advies van 't blauw gevraagd
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
advies van 't blauw gevraagd
Besten,
Als ik op een vrijliggend fietspad een verkeerslicht tegenkom en linksaf wil, mag ik dan :
zoals de andere weggebruikers linksafslaan bij groen licht (van het enige licht dat ik aan mijn rechterkant tegenkom bij het hele maneuver), wachten aan de outobaanvakken tot er geen outo's meer aankomen (want die hebben ook groen) en dan mijn weg vervolgen ?
wapeizde ?
Als ik op een vrijliggend fietspad een verkeerslicht tegenkom en linksaf wil, mag ik dan :
zoals de andere weggebruikers linksafslaan bij groen licht (van het enige licht dat ik aan mijn rechterkant tegenkom bij het hele maneuver), wachten aan de outobaanvakken tot er geen outo's meer aankomen (want die hebben ook groen) en dan mijn weg vervolgen ?
wapeizde ?
Stop Fueling Around
-
- General Manager
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Het verstandigste lijkt mij dat je wacht tot het in de andere richting groen is. Een ideale situatie is er niet.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Zie ook topic http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... %20afslaan" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick Pevenage (politieagent die inmiddels ons forum verliet en in de topic nog als 'gast' staat) antwoordde op mijn vraag:
Een en ander zal afhangen van het andere verkeer dat men niet mag hinderen in het manoeuvre om het fietspad te verlaten om naar de voorsorteerstrook te gaan.
Praktische opties op zo'n eigenaardig kruispunt, volgens mijn bescheiden mening:
- men heeft groen in de rijrichting van waaruit men komt:
-> indien er veel verkeer is: doorrijden en dan wachten tot men groen heeft in de dwarsrichting om linksaf te slaan (zo moet men ook maar 1X wachten)
-> indien er weinig verkeer is: via doorsteekje aan de eerste lichten gaan voorsorteren
- men heeft rood in de rijrichting van waaruit men komt:
-> reeds via het zebrapad naar de voorsorteerplaats gaan
Patrick Pevenage (politieagent die inmiddels ons forum verliet en in de topic nog als 'gast' staat) antwoordde op mijn vraag:
Als het fietspad los ligt van de rijweg op een zodanige wijze dat men nauwelijks de voorsorteerstrook kan bereiken, is dit uiteraard moeilijk...Patrick Pevenage schreef:In alle omstandigheden waarin men verplicht is het fietspad te volgen, mag men dit verlaten om drie redenen :
1. om in te halen
2. om omheen een hindernis te rijden
3. om van richting te veranderen
Oppassen want wanneer je het fietspad om die redenen 'verlaat' voer je een manoeuvre uit (...)
Je rijdt dus op een fietspad en aan het volgende kruispunt wil je naar links, maar er zijn voorsorteringsstroken (géén fietsvoorsorteringsstroken). Dan mag je het fietspad verlaten en je in de passende voorsorteringsstrook begeven want je gaat van richting veranderen en dus mag je het fietspad verlaten. Let op : voorrang geven en in de voorsorteringsstroken plaatsnemen vooraleer die voorsorteringsstroken rijstroken worden gescheiden door een doorlopende witte streep. (...).
Een en ander zal afhangen van het andere verkeer dat men niet mag hinderen in het manoeuvre om het fietspad te verlaten om naar de voorsorteerstrook te gaan.
Praktische opties op zo'n eigenaardig kruispunt, volgens mijn bescheiden mening:
- men heeft groen in de rijrichting van waaruit men komt:
-> indien er veel verkeer is: doorrijden en dan wachten tot men groen heeft in de dwarsrichting om linksaf te slaan (zo moet men ook maar 1X wachten)
-> indien er weinig verkeer is: via doorsteekje aan de eerste lichten gaan voorsorteren
- men heeft rood in de rijrichting van waaruit men komt:
-> reeds via het zebrapad naar de voorsorteerplaats gaan
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
De politie die me even verderop interpelleerde zei dat ik door het rood reed. Is dat zo ?
Ik rij sowieso tot aan de eerste stopplaats.
Als het druk is doe ik meestal het verstandige.
