fietspaden en autowegen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
j.postema
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 20:39
Postcode: 7823CT
Fiets: Santos Travelmaster 2.8 Alu
Contacteer:

fietspaden en autowegen

#1 Bericht door j.postema »

ik krijg sterk de indruk dat (in Nederland, maar in Belgie zal het waarschijnlijk hetzelfde zijn) fietspaden door de overheid, politie en burgers gezien wordt als iets wat je niet serieus moet nemen, dit in tegenstelling tot de autowegen met gemotoriseerd verkeer.

Zoals al eerder op dit forum werd verteld, is het blijkbaar vanzelfsprekend dat vrachtwagens fietspaden als parkeerplaats gebruiken voor laden en lossen, maar ook automobielen gebruiken het fietspad als uitbreiding van de vaak te smalle parkeerplaatsen waardoor ze soms bijna half op het fietpad geparkeerd staan.

Daarnaast is het blijkbaar ook heel normaal om zonder fietsverlichting rond te fietsen. Dat kan ook zonder problemen op onverlichte fietspaden in het bos, bij voorkeur als het mistig is. Als je zo'n persoon tegenkomt is het ook niet nodig even te bellen.

Als ik 's avonds boodschappen doe op de fiets, dan heeft vaak meer dan 50% van de fietsers die ik tegenkom zijn verlichting niet voor elkaar.

Verder valt mij op dat er steeds meer in / uit ritten gemaakt worden die bestaande fietpaden kruisen en automobilisten geven je vaak geen voorrang omdat ze niet of nauwelijks kijken of er fietsers aankomen.

Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar de Nederlandse overheid heeft ook een fietspaaltjes-obsessie. Dat wil zeggen, men wil zo veel mogelijk gevaarlijke, vaak slecht zichbare paaltjes midden op het fietspad plaatsen. Bijna nooit voldoen deze paaltjes aan de wettelijke eisen en merk je ze dus te laat op.

En dan zijn er nog de stinkende hard rijdende scooters die over de fietspaden racen.

Omdat ik soms nogal gefrustreerd raak over het feit dat de gemiddelde burger blijkbaar van mening is dat er geen regels op fietpaden gelden heb ik een aantal keer een klacht bij gemeente en politie ingediend maar deze vinden mij een zeikerd krijg ik de indruk. Wat mij ook opvalt is dat ik regelmatig politie op de autowegen tegenkom, maar ik zie echt nooit politie op fietspaden controleren. Dus mijn conclusie is dat de politie de verkeersveiligheid op fietspaden weinig prioriteit geeft :(
fietsweblog: http://jeroenpostema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#2 Bericht door NL-ligger »

Ligt een beetje aan de gemeente....sommige hebben wel budget voor een of enkele motoragenten die het fietspad hun jachtterrein hebben gemaakt. Je hebt ze vast weleens gezien, te herkennen aan hun lichte cross of rally model politie motoren, ook zij hebben te maken met de fietspaaltjes en kunnen razendsnelle opgevoerde scooters niet achtervolgen met zware wegmotoren. Scooters hebben geen schijn van kans tegen een wendbare lichte cross of rally motor.

De meeste paaltjes die ik tegenkom in mijn omgeving zijn wit-rood en wel redelijk zichtbaar in daglicht. Maar in de ochtendmist zeker als het donker is kunnen ze toch gevaarlijk zijn als je ergens hard rijdt waar je de weg niet kent omdat ze vies worden door opspattende modder en vuil en niet meer licht reflecteren.

De wegbeheerder zal je dan waarschijnlijk proberen te verwijten dat je een verkeersregel aan je laars hebt gelapt : je snelheid moet altijd zodanig zijn dat je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kunt overzien. Als je geen hand voor ogen ziet of je voertuig een lange remweg heeft, mag je dus ook niet hard rijden van de verkeerswet...er is wetstechnisch dus waarschijnlijk geen excuus voor op een paaltje botsen die je pas 2 meter van te voren zag en niet meer kon remmen...

Mijn ergernis wat fietspaden betreft ligt meer bij slecht onderhoud : verzakkende betonplaten met opstaande randen, boomwortelbeschadigingen die asfalt omhoogdrukken, schoots en scheef liggende of zelfs ontbrekende tegels, verzakte putjes enz....en natuurlijk s'winters het laat of helemaal niet strooien danwel schoonschuiven van fietspaden.

Ik snap ook wel dat economisch gezien het wegverkeer vele malen belangerijker is ( het aatal personen dat er gebruik van maakt ) en voorang heeft op het beschikabre budget. Maar goede gemeentes vergeten ook hun fietspaden niet.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

j.postema
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 20:39
Postcode: 7823CT
Fiets: Santos Travelmaster 2.8 Alu
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#3 Bericht door j.postema »

NL-ligger schreef:Ligt een beetje aan de gemeente....sommige hebben wel budget voor een of enkele motoragenten die het fietspad hun jachtterrein hebben gemaakt. Je hebt ze vast weleens gezien, te herkennen aan hun lichte cross of rally model politie motoren, ook zij hebben te maken met de fietspaaltjes en kunnen razendsnelle opgevoerde scooters niet achtervolgen met zware wegmotoren. Scooters hebben geen schijn van kans tegen een wendbare lichte cross of rally motor.
Mijn gemeente heeft blijkbaar geen budget, ik heb n.l. nog nooit een motoragent op crossmotor gezien hier...
NL-ligger schreef:De meeste paaltjes die ik tegenkom in mijn omgeving zijn wit-rood en wel redelijk zichtbaar in daglicht. Maar in de ochtendmist zeker als het donker is kunnen ze toch gevaarlijk zijn als je ergens hard rijdt waar je de weg niet kent omdat ze vies worden door opspattende modder en vuil en niet meer licht reflecteren.
Inderdaad, en er zijn ook nog van die kunststof gerecyclede zwarte paaltjes met zeer dunne reflectierand, die zie je zondermeer niet. Verder staan de paaltjes soms ook scheef. En vaak combineert men paaltjes met andere obstakels als landtarenpalen en verkeersbordpaaltjes waardoor je bijna af moet stappen van de fiets om er echt veilig door te kunnen.
NL-ligger schreef:De wegbeheerder zal je dan waarschijnlijk proberen te verwijten dat je een verkeersregel aan je laars hebt gelapt : je snelheid moet altijd zodanig zijn dat je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kunt overzien. Als je geen hand voor ogen ziet of je voertuig een lange remweg heeft, mag je dus ook niet hard rijden van de verkeerswet...er is wetstechnisch dus waarschijnlijk geen excuus voor op een paaltje botsen die je pas 2 meter van te voren zag en niet meer kon remmen...
De overheid zal inderdaad wel weer een slap excuus hebben voor deze zaken, maar het blijft natuurlijk in de eerste plaats absurd en levensgevaarlijk om slecht zichbare hindernissen midden op het fietspad te plaatsen. Ik heb dat ook nog nooit op autowegen gezien overigens.
NL-ligger schreef:Mijn ergernis wat fietspaden betreft ligt meer bij slecht onderhoud : verzakkende betonplaten met opstaande randen, boomwortelbeschadigingen die asfalt omhoogdrukken, schoots en scheef liggende of zelfs ontbrekende tegels, verzakte putjes enz....en natuurlijk s'winters het laat of helemaal niet strooien danwel schoonschuiven van fietspaden.
Inderdaad, vaak liggen de fietspaden er langdurig beroerd bij. En als je dan naar de autoweg kijkt is deze meestel wel van goede kwaliteit. Het gevaar van slecht wegdek is dat mensen de neiging hebben (ikzelf in ieder geval) om om een kuil heen te fietsen waardoor je weer een extra gevaarlijke uitwijking maakt wat de kans op aanrijding met tegenligger vergroot.
NL-ligger schreef:Ik snap ook wel dat economisch gezien het wegverkeer vele malen belangerijker is ( het aatal personen dat er gebruik van maakt ) en voorang heeft op het beschikabre budget. Maar goede gemeentes vergeten ook hun fietspaden niet.
Ja helaas? wordt veel door geld gestuurd en zal fietsen niet zoveel bijdragen aan onze economie. Dat neemt niet weg dat ik het toch matig vind dat het schone verkeer eigenlijk een lagere prioriteit krijgt dan het vervuilende verkeer.
fietsweblog: http://jeroenpostema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#4 Bericht door Ronnius »

Die kuntstofpaaltjes met die dunne reflectie rand, wat zichtbaarheid in het donker betreft heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. Mijn licht is blijkbaar zwaar genoeg om ze goed te laten oplichten in het donker.
Het is wel een feit dat die soms wel heel dicht tegen elkaar staan. Dat is toch om auto's te weren en een auto die smaller is dan 1 meter ken ik toch (nog) niet?
En wat je snelheid in verhouding tot zichtbaarheid betreft. Een autobestuurder in het donker ziet met zijn lichten veel minder ver dan de snelheid die gemaakt wordt...
In Nederland zijn de autowegen misschien van goede kwaliteit, hier bijlange niet (allemaal) en veel fietspaden zijn dan nog beroerder.

