laag zijn...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

laag zijn...

#1 Bericht door Ronnius »

Vandaag heb ik voor de eerste keer ervaren wat het betekend om zo laag te zitten op mijn trike.
In Kalken dorp staat er een auto klaar (dat ik niet doorhad) om achterwaarts de straat op te komen van een parkeerplaats.
Op het moment dat ik langs ga komen begint ze de straat op te komen en zelfs vrij snel.
Het enige dat ik nog kon doen was gewoon uitwijken naar de andere kant van de straat,
zover zelfs dat ik bijna op de stoep zat om ze toch maar te ontwijken.
Nu stond er nog een auto geparkeerd tussen haar en de kant waar ik vandaan kwam.
Ik begrijp wel dat ze me niet of nauwelijks kon zien,
maar ik ben er ook zowat zeker van dat ze een gewone personenwagen ook zo goed als niet kon zien aankomen.

Ik heb het gevoel dat ze me totaal niet gezien heeft ook al had ik een vlag op die ze door haar achteruitkijkspiegel moest kunnen zien (zo hoog staat die vlag nu ook weer niet).
Maar de manier waarop ze de straat op kwam doet me denken aan hoe sommigen (alles en overal) inhalen, agressief op het andere vak gaan rijden en zo het tegemoetkomende verkeer verplichten te vertragen (of indien nodig doen stoppen). Dus agressief de straat opkomen zo moeten ze wel stoppen...

Wat parkeren betreft (haaks op de straat) is me vroeger dikwijls verteld, zo een parkeerplaats rij je achterwaarts in zodat je er vooruit terug de straat op kan, zo zie je het verkeer op de straat.

ps, ik heb niet gezien wie erin zat maar het was een wagentje van het wit-geel kruis....

Allee kheb weer wat geleerd zonder de nodige brokken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: laag zijn...

#2 Bericht door sailor11647 »

ik heb lang geleden na twee bijna ongevallen een vlagje op mijn fiets gezet
dat is beter zichtbaar (ong 180 cm hoog)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: laag zijn...

#3 Bericht door NL-ligger »

Achteruit rijdende autos zijn levensgevaarlijk....

Ik had al eens wachtend bij een verkeerlicht op mijn motor het ongenoegen gehad door een vanuit een uitrit achterwaarts rijdende auto tegen de straat te worden gesmakt, klem zittend onder de kofferbak nog enige meters over het asfalt te worden geschoven totdat de bestuurder doorhad dat ie iets overreden had...hij reed hard achteruit omdat hij snel op de weg wilde keren terwijl er even geen verkeer aankwam...

Gelukkig had het stevige buizenframe die is weggewerkt onder de plastic kuip, en de uitstekende delen van het motorblok alle krachten opgenomen, je been is veilig gepositioneerd achter de kuip, daardoor ik had alleen een zeer been van overgehouden maar motor was total loss.

Rare gewaarwording zo'n kofferbak van een auto bovenop je terwijl je over het asfalt schuift, en de vorige seconde nog recht stond. Gebeurde te snel om te schrikken. Dat komt dan achteraf als je beseft waaraan je bent ontsnapt....

Ik denk niet dat een ligfiets danwel velomobiel dezelfde bescherming biedt

...ik had al eens een naar soort herbeleving van dat kofferbak incident toen ik met mijn trike een achteruitrijdende auto op een supermarkt parkeerplaats ontweek.....je bent laag en ze zien je niet.. maar op de motor was ik niet laag, en die man zag me toch ook niet.... :roll:

Ik weet zeker dat een klein vlaggetje als gezien op kinderkarren niet werkt. Dat moet al een vlag van een meter bij een meter worden om voldoende op te vallen in de omgevingsachtergrond......Wat beter zou werken is een felle flitsLED ipv een vlag(getje). Net als bij roofdieren trekt beweging voor een mensenoog/hersenen meer aandacht dan kleur alleen. Knipperende lampen zijn dus beter dan continue brandende lampen, als je aandacht op je wilt vestigen. Iets wat alarmvoertuigen natuurlijk als sinds jaar en dag uitvoeren.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: laag zijn...

#4 Bericht door Ronnius »

Het probleem was ook dat ik reeds zo dicht genaderd was dat ik niet meer kon stoppen voor de auto.
Dus uitwijken was de enige optie, en ik kon alleen maar blijven uitwijken tot ik bijna op de andere stoep reed.

Snachts zet ik knipperlichtjes op de vlag (boven de vlag aan de top) zowel naar voor als naar achter (en deze zijn ook zijdelinks zichtbaar). En ik weet uit ervaring dat deze wel zeer goed opgemerkt worden.
Maar overdag op de middag helpen die niet veel. Tenzij het duister is, maar de zon scheen...

Ice levert wel een vlag met een lange stok, maar deze is bevestigd op de (span)zitting en omdat ik de zitting zeer schuin plaats hangt de vlaggestok ook zeer schuin, daarom plaatste ik die op de grasshopper en heb ik deze van de grasshopper aan de hoofdsteun van de spanzitting bevestigd, deze is niet zo hoog, maar staat wel recht (en zwiept minder).
NL-ligger schreef:Ik had al eens wachtend bij een verkeerlicht op mijn motor het ongenoegen gehad door een vanuit een uitrit achterwaarts rijdende auto tegen de straat te worden gesmakt, klem zittend onder de kofferbak nog enige meters over het asfalt te worden geschoven totdat de bestuurder doorhad dat ie iets overreden had...hij reed hard achteruit omdat hij snel op de weg wilde keren terwijl er even geen verkeer aankwam...
Er kwam dus geen verkeer aan, het stond er al :(
Het woon-werk verkeer (5,5 km enkel) doe ik met een bukker en ik merk op de Antwerpse steenweg (Oostakker - Gent) dat veel autobestuurders de (relatief) hoogzittende bukkers ook over het hoofd zien. Overlaatst haalde een vrouw mij in en tijdens het inhalen (ze was me dus nog niet voorbij) begon ze al af te slaan. Ze besefte het pas toen ze het fietspad reeds blokkeerde... en dan begon te zoeken waar die fietser was. Ik ben toen met een grote boog rond de auto gereden (op de zijweg) en eens goed in haar richting gekeken en ze zag er behoorlijk geschrokken uit. Hopelijk gaat ze de volgende keer de fietser niet over het hoofd zien.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: laag zijn...

#5 Bericht door crash-quest-dummy »

toch maar een mailtje naar het wit gele kruis sturen met plaats en tijdstip van die bijnadoodrijpartij.
Kans is groot dat dat bij de juiste persoon aankomt (als je vriendelijk blijft toch, vooral verwijzen naar kinderfietsjes etc)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: laag zijn...

#6 Bericht door Ronnius »

Vandaag was het nog een stuk erger.
Ik lag op het fietspad aan de Geraardsbergse steenweg in Melle en het fietspad ligt er tegen de haag aan.
Natuurlijk kwam er op het moment dat ik een van die opritten wou passeren een auto uit een oprit (waar ik net langs kwam).
Je kunt elkaar daar niet zien, ik de auto niet, de auto mij niet. En ik denk dat de hagen er nu hoger zijn dan toen google er is gepasseerd.
Ik ben met 1 wiel in de goot gereden (gelukkig heeft de boordsteen over de hele lengte er een schuine kant) om toch iets of wat plaats te maken,
maar ik denk dat die bestuurder zich daar rot heeft geschrokken toen ik plots voor hem opdook als hij het fietspad opkwam, want die stond wel heel erg snel stil (ook al reed die maar stapvoets).
En die moet ook op het fietspad komen om iets te zien.
Maar zo je oprit aanleggen vind ik toch ook onverantwoord, je moet daar als een blinde de straat opkomen.

Ik reed maar 20km/u, en dat lijkt helemaal niet snel maar in zo een situaties komt dat wel anders over.
Daar lijkt het me nu wel veiliger om op de straat te rijden tussen de auto's (niet dat ik daar normaal veel kom).
Bijlagen
Geraardsbergsesteenweg te Melle;<br />fantastisch die streetview.
Geraardsbergsesteenweg te Melle;
fantastisch die streetview.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: laag zijn...

#7 Bericht door Peter J »

In situaties zoals hierboven te zien zijn rijd ik zelfs met mijn ligger op de rijbaan, of dat dan mag of niet...
Als je hier het fietspad gebruikt moet je stapvoets rijden wil je niet bij elke oprit je leven riskeren...
Dan kan je beter te voet gaan :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: laag zijn...

#8 Bericht door NL-ligger »

Veilig verkeer Nederland qualificeert velomobielen, lage ligfietsen en trikes als "onveilige voertuigen"

Enerzijds omdat ze de reputatie hebben makkelijk over het hoofd te worden gezien ( dit is in ieder geval gedeeltelijk waar ) en anderzijds omdat ze vaak een groot snelheidsverschil hebben met andere fietspadgebruikers...

Ik denk dat ligfietsers in het algemeen een groep zijn die goed beseft waar we mee bezig zijn en de gevaren goed meevallen.

Dit in tegenstelling tot jonge scootercoureurs en haastige werkende moeders die hun kinderen met de auto naar school brengen om maar wat te noemen.

Iedereen in onze wijk wilde al langere tijd dat er wat werd gedaan aan door de woonwijk racende auto's. Iedereen had ook voor zichzelf wel een prototype asociale wegpiraat in gedachten die dan wel eens stevig aangepakt zouden worden door de politie. Maar wat bleek nu toen de politie inderdaad kwam meten en bekeuren ? 90 % van de "asociale doodrijders" waren werkende moeders die haastig hun kinderen naar school brachten in de auto ! Toen moest de politie ook maar weer gauw stoppen met bekeuren..... :roll:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: laag zijn...

#9 Bericht door NL-ligger »

Ik ken dit soort situaties maar al te goed. Ik ben het ook met PeterJ eens.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: laag zijn...