Maar ik ben mijn leven uiteraard niet moe :als het niet druk is en als de outo's in de mee-richting het kruispunt verlaten hebben rij ik tot de tussenstop om, meestal pas als het het oranje en rood wordt, het kruispunt te verlaten.
Ik rij sowieso tot aan de eerste stopplaats.
Als het druk is doe ik meestal het verstandige.
Maar ik ben mijn leven uiteraard niet moe :als het niet druk is en als de outo's in de mee-richting het kruispunt verlaten hebben rij ik tot de tussenstop om, meestal pas als het het oranje en rood wordt, het kruispunt te verlaten.
Stop Fueling Around
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Als fietser (die op het gescheiden fietspad rijdt) is het de bedoeling dat je het kruispunt in 2 keer neemt.
In feite is het kruispunt (gezien vanwaar jij komt) niets anders dan het kruispunt aan de heuvelpoort Gent.
Alleen is hier het fietspad niet gescheiden en een eind terug zou je al kunnen voor sorteren, maar bij druk verkeer doe je dat mijn inziens beter niet.
In feite is het kruispunt (gezien vanwaar jij komt) niets anders dan het kruispunt aan de heuvelpoort Gent.
Alleen is hier het fietspad niet gescheiden en een eind terug zou je al kunnen voor sorteren, maar bij druk verkeer doe je dat mijn inziens beter niet.
- dmd
- Kopman
- Berichten: 686
- Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
- Postcode: 9041
- Locatie: Oostakker
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Inderdaad een zeer beu punt waar ik met de Hurru ook af en toe voorbij "moet" Met wat geluk kan je 3 keer wachten op een rood licht (als je richting museum moet)Ronnius schreef:Als fietser (die op het gescheiden fietspad rijdt) is het de bedoeling dat je het kruispunt in 2 keer neemt.
In feite is het kruispunt (gezien vanwaar jij komt) niets anders dan het kruispunt aan de heuvelpoort Gent.
Alleen is hier het fietspad niet gescheiden en een eind terug zou je al kunnen voor sorteren, maar bij druk verkeer doe je dat mijn inziens beter niet.
Zeer ontmoedigend voor fietsers, ik heb er ook al mee in mijn hoofd gezeten om hierover eens te communiceren met de verkeersdienst van stad Gent!
Quest 581 - M5 CHR
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Als ik het goed heb, is dit een gewestweg. Communicatie met de stad Gent zal dan weinig zoden aan de dijk brengen. AWV moet je hebben, maar die zien de R40 vooral als een weg voor autodoorstroming.dmd schreef:Inderdaad een zeer beu punt waar ik met de Hurru ook af en toe voorbij "moet" Met wat geluk kan je 3 keer wachten op een rood licht (als je richting museum moet)Ronnius schreef:Als fietser (die op het gescheiden fietspad rijdt) is het de bedoeling dat je het kruispunt in 2 keer neemt.
In feite is het kruispunt (gezien vanwaar jij komt) niets anders dan het kruispunt aan de heuvelpoort Gent.
Alleen is hier het fietspad niet gescheiden en een eind terug zou je al kunnen voor sorteren, maar bij druk verkeer doe je dat mijn inziens beter niet.
Zeer ontmoedigend voor fietsers, ik heb er ook al mee in mijn hoofd gezeten om hierover eens te communiceren met de verkeersdienst van stad Gent!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Je geeft daar idd als voorbeeld één van de allerdrukste kruispunten op de Gentse binnenring.Ronnius schreef:Als fietser (die op het gescheiden fietspad rijdt) is het de bedoeling dat je het kruispunt in 2 keer neemt.
In feite is het kruispunt (gezien vanwaar jij komt) niets anders dan het kruispunt aan de heuvelpoort Gent.
Alleen is hier het fietspad niet gescheiden en een eind terug zou je al kunnen voor sorteren, maar bij druk verkeer doe je dat mijn inziens beter niet.
Aan de hand van de uitleg van Patrick Pevenage (zie mijn bericht en de topic hierboven) ben ik er 100% zeker van dat je hier mag voorsorteren, als fietser.
Of het voorzichtig is, is een andere zaak. je zal wellicht op wat verkeersagressie mogen rekenen, omdat vele automobilisten niet verwachten dat je daar - "en dan nog met een ligfiets" - gaat voorsorteren...
Daar doe ik het idd ook niet.
Waar ik het wel doe - voorsoreteren - is bijv. als ik van de Wiedauwkaai kom en aan het Neusepleintje linksaf moet om zo de Gentse binnenring richting Stapelplein-Dampoort te fietsen. Daar ligt weliswaar geen fietspad op de Wiedauwkaai, maar voorsorteren mag je daar zeker. Ik heb er nooit een probleem mee gehad.
Waar ik ook voorsorteer is bijv. als ik van de De Pintelaan kom - waar tegenover de hoofdingang van het UZ 'nochtans' wel een gescheiden (en slecht!) fietspad ligt - en linksaf in de Zwijnaardsesteenweg (richting Zwijnaarde) wil afslaan.
Ik heb er nooit een probleem met voorsorteren gehad.
Voorsorteren als fietser is een kwestie van afweging gezond verstand - rekening houden met plaatsgesteldheid en verkeersdrukte - een minimum aan assertiviteit als fietser hebben.
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Al meegemaakt dat er in het wegdek van zo'n voorsorteervak een lus zat die auto's detecteert maar geen fietsen. Het was sneller geweest eerst het kruispunt in mijn rijrichting over te steken en dan groen af te wachten voor de dwarsrichting om dan in die richting het kruispunt over te steken.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
- dmd
- Kopman
- Berichten: 686
- Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
- Postcode: 9041
- Locatie: Oostakker
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Zal je wel gelijk in hebben, maar de AWV heeft ongelijk. In die buurt vertoeven veel studenten, en zijn er dus steeds veel fietsers. Tja, Belgie en fietsers... het zal wel nooit een perfecte match worden zekerCapoJan schreef:Als ik het goed heb, is dit een gewestweg. Communicatie met de stad Gent zal dan weinig zoden aan de dijk brengen. AWV moet je hebben, maar die zien de R40 vooral als een weg voor autodoorstroming.
Quest 581 - M5 CHR
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Mocht je het nog niet kennen: voor al zo'n zaken vind je heel wat munitie op Fietsbult (van de Gentse afdeling van de Fietsersbond). Overigens geef ik je gelijk hoor: binnen een stad zouden fietsers absoluut voorrang moeten hebben op autoverkeer.dmd schreef:Zal je wel gelijk in hebben, maar de AWV heeft ongelijk. In die buurt vertoeven veel studenten, en zijn er dus steeds veel fietsers. Tja, Belgie en fietsers... het zal wel nooit een perfecte match worden zekerCapoJan schreef:Als ik het goed heb, is dit een gewestweg. Communicatie met de stad Gent zal dan weinig zoden aan de dijk brengen. AWV moet je hebben, maar die zien de R40 vooral als een weg voor autodoorstroming.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Neo Prof
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
- Postcode: 8370
- Locatie: Blankenberge
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
de overheid doet haar best om dat zo te houdendmd schreef: Tja, Belgie en fietsers... het zal wel nooit een perfecte match worden zeker
-
- Neo Prof
- Berichten: 249
- Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
- Postcode: 2880
- Locatie: Bornem
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
Je maakt een manoeuvre omdat je van richting verandert, maar niet omdat je het fietspad verlaat. Dit omdat je een rijwiel bent van minder dan een meter breed, waardoor je de keuze hebt tussen rijbaan en fietspad. Je passeert op geen enkel moment een driekleurig verkeerslicht aan je rechterkant. Er kan je ook niet verweten worden dat je fout hebt voorgesorteerd (er is een voorsorteerstrook), want op dat ogenblik koos je ervoor om het fietspad te volgen, dus geen probleem. Jouw oversteekactie zal wsl voorbijgaan aan wat de inrichter van het kruispunt had bedoeld, maar dan moet hij (of zij) iets beter nadenken bij het inrichten.
ex-WAW017
ex-WAW235
ex-WAW235
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: advies van 't blauw gevraagd
misschien dat ze daarom hun lidkaaarten toch maar niet bovenhaalden ...
Stop Fueling Around