"Velomobielhufter"

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: "Velomobielhufter"

#16 Bericht door NL-ligger »

Af en toe heb ik van die ritjes....Nu besloot ik eens niet langs de rechttoe-rechtaan ijsselmeerdijk ( wel de perfecte rijcondities voor een velomobiel ) te fietsen maar langs het golfterrein en doorheen een soort parkachtig terrein waar luxe dure huizen aan liggen om eens een alternatieve route te verkennen....geen goed idee :

Ik rijd met amper 22 km/u een soort park in op een fietspad aangegeven door het bord fietspad ( dus geen wandelpad ) om daar na een scherpe door bomen vrij onoverzichtelijke bocht heel hard in de remmen te moeten voor een ik schat 10 koppig gezelschap met 2 kinderwagens die met zijn allen over de gehele breedte het fietspad in beslag namen en ook geen stap opzij deden. Ongewild blokkerend met de voorwielen schoof ik zo het gras in, waarna ik gescheld en beledigende opmerkingen naar mijn hoofd kreeg vanwege mijn gevaarlijke rijgedrag danwel gevaarlijke fiets. Daar denk ik zelf eigenlijk heel anders over....Het is dan wel zo dat je zo hard mag rijden als je de weg kunt overzien en kunt stoppen, maar dan weer een fietspad in de gehele breedte blokkeren daar waar je niet eens behoort te wandelen direct na een onoverzichtelijke bocht is nog veel gevaarlijker gedrag....ik zou vinden dat ik ernstig zou falen als ouder als ik mijn dochter van 6 weken oud en mijn dochter van 3 jaar in die positie zou brengen dat ze doodgereden kunnen worden door een langsrijdend verkeer dat zich normaal gedraagt op een weg waar zij behoren te rijden. ( en dan hebben we het niet eens over altijd opgevoerde scooters die heel andere snelheden rijden ) :twisted: :twisted:

Nog geen 300 m verderop wordt ik aangevallen door een Deense Dog....die enorm grote hond raakte zelfs zijdelings tegen mijn rijdende Strada aan.

Vanaf afstand kwam dat beest over het fietspad in galop aangerend ( komt nogal intimiderend over ) waardoor ik hem moest ontwijken, maar hij bleef met klappende kaken en luid en diep geblaf ( wat een enorm beest... ) naast me rennen en proberen voor me te komen.

In die toestand reed ik langs zijn ( weer op het fietspad wandelende ) eigenaar die mij kwaad toeriep dat ik moest stoppen......oh ja ? En waarom dan wel ? Wie moet zijn hond nu aanlijnen als die gevaar oplevert voor overige verkeer en niet onder controle heeft ? En ik ga met zo'n enorm monster met klappende kaken ook niet uitstappen om met die kerel in discussie te gaan....

Ik ben dus gewoon verder gefietst a 30 km/u met die springende en happende hond naast me, die toen ik andere wandelaars ( op het fietspad :evil: ) inhaalde bijna of helemaal die wandelaars met nogal snelheid omver rende...

Ik vind het allemaal mijn verantwoordelijkheid niet gezien ik doodnormaal met een fiets over een fietpad fiets, maar aan reacties van anderen om mij heen te zien dachten die daar heel anders over.... :twisted: :twisted:

Wat een circus, nog geen 1,5 km door dat parkje.... :roll: :?

Ik vraag mij nu af als ik met een normale fiets dezelfde snelheid had gereden of ik dan zoveel negatieve bejegening had mogen ontvangen/hetzelfde had meegemaakt....

Voortaan ga ik weer langs het ijsselmeer...lekker rustig in de winter en je kunt daar tenminste veilig en met kilometers vrij zicht snel rijden. Maar gezien dat fietspad naar het enige strand(je) van de stad loopt....doet dat mij vrezen voor de zomer.... :?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: "Velomobielhufter"

#17 Bericht door eeuwige reiziger »

't Komt me bekend voor. Niet alleen de blaffende hond, maar ook de blaffende baasjes. En laat het nu blijkbaar een bepaalde rijkere klasse zijn die zich daar aan bezondigt. Tijdens een rit over de dijk van Knokke ervoer ik iets gelijkaardigs. Op de dijk ligt er een mooi fietspad, maar toch meent de adellijke Jean-Pierre de Pietperlie de Pietperla die er met z'n keffertje loopt dat het pad hem en zijn nauwelijks-een-muis-grote poedel behoort. Monsieur de Pietperlie de Pietperla kuiert op het fietspad. Natuurlijk, er is geen plaats op de rest van de dijk... :roll: Je komt dan aangereden. Je belt. Monsieur wandelt overstoorbaar verder. Nogmaals bellen, maar ook dan reageert Pietdinges niet. Dus, rij ik de man en wollebol langs de dijk in. O, verontwaardiging alom. Quelle audace! Teekenwoordik, 't is zij kennen niet meer de politesse! Tja...

Ondertussen heb ik al tweemaal een hond als ongewilde 'reisgenoot' had. En tweemaal kwam die hond van een boerderij afgestormd. 'n Eerste keer was die echt wel agressief, met het schuim op de lippen en probeerde hij met alle mogelijke bewegingen in de buurt van m'n hoofd te komen. Flink op de trappers dus. 'n Andere keer bleek het een gezellige loebas te zijn die schijnbaar wat zin had in een avontuurtje. Op het ogenblik dat ik voorbij de boerderij reed, stormde hij de rijbaan op en rende nog flink wat kilometers naast me. Wel blaffend, maar uit de toonaard ervan kon ik afleiden dat hij me als een speeltje zag...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: "Velomobielhufter"

#18 Bericht door rik »

NL-ligger schreef:Ik vraag mij nu af als ik met een normale fiets dezelfde snelheid had gereden of ik dan zoveel negatieve bejegening had mogen ontvangen/hetzelfde had meegemaakt....
Hoezo? Je reed toch met een normale fiets #-o O:)
DF 269
Ice sprint1 26"

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: "Velomobielhufter"

#19 Bericht door highway_patrol »

:?: Ik krijg bijna alleen maar positieve opmerkingen. Dagelijks twee keer tien km door Brussel en ik word dagelijks enthousiast aangesproken, duimen omhoog, glimlachen, foto's, volledige klassen met knappe juffen ... ik voel mij bijna een wereldster :mrgreen: Gisteren nog kwam een vrouw bijna niet meer bij van het lachen. Nu ik erover nadenk, valt het me op dat het vooral vrouwen zijn die een soort van interesse betonen waar ik de vinger niet kan opleggen... Ik merk ook dat, zelfs wanneer ze voorbij kunnen, automobilisten toch achter me blijven rijden om te kijken, en het strafste, de andere automobilisten reageren hier begrijpend op.
Héél soms word ik wat geclaxoneer gewaar, vooral in de landelijke omgeving waar ik woon, maar daarvoor heb oortjes met luide muziek :D
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: "Velomobielhufter"

#20 Bericht door wout »

highway_patrol schreef::?: Ik krijg bijna alleen maar positieve opmerkingen. Dagelijks twee keer tien km door Brussel en ik word dagelijks enthousiast aangesproken, duimen omhoog, glimlachen, foto's, volledige klassen met knappe juffen ... ik voel mij bijna een wereldster :mrgreen: Gisteren nog kwam een vrouw bijna niet meer bij van het lachen. Nu ik erover nadenk, valt het me op dat het vooral vrouwen zijn die een soort van interesse betonen waar ik de vinger niet kan opleggen... Ik merk ook dat, zelfs wanneer ze voorbij kunnen, automobilisten toch achter me blijven rijden om te kijken, en het strafste, de andere automobilisten reageren hier begrijpend op.
Héél soms word ik wat geclaxoneer gewaar, vooral in de landelijke omgeving waar ik woon, maar daarvoor heb oortjes met luide muziek :D
Ik heb ook dezelfde ervaring, ik word ook bijna dagelijks minstens één keer gefotograffeerd. De allochtone gemeenschap in Gent ( doorgaans de wat drifterige chauffeurs) zijn super enthoussiast.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: "Velomobielhufter"

#21 Bericht door crash-quest-dummy »

tja, vandaag het fietspad geblokkeerd door een man die zijn papier kwam buitenzetten, dan de vuilkar die dat karton kwam ophalen half over het fietspad rijdende, even verderop 4 schoolkinders naast elkaar op een dubbelrichting fietspad, etc ...
gelukkig in de terugrit tegen een 45km/h stinkert kunnen racen en gewonnen ;) 't is duidelijk dat de lucht terug dunner wordt (en ik heb mijn ketting gesmeerd)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: "Velomobielhufter"

#22 Bericht door crash-quest-dummy »

dingedong op mijn stuur tussen de versnellingskabels gemonteerd, knipperlicht schakelaar een weinig verplaatst.
en nu curieus hoe snel de mede fietspad gebruikers er over doen om een dingedong te koppelen aan "niet omkijken, eerst rechts gaan rijden".
voorzichtigheid troef de eerste dagen, want nu verwachten ze nog een ping.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Peter C
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 18:19
Postcode: 3200
Fiets: Alpha 7, Buelk
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: "Velomobielhufter"

#23 Bericht door Peter C »

crash-quest-dummy schreef:nu curieus hoe snel de mede fietspad gebruikers er over doen om een dingedong te koppelen aan "niet omkijken, eerst rechts gaan rijden".
voorzichtigheid troef de eerste dagen, want nu verwachten ze nog een ping.
Mijn FAW kocht ik met een dergelijke bel en de eerste fietser waarop ik de bel uitprobeerde reed spontaan de gelijkgrondse berm in van het verschieten. Er is wel vrij snel sprake van gewenning...

Plaats reactie