#10 Bericht door Peter J »

NL-ligger schreef:90 % van de "asociale doodrijders" waren werkende moeders die haastig hun kinderen naar school brachten in de auto ! Toen moest de politie ook maar weer gauw stoppen met bekeuren..... :roll:
Dit is iets wat me de laatste tijd steeds meer opvalt, de agressiviteit van vrouwen in het verkeer, en dan meer specifiek
van vrouwen achteraan de twintig, vooraan de dertig, jonge moeders (denk ik dan)... :?
En ik vermoed dat die agressiviteit voortkomt uit de te grote druk waaronder deze vrouwen leven... een baan, een man,
kinderen, een huishouden en wat nog meer ? ? ?
Dat is voor een normale mens niet haalbaar en dan ga je gekke dingen doen, zoals agressief worden in het verkeer.... :shock: [-o<
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: laag zijn...

#11 Bericht door Ronnius »

Peter J schreef:
NL-ligger schreef: Dit is iets wat me de laatste tijd steeds meer opvalt, de agressiviteit van vrouwen in het verkeer, en dan meer specifiek
van vrouwen achteraan de twintig, vooraan de dertig, jonge moeders (denk ik dan)... :?
Iets wat me nu opvalt. Ik heb al meer dan eens gemerkt dat het net jonge vrouwen zijn (met kinderen op de achterbank) die net geen voorrang verlenen (als het moet volgens de wegmarkering) aan fietsers.
Die letten er dan ook niet op dat ze kinderen mee hebben en dat die later wellicht ook met de fiets eens opweg zullen zijn....
En als ze dan eens aangereden worden zullen ze wel moord en brand schreeuwen,
maar de balk in hun eigen oog...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: laag zijn...

#12 Bericht door Edje »

In het verkeer rijden blijft een kwestie van zo goed mogelijk opletten voor uw eigen lijf en leden (door iedere weggebruiker), ik vrees dat dit ook zo zal zijn in 2012.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: laag zijn...

#13 Bericht door Ronnius »

Er zijn me gisteren ook wel een paar andere dingen opgevallen.
En dat is dat nogal wat auto bestuurders met trikes wel degelijk rekening houden (als ze je kunnen zien tenminste).
Daar waar met de gewone fietser op smalle wegen weinig rekening wordt gehouden,
heb ik tot 3 maal toe (op iets minder smalle wegen) een tegenligger gehad die op mij wachtte aan een wegverbreding (of afsteekplaats)
om me door te laten. Dat terwijl de straat wel degelijk breed genoeg was om (niet in race snelheid) elkaar te kunnen passeren.
Achterop komend verkeer blijft wel degelijk langer achter mij hangen en haalt niet zomaar in.
Zelf heb ik daarbij niet de neiging om ze nodeloos achter mij te laten hangen, ik ben niet zo een gejaagd type en wil dan op een weg verbreding wel eens ff plaats maken maar dat was gisteren niet nodig, ze sloegen na mij plots af. Die hadden (in tegenstelling tot hier in de buurt) wel een paar seconden geduld (want daar komt het meestal op neer).

Een ander geval van geduld was op de Heidestraat in Merelbeke.
Als je daar over de brug komt stopt plots het fietspad aan de (vanuit dit zicht) rechterkant.
Ik had het niet door (er staan daar ook geen borden om aan te geven dat fietsers moeten oversteken).
Na een poosje merk ik dat er iets niet klopt en dan pas zie ik het (breed) fietspad aan de linkerzijde.
Ik stop op de daar aanwezige parkeerstrook om naar een gat te zoeken om op het fietspad te geraken.
Want ik rij toch liever om een breed fietspad dan op de straat.
Tegelijkertijd stopt er ook een aankomende auto die wil afslaan (en mij moet kruisen)
na een van achter mij komende auto te laten passeren begint die met zijn lichten te knipperen en teken te doen om me te laten passeren...
Ook was er geen enkelel autobestuurder die me erop attendeerde dat er een fietspad aan de andere kant was.
Dat heb ik vroeger wel anders meegemaakt, agressief getoeter en geschreeuw om me erop te wijzen dat ik op het fietspad moest rijden (terwijl ik het niet gezien had).

Het kan dus ook anders...
Bijlagen
merelbeke - heidestraat.jpg
Laatst gewijzigd door Ronnius op zo 01 jan 2012, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: laag zijn...

#14 Bericht door Edje »

Dat is mijn ervaring ook met de trike dat je meer respect krijgt van de andere weggebruikers, ze zullen je eerder inhalen aan deandere kant van de weg om te zien wat er onder uw gat zit 8). Vergeet niet je mag op de weg rijden, MAAR het het moet inderdaad niet, ik zou ook kiezen voor een fietspad indien dit niet uitnodigt tot stukken rijden aan de trike (in dat geval kies ik resoluut voor de rijbaan)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: laag zijn...

#15 Bericht door NL-ligger »

Gewoon een 12 V fluoricente lichtbalk onder uwen voertuig bevestigen, zodat ge op een zwevende UFO lijkt....met heilig respect zullen ze om u heenrijden, of zelfs achter u blijven ! :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie