Veiligheid - kleur velomobiel

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Veiligheid - kleur velomobiel

#1 Bericht door NL-ligger »

Ik heb een gele - volgens mij vrijwel de standaard kleur voor Questen en Strada's - velomobiel besteld.

Maar ik vind dat beslist niet de mooiste kleur, ik heb geel gekozen omdat het erg fel en aandachtrekkend is. Net als ambulances en andere voertuigen die voor de veiligheid erg moeten opvallen. Een collega van mij die jaren taxichauffeur in Amsterdam is geweest meent nog steeds dat hij opvallend veel velomobielen bij aanrijdingen ( met auto's) betrokken heeft gezien. In dat geval dacht ik dan maar minder mooi maar veiliger.

Ik had zo een beetje het idee dat de paarse, rode en oranje Quest/Strada's een beetje donker van kleur zijn. Ik vind die kleuren veel mooier, maar niet iets dat in het oog springt lijkt mij. Bij WAW's zie ik andere kleuren, maar eigenlijk hetzelfde wat betreft niet in het oog springen van de kleur als ze rood, oranje e.d. zijn. En de witte exemplaren zijn volgens mij te neutraal van zichzelf, zonder opvallende strepen zoals de politie ze heeft kan men er volgens mij ook gemakkelijk overheen zien, zeker in de wintermaanden waar alles grauw, mistig of zelfs onopvallend is door sneeuw....

Maar dat is wat ik denk......

Zou er door iemand al eens een lijst of statistiek bijgehouden zijn welke velomobielen een aanrijding hebben gehad en welke kleur deze hadden ? Bij auto's hebben verzekeraars bijna zeker weten wel zulke gegevens. Zou me zelfs niets verbazen als sommige kleuren verschil in premie geven....

Voor een groot deel heb je natuurlijk zelf in de hand of men je KAN aanrijden, maar voor een deel natuurlijk ook niet, andere verkeersdeelnemers moeten ook opletten. Die collega ( voormalig taxichauffeur ) vind alvast dat je zomaar de achterkant van een velomobiel over het hoofd ziet....te klein oppervlak volgens hem.....

Zou de kleur de veiligheid vergroten ?

Dat staat los van de discussie over verlichting, die is al uitgebreid gevoerd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#2 Bericht door Edje »

Dan kan je ook statistieken gaan vastleggen, van wat de rijder heeft gegeten, hoe hij is opgestaan en langs wie hij is opgestaan (hij moest zomaar is uit de verkeerde nest komen, en zijn vrouw tegenkomen) Veiligheid begint eerst bij je zelf, ik ken ligfietsers die iedere week een noodstop maken, en ik ken er ook die 5000 km met hun remblokjes doen.

Voor nen blinde zal je nooit zichtbaar zijn :mrgreen: 8)
Laatst gewijzigd door Edje op do 01 dec 2011, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#3 Bericht door bicky »

Ik zou alvast geen witte, zwarte of donker kleur nemen ivm veiligheid.
Toen ik mijn mango ging kiezen reed ik eerst met een zwart/gele en dan een rood/witte. Mijn vrouwke vond de rood/witte van veel verder zichtbaar.

Vind je geen statistieken over autokleuren? want da zal vergelijkbaar zijn als je wilt vergelijken. Ik dacht da rood het veiligste kleur was omdat je dat goed ziet in donker en mist.

Een standaard gele zou ik ook nie nemen kwa herkenbaarheid. Iedereen heeft er zo eentje

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#4 Bericht door Peter J »

bicky schreef:Ik dacht da rood het veiligste kleur was omdat je dat goed ziet in donker en mist.
Rood is misschien goed zichtbaar in de mist, maar is zeker niet de beste kleur in het donker.
En dan nog wat anders aangaande rood, volgens verschillende studies wekt deze kleur agressie op...
Volgens verzekeringsstatistieken zijn rode wagens meer betrokken bij ongevallen...
Het lijkt me dat de constructeurs van velomobielen niet voor niets geel als standaardkleur hebben gekozen :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Vind je geen statistieken over autokleuren? want da zal vergelijkbaar zijn als je wilt vergelijken. Ik dacht da rood het veiligste kleur was omdat je dat goed ziet in donker en mist.
NL-ligger schreef:Zou de kleur de veiligheid vergroten ?


Ja, dat blijkt toch uit de conclusies van een studie die door de Monash universiteit (Australië) werd uitgevoerd. Een van de besluiten luidt als volgt:
Results of the analysis identified a clear statistically significant relationship between vehicle colour and crash risk. Compared to white vehicles, a number of colours were associated with higher crash risk. These colours are generally those lower on the visibility index and include black, blue, grey, green, red and silver.
De hele studie - de tekst is niet altijd even gemakkelijk te volgen - valt na lezen in een pdf-document dat te vinden is op

http://www.monash.edu.au/miri/research/ ... arc263.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#6 Bericht door Chocolate Delivery Man »

Peter J schreef:
bicky schreef:Ik dacht da rood het veiligste kleur was omdat je dat goed ziet in donker en mist.
Rood is misschien goed zichtbaar in de mist, maar is zeker niet de beste kleur in het donker.
En dan nog wat anders aangaande rood, volgens verschillende studies wekt deze kleur agressie op...
Volgens verzekeringsstatistieken zijn rode wagens meer betrokken bij ongevallen...
Het lijkt me dat de constructeurs van velomobielen niet voor niets geel als standaardkleur hebben gekozen :wink:
Rood is een onveilig kleur om verschillende redenen:
- minder goed zichtbaar in het donker
- wekt heftige gevoelens op, zowel positief (verliefheid, ...) als negatief (bloed, agressie, ...)
- stoplichten (bij auto's) zijn minder goed zichtbaar (->verhoogd risico op aanrijdingen)

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#7 Bericht door Almereweder »

Paulus ten Boer heeft hier ooit een presentatie over gegeven:
Velomobiles in traffic.
In het kort raadt hij het volgende aan:

- Use bright colours, but also add contrast
- Add reflection and use proper lights for the hours of darkness or for riding under poor visibility conditions
- Have 2 mirrors and take control of the surroundings yourself
- Have a good sense of humour

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#8 Bericht door NL-ligger »

Ah zo raar is die vraag dus ook weer niet.....er zijn dus al anderen een stuk serieuzer mee bezig geweest.

Grappig dat dezelfde conclusie getrokken word met de kleur wit. Dat van rood in het donker wist ik niet.

Waar ik wel van weet is "polderblindheid" ofwel domweg gewoon iets niet bewust registreren met je hersenen terwijl je ogen het wel zien zoals de maker van de site waar de link naar verwijst ook uitlegt. De Engelsen noemen dat "hidden in plain view"

Tot mijn stomme verbazing heb ik ook weleens een bijna aanrijding gehad op een kruispunt waar je kilometers in de verte verkeer kunt zien aankomen omdat er niets is dan vlak akkerland. Juist dat schijnt gevaarlijk te zijn. Het was dat mijn vrouw riep dat ik moest remmen anders had ik er bovenop gereden....

Dat laten opvallen van de fiets is danwel een mooie oplossing, maar hoe pak je dat aan ? Zijn het stickers, beschilderingen, plakfolie ?

En dan nog iets...zoals met bijvoorbeeld die zebrastrepen, wordt het wel in de velomobielen community geaccepteerd dat je fiets dan wel erg op een al bestaande fiets gaat lijken, al is het niet een 1:1 kopie ?

Of moet ik toch gaan voor de haaienbek ? :lol: ( maar ook die bestaat al zag ik )
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#9 Bericht door CapoJan »

Gezond verstand zegt dat wat afwijkt het meeste opvalt, dus niet enkel kleur, maar ook bijvoorbeeld vorm. Dat kun je bereiken door met meer dan één kleur te werken, door bestickering, door verlichting.
Gezond verstand zegt bijvoorbeeld ook dat je defensief moet rijden. Een velomobiel heeft een klein frontaal oppervlak (van achteren gezien idem) en daar moet je dus zelf rekening mee houden. Ik rij bijvoorbeeld ook niet graag met de velomobiel in het stadscentrum. Gisteren moest dat noodgedwongen wel en ik merkte meteen dat voetgangers die willen oversteken mij niet zien indien er geparkeerde auto's staan. Ook logisch, dus je moet rekening houden met het feit dat je moeilijk gezien wordt in die omstandigheden en daar zal kleur weinig of niets aan doen.
Buiten een druk centrum zullen kleur, contrast, licht en eventueel een vlag wel helpen, maar defensief rijden blijft het eerste wapen.

Bij auto's is wit de meest opvallende kleur, maar heel weinig gekozen omdat je er zo snel vuil op ziet :mrgreen:

Mijn top drie als het op (eigen) veiligheid aankomt: defensief rijden, defensief rijden en defensief rijden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#10 Bericht door Peter J »

CapoJan schreef:Mijn top drie als het op (eigen) veiligheid aankomt: defensief rijden, defensief rijden en defensief rijden.
Dit kan ik alleen maar beamen :!: =D> :!: =D> :!:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

CVW
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 dec 2011, 10:50
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#11 Bericht door CVW »

Peter J schreef:
CapoJan schreef:Mijn top drie als het op (eigen) veiligheid aankomt: defensief rijden, defensief rijden en defensief rijden.
Dit kan ik alleen maar beamen :!: =D> :!: =D> :!:
Volledig mee akkoord, de kleur van je fiets heeft hier weinig mee te maken... Een fluovestje aandoen kan daar weer wel héél wat helpen.

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#12 Bericht door sailor11647 »

CVW schreef: Een fluovestje aandoen kan daar weer wel héél wat helpen.
zeker in een velomobiel ;)

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Veiligheid - kleur velomobiel

#13 Bericht door wout »

bicky schreef:Ik zou alvast geen witte, zwarte of donker kleur nemen ivm veiligheid.
Zwart en donker bevorderen de zichtbaarheid idd niet maar wit? waarom wit niet? Ik hoor dat ik zeer goed zichtbaar ben zelfs bij mist. Ik rij 'swinters alleen in den donker, regen en heb niet de indruk dat men mij niet ziet, wel integendeel.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Plaats reactie