Spookrijders

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jeroen Vercruysse
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 9:13
Postcode: 8800
Fiets: Quest xs
Contacteer:

Spookrijders

#1 Bericht door Jeroen Vercruysse »

Gisteren dankzij een ouder koppel dat naast elkaar reed mijn botten heel kunnen houden... Net voor de E3-prijs tunnel hadden zij mijn belgerinkel niet onmiddelijk gehoord waardoor ik toch heb moeten afremmen en stapvoets passeren. Net voor het ingaan van de (blinde) bocht een fietser tegen richting :shock: Iets verder drong het door: Koppel volle vaart passeren was crash aan 40+ tussen betonnen muren en metalen leuning.
Ingang tunnel kant Leie
Ingang tunnel kant Leie
Dit is iets waar ik wel last van heb en vooral bij de E3-prijs tunnel bang voor ben. 's Avonds richting Kuurne kan ik vooraf de tunnel deels overzien, 's morgens is die volledig blind. Er zijn veel fietsers die stukken langs de N36 tegen richting doen. Ik begrijp dat het een levensgevaarlijke weg is om over te steken, maar ook op stroken tussen goede oversteekplaatsen kom je spookrijders tegen :cry: Ik rij makkelijk 40+ en uitwijken is vertragen en/of op gevallen bladeren e.d. rijden

Wat zijn jullie ervaringen op 1 richtingsfietspaden, dit moet voor trikes en velomobielen toch ook knap vervelend zijn gelet breedte/uitwijkmogelijkheden? Hoe pak je dit aan?
"Ligfietsen is niet gevaarlijk: Het is de auto die het gevaarlijk maakt en niet het type fiets..." Birger Bicky Landuyt

rik
General Manager
Berichten: 3188
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Spookrijders

#2 Bericht door rik »

Mijden als de pest en als het echt niet anders kan sterk vertragen en heel goed uitkijken. Toeteren of bellen voor de bocht.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Spookrijders

#3 Bericht door PatRecumbent »

Eerder deze week ook een spookfietser op mijn pad tegengekomen. Aan een T-kruispunt sla ik linksaf om het fietspad tussen geparkeerde auto's en het voetpad te nemen. Komt er ineens een fietser van de andere kan aangereden :evil: :evil: :evil: . Ik heb net op tijd mijn remmen kunnen dichtgooien en heb spontaan een paar niet zo vriendelijke woorden geproduceerd.

Op mijn route naar het werk neem ik iets verder dan deze plaats al standard de weg in plaats van het fietspad omdat er ook daar regelmatig spookfietsers zijn. Ik wil in die afdaling er geen door de voorruit van de Go-One zien "binnenvallen".
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Spookrijders

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Jeroen Vercruysse schreef: Wat zijn jullie ervaringen op 1 richtingsfietspaden, dit moet voor trikes en velomobielen toch ook knap vervelend zijn gelet breedte/uitwijkmogelijkheden? Hoe pak je dit aan?
Met de velomobiel vermijd ik fietspaden zoveel mogelijk, juist omdat de ervaring leert dat de combinatie lage fiets en hoge snelheid vaak problematisch wordt telkens wanneer een fietspad vaak gekruist wordt door opritten en andere wegen. In veel gevallen houden automobilisten sowieso geen rekening met het fietspad wanneer ze de weg willen oprijden, in de veronderstelling dat fietsers toch traag genoeg rijden om voor hen te stoppen. Dat ze daarmee en daardoor in de meeste gevallen verkeersregels aan hun laars lappen (het negeren van de haaientanden voor het fietspad), komt niet in hen op.

Gisteren werd ik met de bukker bijna van het fietspad gereden door een automobilist die het fietspad dwarste zonder ook maar één seconde te kijken of er misschien iemand op het fietspad zou kunnen rijden. Gelukkig kon ik nog tijdig remmen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Spookrijders

#5 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef: Gisteren werd ik met de bukker bijna van het fietspad gereden door een automobilist die het fietspad dwarste zonder ook maar één seconde te kijken of er misschien iemand op het fietspad zou kunnen rijden. Gelukkig kon ik nog tijdig remmen.
Het kan nog veel erger. Automobilisten die stoppen voor het oversteken van een fietspad (met haaientanden voor de auto's) naar je zitten te kijken en op het laatste moment toch beslissen om vlak voor je neus tergend traag over te steken. En daarbij zijn het zowat nooit Johnnys of dure bakken, maar oudere mensen met kinderen, jonge vrouwen met kinderen (ik bedoel kinderen op de achterbank) en vorige week een jong koppel (eind 20-tigers) die zo een "kunstjes" uithalen.
Wat er in hun hoofd omgaat is me een raadsel.
Maar op die manier wordt het erg moeilijk om in te schatten wat een automobilist gaat doen,
stoppen en wachten of stoppen en je overhoop rijden.

Ik kom dat vooral tegen op de R4 rijrichting Mariakerke -> Merelbeke en dan specifiek aan de watersportbaan.
Bij de op en afritten van de N60-R4 en de afritten aan het (toekomstige) voetbalstadion (af en oprit R4) is het eerder omgekeerd, daar hebben de auto's voorrang en hebben ze de neiging eerder voorrang te geven dan te nemen.

Om de risico's tot het minimum te herleiden rij ik sinds kort in tegenovergestelde rijrichting tov de auto's. Zodat ik tenminste goed zicht heb op de auto's die van de R4 willen afslaan. Zo heb ik nooit achterop komend verkeer op de R4, snachts wel soms lastig door verblinding, maar liever dat dan omvergereden te worden door iemand die vind dat ik een lastige vlieg ben die je doodklopt (rijdt).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Spookrijders

#6 Bericht door PatRecumbent »

Jeroen Vercruysse schreef:Wat zijn jullie ervaringen op 1 richtingsfietspaden, dit moet voor trikes en velomobielen toch ook knap vervelend zijn gelet breedte/uitwijkmogelijkheden? Hoe pak je dit aan?
Een andere weg nemen. Zo heb ik een 1 richtingsfietspad aan de rechterkant van de weg 's morgens naar het werk. Als er een tegenligger is kan ik met één wiel op het gras gaan STAAN en de andere doorlaten. Om terug te keren is dit onveilig. Als ik moet uitwijken vind ik auto's op mijn pad. Meestal neem ik een volledig andere weg terug of rij ik gewoon op de weg. Dit laatste mag ik met de Go-One.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Spookrijders

#7 Bericht door halepole »

Ik rijd bv zelf in de tegengestelde richting op
link
Dus ik moet op het jaagpad raken maar als ik normaal rijd dan moet ik volledig stoppen en dan zie ik het aankomend verkeer zelfs nog niet en voel ik mij een muis voor de kat.
En als ik links rij zie ik het verkeer beter aankomen en kan ik alsnog het gras inrijden. (nog niet gebeurd.)
Vinden jullie dit kunnen of [-X
Bijlagen
49.jpg
Laatst gewijzigd door halepole op do 29 mar 2012, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Spookrijders

#8 Bericht door CapoJan »

@ Halepole: ik zou hier de weg verder volgen tot aan de eerste zijstraat, om alle gevaar zoveel mogelijk te vermijden. Links rijden geeft irritatie bij de tegenliggers (terecht), tot voorbij de bochtencombinatie rijden en dan keren lijkt me ook niet handig en daarmee verlies je veel tijd. Op de kaart zie ik dat er een eindje verder een zijstraat is, waarmee je ook op het jaagpad kunt raken. 't Is lang geleden dat ik daar passeerde, dus ik zie het niet meer voor me.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Spookrijders

#9 Bericht door Piet Piraat »

halepole schreef:Ik rijd bv zelf in de tegengestelde richting op
link
Dus ik moet op het jaagpad raken maar als ik normaal rijd dan moet ik volledig stoppen en dan zie ik het aankomend verkeer zelfs nog niet en voel ik mij een muis voor de kat.
En als ik links rij zie ik het verkeer beter aankomen en kan ik alsnog het gras inrijden. (nog niet gebeurd.)
Vinden jullie dit niet kunnen of [-X
Ik passeer daar ook vaak en hou wel altijd rechts. Dan wanneer ik net het huisje (klein vierkant ding rechts) gepasseerd ben ga ik op het jaagpad. Waar ik op die positie eigenlijk meer geërgerd door wordt is het gootje die zeer fietswiel onvriendelijk is.

De situatie kan een stuk veiliger als volgt:
* Rode fiets suggestie stroken van en naar het jaagpad (zodat de auto's weten dat daar een fietspad naartoe loopt).
* Verkeersdrempel tussen de twee bochtjes (zodat de auto's daar zeker hun snelheid aanpassen aan de verkeerssituatie).

Het is wel zo dat de meeste mensen die daar passeren wel de situatie voldoende kennen en niet echt gevaarlijk rijden. Maar je moet daar maar éénmaal op het foute tijdstip zijn...

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Spookrijders

#10 Bericht door halepole »

@CapoJan: dat zijstraatje is privé en heeft op het einde een afsluiting (zie streetview)
verder rijden tot het volgende kruispunt vind ik zinloos want dan moet ik een heel stuk op de gewone baan rijden terwijl er een perfect aangelegd jaagpad is.
Ik zal verder gewoon weer rechts rijden zodat ze mij niet uit het water moeten vissen.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Spookrijders

#11 Bericht door blackarmor »

http://maps.google.com/maps?q=vilvoorde ... 5,,0,10.32" onclick="window.open(this.href);return false;
ik kom van het rondpunt ( opt fietspad ) en kom dus echt regelmatig fietsers en brommers tegen uit de andere richting ( dus die tegen de richting in blind de hoek om komen en dan nog meestal de bacht afsnijden ) der hebben der al een paar keer deftig geluk gehad dat ik daar traag rij . zou liever niet het effect zien van een fietser die frontaal op mijn tandwiel knalt .
stomme is dat je als fietser op dat rond punt overal voorang hebt dus je kan net zo makkelijk rondrijden .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Spookrijders

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

http://maps.google.be/maps?q=kontich&hl ... ewest&z=19" onclick="window.open(this.href);return false;

komende van Duffel, dus op het fietspad aan de linkerkant van de weg, neem ik dit ronde punt spookgewijs richting Kontich waar ik terug aan de linkerkant rij. Er zijn de nodige beschermingsbermpjes waardoor ik per quest gewoon niet gedraaid geraak.
't is zowiezo afremmen dus gevaarlijk wordt het niet.
advies ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Spookrijders

#13 Bericht door ward »

Persoonlijk vind ik dat alle fietsers op een rond punt in tegengestelde richting zouden moeten rijden je ziet elkaar veel beter aankomen op die manier, zowel fietser als automobilist want je rijd elkaar tegemoet, op de grote rotonden gaat het nog maar kleine rotonden waar veschillende straten op uit komen vind ik ronduit gevaarlijk en zeker in de buurt van scholen.
Trouwens waarom laten ze de fietsers niet altijd op het linkse fietspad rijden of langs de linker kant van de rijweg dan kan je je spiegel van je ligfiets afsmijten en hoef je niet meer bang te zijn dat je langs achter aangereden wordt, zouden die slimme mannen die de regels maken daar al eens aan gedacht hebben, waarom gaat een voetganger die op de rijweg moet gaan omdat er geen voetpad is meestal integengestelde richting denk je.

Voor alle duidelijkheid ik heb het hier wel over België en niet over Nederland want als het daar maar enigzins kan ligt het fietspad 10 meter of meer van de rijweg gescheiden, hier rij je gewoon op de rijweg en als je geluk hebt beschik je over 30cm fietspad en dan mogen we nog blij zijn dat we in Vlaanderen wonen in het waalse landgedeelte hebben ze zelfs nog nooit gehoord van een fietspad .

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Spookrijders

#14 Bericht door CapoJan »

Ward, je moet dan maar eens 's avonds in het donker, met een lage ligger, aan de linkerkant van de weg rijden... Je zal geen steek voor je ogen zien. Niet zo veilig !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Spookrijders

#15 Bericht door ward »

CapoJan schreef:Ward, je moet dan maar eens 's avonds in het donker, met een lage ligger, aan de linkerkant van de weg rijden... Je zal geen steek voor je ogen zien. Niet zo veilig !
Capojan, dat is inderdaad een probleem, maar wat die ronde punten betreft daar blijf ik toch bij mijn mening dat links voor fietsers en rechts voor auto's veiliger is of omgekeerd wat misschien iets beter realiseerbaar is.
Kan natuurlijk ook wel met mijn karakter te maken hebben om steeds een beetje tegen de stroom in te willen varen. :wink:

Plaats reactie