Fietsen brengen misschien rechtstreeks niet veel aan in de economie. Maar anderzijds zorgen die wel voor minder auto's op de weg waardoor de "resterenden" dan weer meer plaats krijgen (of minder lange files). Dus geld in een goed fietspad beleid werkt dan onrechtstreeks ook voor de andere weggebruikers.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#5 Bericht door Edje »

Wat is het toch slecht in deze wereld, er staan paaltje, auto's, stinkende brommers, fietsers zonder lichten, putten, bergen, molshopen,

man man, leeft jij wel of erger je je nu ook al aan mij :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

j.postema
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 20:39
Postcode: 7823CT
Fiets: Santos Travelmaster 2.8 Alu
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#6 Bericht door j.postema »

Edje schreef:Wat is het toch slecht in deze wereld, er staan paaltje, auto's, stinkende brommers, fietsers zonder lichten, putten, bergen, molshopen,

man man, leeft jij wel of erger je je nu ook al aan mij :mrgreen:
Ik doorbreek graag het sociale taboe om negatieve zaken niet uit te spreken. Dat je dan niet van je leven geniet, lijkt mij daar volkomen los van te staan :D
fietsweblog: http://jeroenpostema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#7 Bericht door CapoJan »

Het is geen sociaal taboe, helemaal niet. Ik ben lid geworden van de Fietsersbond, onder andere om via een organisatie te proberen iets te veranderen aan die foute toestanden. En dat werkt ook geregeld ! Als individu gaan klagen haalt dikwijls niet veel uit; als fietsersorganisatie heb je toch wat meer impact.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#8 Bericht door NL-ligger »

CapoJan schreef:Het is geen sociaal taboe, helemaal niet. Ik ben lid geworden van de Fietsersbond, onder andere om via een organisatie te proberen iets te veranderen aan die foute toestanden. En dat werkt ook geregeld ! Als individu gaan klagen haalt dikwijls niet veel uit; als fietsersorganisatie heb je toch wat meer impact.
Dat is pas positief ! =D>
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#9 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef:Het is geen sociaal taboe, helemaal niet. Ik ben lid geworden van de Fietsersbond, onder andere om via een organisatie te proberen iets te veranderen aan die foute toestanden. En dat werkt ook geregeld ! Als individu gaan klagen haalt dikwijls niet veel uit; als fietsersorganisatie heb je toch wat meer impact.
jammer genoeg kijkt de fietsersbond enkel in één richting
dat 7/10 van ons nog steeds zonder licht rijden (ook dezer dagen in de mist) is niet belangrijk genoeg
ik ben blij deel uit te maken van de 3/10 die wel licht hebben
laat je zien voor je gezien bent

j.postema
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 20:39
Postcode: 7823CT
Fiets: Santos Travelmaster 2.8 Alu
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#10 Bericht door j.postema »

Ik vind het jammer dat mijn (in mijn ogen oprechte) frustraties afgedaan worden als teken dat ik niet leef en niet positief ben. Ik beperk mij lieve tot het onderwerp ligfieten en verkeerstveiligheid.

Natuurlijk kunnen jullie ligfietsers niet iets aan dit probleem doen maar ik heb wel als individu mijn best gedaan er iets aan te doen. Of het via politiek of vereningen meer resultaat oplevert weet ik niet maar dat zou best kunnen.

Vlak voor mijn huis stond precies voor een 90 graden bocht een fietspaaltje. Aan beide zijden van het fietspad waren hoge struiken. Dit leverde gevaarlijke situaties op. Ik heb meerdere malen een online klacht ingediend bij mijn gemeente en ik ben meerdere malen door een chagerijnige ambtenaar gebeld over mijn "gezeur" over het paaltje.

Op een ochtend zag ik plotseling toen ik wakker werd en naar buiten keek een gemeente auto met een bult zand. Het paaltje heeft men een stuk verder naar voren geplaatst zodat deze nu wel tijdig zichtbaar is. Dus zeuren helpt soms wel, als je het maar lang genoeg doet.

Ik moet er ook even bij melden dat ik ten minste 1 persoon heb gesproken die persoonlijk tegen het paaltje is aangereden en ten val is gekomen. De gemeente had uiteraard geen interesse in dit verhaal.
fietsweblog: http://jeroenpostema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

j.postema schreef: Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar de Nederlandse overheid heeft ook een fietspaaltjes-obsessie. Dat wil zeggen, men wil zo veel mogelijk gevaarlijke, vaak slecht zichbare paaltjes midden op het fietspad plaatsen. Bijna nooit voldoen deze paaltjes aan de wettelijke eisen en merk je ze dus te laat op.
Aan paaltjes heb ook ik een broertje dood. Of beter gezegd: aan onoordeelkundig geplaatste paaltjes die er schijnbaar eerder staan om 't leven van de fietser zuur te maken dan om gemotoriseerd verkeer weg te houden. En als velomobielrijder ben ik vaak een van de eerste slachtoffers van die paaltjeswoede. Om dan nog maar te zwijgen van alwie met een bakfiets of kinderkar zich een weg moet proberen te banen langs die paaltjes.
j.postema schreef:Dus zeuren helpt soms wel, als je het maar lang genoeg doet.
Inderdaad, het helpt... soms. Niet altijd, jammer genoeg. Wat er ook van zij, 't lijkt me bijzonder belangrijk dat we de druk op de ketel houden. Vaak is het immers zo dat bepaalde problemen op het vlak van infrastructuur er niet zijn door een of andere onwil, maar vaak door onwetendheid of onkunde van sommige ontwerpers, aannemers...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#12 Bericht door bicky »

Paaltjes, putten en gevaarlijke fietssituaties. 1 adres:
http://www.meldpuntfietspaden.be/

Ik heb al meer dan 10 keer een "punt gemeld" en meermaals werd er gehoor aan gegeven.
Zo zijn er al paaltjes verwijderd, 100m fietspad herlegd, glas opgeruimd, modder opgeruimd, ...
Tot het toeasfalteren van afwateringsgoten toe.
Er zullen nog paar meldingen gebeuren als ik met mijn bakfiets door Tielt scheur en paaltjes in mijn weg vind.

Het is natuurlijk afhankelijk van de wil van de gemeente of provincie.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#13 Bericht door CapoJan »

sailor11647 schreef:
CapoJan schreef:Het is geen sociaal taboe, helemaal niet. Ik ben lid geworden van de Fietsersbond, onder andere om via een organisatie te proberen iets te veranderen aan die foute toestanden. En dat werkt ook geregeld ! Als individu gaan klagen haalt dikwijls niet veel uit; als fietsersorganisatie heb je toch wat meer impact.
jammer genoeg kijkt de fietsersbond enkel in één richting
dat 7/10 van ons nog steeds zonder licht rijden (ook dezer dagen in de mist) is niet belangrijk genoeg
ik ben blij deel uit te maken van de 3/10 die wel licht hebben
laat je zien voor je gezien bent
Waar haal je dit nu weer ? Volgende week is er een afsluitende actie van Fietsersbond Gent, samen met de politie, Responsible Young Drivers en Drive Up Safety: de politie voerde een hele maand een preventieve actie rond verlichting bij fietsers. Fietsersbond zorgt voor brochures over zichtbaarheid in het verkeer...

Indien je vindt dat het beter kan: wordt dan ook lid en doe er wat aan.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Het is natuurlijk afhankelijk van de wil van de gemeente of provincie.
Inderdaad. 'k Moet zeggen dat de Vlaamse overheid op dat vlak heel hoog scoort. Alle meldingen van zaken die onder het Vlaams Gewest vallen, werden niet alleen steeds met een vriendelijk mailtje beantwoord, maar ook werd het probleem aangepakt. Zo hingen de takken van de bomen langs de N37 (Tielt-Ruiselede-Aalter) op West-Vlaams grondgebied zodanig laag dat gewone fietsers er last van hadden. Kort na m'n melding kwam de snoeidienst die alle bomen aanpakte. Enkele dagen na de snoeibeurt krijg ik een mailtje dat het probleem in m'n melding opgelost was.

Ook Tielt scoort goed. Een van m'n meldingen haalde het zelfs als een agendapunt in de gemeenteraad, met nadien een hoogst officiële brief. Aalter bengelt dan weer helemaal achteraan. Geen enkele melding werd beantwoord en in de meeste gevallen wordt het probleem op het terrein niet opgelost (of heel, heel veel later).
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietspaden en autowegen

#15 Bericht door CapoJan »

In Gent doe je best alles via gentinfo.be. Daar wordt alles goed opgevolgd en je krijgt ook de nodige informatie.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie