Veiligheid - kleur velomobiel
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Veiligheid - kleur velomobiel
Ik heb een gele - volgens mij vrijwel de standaard kleur voor Questen en Strada's - velomobiel besteld.
Maar ik vind dat beslist niet de mooiste kleur, ik heb geel gekozen omdat het erg fel en aandachtrekkend is. Net als ambulances en andere voertuigen die voor de veiligheid erg moeten opvallen. Een collega van mij die jaren taxichauffeur in Amsterdam is geweest meent nog steeds dat hij opvallend veel velomobielen bij aanrijdingen ( met auto's) betrokken heeft gezien. In dat geval dacht ik dan maar minder mooi maar veiliger.
Ik had zo een beetje het idee dat de paarse, rode en oranje Quest/Strada's een beetje donker van kleur zijn. Ik vind die kleuren veel mooier, maar niet iets dat in het oog springt lijkt mij. Bij WAW's zie ik andere kleuren, maar eigenlijk hetzelfde wat betreft niet in het oog springen van de kleur als ze rood, oranje e.d. zijn. En de witte exemplaren zijn volgens mij te neutraal van zichzelf, zonder opvallende strepen zoals de politie ze heeft kan men er volgens mij ook gemakkelijk overheen zien, zeker in de wintermaanden waar alles grauw, mistig of zelfs onopvallend is door sneeuw....
Maar dat is wat ik denk......
Zou er door iemand al eens een lijst of statistiek bijgehouden zijn welke velomobielen een aanrijding hebben gehad en welke kleur deze hadden ? Bij auto's hebben verzekeraars bijna zeker weten wel zulke gegevens. Zou me zelfs niets verbazen als sommige kleuren verschil in premie geven....
Voor een groot deel heb je natuurlijk zelf in de hand of men je KAN aanrijden, maar voor een deel natuurlijk ook niet, andere verkeersdeelnemers moeten ook opletten. Die collega ( voormalig taxichauffeur ) vind alvast dat je zomaar de achterkant van een velomobiel over het hoofd ziet....te klein oppervlak volgens hem.....
Zou de kleur de veiligheid vergroten ?
Dat staat los van de discussie over verlichting, die is al uitgebreid gevoerd.
Maar ik vind dat beslist niet de mooiste kleur, ik heb geel gekozen omdat het erg fel en aandachtrekkend is. Net als ambulances en andere voertuigen die voor de veiligheid erg moeten opvallen. Een collega van mij die jaren taxichauffeur in Amsterdam is geweest meent nog steeds dat hij opvallend veel velomobielen bij aanrijdingen ( met auto's) betrokken heeft gezien. In dat geval dacht ik dan maar minder mooi maar veiliger.
Ik had zo een beetje het idee dat de paarse, rode en oranje Quest/Strada's een beetje donker van kleur zijn. Ik vind die kleuren veel mooier, maar niet iets dat in het oog springt lijkt mij. Bij WAW's zie ik andere kleuren, maar eigenlijk hetzelfde wat betreft niet in het oog springen van de kleur als ze rood, oranje e.d. zijn. En de witte exemplaren zijn volgens mij te neutraal van zichzelf, zonder opvallende strepen zoals de politie ze heeft kan men er volgens mij ook gemakkelijk overheen zien, zeker in de wintermaanden waar alles grauw, mistig of zelfs onopvallend is door sneeuw....
Maar dat is wat ik denk......
Zou er door iemand al eens een lijst of statistiek bijgehouden zijn welke velomobielen een aanrijding hebben gehad en welke kleur deze hadden ? Bij auto's hebben verzekeraars bijna zeker weten wel zulke gegevens. Zou me zelfs niets verbazen als sommige kleuren verschil in premie geven....
Voor een groot deel heb je natuurlijk zelf in de hand of men je KAN aanrijden, maar voor een deel natuurlijk ook niet, andere verkeersdeelnemers moeten ook opletten. Die collega ( voormalig taxichauffeur ) vind alvast dat je zomaar de achterkant van een velomobiel over het hoofd ziet....te klein oppervlak volgens hem.....
Zou de kleur de veiligheid vergroten ?
Dat staat los van de discussie over verlichting, die is al uitgebreid gevoerd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Dan kan je ook statistieken gaan vastleggen, van wat de rijder heeft gegeten, hoe hij is opgestaan en langs wie hij is opgestaan (hij moest zomaar is uit de verkeerde nest komen, en zijn vrouw tegenkomen) Veiligheid begint eerst bij je zelf, ik ken ligfietsers die iedere week een noodstop maken, en ik ken er ook die 5000 km met hun remblokjes doen.
Voor nen blinde zal je nooit zichtbaar zijn
Voor nen blinde zal je nooit zichtbaar zijn
Laatst gewijzigd door Edje op do 01 dec 2011, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Ik zou alvast geen witte, zwarte of donker kleur nemen ivm veiligheid.
Toen ik mijn mango ging kiezen reed ik eerst met een zwart/gele en dan een rood/witte. Mijn vrouwke vond de rood/witte van veel verder zichtbaar.
Vind je geen statistieken over autokleuren? want da zal vergelijkbaar zijn als je wilt vergelijken. Ik dacht da rood het veiligste kleur was omdat je dat goed ziet in donker en mist.
Een standaard gele zou ik ook nie nemen kwa herkenbaarheid. Iedereen heeft er zo eentje
Toen ik mijn mango ging kiezen reed ik eerst met een zwart/gele en dan een rood/witte. Mijn vrouwke vond de rood/witte van veel verder zichtbaar.
Vind je geen statistieken over autokleuren? want da zal vergelijkbaar zijn als je wilt vergelijken. Ik dacht da rood het veiligste kleur was omdat je dat goed ziet in donker en mist.
Een standaard gele zou ik ook nie nemen kwa herkenbaarheid. Iedereen heeft er zo eentje
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Rood is misschien goed zichtbaar in de mist, maar is zeker niet de beste kleur in het donker.bicky schreef:Ik dacht da rood het veiligste kleur was omdat je dat goed ziet in donker en mist.
En dan nog wat anders aangaande rood, volgens verschillende studies wekt deze kleur agressie op...
Volgens verzekeringsstatistieken zijn rode wagens meer betrokken bij ongevallen...
Het lijkt me dat de constructeurs van velomobielen niet voor niets geel als standaardkleur hebben gekozen
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
bicky schreef:Vind je geen statistieken over autokleuren? want da zal vergelijkbaar zijn als je wilt vergelijken. Ik dacht da rood het veiligste kleur was omdat je dat goed ziet in donker en mist.
NL-ligger schreef:Zou de kleur de veiligheid vergroten ?
Ja, dat blijkt toch uit de conclusies van een studie die door de Monash universiteit (Australië) werd uitgevoerd. Een van de besluiten luidt als volgt:
De hele studie - de tekst is niet altijd even gemakkelijk te volgen - valt na lezen in een pdf-document dat te vinden is opResults of the analysis identified a clear statistically significant relationship between vehicle colour and crash risk. Compared to white vehicles, a number of colours were associated with higher crash risk. These colours are generally those lower on the visibility index and include black, blue, grey, green, red and silver.
http://www.monash.edu.au/miri/research/ ... arc263.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- Junior
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
- Postcode: 9290
- Fiets: Flevobike Greenmachine
- Locatie: Overmere
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Rood is een onveilig kleur om verschillende redenen:Peter J schreef:Rood is misschien goed zichtbaar in de mist, maar is zeker niet de beste kleur in het donker.bicky schreef:Ik dacht da rood het veiligste kleur was omdat je dat goed ziet in donker en mist.
En dan nog wat anders aangaande rood, volgens verschillende studies wekt deze kleur agressie op...
Volgens verzekeringsstatistieken zijn rode wagens meer betrokken bij ongevallen...
Het lijkt me dat de constructeurs van velomobielen niet voor niets geel als standaardkleur hebben gekozen
- minder goed zichtbaar in het donker
- wekt heftige gevoelens op, zowel positief (verliefheid, ...) als negatief (bloed, agressie, ...)
- stoplichten (bij auto's) zijn minder goed zichtbaar (->verhoogd risico op aanrijdingen)
- Almereweder
- Helper
- Berichten: 417
- Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
- Postcode: 1311RV
- Fiets: Velomobiel.nl Strada
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Paulus ten Boer heeft hier ooit een presentatie over gegeven:
Velomobiles in traffic.
In het kort raadt hij het volgende aan:
- Use bright colours, but also add contrast
- Add reflection and use proper lights for the hours of darkness or for riding under poor visibility conditions
- Have 2 mirrors and take control of the surroundings yourself
- Have a good sense of humour
Velomobiles in traffic.
In het kort raadt hij het volgende aan:
- Use bright colours, but also add contrast
- Add reflection and use proper lights for the hours of darkness or for riding under poor visibility conditions
- Have 2 mirrors and take control of the surroundings yourself
- Have a good sense of humour
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Ah zo raar is die vraag dus ook weer niet.....er zijn dus al anderen een stuk serieuzer mee bezig geweest.
Grappig dat dezelfde conclusie getrokken word met de kleur wit. Dat van rood in het donker wist ik niet.
Waar ik wel van weet is "polderblindheid" ofwel domweg gewoon iets niet bewust registreren met je hersenen terwijl je ogen het wel zien zoals de maker van de site waar de link naar verwijst ook uitlegt. De Engelsen noemen dat "hidden in plain view"
Tot mijn stomme verbazing heb ik ook weleens een bijna aanrijding gehad op een kruispunt waar je kilometers in de verte verkeer kunt zien aankomen omdat er niets is dan vlak akkerland. Juist dat schijnt gevaarlijk te zijn. Het was dat mijn vrouw riep dat ik moest remmen anders had ik er bovenop gereden....
Dat laten opvallen van de fiets is danwel een mooie oplossing, maar hoe pak je dat aan ? Zijn het stickers, beschilderingen, plakfolie ?
En dan nog iets...zoals met bijvoorbeeld die zebrastrepen, wordt het wel in de velomobielen community geaccepteerd dat je fiets dan wel erg op een al bestaande fiets gaat lijken, al is het niet een 1:1 kopie ?
Of moet ik toch gaan voor de haaienbek ? ( maar ook die bestaat al zag ik )
Grappig dat dezelfde conclusie getrokken word met de kleur wit. Dat van rood in het donker wist ik niet.
Waar ik wel van weet is "polderblindheid" ofwel domweg gewoon iets niet bewust registreren met je hersenen terwijl je ogen het wel zien zoals de maker van de site waar de link naar verwijst ook uitlegt. De Engelsen noemen dat "hidden in plain view"
Tot mijn stomme verbazing heb ik ook weleens een bijna aanrijding gehad op een kruispunt waar je kilometers in de verte verkeer kunt zien aankomen omdat er niets is dan vlak akkerland. Juist dat schijnt gevaarlijk te zijn. Het was dat mijn vrouw riep dat ik moest remmen anders had ik er bovenop gereden....
Dat laten opvallen van de fiets is danwel een mooie oplossing, maar hoe pak je dat aan ? Zijn het stickers, beschilderingen, plakfolie ?
En dan nog iets...zoals met bijvoorbeeld die zebrastrepen, wordt het wel in de velomobielen community geaccepteerd dat je fiets dan wel erg op een al bestaande fiets gaat lijken, al is het niet een 1:1 kopie ?
Of moet ik toch gaan voor de haaienbek ? ( maar ook die bestaat al zag ik )
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Gezond verstand zegt dat wat afwijkt het meeste opvalt, dus niet enkel kleur, maar ook bijvoorbeeld vorm. Dat kun je bereiken door met meer dan één kleur te werken, door bestickering, door verlichting.
Gezond verstand zegt bijvoorbeeld ook dat je defensief moet rijden. Een velomobiel heeft een klein frontaal oppervlak (van achteren gezien idem) en daar moet je dus zelf rekening mee houden. Ik rij bijvoorbeeld ook niet graag met de velomobiel in het stadscentrum. Gisteren moest dat noodgedwongen wel en ik merkte meteen dat voetgangers die willen oversteken mij niet zien indien er geparkeerde auto's staan. Ook logisch, dus je moet rekening houden met het feit dat je moeilijk gezien wordt in die omstandigheden en daar zal kleur weinig of niets aan doen.
Buiten een druk centrum zullen kleur, contrast, licht en eventueel een vlag wel helpen, maar defensief rijden blijft het eerste wapen.
Bij auto's is wit de meest opvallende kleur, maar heel weinig gekozen omdat je er zo snel vuil op ziet
Mijn top drie als het op (eigen) veiligheid aankomt: defensief rijden, defensief rijden en defensief rijden.
Gezond verstand zegt bijvoorbeeld ook dat je defensief moet rijden. Een velomobiel heeft een klein frontaal oppervlak (van achteren gezien idem) en daar moet je dus zelf rekening mee houden. Ik rij bijvoorbeeld ook niet graag met de velomobiel in het stadscentrum. Gisteren moest dat noodgedwongen wel en ik merkte meteen dat voetgangers die willen oversteken mij niet zien indien er geparkeerde auto's staan. Ook logisch, dus je moet rekening houden met het feit dat je moeilijk gezien wordt in die omstandigheden en daar zal kleur weinig of niets aan doen.
Buiten een druk centrum zullen kleur, contrast, licht en eventueel een vlag wel helpen, maar defensief rijden blijft het eerste wapen.
Bij auto's is wit de meest opvallende kleur, maar heel weinig gekozen omdat je er zo snel vuil op ziet
Mijn top drie als het op (eigen) veiligheid aankomt: defensief rijden, defensief rijden en defensief rijden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Dit kan ik alleen maar beamenCapoJan schreef:Mijn top drie als het op (eigen) veiligheid aankomt: defensief rijden, defensief rijden en defensief rijden.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Volledig mee akkoord, de kleur van je fiets heeft hier weinig mee te maken... Een fluovestje aandoen kan daar weer wel héél wat helpen.Peter J schreef:Dit kan ik alleen maar beamenCapoJan schreef:Mijn top drie als het op (eigen) veiligheid aankomt: defensief rijden, defensief rijden en defensief rijden.
-
- Neo Prof
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
- Postcode: 8370
- Locatie: Blankenberge
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
zeker in een velomobielCVW schreef: Een fluovestje aandoen kan daar weer wel héél wat helpen.
- wout
- Helper
- Berichten: 438
- Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
- Postcode: 9988
- Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
- Locatie: Watervliet
- Contacteer:
Re: Veiligheid - kleur velomobiel
Zwart en donker bevorderen de zichtbaarheid idd niet maar wit? waarom wit niet? Ik hoor dat ik zeer goed zichtbaar ben zelfs bij mist. Ik rij 'swinters alleen in den donker, regen en heb niet de indruk dat men mij niet ziet, wel integendeel.bicky schreef:Ik zou alvast geen witte, zwarte of donker kleur nemen ivm veiligheid.
weer of geen weer, altijd velomobielweer