advies van 't blauw gevraagd

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

advies van 't blauw gevraagd

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

Besten,
Als ik op een vrijliggend fietspad een verkeerslicht tegenkom en linksaf wil, mag ik dan :
zoals de andere weggebruikers linksafslaan bij groen licht (van het enige licht dat ik aan mijn rechterkant tegenkom bij het hele maneuver), wachten aan de outobaanvakken tot er geen outo's meer aankomen (want die hebben ook groen) en dan mijn weg vervolgen ?

wapeizde ?
Bijlagen
villermont.JPG
Stop Fueling Around

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#2 Bericht door rik »

Het verstandigste lijkt mij dat je wacht tot het in de andere richting groen is. Een ideale situatie is er niet.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#3 Bericht door Filip »

Zie ook topic http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... %20afslaan" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick Pevenage (politieagent die inmiddels ons forum verliet en in de topic nog als 'gast' staat) antwoordde op mijn vraag:
Patrick Pevenage schreef:In alle omstandigheden waarin men verplicht is het fietspad te volgen, mag men dit verlaten om drie redenen :
1. om in te halen
2. om omheen een hindernis te rijden
3. om van richting te veranderen

Oppassen want wanneer je het fietspad om die redenen 'verlaat' voer je een manoeuvre uit (...)

Je rijdt dus op een fietspad en aan het volgende kruispunt wil je naar links, maar er zijn voorsorteringsstroken (géén fietsvoorsorteringsstroken). Dan mag je het fietspad verlaten en je in de passende voorsorteringsstrook begeven want je gaat van richting veranderen en dus mag je het fietspad verlaten. Let op : voorrang geven en in de voorsorteringsstroken plaatsnemen vooraleer die voorsorteringsstroken rijstroken worden gescheiden door een doorlopende witte streep. (...).
Als het fietspad los ligt van de rijweg op een zodanige wijze dat men nauwelijks de voorsorteerstrook kan bereiken, is dit uiteraard moeilijk...
Een en ander zal afhangen van het andere verkeer dat men niet mag hinderen in het manoeuvre om het fietspad te verlaten om naar de voorsorteerstrook te gaan.

Praktische opties op zo'n eigenaardig kruispunt, volgens mijn bescheiden mening:
- men heeft groen in de rijrichting van waaruit men komt:
-> indien er veel verkeer is: doorrijden en dan wachten tot men groen heeft in de dwarsrichting om linksaf te slaan (zo moet men ook maar 1X wachten)
-> indien er weinig verkeer is: via doorsteekje aan de eerste lichten gaan voorsorteren
- men heeft rood in de rijrichting van waaruit men komt:
-> reeds via het zebrapad naar de voorsorteerplaats gaan
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

De politie die me even verderop interpelleerde zei dat ik door het rood reed. Is dat zo ?

Ik rij sowieso tot aan de eerste stopplaats.
Als het druk is doe ik meestal het verstandige.
Maar ik ben mijn leven uiteraard niet moe :als het niet druk is en als de outo's in de mee-richting het kruispunt verlaten hebben rij ik tot de tussenstop om, meestal pas als het het oranje en rood wordt, het kruispunt te verlaten.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#5 Bericht door Ronnius »

Als fietser (die op het gescheiden fietspad rijdt) is het de bedoeling dat je het kruispunt in 2 keer neemt.
In feite is het kruispunt (gezien vanwaar jij komt) niets anders dan het kruispunt aan de heuvelpoort Gent.
Alleen is hier het fietspad niet gescheiden en een eind terug zou je al kunnen voor sorteren, maar bij druk verkeer doe je dat mijn inziens beter niet.
Bijlagen
heuvelpoort-gent.jpg
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#6 Bericht door dmd »

Ronnius schreef:Als fietser (die op het gescheiden fietspad rijdt) is het de bedoeling dat je het kruispunt in 2 keer neemt.
In feite is het kruispunt (gezien vanwaar jij komt) niets anders dan het kruispunt aan de heuvelpoort Gent.
Alleen is hier het fietspad niet gescheiden en een eind terug zou je al kunnen voor sorteren, maar bij druk verkeer doe je dat mijn inziens beter niet.
Inderdaad een zeer beu punt waar ik met de Hurru ook af en toe voorbij "moet" Met wat geluk kan je 3 keer wachten op een rood licht (als je richting museum moet)

Zeer ontmoedigend voor fietsers, ik heb er ook al mee in mijn hoofd gezeten om hierover eens te communiceren met de verkeersdienst van stad Gent!
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#7 Bericht door CapoJan »

dmd schreef:
Ronnius schreef:Als fietser (die op het gescheiden fietspad rijdt) is het de bedoeling dat je het kruispunt in 2 keer neemt.
In feite is het kruispunt (gezien vanwaar jij komt) niets anders dan het kruispunt aan de heuvelpoort Gent.
Alleen is hier het fietspad niet gescheiden en een eind terug zou je al kunnen voor sorteren, maar bij druk verkeer doe je dat mijn inziens beter niet.
Inderdaad een zeer beu punt waar ik met de Hurru ook af en toe voorbij "moet" Met wat geluk kan je 3 keer wachten op een rood licht (als je richting museum moet)

