Gewillig omslaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Gewillig omslaan

#1 Bericht door NL-ligger »

Dit verteld Mark op zijn Mango Blog en ik citeer dat even omdat het ongeveer precies is wat mij tot 2 x overkwam met een dergelijke rottig aflopende bocht, minus dat mijn Strada net aan niet helemaal omsloeg.

"Hoe het ongeluk nou heeft kunnen gebeuren weet ik nog steeds niet. Waarschijnlijk was mijn snelheid te hoog voor de bocht. De bocht lag trouwens precies rottig aflopend, namelijk naar rechts toe aflopend. Ik heb op mijn woon-werk route ook 1 zo'n bocht die precies verkeerd ligt en waar je echt heel rustig doorheen moet met de mango omdat je anders omslaat. Ik heb bij die bocht ook al eens onbedoeld op 2 wielen gereden. Wat ook kan is dat de band niet door de schuiver kapot is gegaan maar dat hij het begaf juist in die bocht waardoor de band klapte en ik daardoor omgeslagen ben. Het blijft gissen want alles gebeurt in een fractie van een seconde, het zal vast mijn eigen schuld zijn geweest door te snel een onbekende bocht in te duiken."

Ik weet niet of het de constructie van de Strada ( wielen staan schuiner en breder uit elkaar ) is of het feit dat ik snel tegenstuurde waardoor de Strada weer met de wielen tegen de grond gedwongen wordt ( of meer reactietijd kreeg door de constructie van schuine en breder uit elkaar staande wielen ) maar dan wel rechtuit met behoorlijke snelheid het fietspad verlaat.....en dan is maar net de vraag, heb je die ruimte wel ( sloot, hek, muur ) en staan daar objecten ( betonnen of metalen paaltjes of bomen ) ?

Nu is de moeilijkheid : moet je altijd met geringe snelheid door alle bochten uit vrees voor ineens kantelen, waardoor je altijd de massa van de velomobiel weer helemaal opnieuw moet acceleren, of moet je niet te bang zijn waardoor je dus wel ineens op de kant kan liggen met alle risico's voor je hoofd/nek vandien.

Het griezelige is dat je dat soort negatief verkante bochten niet ziet aankomen, en ze abrupt het zwaartepunt van je velomobiel veranderen in zo'n bocht.

Hoe houden WAW's, FAW,s Quests, Go One's, Milan's e.d. zich in zulke verraderljke aflopende bochten/hoe laag is hun zwaartepunt ? Is het echt altijd een inschattingsfout van de rijder of gaat het ene model echt gewiiliger en sneller op de kant dan het andere model ?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#2 Bericht door Peter J »

Rijdend met een Milan en deze al meerdere malen naast andere velomobielen geparkeerd te hebben zien staan kom ik tot de vaststelling dat hij zeer laag is, qua bouw en ligging wat vermoedelijk impliceert dat hij ook vrij stabiel zal zijn in bochten...
Ik heb het echter niet zo met bochten nemen aan hoge snelheid dus ik weet niet waar de grens ligt, ik heb de Milan tot nu (en ik wil dat zo houden !) nog niet op 2 wielen voelen gaan tijdens het nemen van een bocht...
Liever wat trager door de bocht en dan wat extra energie verbruiken om terug op snelheid te komen dan op mijn zij te gaan... :roll:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#3 Bericht door PatRecumbent »

Er zijn nu éénmaal wetten in de fysica en de velomobielen maar ook trikes ondergaan die ook. Met de Go-One heb ik reeds (of nog maar) twee maal een situatie gehad waarbij ik op twee wielen reed. Telkens was mijn snelheid duidelijk te hoog. Dus lag het aan mij.

