gladbestrijding op fietspaden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

gladbestrijding op fietspaden

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

't Lijkt wel de stofzuiger van de Teletubbies te zijn... :wink:
Proefproject voor gladheidsbestrijding op fietspaden

Het ruimen en strooien van de fietspaden langs de gewestwegen gebeurt door aannemers. Zij maken hiervoor gebruik van hun eigen materieel.

Fietspaden sneeuw- en ijsvrij maken is niet evident door de lage verkeersintensiteit en ook omdat fietsers licht en fietsbanden smal zijn en het zout niet echt inrijden zoals dat bij motorvoertuigen wel het geval is. Het Agentschap Wegen en Verkeer start dit jaar met een proefproject in Kortrijk. Een aangepast voertuig met pekelsproeier en sneeuwschop voor fietspaden zal worden ingezet om fietspaden te besproeien met pekel i.p.v. te strooien. Pekel werkt sneller in dan zout.
http://hildecrevits.be/nieuw/04pers/per ... php?id=702" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#2 Bericht door trikelover »

laat ons dan hopen dat ze het machine effectief kunnen gebruiken want zoals de winter nu is zal het proefproject niet eens uitrijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3868
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#3 Bericht door bicky »

De sneeuw al ruimen zou het al nen groten zijn.
Vorig jaar lag er nog weken sneeuw op sommige fietspaden omdat ze gewoon niet geruimd werden en het bleef vriezen.
Voor mijn deur ruim ik enkel de sneeuw, en na 2 dagen is het kleine laagje ijs verdwenen zonder zout.

Het zou ook al goed zijn mochten ze de sneeuw van de weg/trotoir niet op het fietspad te gooien zoals veel het geval is.

CVW
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 dec 2011, 10:50
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#4 Bericht door CVW »

Ik vind persoonlijk dat hiet niet overdreven budget voor voorzien moet worden in tijden van besparingen. Je kan niet alles voorzien hé...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:De sneeuw al ruimen zou het al nen groten zijn.
Vorig jaar lag er nog weken sneeuw op sommige fietspaden omdat ze gewoon niet geruimd werden en het bleef vriezen.
Voor mijn deur ruim ik enkel de sneeuw, en na 2 dagen is het kleine laagje ijs verdwenen zonder zout.
Hier, in 't hol van Pluto, moet het strooizout nog uitgevonden worden. Dat heb ik tot vandaag mogen ondervinden. Gelukkig nemen de wagens wat strooizout mee als ze uit Aalter komen gereden... Daar hebben ze toch geld te veel, moeten ze in Ruiselede waarschijnlijk denken...

In ieder geval was ik vandaag blij verrast, want op Tieltsesteenweg als Deinzesteenweg waren de fietspaden netjes en vakkundig ijs- en sneeuwvrij gemaakt. Plezierig rijden. =D> De plattelandswegen er tussen, tja, daar zwijgen we maar over... :x
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#6 Bericht door rik »

Wat de gewestwegen betreft kan ik inderdaad bevestigen dat er serieuze verbetering is. Daar waar we vroeger 1 strooimachineke hadden voor ons hele district (van Bree tot Lanaken) hebben we er nu 3.
Vroeger werd hier dan ook niet zo snel gebruik van gemaakt omdat hij twee dagen onderweg was om alles te strooien en dus op de meeste plaatsen te laat was, maar nu kan dat op een uurtje of zes en bijgevolg wordt het ook veel meer gebruikt.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 729
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#7 Bericht door Beinsberger E »

CVW schreef:Ik vind persoonlijk dat hiet niet overdreven budget voor voorzien moet worden in tijden van besparingen. Je kan niet alles voorzien hé...
Op veiligheid besparen is een schande, de fietsers staan in de winter meestal letterlijk en figuurlijk in koude, terwijl dat meestal de mensen zijn die echt besparen door de fiets te nemen nu alle wegen dichtslippen, in plaats van extra budgetten te besteden aan meer rijvakken kunnen ze beter extra fietspaden aanleggen en die goed onderhouden dat zou pas besparing zijn, dat is mijn persoonlijke meneing [-X

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#8 Bericht door Peter J »

Beinsberger E schreef:
CVW schreef:Ik vind persoonlijk dat hiet niet overdreven budget voor voorzien moet worden in tijden van besparingen. Je kan niet alles voorzien hé...
Op veiligheid besparen is een schande, de fietsers staan in de winter meestal letterlijk en figuurlijk in koude, terwijl dat meestal de mensen zijn die echt besparen door de fiets te nemen nu alle wegen dichtslippen, in plaats van extra budgetten te besteden aan meer rijvakken kunnen ze beter extra fietspaden aanleggen en die goed onderhouden dat zou pas besparing zijn, dat is mijn persoonlijke mening [-X
En die mening deel ik voor 100% =D> =D> =D>
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#9 Bericht door Pleeboy »

aaah maar zo werkt dat niet he: fietsers die hun nek breken zorgen voor werkgelegenheid voor de dokters en verpleegsters; autos in de file zorgen voor inkomsten via accijzen. De natuur mag gewoon verder kapotgaan zoals dat de laatste 20 jaar gaat, alleen willen ze er nu zoveel mogelijk geld uit slagen...
Maar gelukkig denken er toch nog politiekers aan iets anders dan dat, zodat Rik goed kan fietsen en zijn dienstvoertuig kan laten staan =D> Zijn strada is nu toch een geschikter achtervolgingsmiddel dan de gemiddelde automobiel :wink:
Teun-roetst binnen op de rollen...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#10 Bericht door marksje »

sneeuwvrij houden van fietspaden wil wel nog lukken (voor zover de mensen de sneeuw van hun stoep niet op het fietspad vagen) maar het daarna ijsvrij houden is moeilijk, waarom ?
Het is een vicieuze gebeuren; sneeuw of ijs op het fietspad = weinig of geen fietsers; ruimen en strooien is pas efficiënt als er ook regelmatig fietsverkeer is, maar dat is er niet om reden het fietspad niet vrij is, enz, enz, enz.
cfr de rijbanen voor auto's. Strooien als er geen autoverkeer is brengt ook geen bal op.

Mijn uitleg hier wil nu ook wel niet zeggen dat er geen inspanningen moeten gedaan worden hé.

Ikzelf start morgenvroeg opnieuw met de fiets naar het werk, maar ik heb dan ook geen enkel fietspad op mijn route, alleen boerenbaantjes en die zijn ondertussen vrij en dus befietsbaar met een ligfiets op twee wielen (hoop ik).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3868
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#11 Bericht door bicky »

Als de sneeuw wordt geruimd, dan verdwijnt de rest wel door laagstaande zon.
ijzelvorming is een andere zaak natuurlijk

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#12 Bericht door rik »

bicky schreef:Als de sneeuw wordt geruimd, dan verdwijnt de rest wel door laagstaande zon.
ijzelvorming is een andere zaak natuurlijk
Waar de zon niet aan kan ontstaat er ijzelvorming en daar kan je bij de huidige temperaturen weinig aan doen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#13 Bericht door Edje »

Rondrijden :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#14 Bericht door erde »

Bij ons in Loker is er grof zout gestrooid op de fietspaden. :shock:
De sneeuw is weg, maar ben benieuwd bij nieuwe sneeuwval hoeveel sneeuw er blijft liggen op de fietspaden. :^o
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: gladbestrijding op fietspaden

#15 Bericht door Frank II »

Strooien met zout , allemaal goed en wel, maar wat doet dit met een aluminium kader?
Ik dacht dat dit tamelijk funest was.

Plaats reactie