Zeer ontmoedigend voor fietsers, ik heb er ook al mee in mijn hoofd gezeten om hierover eens te communiceren met de verkeersdienst van stad Gent!
Als ik het goed heb, is dit een gewestweg. Communicatie met de stad Gent zal dan weinig zoden aan de dijk brengen. AWV moet je hebben, maar die zien de R40 vooral als een weg voor autodoorstroming.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#8 Bericht door Filip »

Ronnius schreef:Als fietser (die op het gescheiden fietspad rijdt) is het de bedoeling dat je het kruispunt in 2 keer neemt.
In feite is het kruispunt (gezien vanwaar jij komt) niets anders dan het kruispunt aan de heuvelpoort Gent.
Alleen is hier het fietspad niet gescheiden en een eind terug zou je al kunnen voor sorteren, maar bij druk verkeer doe je dat mijn inziens beter niet.
Je geeft daar idd als voorbeeld één van de allerdrukste kruispunten op de Gentse binnenring.
Aan de hand van de uitleg van Patrick Pevenage (zie mijn bericht en de topic hierboven) ben ik er 100% zeker van dat je hier mag voorsorteren, als fietser.
Of het voorzichtig is, is een andere zaak. je zal wellicht op wat verkeersagressie mogen rekenen, omdat vele automobilisten niet verwachten dat je daar - "en dan nog met een ligfiets" - gaat voorsorteren...
Daar doe ik het idd ook niet.

Waar ik het wel doe - voorsoreteren - is bijv. als ik van de Wiedauwkaai kom en aan het Neusepleintje linksaf moet om zo de Gentse binnenring richting Stapelplein-Dampoort te fietsen. Daar ligt weliswaar geen fietspad op de Wiedauwkaai, maar voorsorteren mag je daar zeker. Ik heb er nooit een probleem mee gehad.

Waar ik ook voorsorteer is bijv. als ik van de De Pintelaan kom - waar tegenover de hoofdingang van het UZ 'nochtans' wel een gescheiden (en slecht!) fietspad ligt - en linksaf in de Zwijnaardsesteenweg (richting Zwijnaarde) wil afslaan.
Ik heb er nooit een probleem met voorsorteren gehad.

Voorsorteren als fietser is een kwestie van afweging gezond verstand - rekening houden met plaatsgesteldheid en verkeersdrukte - een minimum aan assertiviteit als fietser hebben.
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#9 Bericht door PatRecumbent »

Al meegemaakt dat er in het wegdek van zo'n voorsorteervak een lus zat die auto's detecteert maar geen fietsen. Het was sneller geweest eerst het kruispunt in mijn rijrichting over te steken en dan groen af te wachten voor de dwarsrichting om dan in die richting het kruispunt over te steken.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#10 Bericht door dmd »

CapoJan schreef:Als ik het goed heb, is dit een gewestweg. Communicatie met de stad Gent zal dan weinig zoden aan de dijk brengen. AWV moet je hebben, maar die zien de R40 vooral als een weg voor autodoorstroming.
Zal je wel gelijk in hebben, maar de AWV heeft ongelijk. In die buurt vertoeven veel studenten, en zijn er dus steeds veel fietsers. Tja, Belgie en fietsers... het zal wel nooit een perfecte match worden zeker :cry:
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#11 Bericht door CapoJan »

dmd schreef:
CapoJan schreef:Als ik het goed heb, is dit een gewestweg. Communicatie met de stad Gent zal dan weinig zoden aan de dijk brengen. AWV moet je hebben, maar die zien de R40 vooral als een weg voor autodoorstroming.
Zal je wel gelijk in hebben, maar de AWV heeft ongelijk. In die buurt vertoeven veel studenten, en zijn er dus steeds veel fietsers. Tja, Belgie en fietsers... het zal wel nooit een perfecte match worden zeker :cry:
Mocht je het nog niet kennen: voor al zo'n zaken vind je heel wat munitie op Fietsbult (van de Gentse afdeling van de Fietsersbond). Overigens geef ik je gelijk hoor: binnen een stad zouden fietsers absoluut voorrang moeten hebben op autoverkeer.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#12 Bericht door sailor11647 »

dmd schreef: Tja, Belgie en fietsers... het zal wel nooit een perfecte match worden zeker :cry:
de overheid doet haar best om dat zo te houden

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#13 Bericht door highway_patrol »

Je maakt een manoeuvre omdat je van richting verandert, maar niet omdat je het fietspad verlaat. Dit omdat je een rijwiel bent van minder dan een meter breed, waardoor je de keuze hebt tussen rijbaan en fietspad. Je passeert op geen enkel moment een driekleurig verkeerslicht aan je rechterkant. Er kan je ook niet verweten worden dat je fout hebt voorgesorteerd (er is een voorsorteerstrook), want op dat ogenblik koos je ervoor om het fietspad te volgen, dus geen probleem. Jouw oversteekactie zal wsl voorbijgaan aan wat de inrichter van het kruispunt had bedoeld, maar dan moet hij (of zij) iets beter nadenken bij het inrichten.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: advies van 't blauw gevraagd

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

misschien dat ze daarom hun lidkaaarten toch maar niet bovenhaalden ...
Stop Fueling Around

Plaats reactie