De bouwer van de Go-One heeft eens een rotonde te snel genomen. Hij is toen op zijn kant gegaan. Hij gaf ook toe dat hij wist dat hij te snel reed.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#4 Bericht door highway_patrol »

Geen probs met de WAW, maar als ik niet zeker ben, ga ik er ook niet tegen volle snelheid in. Ik tracht meestal op de baan te rijden, dan kan je de bochten ruimer pakken en ligt de ondergrond beter. Ik zet ook mijn banden veel te hard, dan kan je soms een beetje elanden, zeker als je bijtrapt. Wat ik me wel afvraag is of de wielen de zijwaartse kracht aankunnen. Ik heb achteraan een Shimano 622 steken, standaard koersfietswiel, dat bij normaal koersfietsgebruik mee kantelt in de bocht en enkel (of bijna toch) laterale krachten ondergaat. Bij een vm krijgt het echter zijdelings de volle laag. Ervaringen met wegklappende wielen?
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#5 Bericht door wout »

ik heb nog geen problemen ondervonden met de WAW in de bochten. Mijn WAW plakt als het ware aan de weg, ik neem mijn bochten redelijk snel, sneller dan vele auto's het doen. Het enige wat ik nu soms heb bij nat wegdek dat het achterwiel een beetje weg schuift. Toen er nog een marathon plus band oplag had ik het niet. Nu rijd ik met een durano plus achter, vooraan liggen er kojaks op.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#6 Bericht door Pleeboy »

zijwaarste krachten op het wiel worden opgevangen door de spaken te kruisen, geen straihtpull-naven gebruiken en dan komt het wel goed.
De waw is naar mijn mening het stabielst, met een quest voel je erg veel verschil tov een mango oid...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#7 Bericht door PatRecumbent »

PatRecumbent schreef:Er zijn nu éénmaal wetten in de fysica en de velomobielen maar ook trikes ondergaan die ook. ...
Ik dacht eens om een eenvoudig figuurtje te maken van de krachten in het spel. De vertikale pijl staat voor het gewicht van rijder en trike/velomobiel. De horizontale pijl staat voor de "centrifugale" kracht op dit geheel. De schuine pijl geeft de samengestelde kracht. Wanneer de lijn van de samengestelde kracht het wegdek snijdt buiten de wielbasis dan gaat de trike/velomobiel omslaan.
Bijlagen
Gewillig Omslaan.jpg
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#8 Bericht door bicky »

PatRecumbent schreef:
PatRecumbent schreef:Er zijn nu éénmaal wetten in de fysica en de velomobielen maar ook trikes ondergaan die ook. ...
Ik dacht eens om een eenvoudig figuurtje te maken van de krachten in het spel. De vertikale pijl staat voor het gewicht van rijder en trike/velomobiel. De horizontale pijl staat voor de "centrifugale" kracht op dit geheel. De schuine pijl geeft de samengestelde kracht. Wanneer de lijn van de samengestelde kracht het wegdek snijdt buiten de wielbasis dan gaat de trike/velomobiel omslaan.
Een duidelijk tekeninkje,
Dus hoe breder de wielbasis hoe minder kans op omslaan.
Daarom dat een auto ook sneller in de bocht kan, de wielbasis is veel breder

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#9 Bericht door PatRecumbent »

bicky schreef: ... Dus hoe breder de wielbasis hoe minder kans op omslaan.
Daarom dat een auto ook sneller in de bocht kan, de wielbasis is veel breder
Ook hoe lager het zwaartepunt hoe beter. Dat is een sterk punt van de WAW en de Milan. Ik denk dat deze velomobielen lager bij de grond liggen. Dat heeft natuurlijk nadelen op Belgische wegen en fietspaden waar een beetje meer bodemvrijheid meegenomen is.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Jerre
Junior
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 17:47
Postcode: 9255
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#10 Bericht door Jerre »

vandaag voorgehad: bocht genomen - waarschijnlijk fout ingeschat + verandering van bestrating (asfalt naar klinkertjes) en WAW op zijn kant terechtgekomen.

Denk dat je ook de ondergrond in rekening moet brengen bij het 'gewillig omslaan': asfalt heeft imo een betere invloed op wegligging dan klinkers ;)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#11 Bericht door NL-ligger »

Oei ! Ik neem aan van je reactie dat alles meevalt ? :shock:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jerre
Junior
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 17:47
Postcode: 9255
Contacteer:

Re: Gewillig omslaan

#12 Bericht door Jerre »

huurWaw - spiegeltje was van carrosserie gekomen maar ondertussen al gemaakt en wat verf minder.

ikzelf had niets voor.

Plaats reactie