herkenbare bel bij hebben (dan besparen de fietsers zich na enige gewenning de tijd om zwalpend achterom te kijken)(een heldere ping of dingedong).
- aangepaste snelheid (de snelheidszones worden normaal gezien zo gekozen dat de outo's slechts 30km/h sneller rijden dan de tragere weggebruikers, daar zit het probleem dus niet, maat outo's hebben steeds mogelijkheid om ruimer uit te wijken. de fietspaden moeten dus breder (zonder dat die breedte dan gebruikt wordt om naast elkaar te gaan rijden, zie onder)
- verkeersopvoeding (in België rijden we rechts, ook op het fietspad)(naast elkaar rijden mag enkel op de rijbaan, niet op het fietspad)(...)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#8 Bericht door Ronnius »

Ik erger me ook aan wielertoeristen en dat vooral omdat ze nooit iets laten weten als ze me inhalen en dat meestal op de meest onmogelijke plaatsen, ze hebben 10 cm ruimte een ze kruipen er tussen en dat is voor mij ook schrikken. En velen laten geen ruimte vrij tussen hen en deze die ze inhalen, ook al is de straat (jaagpad) vrij en 4 meter breed, ze moeten rakelings langskomen gesjeesd. En ik ben iemand (en ik zal niet de enige zijn) die niet kan hebben dat iemand rakelings langskomt rijden. Een beetje ruimte kan echt geen kwaad.
Toen ik nog volop Bromptonde ben ik eens samen met een racefietser bijna tegen de vlakte gegaan (ik ging 30km/u). Ik wou uitwijken voor een steen op de weg toen langszij een racer aankwam die echt rakelings langs kwam gevlogen. Daarbij was er verder geen verkeer en was het jaagpad ruim 4 meter breed en reed ik rechts. En een signaal geven was er ook niet bij.
Of racers die gaan passeren op het smalste deel van de weg. Eerder is er ruimte om met 2 te rijden, en verder is er ook weer een breed fietspad, maar nee, op die enkele meters waar het uiterst smal is daar moeten ze passeren, niet eerder en niet later, en iets laten weten kan ook niet, en dat kan echt schrikken zijn. Het is alsof ze malleuren willen doen.
Ik heb dan wel spiegels, maar daar kijk ik ook niet om de 3 seconden in. Zeker niet op een recht stuk jaagpad zonder ander verkeer.

Verder zie ik niet dat die racers iets tegen brommers hebben. Ze gaan er gewoon achter gaan hangen om de uitlaatgassen op te snuiven. Een paar weken geleden tikte een racer met zijn vinger tegen zijn slaap toen hij naar mij keek, maar zelf reed hij achter een brommer die een uitlaat had die naar boven uitstak en de rook recht in zijn gezicht blies??? Ik denk dat hij teveel gesnoven had. En deze week nog een colonne van 3 wielertoeristen die achter een brommer aanslingerden. Is het daar dat hun brein zo aangetast wordt en ze roekeloos maakt?

En wat ligfietsen en (hun verhoogd) veiligheidsgevoel betreft, een ligfiets koop je veel bewuster.
Althans bij mij was het toch zo en ik zal niet de enige zijn.

Verder is het ook zo dat veel trage fietsers paniekeren als iemand achter hen aan komt rijden.
Dikwijls begin ik te roepen dat ze door moeten rijden, en niet proberen opzij te gaan op een onmogelijke of onveilige plaats.
Aangezien ik zelf niet van die rakelingse inhalers moet weten, doe ik dat ook niet bij anderen.
Want als ze 18-20km/u halen dan blijf ik er wel achter hangen. Zeker als ik weet dat wat verder veiliger mogelijkheden zijn om in te halen.
En ik krijg wel eens een bedankje of een glimlach omdat ik wat geduld toon. Zo ook al korte gezellige gesprekjes gehad.

Maar ik ben misschien van de uitstervende soort die nog beseft dat geduld een schoon deugd is.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#9 Bericht door NL-ligger »

Ronnius schreef:Een paar weken geleden tikte een racer met zijn vinger tegen zijn slaap toen hij naar mij keek
Hahaha !!

Ik vermoed dat zij alles wat meer dan 2 wielen heeft slechts zien als hinderlijk obstakel. Of als invalidenvoertuig, en als je niet gehandicapt bent zien ze je als een idioot. ( ik reed zelf ook een open trike Ronnius :mrgreen: )


Ronnius schreef:....maar zelf reed hij achter een brommer die een uitlaat had die naar boven uitstak en de rook recht in zijn gezicht blies???


Als ie daarmee niet oppast rijdt ie zelf na een aantal jaren met een driewielig voertuig, dat wel bedoeld is voor gehandicapten, met slangetjes in zijn neus de naar een zuurstoftank voeren...

Ik heb een gloeiende hekel aan een uitlaatpijp in mijn gezicht. Vooral van 2 takt motoren die nog schadelijker gassen ( want gedeeltelijk onverbrand ) uitstoten. Ik knijp dus liever in mijn rem ze ver voor mij te laten gaan dan erachteraan rijden. Ik heb niet eens zin ze in te halen mochten ze een keer niet opgevoerd zijn....
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#10 Bericht door Peter J »

Ronnius schreef:Maar ik ben misschien van de uitstervende soort die nog beseft dat geduld een schoon deugd is.
Ziekte van de huidige maatschappij... geen tijd ! ! ! ! :roll: #-o
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#11 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef:Ik heb een gloeiende hekel aan een uitlaatpijp in mijn gezicht. Vooral van 2 takt motoren die nog schadelijker gassen ( want gedeeltelijk onverbrand ) uitstoten.
Overlaatst nog ergens gehoord/gelezen dat een 2 takt een fijnstof uitstoot heeft waar een overjaarsediesel jaloers op mag zijn.
Dus er achter gaan hangen is geen optie.
Voor de winter was er een brommer die me voorstelde in zijn zog te gaan liggen.
Ik heb hem heel vriendelijk bedankt, het gedacht aan zijn uitlaat maakte me al misselijk.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#12 Bericht door blackarmor »

de uitlaat gassen van een 2T zijn idd van de meest vervuilende en ongezondste die er zijn . nu zijn er de laatste jaren de 4T brommers .
dat het gedrag van een wielerterrorist en een vmer en ligfietser vergelijkbaar zijn vind ik niet .
maar dat het zo lijkt vanuit de automobilist zijn stoel kan ik me wel inbeelden .
snelheid ( voor sommigen toch ) en de plaats op de baan komen overeen ( bij een vm echter soms uit noodzaak ) .
auto(i)mobilisten en racers vinden alles dat in hun weg rijd of hun enigzinds doet tijd verliezen ( leer eerst al eens op tijd vertrekken ) irritant .
meestal doe ik ook de moeite niet om te bellen om nog meer onvoorspelbaar gedrag te vermijden .
als het me te gevaarlijk lijkt ( en zowel voor mij als de andere ) blijf ik er wel achter tot ik er veilig voorbij kan .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Slechte reputatie racefietsers gelijk aan ligfietsers ?

#13 Bericht door PatRecumbent »

Ronnius schreef:Overlaatst nog ergens gehoord/gelezen dat een 2 takt een fijnstof uitstoot heeft waar een overjaarsediesel jaloers op mag zijn.
Inderdaad, dit klopt. Ik begrijp niet dat 2 takt bromfietsen nog mogen verkocht worden.

Een voorbeeldje, de luchtvervuiling in de Italiaanse steden wordt vooral veroorzaakt door bromfietsers en scooters.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Plaats reactie