Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
Ligfietsen en velomobielen zijn toch zo gevaarlijk als je iedereen mag geloven die er niet mee rijd.
Met statistieken kan je alles bewijzen, dus daarom een "onderzoek"
Op mijn blog vind je een invulformulier waar je op een paar vragen antwoord ivm met ongelukken met de ligfiets.
Met statistieken kan je alles bewijzen, dus daarom een "onderzoek"
Op mijn blog vind je een invulformulier waar je op een paar vragen antwoord ivm met ongelukken met de ligfiets.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
Het gaat goed, er zijn momenteel al 106 rapporten doorgestuurd.
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
Heb een aantal dagen geleden de link via twitter verzonden in de hoop dat er voldoende antwoorxen binnen zouden komen.bicky schreef:Het gaat goed, er zijn momenteel al 106 rapporten doorgestuurd.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- Almereweder
- Helper
- Berichten: 417
- Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
- Postcode: 1311RV
- Fiets: Velomobiel.nl Strada
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
Je bent beroemd: bericht op Ligfiets.net
Zijn velomobiel en ligfietser vaak betrokken bij ongevallen?
Gepubliceerd op 06 maart 2012 17:19, bijgewerkt op 06 maart 2012 18:05 (659 keer bekeken) 1Reacties
Als je het mag geloven zou de velomobiel/ligfietser een gevaar zijn op de weg: 'Ze zijn zo laag. Je ziet ze niet'! Dus veel ongevallen. Maar is dat ook zo?
Bicky doet een onderzoek naar dit fenomeen: een enquête. Echter wel uit een bevooroordeelde hoek, maar als het consciëntieus gebeurt, hoeft dit geen nadeel te zijn.
Ongelukken bij wedstrijden worden uitdrukkelijk uitgesloten bij dit onderzoek.
Uiteraard een verzoek aan een ieder om deze enquête in te vullen! Ook als je geen ongeluk hebt gehad.
'Dat je makkelijk een ligfietser over het hoofd kan zien', blijkt uit het volgende filmpje uit donker Londen (bron: BROL).
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
de "resultaten" zijn binnen:
http://bickyenzijnfietsen.blogspot.com/ ... uette.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bickyenzijnfietsen.blogspot.com/ ... uette.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
Meten is weten.
Ik dacht zelf al aan andere cijfers gezien veel van de blogs van VM rijders wel een schade of ongeval vermeldden. Maar inderdaad, dat is vaker eenzijdige schade en vooral een gekneusd ego dan erger.
Ik dacht zelf al aan andere cijfers gezien veel van de blogs van VM rijders wel een schade of ongeval vermeldden. Maar inderdaad, dat is vaker eenzijdige schade en vooral een gekneusd ego dan erger.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
de resultaten zien er toch redelijk goed.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
En kan je daar ook risico analyses volgens de methode van Kinney op loslaten ?
Risoco=Waarschijnlijkheid x Blootstellingsfrequentie x Ernst
Gaat als volgt :
RISICO-ANALYSE VOLGENS DE METHODE VAN KINNEY
W = Waarschijnlijkheid
0,1 bijna niet denkbaar, virtueel onmogelijk
0,2 praktisch onmogelijk
0,5 denkbaar, maar zeer onwaarschijnlijk
1 onwaarschijnlijk, maar mogelijk in grensgevallen
3 ongewoon, maar mogelijk
6 goed mogelijk
10 kan verwacht worden, bijna zeker
B = Blootstellingsfrequentie
0,5 zeer zelden (minder dan 1 maal per jaar)
1 zelden (enkele keren per jaar)
2 soms, ongewoon (maandelijks)
3 af en toe, occasioneel (wekelijks)
6 regelmatig, frequent (dagelijks)
10 voortdurend, bestendig
E = Effect of ernst
1 gering letsel zonder verlet, eerste hulp kan nodig zijn
schade kleiner dan € 250
3 belangrijk werkongeschiktheid, letsel met verlet
schade tussen € 250 en € 2500
7 ernstig ernstige verwonding, invaliditeit irreversibel letsel
schade tussen € 2500 en € 125.000
15 zeer ernstig 1 dode
schade tussen € 125.000 en € 250.000
40 ramp meerdere, verschillende doden
schade tussen € 250.000 en 2.500.000
100 catastrofe vele doden
schade meer dan € 2.500.000
R = Risico
R = W * B * E
Risico-graad Risico Risicosituatie
1 R<20 licht risico, misschien aanvaardbaar
2 20<R<70 mogelijk risico, aandacht vereist
3 70<R<200 belangrijk risico, maatregelen vereist
4 200<R<400 hoog risico, directe verbetering vereist
5 R>400 zeer hoog risico, overweeg stopzetting van de activiteit
rekenen maar.
Risoco=Waarschijnlijkheid x Blootstellingsfrequentie x Ernst
Gaat als volgt :
RISICO-ANALYSE VOLGENS DE METHODE VAN KINNEY
W = Waarschijnlijkheid
0,1 bijna niet denkbaar, virtueel onmogelijk
0,2 praktisch onmogelijk
0,5 denkbaar, maar zeer onwaarschijnlijk
1 onwaarschijnlijk, maar mogelijk in grensgevallen
3 ongewoon, maar mogelijk
6 goed mogelijk
10 kan verwacht worden, bijna zeker
B = Blootstellingsfrequentie
0,5 zeer zelden (minder dan 1 maal per jaar)
1 zelden (enkele keren per jaar)
2 soms, ongewoon (maandelijks)
3 af en toe, occasioneel (wekelijks)
6 regelmatig, frequent (dagelijks)
10 voortdurend, bestendig
E = Effect of ernst
1 gering letsel zonder verlet, eerste hulp kan nodig zijn
schade kleiner dan € 250
3 belangrijk werkongeschiktheid, letsel met verlet
schade tussen € 250 en € 2500
7 ernstig ernstige verwonding, invaliditeit irreversibel letsel
schade tussen € 2500 en € 125.000
15 zeer ernstig 1 dode
schade tussen € 125.000 en € 250.000
40 ramp meerdere, verschillende doden
schade tussen € 250.000 en 2.500.000
100 catastrofe vele doden
schade meer dan € 2.500.000
R = Risico
R = W * B * E
Risico-graad Risico Risicosituatie
1 R<20 licht risico, misschien aanvaardbaar
2 20<R<70 mogelijk risico, aandacht vereist
3 70<R<200 belangrijk risico, maatregelen vereist
4 200<R<400 hoog risico, directe verbetering vereist
5 R>400 zeer hoog risico, overweeg stopzetting van de activiteit
rekenen maar.
Stop Fueling Around
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
ik ken wel iemand die in een grote wielerclub zit en nonkel vrouw zit ook in club, ik kan het daar altijd eens aan vragen om dezelfde enquete in te vullen + op intranet van mijn werk?
edit: http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/fiet ... NL_def.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
rapport BIVV ivm veiligheid fiets. Eventueel met je resultaten langsgaan bij BIVV om de resultaten gelijk te stellen met hun onderzoek.
edit: http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/fiet ... NL_def.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
rapport BIVV ivm veiligheid fiets. Eventueel met je resultaten langsgaan bij BIVV om de resultaten gelijk te stellen met hun onderzoek.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
interessant document :
het aantal ongevallen met fietsers is niet geminderd, wel het aantal doden (al dan niet 'doden 30 dagen') (grafiek 86)
en
pas op voor vrachtwagens, loopt in 92% van de ongevallen fataal af (wanneer worden vrachtwagens nu eindelijk eens ontworpen op hun gebruik op de openbare weg en dus zwakke-weggebruiker-vriendelijkheid-in-geval-van-ongeval ?) (tabel 66)
en
uw voorrang pakken en niet krijgen is de belangrijkste oorzaak van een ongeval (andersom (voorrang niet geven) komt half zo vaak voor) (tabel 66)
en
zelfmoordstrookjes zijn nog steeds het gevaarlijkste soort fietspad (tabel 67)
samengevat (tabel97)
fietsen is dus minder dodelijk geworden bij ongevallen met outo's, maar het blijft uitkijken voor bomen (aantal doden blijft ongeveer gelijk), camionnetten (daar zijn er gewoon veel van bijgekomen en ze doen dus meer kilometers) en vrachtwagens (plat)
curieus hoe de ligfiets en de velomobiel hierin zouden passen.
het aantal ongevallen met fietsers is niet geminderd, wel het aantal doden (al dan niet 'doden 30 dagen') (grafiek 86)
en
pas op voor vrachtwagens, loopt in 92% van de ongevallen fataal af (wanneer worden vrachtwagens nu eindelijk eens ontworpen op hun gebruik op de openbare weg en dus zwakke-weggebruiker-vriendelijkheid-in-geval-van-ongeval ?) (tabel 66)
en
uw voorrang pakken en niet krijgen is de belangrijkste oorzaak van een ongeval (andersom (voorrang niet geven) komt half zo vaak voor) (tabel 66)
en
zelfmoordstrookjes zijn nog steeds het gevaarlijkste soort fietspad (tabel 67)
samengevat (tabel97)
fietsen is dus minder dodelijk geworden bij ongevallen met outo's, maar het blijft uitkijken voor bomen (aantal doden blijft ongeveer gelijk), camionnetten (daar zijn er gewoon veel van bijgekomen en ze doen dus meer kilometers) en vrachtwagens (plat)
curieus hoe de ligfiets en de velomobiel hierin zouden passen.
Stop Fueling Around
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
Wij laag bij het wegdek gepositioneerde fietsers zullen altijd een probleem hebben met automobilisten en die over ons heen kijken bij afslaan of achteruit rijden. Wij bevinden ons immers onder het blikveld uit hun zij en achterruiten.....
En problemen hebben wij met kruisingen ( incl uitritten van huizen ) die we niet kunnen overzien wegens heggen, hekken, rijen geparkeerde auto's en muurtjes, terwijl wij zelf ook niet worden gezien. Een gevaarlijke combinatie.
En problemen hebben wij met kruisingen ( incl uitritten van huizen ) die we niet kunnen overzien wegens heggen, hekken, rijen geparkeerde auto's en muurtjes, terwijl wij zelf ook niet worden gezien. Een gevaarlijke combinatie.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
Als ik uit zo'n oprit rij hou ik vooral rekening met het feit dat er vanachter zo'n hindernis veel kan komen dat je niet ziet vb.: kinderen die over het voetpad lopen of kinderen op de fiets. Het grootste gevaar schuilt hem in de middelbare school kinderen die kijken achter niks of niemand en vormen zo een groot gevaar voor zichzelf en de personen rond hen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
(daarnet enkele 10 jarigen gevraagd om rechts te rijden op het fietspad ... hun andere rechts wel te verstaan)
Stop Fueling Around