Bergafwaarts en remmen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Bergafwaarts en remmen

#1 Bericht door NL-ligger »

Ik zag op youtube dat er ritten zijn waarbij men er lol in heeft lange en snelle afdalingen te maken met velomobielen.

Ik zag ook dat een enkeling een remparachute gebruikte om de dalingssnelheid te doen dalen naar beheersbare proporties. Idee lijkt goed maar werkt het ook ?

Nu weet ik van trommelremmen dat ze slecht de warmte kwijt kunnen en weleens zouden kunnen oververhitten bij vaak moeten bijremmen. En aangezien je geen motor hebt waarop je kunt afremmen moet je het wel hebben van remmen. Zijn tromelremmen veilig voor deze omstandigheden ?

Want hoewel schijfremmen betere koeling bekomen, kunnen de remblokken daarvan ook oververhitten en verglazen, waardoor je ook niet hoeft te rekenen op voldoende remwerking.

Nu heb ik geen dramatische crashes gezien of in memoriam's op youtube, dus zal het gevaar in praktijk wel meevallen.

Hebben jullie zulke ritten gereden en wat deden de remmen ?

Overigens heb ik deze oplossing nog niet gezien :mrgreen:

Afbeelding
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Bergafwaarts en remmen

#2 Bericht door bicky »

Hier vind je veel info over remparachuten bij een quest: http://wimschermer.blogspot.com/search?q=parachute" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zou 15km/u verschil maken bij snelheden van 60km/u per parachute
En lijkt me dus aangeraden bij lange afdalingen.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Bergafwaarts en remmen

#3 Bericht door Edje »

iedere vod die je achter je velomobiel laat wapperen zal je afremmen, maar een remparachute heeft een speciale werking en is ontworpen om op grote snelheden strak open te gaan, dit wilt zeggen dat ze ook stabiel hangen achter je velomobiel en hier heb ik dan twijfels of de snelheden groot genoeg zijn om hem stabiel te openen. LET wel een remparachute is geen gesloten koepel er moeten verschillende gaten in voorzien worden om zijn werking te bekomen. en al de pogingen die ik tot nu toe zag waren gesloten koepels, die begonnen te dansen achtern een velomobiel die weinig vertraagde. De oppervlakte van de chute moet meen ik (moet ik opzoeken is cursus, als ik hem nog vind) 1,2dm²/kg massa bedragen om een remming te bekomen)
Laatst gewijzigd door Edje op ma 07 nov 2011, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Bergafwaarts en remmen

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

voor een 100kg dus toch vlot 120dm² of 1.2m² ... flinke chute

misschien speciale naven ontwikkelen met koelribben rond de trommels ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Bergafwaarts en remmen

#5 Bericht door bicky »

crash-quest-dummy schreef:misschien speciale naven ontwikkelen met koelribben rond de trommels ?
Ik had koelribben op de voorste trommelrem van mijn zephyr
Afbeelding
full picture https://picasaweb.google.com/1006668915 ... 6175671698" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie