buizen op het fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

buizen op het fietspad?

#1 Bericht door Ward De Meyer »

Een paar maand geleden ben ik eens met waw003 over een buis van "het ruimerke" gevlogen. Het was toen donker en een plank lag er niet.

Gisteren rij ik terug naar school, blijkt die buis er weer te liggen! Deze keer had ik hem op tijd zien liggen waardoor ik tijdig remde. Blijkt dezelfde persoon er weer bij te staan. Deze keer vroeg ik hem of ie geen plank kon leggen voor het fietsend verkeer. Hij begon meteen te zeveren en te doen. Volgens mij kwam het er gewoon op neer dat ie er te lui voor was :evil: .

Moet er eigenlijk niet verplicht een plank liggen. (Het is zo'n buis die niet meegeeft als je erover rijdt, dus levensgevaarlijk bij hogere snelheden)
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Hindernis

#2 Bericht door quattrovelootje »

Het is in elk geval niet toegelaten om hindernissen in welke hoedanigheid dan ook te plaatsen op de openbare weg, waar het fietspad dus ook deel van uitmaakt. Buizen of leidingen van tankwagens ed. vallen daar dus ook onder. Langs de andere kant kan dit soms niet vermeden worden
(mensen moeten ook hun werk kunnen doen), maar zouden ze idd planken of iets dergelijks kunnen leggen om de andere weggebruikers niet meer te hinderen dan noodzakelijk. Hangt dus idd af van persoon tot persoon.
Als ik al 2 keer dezelfde persoon had die het vertikte en nog begon te zeveren ook, zou ik gewoon een paar fotoos met mijn dig. camera nemen van de situatie en er eens mee naar het Politiebureau gaan. Misschien dat een telefoontje van hen deze persoon wel op andere gedachten brengt ...

Tihamér -haat het om uit zijn velomobiel te moeten klimmen om een obstakel te omzeilen

Gast

#3 Bericht door Gast »

Een wegwerpcameratje kan wonderen doen in zo'n geval. Ik heb altijd zo'n ding bij mij.

Stop even neem een fototje zodanig dat alles en zeker zijn wagen en reklame er op staat. Je staat versteld welke reactie je soms krijgt. :wink:

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#4 Bericht door wost »

onl5923 schreef: Je staat versteld welke reactie je soms krijgt. :wink:

vertel, open maar een topic: reacties op wegwerpcamera.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Hindernis

#5 Bericht door Ward De Meyer »

allewedertje schreef: Als ik al 2 keer dezelfde persoon had die het vertikte en nog begon te zeveren ook, zou ik gewoon een paar fotoos met mijn dig. camera nemen van de situatie en er eens mee naar het Politiebureau gaan.
Nou ja, das idd een idee, het politie bureau ligt eigenlijk aan de overkant, dus mss ineens er naar toe gaan 8) .
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#6 Bericht door Gast »

Dat bedoel ik. En volgens mij zal het zelfs niet nodig zijn om naar het politiebureau te gaan. ALs ze zien dat je fotos neemt draaien ze wel bij.

Gast

#7 Bericht door Gast »

Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen op de openbare weg te plaatsen, of door er enige belemmering aan te brengen.
Dat artikel uit het verkeersreglement (art. 7.3) is echter hier niet van toepassing.
De aangebrachte buis heeft of had een bedoeling (namelijk ontruimen van iets mét gebruik van de openbare weg omdat het nu eenmaal niet anders kan). In sommige gevallen moet een mens kunnen werken, ook al moet hij daarvoor het verkeer lastig vallen.

Daarom over naar het artikel over de verkeersbelemmering (art. 78.2). Hier spreekt men enkel over het feit dat een verkeersbelemmering moet gesignaleerd worden.

Dat zal hier in dit geval wel niet gebeurd zijn, maar méér dan signaleren moet er dan ook niet gebeuren.

Daarom ook dat gemeenten bijkomende politieverordeningen kunnen opstellen waarbij bepaald wordt dat hij die een verkeersbelemmering in het leven gaat roepen een gemeentetoelating moet hebben met de voorwaarden waaraan de belemmering moet voldoen - zeker met het oog op de veiligheid van doorgang.
Maar die gestrengheid tot toelating hangt van gemeente tot gemeente af. Wat daarom in de ene gemeente niet mag, zou wel eens mogen in de gemeente verderop.

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#8 Bericht door Willem »

Beter een buis op het fietspad dan een buis op je examen zeg ik altijd.
Willem Van Besien

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#9 Bericht door Ward De Meyer »

Willem schreef:Beter een buis op het fietspad dan een buis op je examen zeg ik altijd.
Die twee had ik dus te laat zien aankomen :(
Optima Stinger EX met Aeropunt

Plaats reactie