Zeurpiet

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#16 Bericht door sailor11647 »

NL-ligger schreef:Die Belgische wet gaat niet op in Nederland : als een voetganger aanstalten maakt een zebrapad op te willen lopen moet je hem al voorrang geven. Ze hoeven dus nog geen voet op het zebrapad te hebben gezet.
dat is in belgie ook zo, maar hier is het ook zo dat de voetganger zich niet zomaar voor een voertuig mag werpen
gewoon om de voetganger een beetje te beschermen tegen zichzelf

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#17 Bericht door NL-ligger »

Je mag in Nederland jezelf ook niet voor ander verkeer werpen op een zebrapad omwege artikel 1 van de wegenverkeerswet : het is verboden zich zodanig te gedragen op de openbare weg dat er gevaar of schade onstaat. ( voor andere weggebruikers of jezelf )

Maar het voertuig die tegen zo'n gevaarlijk acterende voetganger aan botst op een zebrapad zal in ieder geval altijd een bekeuring ( 180 euro ) voor het geen voorrang verlenen op een zebrapad krijgen, altijd minimaal gedeelde juridische schuld ( normaal 100 % schuldig ) en zul je stevig (getuigen) bewijs moeten hebben van het (verkeers)gevaarlijke gedrag van de voetganger en wellicht je recht moeten halen bij de rechtbank.

De Belgische wet is dus beter doordacht, en biedt meer rechten voor andere weggebruikers. In Nederland kiest men ervoor voetgangers en fietsers juridisch maximaal te beschermen, ook al maken ze daar mogelijk misbruik van.

Stoppen of uitwijken is altijd beter, als dat nog mogelijk is. Maar in paniek uitwijken heeft ook zo zijn risico's, en het zal je maar gebeuren dat je door verwijtbare fouten van een ander zelf een ongeluk maakt of krijgt.... :evil:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#18 Bericht door Ronnius »

Vandaag een paar reacties van voetgangers die niet kijken (en/of niets verwachten).

Aan de Kristallijn hier in Gent stap een vrouw zonder kijken van de parking de straat op en gaat resoluut in het midden van eerste "rijvak" lopen. Pas daarna kijkt ze om en ziet ze me aankomen (op nog steeds veilige afstand). Ze schrikt zo erg, wellicht omdat ze niets gehoord had, dat ze werkelijk een paar cm van de grond komt en daarna de graskant inspringt.

Op het jaagpad loopt een vrouw met een hond in het midden van de weg. Op het moment dat ik paaaaaaardon wil roepen kijkt ze net achterop en ziet me aankomen, de reactie was net als deze hierboven beschreven.

Een jogger die in het midden (weeral) van het jaagpad loopt gaat bijna door zijn knieën van het schrikken als ik PAAAAARDON roep. Hij was toen zo in de war dat die eerst naar rechts en dan naar links uitweek om me plaats te geven..

Die "ting" bel van de trike klinkt niet zo luid en ik heb geen plaats voor een andere duidelijke bel te plaatsen (waar ik ook makkkelijk bij kan). En met de trike heb ik het gevoel dat ik voor mijn fiets lig, waardoor ik gemakkelijker paaaaaaaardon ga roepen, (luid en duidelijk maar niet overdreven). Met de Grasshopper zal ik altijd bellen, eerst omdat ik een goede bel heb en ten tweede omdat ik daar het gevoel heb dat ik net achter mijn fiets lig.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#19 Bericht door crash-quest-dummy »

gisteren nog een madam die uit een bank komt, hare sjakosch nog aan het schikkend los het fietspad oversteekt zonder kijken ...
ik even in de remmen (echt diep moest niet, want anticiperend op zulke gevallen rij ik o pdie plek niet sneller dan een doordeweekse fiets met amper lucht in de banden, een roestige ketting, een piepende derailleur bereden door iemand zonder conditie) en nog net hallo kunnen zeggen ... roepen was overbodig, ze kon me perfect horen.
reactie : behoorlijk schrikken, en een gemeende 'ja zeg' was mijn deel.
volgende keer kijkt ze echt wel uit haar doppen :twisted:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#20 Bericht door Wouter D »

maar als jij een voetganger die niet kijkt hebt aangereden al dan niet met de dood tot gevolg, hoe bewijs je dan dat hij of zij niet keek of zich gevaarlijk gedroeg, je zou eigenlijk een camera op je fiets moeten hebben zoals bij sommige taxi's die het laatste kwartier registreren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:gisteren nog een madam die uit een bank komt, hare sjakosch nog aan het schikkend los het fietspad oversteekt zonder kijken ...

(...)

reactie : behoorlijk schrikken, en een gemeende 'ja zeg' was mijn deel.
Stoor madammen nooit terwijl ze aan hun opmaak bezig zijn! Mannen horen dat te weten! :wink: :mrgreen:

spruitje schreef:maar als jij een voetganger die niet kijkt hebt aangereden al dan niet met de dood tot gevolg, hoe bewijs je dan dat hij of zij niet keek of zich gevaarlijk gedroeg, je zou eigenlijk een camera op je fiets moeten hebben zoals bij sommige taxi's die het laatste kwartier registreren
Daarom ook dat heel veel 'commuters' die zich dagelijks door de Londense binnenstad een weg zoeken, met een of zelfs meerdere camera's op helm en fiets rondrijden. Daar ik een aantal keer per jaar in Londen verblijf, ben ik geïnteresseerd geraakt in de soms wel moeilijke fietsproblematiek die eigen is aan het VK - echt wel een fietsonvriendelijk land! - in het algemeen en aan een grootstad als Londen in het bijzonder. Ondertussen zijn er al meerdere automobilisten, vrachtwagenbestuurders... voor agressief of onverantwoord rijgedrag veroordeeld, mede dankzij het beeldmateriaal van de camera. In het VK wordt dit immers als bewijsmateriaal aanvaard. Of dat bij ons of in Nederland ook het geval is, weet ik dan weer niet. Ongetwijfeld kan het echter wel een gegeven zijn dat in een eventuele rechtszaak meegenomen kan worden.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#22 Bericht door trikelover »

In de tijd hebben ze mij altijd gezegd dat dit niet echt geregeld is dus de rechter zelf kan beslissen of hij de beelden aanvaard als bewijsmatriaal en dan moet de het arikel van het wetboek over de privatie uithangen om een beetje kans te maken daar hebben ze in de vk heel andere wetgeving over camera's
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#23 Bericht door Pleeboy »

Ik rijd gewoon overal zo snel mogelijk (als je sneller rijdt ben je minder lang op een plaats waar het gevaarlijk kan zijn/worden) en roep constant "uit de weg, ik kom eraan!!!"
Denken dat ik zot ben van met zo'n ding te rijden doen ze toch al dus dan kan dit er nog wel bij :mrgreen: :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#24 Bericht door NL-ligger »

Pleeboy schreef:als je sneller rijdt ben je minder lang op een plaats waar het gevaarlijk kan zijn/worden
Dat is exact de benaderingswijze die ik gebruikte voor motorrijden....

Maar nu ik zelf moet trappen heb ik heel wat acceleratievermogen in moeten leveren :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#25 Bericht door Almereweder »

Ik weet niet hoe ze hier (in BE/NL) reageren, maar ik heb een aantal keer gezien dat camera-beelden gewoon als bewijs geacepteerd werden:
artikel in Daily mail
Gosport van driver fined for careless driving.
...en zo kun je er nog wel wat vinden...

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#26 Bericht door NL-ligger »

Heh..gooide hij nou zijn bidon richting die bestuurder in de bus ? :mrgreen:

Dan ook weer....die bus reed letterlijk levensgevaarlijk. Dit is trouwens ook wat http://www.youtube.com/watch?v=SKB9V7MN ... playnext=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat rijden met een camera lijkt me niet eens een slecht idee voor een velomobiel, sinds de helft van het aantal auto''s dat mij voorrang moet geven het niet doet en bij een botsing je meteen bewijs hebt, al dan niet toegelaten. De verzekeringsmaatschappij heeft in ieder geval wat in handen.

Ik heb gezien ( de "saaie" video filmpjes lol ) dat velen ervaring hebben met camera's op een velomobiel of ligfiets. Moet je daarvoor een speciaal toestel hebben ivm de soms harde schokken van de fiets, wat kunnen jullie aanraden wat basis camera/opslag betreft ? Zijn dat misschien toestellen waar de lens met een snoer vastzit aan het opslagapparaat ? Iets op basis van een SD kaart of is dat te snel vol ? Ik hoef als instap model om ervaring mee op te doen nog niet de allerhoogste beeldkwaliteit maar ook geen pixelbrij.

Ik vrees dat mijn oude 3 megapixel Panasonic met harddisk de schokken niet kan verduren.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#27 Bericht door eeuwige reiziger »

NL-ligger schreef: Dat rijden met een camera lijkt me niet eens een slecht idee voor een velomobiel, sinds de helft van het aantal auto''s dat mij voorrang moet geven het niet doet en bij een botsing je meteen bewijs hebt, al dan niet toegelaten. De verzekeringsmaatschappij heeft in ieder geval wat in handen.

Ik heb gezien ( de "saaie" video filmpjes lol ) dat velen ervaring hebben met camera's op een velomobiel of ligfiets. Moet je daarvoor een speciaal toestel hebben ivm de soms harde schokken van de fiets, wat kunnen jullie aanraden wat basis camera/opslag betreft ? Zijn dat misschien toestellen waar de lens met een snoer vastzit aan het opslagapparaat ? Iets op basis van een SD kaart of is dat te snel vol ? Ik hoef als instap model om ervaring mee op te doen nog niet de allerhoogste beeldkwaliteit maar ook geen pixelbrij.

Ik vrees dat mijn oude 3 megapixel Panasonic met harddisk de schokken niet kan verduren.
Contour Roam schijnt wel iets degelijks te zijn. Ik ben er niet echt in thuis, maar al heel lang volg ik 'cyclegaz', een Brit die dagelijks naar Londen pendelt en flink wat filmpjes op het internet heeft staan. Die gebruikt die camera. Kwalitatief hoogstaande beelden.

http://www.youtube.com/user/CycleGaz/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=QSiBVTtrS1w" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#28 Bericht door NL-ligger »

eeuwige reiziger schreef:
Contour Roam schijnt wel iets degelijks te zijn. Ik ben er niet echt in thuis, maar al heel lang volg ik 'cyclegaz', een Brit die dagelijks naar Londen pendelt en flink wat filmpjes op het internet heeft staan. Die gebruikt die camera. Kwalitatief hoogstaande beelden.

http://www.youtube.com/user/CycleGaz/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=QSiBVTtrS1w" onclick="window.open(this.href);return false;
Allemensen wat een (verbale) agressie allemaal !!

Kennelijk heeft dat niets te maken met het land waarin je woont of de cultuur : als je in een drukke stad woont waar iedereen gestressed, opgefokt en haastig is krijg je kennelijk dit soort gedrag.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#29 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef: Allemensen wat een (verbale) agressie allemaal !!

Kennelijk heeft dat niets te maken met het land waarin je woont of de cultuur : als je in een drukke stad woont waar iedereen gestressed, opgefokt en haastig is krijg je kennelijk dit soort gedrag.
Daar hebben ze een woord voor: "beschaving".
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#30 Bericht door crash-quest-dummy »

door de hoofdlamp met externe batterij en dus krulstaart kabeltje in mijn nek en met teut erop om tegenliggers niet onnodig te verblinden, denken nogal veel mensen dat ik een camera op mijn helm heb staan.
mocht het dus niet door mijn voertuig zijn, dan toch voor mijn nep camera op mijn helm dat ze me alsnog voorrang geven. 8)
Stop Fueling Around

Plaats reactie