als de fietsers zich niet aan de regels houden...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Lome Ligger
Supporter
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 sep 2011, 19:10
Postcode: 8850
Fiets: Challenge Hurricane Sport onderstuur
Locatie: Ardooie
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#31 Bericht door Lome Ligger »

Eeuwige, ik buig mijn hoofd in nederige eerbied voor zoveel wijsheid =D>

Tja, er zullen altijd verschillende meningen zijn hé. In West-Vlaanderen zeggen we dan "Ons Here moe van elk zin getal èn" :mrgreen:

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#32 Bericht door marksje »

.....En onze politie heeft het spijtig genoeg te druk met zwaardere maatschappelijk problemen (en soms ook andere zaken :twisted: )....

Wie zegt dat [-X
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Pieter LG
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 22:13
Postcode: 2800
Fiets: WAW 145 oranje /Challenge seiran
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#33 Bericht door Pieter LG »

Ik gebruik vaak een bordstift. En daar schrijf ik dam mee op de raam van de auto die weeral op het fietspad staat geprakeerd. Deze stift als je er met je hand over vrijft gaat er dan gewoon weer af.

Idd NOOIT vandalisme doen. Dan dalen we inderdaad lager dan het laagste.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#34 Bericht door bicky »

ik stop volgend briefje van de fietserbond tss de ruitenwissers:
http://www.fietsersbond.be/sites/defaul ... zw_DEF.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#35 Bericht door NL-ligger »

Pieter LG schreef:
Idd NOOIT vandalisme doen. Dan dalen we inderdaad lager dan het laagste.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. In het beginsel moet je altijd proberen iets vriendelijk en beleefd op te lossen. Dat is de beste manier, beschaving. Maar krijg je dan een ongeloofelijk grote bek of onverschilligheid terug, zul je met beleefdheid niets meer bereiken. Datzelfde geldt voor een voertuig dat herhaaldelijk op dezelfde plek staat ondanks briefjes achter de ruit.

Het enige wat men dan nog kan doen is de politie proberen in te schakelen. Dat is ook nog de correcte manier. Maar als die het helemaal laten afweten ? Totaal geen tijd of interesse hebben zoiets van voor hen weinig prioriteit op te lossen ? Hier in Nederland is dat vrij gebruikelijk. Onderbezetting, reorganisaties en besparingen. En gefrustreerde overbezette politiemensen waarvoor 24 uur te kort is in een dag.

Er is een beroemde uitspraak die omschrijft hoe beschavingen kunnen vervallen tot onvoorstelbaar wrede barbarij : "Alles wat goede mensen moeten doen om het kwade te laten zegevieren is niets doen"

Hoe zwaar aangezet dit moge zijn, toch is het van toepassing : het moeten uitwijken naar de autorijbaan vanwege zo een asociaal persoon die daar zijn voertuig neerdonderd kan gewonden, gehandicapten en doden opleveren onder de fietsers.

Overigens is het mogelijk dat als je een briefje onder de ruit van een opvallend grote en dure auto wilt doen door je hoofd geschoten wordt door een drugscrimineel of woonwagenbewoner die totaal flippen als je aan hun bezit raakt met je vingers.....

Kun je je zulke situaties niet voorstellen ? Leest dagelijks de krant(en)
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#36 Bericht door hugo »

het begint ondermeer bij de fietspaden
fietspaden leren de automobilist
minder rekening te houden met anderen
ze zijn mee-verantwoordelijk voor de aangeleerde dominantie

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#37 Bericht door NL-ligger »

hugo schreef:het begint ondermeer bij de fietspaden
fietspaden leren de automobilist
minder rekening te houden met anderen
ze zijn mee-verantwoordelijk voor de aangeleerde dominantie
Geloof me, in het andere gele voertuig dat ik bedien sta ik aan de hoogste top van de voedselketen....zelfs de allergrootste en asociaalste SUV's geven mij ten alle tijde voorrang. En ik kijk op letterlijk op ze neer vanaf een hoogte van soms 4,5 meter terwijl ze mij voor laten gaan. :twisted: :twisted:

Eten en gegeten worden. :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#38 Bericht door blackarmor »

dat pamfletje is idd een goed idee en daar gaan er dus vanaf nu ook een paar van mee :) (denk dak ze beter dan ineens in grote oplage bestel )
zelf beschadigingen is idd geen goed idee
maar ik moet wel zeggen dat het boete systeem in mijn ogen kompleet oneerlijk is .
een boete van stomweg 100 euro is voor mij persoonlijk even serieus slikken en kan mijn budget voor de maand serieus in de problemen brengen .
daarintegen moest ik er 5000 netto in de maand hebben kan ik me inbeelden dat er zijn die zich daar geen bal van aantrekken en ze gewoon bij de rest leggen .

boete systeem zou op inkomen moeten gebaseerd zijn
bellen achter het stuur 10% van u brutto maandinkomen aub .
te snel rijden in bebouwde kom 10 % + x % per km/hr te snel .
dan doet het voor iedereen evenveel pijn .
en zoals in engeland veel zwaardere termijnen op rijbewijs inleveren . 6 maand ipv 14 dagen enz .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#39 Bericht door eeuwige reiziger »

blackarmor schreef: boete systeem zou op inkomen moeten gebaseerd zijn
Dat vind ik niet, omdat het een basisbeginsel van de rechtspraak aantast, nl. straf in relatie tot de aard van de overtreding. Daarnaast kan het systeem niet waterdicht zijn, want er zijn allerlei beroepen die door boekhoudkundige spitstechnologie hun reëel inkomen weten te camoufleren. Uiteindelijk zal door zo'n systeem de gewone arbeider, de gewone bediende, de gewone ambtenaar... het slachtoffer bij uitstek worden. Van hen is het inkomen immers bekend, tot bijna de laatste eurocent.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#40 Bericht door blackarmor »

ja en dit systeem vind je wel fair voor de gewone arbeider ?
idd straf in verhouding van de overtreding .
in belgie weten ze nogal redelijk wat je verdiend en daar mee dat ik er ook specifiek bijzet op bruto inkomen . en voor de arme sukkelaar met zijne x6 die niet eens een carkit kan betalen voor zijne laatste nieuwe iphone die maar een inkomen heeft van 1100 in de maand , er zijn meer bedienden bij de belastingen dan militairen in belgie .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#41 Bericht door trikelover »

blackarmor schreef:Er zijn meer bedienden bij de belastingen dan militairen in belgie .
<Het geld moet toch ergens naar toe gaan. Waarvoor betalen we anders al die belastingen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#42 Bericht door eeuwige reiziger »

blackarmor schreef:ja en dit systeem vind je wel fair voor de gewone arbeider ?
Strafwetten horen voor iedereen gelijk te zijn, want dat is overeenkomstig de basis van ons westers staatsrecht: alle burgers zijn gelijk voor de wet.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#43 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef:alle burgers zijn gelijk voor de wet.
maar is de wet gelijk voor elke burger?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#44 Bericht door Filip »

eeuwige reiziger schreef:
blackarmor schreef: boete systeem zou op inkomen moeten gebaseerd zijn
Dat vind ik niet, omdat het een basisbeginsel van de rechtspraak aantast, nl. straf in relatie tot de aard van de overtreding. Daarnaast kan het systeem niet waterdicht zijn, want er zijn allerlei beroepen die door boekhoudkundige spitstechnologie hun reëel inkomen weten te camoufleren. Uiteindelijk zal door zo'n systeem de gewone arbeider, de gewone bediende, de gewone ambtenaar... het slachtoffer bij uitstek worden. Van hen is het inkomen immers bekend, tot bijna de laatste eurocent.
Eeuwige... Toch wat nuanceren he.
Voor wie 5000 € netto per maand krijgt is een boete van 50 € véél geringer dan voor iemand die 1000 € verdient!
De eerste voelt het nauwelijks, en voor de laatste al véél meer.
De straf beoogt zowel gedrag bij te sturen (men moet het voelen) als de andere burgers of weggebruikers te beschermen, maar de 50 € boete zal in het eerste geval nauwelijks invloed hebben...
Gelijk straffen is hier dus heel ongelijk behandelen, en bovendien inefficiënt!

Maar (groot) gelijk heb je als je stelt dat het belastbaar inkomen zoals we het nu officieel kennen, compleet naast de kwestie is, en vooral de gewone loon- en weddentrekkenden, en de gewone ambtenaar zou bestraffen.
Inderdaad zouden we gans de fiscaliteit en vooral de controle erop volledig moeten heruitvinden, om het belastbaar inkomen als maatstaf te nemen.
Maatstaven zoals uiterlijke tekenen van rijkdom, bijv. auto, meerdere woningen etc., kan hieraan misschien tegemoet komen, in afwachting van beter.
En straffen door in te grijpen op de mobiliteit (bijv. rijbewijs intrekken) lijken hier idd ook to the point.
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: als de fietsers zich niet aan de regels houden...

#45 Bericht door eeuwige reiziger »

Filip schreef: Eeuwige... Toch wat nuanceren he.
Voor wie 5000 € netto per maand krijgt is een boete van 50 € véél geringer dan voor iemand die 1000 € verdient!
De eerste voelt het nauwelijks, en voor de laatste al véél meer.
De straf beoogt zowel gedrag bij te sturen (men moet het voelen) als de andere burgers of weggebruikers te beschermen, maar de 50 € boete zal in het eerste geval nauwelijks invloed hebben...
Gelijk straffen is hier dus heel ongelijk behandelen, en bovendien inefficiënt!
Natuurlijk besef ik wel dat een boete niet op dezelfde wijze aankomt bij iemand met een hoog inkomen dan bij een persoon die het met wat minder moet stellen. Alleen, het is een basisbeginsel in de rechtsspraak dat de burger gelijk is voor de wet. Als je plotseling de burgers ongelijk gaat behandelen ten opzichte van een wet, breng je het hele systeem aan het wankelen. Dat zou een gevaarlijk precent kunnen zijn. Gaan we vervolgens ook de rest aanpassen? Zoals je ook wel weet en in een volgende paragraaf aangeeft, zal dit uiteindelijk nergens toe leiden, tenzij tot nog meer gesjoemel om het daadwerkelijke inkomen te verdoezelen. Iedereen is genoegzaam bekend met mensen die een mooie zaak hebben uitgebouwd, goed verdienen en er ruim in zitten, maar er toch in slagen een studiebeurs voor hun kinderen in de wacht te slepen. Slimme en sluwe boekhouders helpen hen op weg. Dan kun je je toch afvragen wie in een systeem van inkomensgerelateerde boetes het gelag zal betalen.

Juist, de gewone burger van wie het loon bekend is.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie