Zeurpiet

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Zeurpiet

#1 Bericht door NL-ligger »

Vandaag reed ik weerom langs een persoon ( ditmaal een vrouw die naar een winkel wilde lopen ) die zonder op of omkijken een straat oversteekt op kennelijk enkel haar gehoor, mij pas ziet als gele "motorkap" die op een meter voor haar schoenen langskomt, dan een halve meter in de lucht springt en vervolgens begint met gillen en schelden...

Deze keer kwam na dat voorvalletje een oudere man aanfietsen toen ik mijn velomobiel had geparkeerd om mij weleens te onderhouden over in zijn ogen gevaarlijk gedrag....van mij in mijn "gevaarlijke fiets" wel te verstaan. Of ik ook een fietsbel had op dat gevaarlijke ding.....Of ie wel goedgekeurd was voor de Nederlandse weg....

Ik werd kwaad en zei dat het enige gevaarlijke ding die vrouw was, die zonder op of omkijken een straat oversteekt, en zo een persoon ontwijken niets te maken heeft met roekeloos gedrag van mijn zijde. Ik reed daar nog niet eens 15 km/u...

Bovendien is een fietsbel of claxon ter afwending van dreigend gevaar.....mensen die niet uit de doppen kijken zouden daaronder kunnen vallen, maar niet als ik ( ruim ) om ze heen kan rijden zonder gevaar op botsing. Dat die vrouw daarvan schrikt is in mijn ogen haar eigen schuld, moet ze maar een keertje links en rechts kijken of er verkeer aankomt voordat ze oversteekt....een leermoment, niets meer. Maar da's buiten ridderlijke oude mannen gerekend, die wel even de eer van de vrouwe in kwestie zullen redden en de "roekeloze rijder" weleens de mantel uit zullen vegen.... :roll:

Het geval is natuurlijk dat je bijna geruisloos nadert. Behalve voor honden, die horen je kennelijk wel en draaien zich op 20-30 m altijd al om. Maar die vrouw en oudere meneer hebben straks nog wel een groter probleem : de opkomst van de electrische auto. Die rijden vast een stuk harder dan ik in de bebouwde kom, zijn stukken zwaarder en gevaarlijker bij botsing en zijn muisstil.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#2 Bericht door Wouter D »

dan vind ik dat je zelf ook een beetje in fout bent, dat je er zekfs niet aan hebt gedacht te bellen of te claxonneren,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#3 Bericht door Edje »

Deelnemen aan het verkeer is, deelnemen aan het verkeer en dus ook rekening houden dat mensen fouten maken.

Wat kanhet leven simpel zijn :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#4 Bericht door Almereweder »

Als je niet belt schrikken ze, als je wel belt schrikken ze alsnog of zijn ze boos dat je belt. Je kan het niet altijd 'goed' doen.

Als ik geen gevaar bespeur, bel ik niet. Staat zo ook in de (Nederlandse) wet :P

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Hoofdstuk II. Verkeersregels
§ 12. Signalen en herkenningstekens
Artikel 28
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

http://lexius.nl/reglement-verkeersrege ... aragraaf12" onclick="window.open(this.href);return false;

Personen die van je eisen dat je een signaal geeft, zijn er blijkbaar al van overtuigd dat zij een dreigend gevaar vormen :twisted:

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#5 Bericht door NL-ligger »

Almereweder schreef:Als je niet belt schrikken ze, als je wel belt schrikken ze alsnog of zijn ze boos dat je belt. Je kan het niet altijd 'goed' doen.

Als ik geen gevaar bespeur, bel ik niet. Staat zo ook in de (Nederlandse) wet :P


Idd precies mijn standpunt ook.

Daarbij komt als het met een gewone fiets was gebeurd, de vrouw niet hevig was geschrokken en de oudere man vast niet naar mij toe was gefietst.

Men moet kennelijk nog erg wennen aan zo'n duivelse snelheidsmachine ( ook als die langzaam rijdt kennelijk ) die koeien zure melk doet geven, vrouwen een miskraam geeft en eigenlijk vooraf gegaan dient te worden door een bode met een rode vlag, teneinde het overige verkeer te waarschuwen.... :roll:

Maar op ligfiets.nl stond al "als je er niet tegen kunt aandacht te krijgen, moet je niet gaan ligfietsen." Dat mensen kijken en opmerkingen maken is mij om het even. Maar dat soort moraalridders die ten strijde trekken omdat je het hebt gewaagd geen normale fiets te rijden zoals een ieder daar kan ik wel zonder.... :roll: :roll:

Maar ach....aan de andere kant zie ik ook mensen nieuwsgierig en bewonderend om de velomobiel heenlopen als ie geparkeerd staat bij winkels. :P
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#6 Bericht door FrodoriC »

ik denk dat mensen vooral niets verwachten van linksonder in hun gezichtsveld, een gewone fiets is op ooghoogte zichtbaar en 'kennen' ze ook. Als ik mensen op de fiets voorbij steek, hoor ik veel verbazende van 'wat was dat?'-geluiden... :roll:
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#7 Bericht door Filip »

Mevrouw moest uiteraard goed gekeken hebben.
Maar eigenlijk vind ik het ook een 'dreigend gevaar' als mevrouw - verstrooid - dreigt de straat over te steken zonder te kijken... Dus ook van toepassing om haar op haar eigen gevaar te wijzen.

De sterkere weggebruiker moet dus een beetje opletten voor de zwakkere...

Als er seffens plotseling elektrische wagens opduiken, die je als fietser geruisloos verrassen...
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#8 Bericht door Ronnius »

Het is iets dat ik bijna dagelijks zie.
Mensen steken zomaar over en als je geluk hebt kijken ze als ze al halverwege zijn,
en als het echt nodig is, is het lang te laat.

Ik heb zo eens een fietser (die voor mij uit reed) zomaar naar links van het fietspad op de weg zien gaan rijden om over te steken.
Hij keek pas achterom als die al halverwege de weg was, indien er een auto aankwam was het lang te laat om te kijken.

Wat ook en feit is, dat veel mensen op hun gehoor af gaan.
Maar wat velen niet weten is dat ze wellicht al behoorlijk doof aan het worden zijn zonder het te beseffen.
En dus op iets af gaan dat totaal niet betrouwbaar is.
Reken daar dan een vrij stille fiets bij en die horen ze dan natuurlijk niet (en met de elektrische auto zal het niet beteren).
En dat veel mensen reeds op jonge leeftijd behoorlijke gehoorschade hebben, heb ik vernomen van de bedrijfsarts,
toen ik een (zeer positief bevonden) gehoortest ondergaan heb.

Ik weet nu natuurlijk niet of die vrouw misschien op het zebrapad overstak,
want dan had ze wel degelijk voorrang, ook op fietsers.
En dat laatste doe ik ook als voetganger.
Als ik oversteek op zebrapaden en als een fietser niet wil stoppen
dan riskeert die gewoon tegen mij aan te knallen (en ik heb er al zien panikeren), want ik ga niet opzij.
Veel fietsers beseffen niet dat ze daar voorrang moeten verlenen, maar ik stop wel voor overstekende voetgangers (op zebrapaden).

Maar het is zoals ik hier al eens heb aangehaald, hoe drukker het verkeer wordt hoe meer mensen denken alleen op de weg te zijn.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#9 Bericht door NL-ligger »

Ronnius schreef:
Ik weet nu natuurlijk niet of die vrouw misschien op het zebrapad overstak,
want dan had ze wel degelijk voorrang, ook op fietsers.
Wat denkt gij wel van mij ? :shock:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#10 Bericht door FrodoriC »

(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#11 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef:
Ronnius schreef:
Ik weet nu natuurlijk niet of die vrouw misschien op het zebrapad overstak,
want dan had ze wel degelijk voorrang, ook op fietsers.
Wat denkt gij wel van mij ? :shock:
Niets, gewoon niets.

Maar nu weet ik wel dat jij die regel wel kent =D>
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#12 Bericht door sailor11647 »

Ronnius schreef: En dat laatste doe ik ook als voetganger.
Als ik oversteek op zebrapaden en als een fietser niet wil stoppen
dan riskeert die gewoon tegen mij aan te knallen (en ik heb er al zien panikeren), want ik ga niet opzij.
toch mee oppassen
een voetganger mag zich pas op het zeebrapad begeven als hij dat veilig kan doen, rekening houdend met de andere weggebruikers
dat is een mes dat langs twee kanten snijd

op de goede ouderwetse belgische manier hebben ze iets toegevoegd aan een wet, zonder de impact op andere artikels na te gaan

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#13 Bericht door Wouter D »

je zou die meneer die je achterna gefietst is om te klagen, misschien kunnen aangeven vanwege verkeersagressie :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#14 Bericht door NL-ligger »

sailor11647 schreef:
toch mee oppassen
een voetganger mag zich pas op het zeebrapad begeven als hij dat veilig kan doen, rekening houdend met de andere weggebruikers
dat is een mes dat langs twee kanten snijd

op de goede ouderwetse belgische manier hebben ze iets toegevoegd aan een wet, zonder de impact op andere artikels na te gaan
Die Belgische wet gaat niet op in Nederland : als een voetganger aanstalten maakt een zebrapad op te willen lopen moet je hem al voorrang geven. Ze hoeven dus nog geen voet op het zebrapad te hebben gezet. Deze regel negeren kost in Nederland 180 euro als oom agent het ziet gebeuren. :!:

In praktijk ben je natuurlijk levensmoe als je ervan uitgaat dat je voorrang krijgt op een zebrapad, zo is het ook weer. In het programma "Blik op de weg" werd zelfs als triest dieptepunt een uitgestoken blindenstok gewoon uit handen gereden van een blinde die aangaf te willen oversteken, en niet eenmaal....

Eigenlijk een vreemde zaak dat in Europa verkeerswetten toch nog zo kunnen afwijken. Vakanties geniet ik nochthans meestal in het buitenland en het is eigenlijk een beetje griezelig wat je zoal niet weet in den vreemde...

En Spruitje....een kaalkop in een joggingspak heeft doorgaans ( vanwege vooroordelen ) geen last van (verbale) agressie. Die man was ook snel weg toen ik uit mijn velomobiel omhoog kwam..... :twisted:

Ik ben prima in staat met onderbouwing mijn standpunt te verdedigen, zonder te schelden ( doe ik nooit ) dus die meneer hoefde niet als een haas te vertrekken. Ik gaf enkel op een nette manier aan dat hij me boos maakte. Maar ja...vooroordelen he. Mijn vrouw vind trouwens dat ik me wat netter moet kleden....maar ik heb nog geen fietskledij, dus is het een joggingpak. :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zeurpiet

#15 Bericht door Ronnius »

sailor11647 schreef:
Ronnius schreef: En dat laatste doe ik ook als voetganger.
Als ik oversteek op zebrapaden en als een fietser niet wil stoppen
dan riskeert die gewoon tegen mij aan te knallen (en ik heb er al zien panikeren), want ik ga niet opzij.
toch mee oppassen
een voetganger mag zich pas op het zeebrapad begeven als hij dat veilig kan doen, rekening houdend met de andere weggebruikers
dat is een mes dat langs twee kanten snijd

op de goede ouderwetse belgische manier hebben ze iets toegevoegd aan een wet, zonder de impact op andere artikels na te gaan
Het gaat hier bij niet als ik van plan ben om de oversteek te starten, maar als ik al bijna aan de andere kant ben. Ze willen dan gewoon dat je in het midden dan van de weg gewoon wacht om hen door te laten. Als een fietser niet heeft gezien dat je wil starten met oversteken dan kan ik daar inkomen. Dat heb ik soms ook, het is niet altijd heel erg duidelijk, maar als je al halverwege bent van een grote baan en ze willen niet vertragen (want stoppen is meestal niet nodig) dan is dat gewoon niet willen. En alle leeftijden doen eraan mee.
Ooit eens gehad een koppel waarvan de vrouw een kind achterop heeft. De man kon nog net tussen mij en de stoep (reed bijna over mijn tenen), ik was dus al bijna de (brede) weg over. De vrouw kon dat niet, maar vertikt het om te stoppen, maar begint te panikeren en beginnen gillen? Dat met een kind achterop???
Wellicht zou ze nog eens geschrokken zijn moest ze mij hebben aangereden en achteraf horen dat ze moest stoppen (of gewoon vertragen, want meer was niet nodig). En ze konden me van zeer ver zien lopen, dus zeggen dat ze me niet hadden gezien betekende dat ze niet gekeken hadden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie