Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht )

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht )

#1 Bericht door NL-ligger »

Fietspaal oorzaak van veel ongelukken

GRONINGEN (ANP) - De fietspaaltjes die moeten voorkomen dat auto's een fietspad oprijden, zijn levensgevaarlijk. Ze zijn een belangrijke oorzaak van eenzijdige ongevallen met fietsen. Jaarlijks vallen er 50 doden en 46.000 gewonden bij eenzijdige fietsongelukken. Bij één op de vier speelt het paaltje een rol, zo blijkt uit onderzoek van de groep verkeerspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Veel paaltjes staan op verkeerde, onoverzichtelijke plekken zoals na een bocht of in het donker, of hebben een ongelukkige kleur. ,,We zijn bruine en zelfs zwarte paaltjes tegengekomen. Wie bedenkt het?'', zegt onderzoeker Dik de Waard van de verkeersgroep.

:shock: :shock: 50 doden en 46.000 gewonden bij eenzijdige fietsongelukken ??
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#2 Bericht door Dries »

Wereldwijd misschien?

Ben onlangs aan een onzalige snelheid tegen zo'n paaltje geramd, zwart op een onverlicht en onverhard stuk weg, terwijl in de verte een rij straatlampen hard zijn best doet om te verblinden.
Aangezien ik er dagelijks passeer heb ik de afgebroken pedaal dan maar als extra reflector aan de voet van het paaltje gelegd...

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#3 Bericht door sailor11647 »

Dries schreef: zwart op een onverlicht en onverhard stuk weg, ...
wat je ook veel ziet zijn fietsers met zo'n onnozel klein wit lichtje ergens op hun vest
dat die dan een paaltje of een gat in de weg niet zien is normaal
ik heb de indruk dat de meeste fietsers denken dat verlichting enkel dient om gezien te worden
je moet echter ook zover vooruit zien als je snel rijdt
ik hou nog steeds van verlichting die de weg voor mij verlicht, als extraatje zien de anderen mij dan ook

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#4 Bericht door Ronnius »

De Nieuwescheldestraat (achter Domo) in Gent is verschillende keren afgezet, 2 keer door paaltjes en 1 keer door vangrails (zodat de auto's er zeker niet doorheen raken). Een rij paaltjes (4) zijn groen geverfd. Er staan 4 paaltjes, waarvan 2 aan de zijkant en 2 in het midden. 3 paaltjes hebben reflectoren, het vierde niet en die staat zowat in het midden van de weg. Met mijn krachtige Ignite x koplamp verschiet ik ervan hoe dichtbij ik moet zijn voor ik die vierde paal echt opmerk. Misschien komt het omdat de andere paaltjes zo opvallen (de reflectoren) dat je niet verwacht dat er nog een vierde staat. Ik weet dat ik daar telkens moet opletten. Maar ik kan me best voorstellen dat iemand met (veel) minder krachtig licht en/of een beetje onoplettendheid en zo tegenaan kan knallen.

Dat fietsers ook moeten uitkijken dat klopt, maar op de autowegen plaatst men toch ook geen hindernissen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#5 Bericht door Piet Piraat »

sailor11647 schreef:
Dries schreef: zwart op een onverlicht en onverhard stuk weg, ...
wat je ook veel ziet zijn fietsers met zo'n onnozel klein wit lichtje ergens op hun vest
dat die dan een paaltje of een gat in de weg niet zien is normaal
ik heb de indruk dat de meeste fietsers denken dat verlichting enkel dient om gezien te worden
je moet echter ook zover vooruit zien als je snel rijdt
ik hou nog steeds van verlichting die de weg voor mij verlicht, als extraatje zien de anderen mij dan ook
De discussie gaat over paaltjes, niet over de verlichting van fietsers. Een voorbeeld waarbij er meer dan voldoende licht aanwezig was:

Ik heb vorig jaar eens iemand gezien die tegen zulk een paaltje heeft gereden (straat: Scheldedijk of Scheldekant in Gent). Klaarlichte dag. De hulpdiensten kwamen net aan als ik er passeerde, dus helpen kon ik niet. Maar wel constateren dat die mens zijn been er niet meer uitzag. Ik vreesde voor die kerel zijn sportieve activiteiten.

Toen ik twee weken later daar terug passeerde was het verraderlijke paaltje verdwenen. Goed é? Wel ja, op hetzelfde traject stond een kilometer of zo verder een identiek paaltje, dat hebben ze mooi laten staan. Dus, als we veel geduld hebben, en als we veel gekwetsten (met waarschijnlijk hoge medische kosten) accepteren. Dan geraken we er vanzelf wel van af.

Alternatief? Effenaan de paaltjes melden: http://www.meldpuntfietspaden.be/" onclick="window.open(this.href);return false; (de opvolging is wel heel erg streekgebonden, bijvoorbeeld heel slecht rond Gent)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#6 Bericht door Edje »

Hier aan de zeilvijver staat ook zo'n ""ongelukkig" paaltje maar ik geef dat paaltje daar niet alle schuld, de gewone fietsers hebben daar geen last van zij die snel door de bocht willen daar waar al veel grint ligt geef ik dan eerder de schuld. De wielerteroristen, remmen daar niet denken dat heel de breedte voor hun is wie er op dat moment aan komt mag zich aan een near accident of vliegende wielertoeristen het paaltje noem ik daar een zegen voor zij die uit de tegengestelde richting komen een peloton remt daar of valt daar :mrgreen: . Het paaltje heeft al een paar doden op zijn geweten en meerderen gewonden is al bestikkerd uit protest van de met stikker van de ziekenkassen maar het blijft staan om anderen te beschermen denk ik.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#7 Bericht door Ronnius »

Edje schreef:Hier aan de zeilvijver staat ook zo'n ""ongelukkig" paaltje maar ik geef dat paaltje daar niet alle schuld, de gewone fietsers hebben daar geen last van zij die snel door de bocht willen daar waar al veel grint ligt geef ik dan eerder de schuld. De wielerteroristen, remmen daar niet denken dat heel de breedte voor hun is wie er op dat moment aan komt mag zich aan een near accident of vliegende wielertoeristen het paaltje noem ik daar een zegen voor zij die uit de tegengestelde richting komen een peloton remt daar of valt daar :mrgreen: . Het paaltje heeft al een paar doden op zijn geweten en meerderen gewonden is al bestikkerd uit protest van de met stikker van de ziekenkassen maar het blijft staan om anderen te beschermen denk ik.
Nen wielertoerist die remt is nen aliën vrees ik.
Vorig weekend langs de Schelde, een groepje wielertoeristen komt mijn richting uit, tussen ons is er een loslopende hond. Ik vertraag om die hond langzaam te passeren, die mannen konden alleen maar roepen en schreeuwen naar die hond in de hoop dat die opzij ging.
Liever riskeren ze op een hoop te liggen dan ook maar ff te vertragen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#8 Bericht door NL-ligger »

Desalniettemin is het verboden andere weggebruikers in gevaar te brengen. In Nederland is dat artikel 1 van de wegenverkeerswet.

Waarom zou dat anders zijn voor een wegbeheerder die paaltjes plaatst die potentieel dodelijke ongevallen kunnen veroorzaken ?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#9 Bericht door Edje »

Als ze daar rijden als denkende mensen, gebeuren daar geen accidenten, een fietspad is geen racecirquit

Dat de paaltjes beter verlicht zouden moeten zijn kan ik me in vinden, tenslotte dienen ze om wagens van het fietspad te houden, je komt daar maar is een wagen tegen dat is verschieten. Hier vierhonderd meter verder heb je een fietsroutenetwerk achter in woont iemand hij mag het fietspad gebruiken om naar zijn woning te rijden, het is telkens verschieten als hij de hoek om komt, zelf voor mij en ik weet dat je hem daar kan verwachten, laat staan voor een onbekende.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#10 Bericht door NL-ligger »

Nu stond weer in de krant dat in NL meer dan 180.000 fietsers per jaar een ongeval krijgen in het verkeer en daaraaan medisch behandeld moeten worden. Het aantal doden daaronder was jaren stabiel, maar stijgt nu ineens flink....

Wat is er nu aan de hand ?

Men denkt ( maar registreert nog niet ) dat dat komt door bejaarden die vroeger niet meer fietsten maar door de ontwikkelingen met trapondersteunde e-bikes massaal wel op de fiets klimmen en daarbij veel harder rijden dan ze nog aankunnen, vooral bij het kruisen van autoverkeer. Die word verrast door op ongepaste plaatsen 25 km/u scheurende bejaarden die niet goed waarnemen en onvoldoende afremmen bij kruispunten en geen voorang verlenen.

De botsing met motorvoertuigen kost vaak direct of na met complexe breuken in het ziekenhuis beland te zijn hun leven.

Of dit nu allemaal zo'n goede ontwikkeling is ? Als ik naast mij kijk als ik 25-30 km/u fiets met de VM is dat inderdaad al een behoorlijke snelheid tov de omgeving. Laat staan dat je tegen een solide object aanrijd met die snelheid. :shock:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#11 Bericht door Pleeboy »

klopt inderdaad wel iets van: sommigen hun evenwicht en reactiesnelheid is erbarmelijk, en zoals je zegt kenne weinig fietsers hun plichten, ze denken dat ze voetgangers zijn die overal voorrang hebben... [-X
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#12 Bericht door dmd »

Geef me een slijpschijf verdoeme, ik maak alle paaltjes met de grond gelijk :evil: :evil: :evil:
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#13 Bericht door Wouter D »

voor sommige volstaat een inbussleutel al hoor, dan kan je de paaltje nog bij u thuis recupereren als ramkraakbeveiliging :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#14 Bericht door Pleeboy »

Gelukkig voor u Bert: een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde paal! :lol: (vind het erg jammer hoor!)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Fietspaal oorzaak van veel ongelukken ( uit persbericht

#15 Bericht door wout »

dmd schreef:Geef me een slijpschijf verdoeme, ik maak alle paaltjes met de grond gelijk :evil: :evil: :evil:
je mag de mijne lenen :!: :wink:

echt zonde je quest
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Plaats reactie