raar voorval

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

raar voorval

#1 Bericht door Ronnius »

Gisterenavond rij ik met mijn trike op de Stationstraat in Nederzwalm (Zwalm).
Deze heeft een aparte fietsbedding (1 kant: 2 dubbele rijrichting).
En ik rij op het fietspad en door mijn rijrichting rij ik ook rechts.
Mijn Ignite x (verblindende) lamp staat uit en er branden 2 mindere (niet verblindende) lampen op de spatborden, die me nog toelaten in het verkeer ook zelf nog iets te zien.
Daarnaast heb ik nog een vlaggestok met een naar voor gericht wit knipperlichtje in het middan van de fiets op ongeveer 1.50m.

Ik kom uit een bocht (ik rij buitenkant bocht, dus van verblinding kan geen sprake zijn want mijn lichtjes schijnen de velden in ipv naar de weg).
Komt daar een wagen uit de tegenovergestelde richting en zet die zijn grootlichten op en verlaat zijn rijvak en komt recht op mij af???
Om op het laatste het stuur om te gooien en dan langzaam terug te keren naar zijn eigen (rechtse) rijvak.

Voor ik echt besefte wat er gebeurde was het al voorbij.
Maar ik vraag me nog steeds af wat er aan de hand was.
Was het iemand die dronken was, iemand die wou zien wat daar reed of een flauwe plezante die dacht eens "leuk" te moeten doen?
Die moest maar een kleine inschattingsfout maken of hij stormde de velden in met mij eronder.
Want ik had ook het gevoel dat de maximum snelheid van 70km die daar toegelaten is wel overschreden was.
Bijlagen
stationstraat-zwalm.jpg
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: raar voorval

#2 Bericht door nsa1984 »

Ronnius,

klinkt als een doods bedreiging en daardoor zou ik het melden bij de politie. Leuk zal het zeker niet geweest zijn in elk geval, maar je hebt soms van die mensen die menen dat heel andere dingen "leuk" zijn dan dat normale mensen denken.

Verder snap ik eerlijk gezegd niet wat je met een driewieler (trike) op dat fietspad doet. Verplicht fietspad of niet ik had dat lullige stukje beton vaarwel gezegd en was op de rijbaan in de juiste richting gaan rijden. Dat lijkt me namelijk een stuk veiliger dan dat onafgescheiden "fietspad" wat in jouw geval ook nog eens tegen de rijrichting van de direct aanliggende rijbaan functioneert.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: raar voorval

#3 Bericht door Ronnius »

nsa1984 schreef:Ronnius,

klinkt als een doods bedreiging en daardoor zou ik het melden bij de politie. Leuk zal het zeker niet geweest zijn in elk geval, maar je hebt soms van die mensen die menen dat heel andere dingen "leuk" zijn dan dat normale mensen denken.

Verder snap ik eerlijk gezegd niet wat je met een driewieler (trike) op dat fietspad doet. Verplicht fietspad of niet ik had dat lullige stukje beton vaarwel gezegd en was op de rijbaan in de juiste richting gaan rijden. Dat lijkt me namelijk een stuk veiliger dan dat onafgescheiden "fietspad" wat in jouw geval ook nog eens tegen de rijrichting van de direct aanliggende rijbaan functioneert.
Het probleem is dat ik door die grootlichten niets gezien heb van nr plaat, merk, zelfs geen model of kleur, gewoon niets... wat kan ik dan gaan melden???
Verder ben ik eigenlijk wel blij dat ik op dat "lullig" fietspad reed, anders was die auto misschien over mij gegaan.
Trouwens ik reed niet aan de linkse kant, maar rechts. Omdat ik van over het brugje kwam dat je onderaan de foto ziet (de reling).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: raar voorval

#4 Bericht door nsa1984 »

Ronnius
Ik had je verkeerd begrepen ik meende uit je topic start te halen dat jij richting dat bruggetje reed inplaats van er vandaan. De auto reed dus van het maisveld richting het bruggetje, met groot licht oorspronkelijk op de juiste rijbaan. En heeft bij het "draaien" van de bocht wel heel extreem de buitenbocht willen nemen.

Tjah dan denk ik dat je weinig extra's meer had kunnen doen, wel denk ik dat die wegstituatie gewoon ronduit gevaarlijk is en vraagt om ongelukken. Geen idee of je er (eenvoudig) achter kunt komen wie de wegbeheerder is, maar die een melding sturen van wat er gebeurd is en dat de wegsituatie om ongelukken vraagt is wellicht een optie.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: raar voorval

#5 Bericht door Ronnius »

Tja, die bocht is daar zo flauw dat je helemaal geen extra maneuvres moet uitvoeren om die gemakkelijk te nemen.
Wat wel is, is dat die weg (ook al die die vrij kort) aanleiding heeft om eens door te duwen op het gaspedaal.
Ik ken de weg al lang omdat ik in de buurt ben opgegroeid. Met de fiets kom ik daar normaal nooit.
Maar nu had ik eens een andere weg naar mijn ouders genomen. Ik wil ook wel eens iets anders gezien (en dat heb ik dus ook gezien :mrgreen: )

Het is zo dat ik wel al iets verder van het bruggetje was (heb die foto genomen (google streetview) om de toestand van de weg aan te tonen.
En dat de auto nog een stuk rechtdoor moest eer die in de bocht kwam.
Trouwens de bocht was voor de auto naar rechts en als die naar mij toekwam draaide die naar links weg.

Der zijn rare kwieten op de weg :?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: raar voorval

#6 Bericht door CapoJan »

Gewoon een flauwe plezante die niet beseft welke risico's hij veroorzaakt ? Ergerlijk, gevaarlijk, maar je kunt er in die omstandigheden weinig aan doen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: raar voorval

#7 Bericht door Peter J »

Een van de velen die met vanalles bezig zijn tijdens het rijden behalve op de weg letten... :roll:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: raar voorval

#8 Bericht door NL-ligger »

Peter J schreef:Een van de velen die met vanalles bezig zijn tijdens het rijden behalve op de weg letten... :roll:
Idd....tegenwoordig hebben ze in het buitenland wel goede snoeiharde voorlichtingscampagnes - alleen dat maakt indruk op jeugd - wat er bijvoorbeeld kan gebeuren als je aan het SMS'en bent terwijl je auto rijdt wat onder jeugd schijnbaar heel normaal is.

Niet uitgesloten dat er een kwast al tekstberichtjes inkloppend in zijn/haar mobiele telefoon op jou afreed...

Wat mensen al niet doen terwijl ze een motorvoertuig besturen....al jaren geleden had de politie een auto met een vreemdsoortige mast erop rondrijden op de autosnelwegen : daarop zat een camera waarmee men van bovenaf in vrachtwagencabines kon kijken waar de chauffeur zoal mee bezig was. Door verveling van lange werkuren zijn die nogal eens bezig met iets anders dan op de weg kijken.....terwijl hun voertuig een potentiele energie heeft van 40.000 kg x 90 km/u......niet zelden rijd zoiets in op een stilstaande file met de kracht van een vliegtuigbom.

Je kunt alleen maar hopen dat mensen meer bewust worden van de gevolgen van hun gedrag en hopen dat je niet op de verkeerde plek op het verkeerde moment rijdt met je fiets.... :shock:

Soms zullen andere bestuurders juist ook een ongeluk kunnen voorkomen, als jij een fout maakt. Mensen...er is geen peil op te trekken.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: raar voorval

#9 Bericht door Ronnius »

Tja, iets wat ik al aanhaalde,
hoe drukker het verkeer hoe meer ze denken alleen op de weg te zijn.
of anders: hoe drukker het verkeer hoe minder ze met het verkeer bezig zijn als ze aan het verkeer deelnemen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: raar voorval

#10 Bericht door PatRecumbent »

Dat is inderdaad een raar voorval.

Uit ervaring weet ik dat er voldoende onnozelaars in de wereld loslopen opdat er af en toe zo'n incident is. Ik weet dat je door de omstandigheden geen gevens hebt van de wagen, het gebeurt in een fractie van een paar seconden, en eer je beseft wat er gebeurd is is hij allang weg.

Vandaar een oproep om als er zoiets gebeurt en je hebt wel de middelen om dit te melden dit dan ook te doen. In de meeste gevallen kan de politie enkel een "tik op de vinger" geven en maakt dat niet veel indruk op de "dader". Maar soms is het iemand met een lijst van dergelijke feiten inclusief boetes en veroordelingen en is er wel iets aan te doen.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: raar voorval

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Maar ik vraag me nog steeds af wat er aan de hand was.
Was het iemand die dronken was, iemand die wou zien wat daar reed of een flauwe plezante die dacht eens "leuk" te moeten doen?
Die moest maar een kleine inschattingsfout maken of hij stormde de velden in met mij eronder.
Want ik had ook het gevoel dat de maximum snelheid van 70km die daar toegelaten is wel overschreden was.
Al kan ik natuurlijk in het hoofd van die man kijken, toch vermoed ik dat het om een flauwe plezante ging die zijn frustratie tegenover fietsers eens de vrije loop liet. Zoiets heb ik nog niet meegemaakt, maar wel al eens geconfronteerd geworden met een automobilist die op een nauwe plattelandsweg doelbewust niet uitweek en me daardoor op slechts enkele centimeters kruiste. Ik kon niet anders dan besluiten dat er slechte wil in het spel was, daar ik enkele seconden ervoor met de twee grote lichten in m'n Versatile had geknipperd om hem tot andere gedachten te brengen.

In jouw geval was dat natuurlijk wel wat erger. Jammer dat je geen nummerplaat heb gezien, want anders was dit wel materiaal voor een klacht bij de politie. Zelfs al zou het natuurlijk uitdraaien op "woord tegen woord". Of hoe een fietscamera hier wel heel confronterend zou geweest zijn...!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: raar voorval

#12 Bericht door NL-ligger »

Ik maak vaak iets raars mee wat ik niet kan verklaren : vrachtwagens toeteren naar mij terwijl ik op een vrijliggend fietspad rijd...( 90 % van mijn route is vrij van motorvoertuigen )

Direct gevaar lever ik voor hen niet op, ik rijdt op een heel andere weg dan zij. Zou dat nu een uiting van woede of frustratie zijn omdat zij aan lage fietsers een hekel hebben omdat zij die slecht/niet kunnen zien bij afslaan bij een stoplicht ? Dus vinden dat mensen die op een ligfiets/in een velomobiel rijden (levens)gevaarlijke gekken zijn ?

Of is dat nu ter begroeting omdat je een schoon voertuig rijdt ? Zouden chauffeurs misschien opgelucht zijn bij het zien van voertuigtechniek die niet de atmosfeer volblaast met uitlaatgas ? Of het grappig vinden dat je met een vreemdsoortig voertuig je over de weg verplaatst. Misschien zelf ligfietsers/velomobilisten zijn ?

Ik ben er in ieder geval niet overdeeld blij mee. Zo'n vrachtwagen toeter klinkt nogal intimiderend luid en zwaar. En nee, ze toeteren niet naar collega's op dat moment. :twisted:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: raar voorval

#13 Bericht door CapoJan »

Als ik eens met de Alleweder in het stadscentrum - of de rand - rij, zijn het vooral de Nieuwe Belgen die zo'n gedrag vertonen: raampje open, naar buiten hangen en iets onbegrijpelijks schreeuwen (mijn Turks, Roemeens, Pools, ... is niet zo goed). En onlangs op de N60 reed ik ook op een vrijliggend fietspad, terwijl daar plots een grote vrachtwagen met oplegger zijn tempo aan het mijne aanpaste en zeker een kilometer met me opreedt. Dat er daar 90 mag gereden worden en dat hij door af te zakken tot rond de 40 de anderen hinderde, was van geen belang. Ik vermoed dat het rare voertuig primeerde. Toen hij doorreed, merkte ik dat het alweer een buitenlandse vrachtwagen was (Roemeens, als ik het me goed herinner).

Een velomobiel lokt rare reacties uit, maar voor diegene die erin zit, is het niet altijd duidelijk wat de andere weggebruikers bedoelen en dat is verwarrend.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3859
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: raar voorval

#14 Bericht door bicky »

Ze claxonneren, trekken met groot licht, doen rare tekens allemaal omdat ze ons willen begroeten en sterken met onze groene inspanningen en onze andere kijk op mobiliteit.
Dat is toch duidelijk. :mrgreen:

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: raar voorval

#15 Bericht door CapoJan »

Wat vooral duidelijk is, is dat velen het sympathiek vinden dat anderen die inspanningen leveren :twisted:
Hoewel, het moet gezegd: het aantal fietsers neemt zienderogen toe. De crisis zal daar ook wel een handje bij helpen. Of het aantal ligfietsers en velonauten ook groeit, da's een andere vraag. Daarvoor moet je nog meer overtuigd zijn.

Gisteren had ik er toch ook weer een aantal die claxonneerden omdat ze vonden dat ik in de weg reed of omdat het gevaarlijk is (vermoed ik, ik kon het moeilijk vragen) om niet op het (quasi onberijdbare) fietspad te rijden. Dat het niet uit sympathie was, dat was wel duidelijk !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie