Ik zag op youtube dat er ritten zijn waarbij men er lol in heeft lange en snelle afdalingen te maken met velomobielen.
Ik zag ook dat een enkeling een remparachute gebruikte om de dalingssnelheid te doen dalen naar beheersbare proporties. Idee lijkt goed maar werkt het ook ?
Nu weet ik van trommelremmen dat ze slecht de warmte kwijt kunnen en weleens zouden kunnen oververhitten bij vaak moeten bijremmen. En aangezien je geen motor hebt waarop je kunt afremmen moet je het wel hebben van remmen. Zijn tromelremmen veilig voor deze omstandigheden ?
Want hoewel schijfremmen betere koeling bekomen, kunnen de remblokken daarvan ook oververhitten en verglazen, waardoor je ook niet hoeft te rekenen op voldoende remwerking.
Nu heb ik geen dramatische crashes gezien of in memoriam's op youtube, dus zal het gevaar in praktijk wel meevallen.
Hebben jullie zulke ritten gereden en wat deden de remmen ?
Overigens heb ik deze oplossing nog niet gezien
Bergafwaarts en remmen
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Bergafwaarts en remmen
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Bergafwaarts en remmen
Hier vind je veel info over remparachuten bij een quest: http://wimschermer.blogspot.com/search?q=parachute" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zou 15km/u verschil maken bij snelheden van 60km/u per parachute
En lijkt me dus aangeraden bij lange afdalingen.
Het zou 15km/u verschil maken bij snelheden van 60km/u per parachute
En lijkt me dus aangeraden bij lange afdalingen.
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Re: Bergafwaarts en remmen
iedere vod die je achter je velomobiel laat wapperen zal je afremmen, maar een remparachute heeft een speciale werking en is ontworpen om op grote snelheden strak open te gaan, dit wilt zeggen dat ze ook stabiel hangen achter je velomobiel en hier heb ik dan twijfels of de snelheden groot genoeg zijn om hem stabiel te openen. LET wel een remparachute is geen gesloten koepel er moeten verschillende gaten in voorzien worden om zijn werking te bekomen. en al de pogingen die ik tot nu toe zag waren gesloten koepels, die begonnen te dansen achtern een velomobiel die weinig vertraagde. De oppervlakte van de chute moet meen ik (moet ik opzoeken is cursus, als ik hem nog vind) 1,2dm²/kg massa bedragen om een remming te bekomen)
Laatst gewijzigd door Edje op ma 07 nov 2011, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Bergafwaarts en remmen
voor een 100kg dus toch vlot 120dm² of 1.2m² ... flinke chute
misschien speciale naven ontwikkelen met koelribben rond de trommels ?
misschien speciale naven ontwikkelen met koelribben rond de trommels ?
Stop Fueling Around
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Bergafwaarts en remmen
Ik had koelribben op de voorste trommelrem van mijn zephyrcrash-quest-dummy schreef:misschien speciale naven ontwikkelen met koelribben rond de trommels ?
full picture https://picasaweb.google.com/1006668915 ... 6175671698" onclick="window.open(this.href);return false;