Ik reed door het oranje en kreeg een uitbrander!!!

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#31 Bericht door Wouter D »

jammer dat er geen lichten op hulshout stond he johan, misschien had je de aw dan wel op 40 gekregen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#32 Bericht door Proes »

Dat vroeg ik mij nu ook net af ... de wegcode is één.
Er was "geen" agent in de buurt dat is twee.

Kan een leerkracht je nu zomaar hiervoor strafstudie geven?
volgens mij is dit buiten zijn bevoegdheid!

Als natuurlijk de bomma je betrapt kan het zijn dat je een week geen koekjes meer krijgt (en dat recht heeft ze)

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#33 Bericht door de bakker »

toch een beetje serieus zijn hé. natuurlijk heeft zo'n leraar de bevoegdheid om een leerling terecht te wijzen. tenminste als het tussen thuis en school is. tenslotte heeft de school een schoolverzekering voor ongevallen tussen school en thuis en mag dus wijzen op het naleven van verkeersreglement.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#34 Bericht door Johan Clerx »

jammer dat er geen lichten op hulshout stond he johan, misschien had je de aw dan wel op 40 gekregen.
Wouter - Johan : 1-0 :evil:

Ik denk dat Ward wel weet wat ik bedoel [-o<

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#35 Bericht door Riderpiloot »

Een leraar hoort op school les te geven en eventueel ook straf. Wat men buiten de school doet daar heeft in principe een leraar toch niks over te zeggen. Misschien is de leraar ook wel verschoten van het aanstormend geweld en waakt deze leraar extra over zijn leerlingen. Moet je eens in Nederland kijken hoeveel fietsers er ook door rood licht rijden. Fietsers en bromfietsers staan zelfs als meest a-sociale weggebruikers genoteerd. Jammer dat ze de fietser die zich wel aan de regels houdt ook over deze kam wordt geschoren :cry: Er staat hier al zoveel geschreven over de verkeerslichten dat ik daar ook niet op in ga behalve dan de juiste regels in acht nemen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#36 Bericht door eeuwige reiziger »

Riderpiloot schreef:Een leraar hoort op school les te geven en eventueel ook straf. Wat men buiten de school doet daar heeft in principe een leraar toch niks over te zeggen. Misschien is de leraar ook wel verschoten van het aanstormend geweld en waakt deze leraar extra over zijn leerlingen. Moet je eens in Nederland kijken hoeveel fietsers er ook door rood licht rijden. Fietsers en bromfietsers staan zelfs als meest a-sociale weggebruikers genoteerd. Jammer dat ze de fietser die zich wel aan de regels houdt ook over deze kam wordt geschoren :cry: Er staat hier al zoveel geschreven over de verkeerslichten dat ik daar ook niet op in ga behalve dan de juiste regels in acht nemen.
Volgens de geldende afspraken kan een leraar ook buiten de school sanctioneren wanneer leerlingen juist voor of na de schooluren of in de onmiddellijke omgeving van de school zaken uitspoken die absoluut niet kunnen. Leraren kunnen dus zeker sanctioneren bij gevaarlijk weggedrag, temeer omdat de schoolverzekering aangesproken kan worden voor en na de lesuren.

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#37 Bericht door Riderpiloot »

Ik weet niet hoe het momenteel in Nederland staat met die regels. Toe ik op school zat was er wel veel meer respect voor de leraren ook als men deze onderweg tegenkwam. Met een leeftijd van 44 jaar heb ik geen last meer van leraren :lol: Wel soms van roodrijders :cry:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#38 Bericht door eeuwige reiziger »

Riderpiloot schreef:Ik weet niet hoe het momenteel in Nederland staat met die regels. Toe ik op school zat was er wel veel meer respect voor de leraren ook als men deze onderweg tegenkwam. Met een leeftijd van 44 jaar heb ik geen last meer van leraren :lol: Wel soms van roodrijders :cry:
Ik merk dat onze leerlingen weldegelijk respect betonen, maar dat de afstand tussen leraar-leerling de laatste jaren steeds minder is geworden. De nabijheid is veel groter. In een aantal gevallen zelfs vriendschappelijk. Vroeger gaapte er tussen leerling en leraar een bijna onoverbrugbare kloof. Dat is nu totaal weg. Nu, dat is de ervaring die ik heb met mijn leerlingen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#39 Bericht door Wouter D »

ik heb om mijn vakantie in nederland begrepen dat veel autobestuurders liever hebben dat je door het rood rijd dan dat je op het knopje duwt waardoor ze weer een minuutje kwijt zijn en intussen moet je zelf geen minuut wachten,

ik hoorde zelfs verhalen dat je in nederland door het rood kunt rijden terwijl de flikken (sorry mago en PP voor dat woord, mor het lag nu eenmaal in mijn mond) erop staan te kijken. zolang je het verkeer maar niet ingevaar brengt.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#40 Bericht door WFvN »

Wouter schreef:ik heb om mijn vakantie in nederland begrepen dat veel autobestuurders liever hebben dat je door het rood rijd dan dat je op het knopje duwt waardoor ze weer een minuutje kwijt zijn en intussen moet je zelf geen minuut wachten,
Echter hebben die debiele automobilisten (evenals véééél fietsers) niet het benul dat bij de meeste verkeerslichten niet eens nodig is om op het knopje te drukken omdat de lussen in de weg de fiets allang geregistreerd hebben. Volgens mij zitten die knopjes er alleen maar om de ongeduldige mensen te bevredigen met de gedachte dat ze invloed hebben uitgeoefend op het tempo waarmee het fietsverkeerslicht op groen zal springen.... vaker drukken betekent sneller op groen :lol:

Maar okeeeee..... helemaal zó werkt het niet.
Veel verkeerslichten hebben 2 lussen. 1 bij het verkeerslicht zelf en 1 een eindje terug die je dus al tijdig opmerkt.
Ik heb het een keer op een hete dag meegemaakt dat ik het verkeerslicht naderde. We hebben hier in Nederland soms een extra licht bij fietslichten die aangeeft wanneer het licht op groen zal springen. Zodra je op de knop drukt of je fiets door een lus geregistreerd staat, gaat dat 'tellerlicht' aan. Op die bewuste hete dag werd ik opgemerkt door de eerste lussen. Ik zag het 'tellerlicht' aanspringen. Ik bleef toen op een meter of 7 afstand van het verkeerslicht stilstaan omdat ik daar heerlijk in de schaduw kon wachten. Met een ligger ben je toch snel genoeg op gang om die 7 meter extra zonder problemen snel te overbruggen en gewoon door groen te kunnen rijden. Echter sprong het 'tellerlicht' na enkele seconden weer uit.... omdat de lus bij het verkeerslicht zélf géén fiets registreerde en het verkeerslicht er vanuit gegaan was dat ik afgeslagen was nog vóór het verkeerslicht (tussen mij en het verkeerslicht kon je ook rechtsaf slaan zonder gebruik te maken van de verkeerslichten)

Maar die lussen werken vaak enorm goed. Elke dag dat ik naar school toe fiets kom ik van een hoge brug af met bijna onderaan een kruising. Het fietsverkeerslicht staat daar altijd op rood. Veel fietsers zijn er niet die al op het knopje gedrukt hebben ofzo. Meestal kan ik daar in volle vaart doorrijden want op het moment dat ik bij het verkeerslicht ben, spring hij _bijna_ altijd op groen. Gelukkig wordt die zijweg zelden gebruikt op dat tijdstip. Bovendien heb ik al een minuut of 2 zicht gehad op die hele weg om te zien of er ook verkeer aankwam uit die richting. Bij twijfel of er een auto staat/aankomt stop ik uiteraard wel braaf of minder ik op z'n minst de snelheid enorm.
ik hoorde zelfs verhalen dat je in nederland door het rood kunt rijden terwijl de flikken (sorry mago en PP voor dat woord, mor het lag nu eenmaal in mijn mond) erop staan te kijken. zolang je het verkeer maar niet ingevaar brengt.
Er zijn plekken in Nederland waar je legaal door rood mag jakkeren. Je ziet daar dit bord:
Afbeelding

Wat betreft die 'schoolverzekering'. School is hier in Nederland geloof ik ook verantwoordelijk voor de leerling tussen school en huis via de kortste, snelste route zonder tussentijdse stop.
Als een leerling mij hindert met zijn/haar verkeersgedrag, spreek ik hem/haar daar zeker op aan. Ook als ik zie dat ze halsbrekende toeren uithalen. Direct strafgeven zal ik niet maar ik geef ze dan wel de waarschuwing dat dat bij herhaling een ander verhaal zal zijn.
Laatst gewijzigd door WFvN op za 15 okt 2005, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#41 Bericht door Luc Willaert »

WFvN schreef:
Wouter schreef:Er zijn plekken in Nederland waar je legaal door rood mag jakkeren. Je ziet daar dit bord:
Afbeelding
Ik dacht dat de fietsersbond in België daar al een tijdje vragende partij voor is.

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#42 Bericht door Riderpiloot »

Rechtsaf en dan doorjakkeren? Dat klinkt of je met een behoorlijke snelheid dus inderdaad ook door rood rijdt. Maar met een hogere snelheid heb je toch ook meer ruimte nodig? Ik zie me met mn Rider echt niet ineens met 30km een zowat haakse bocht naar rechts nemen :wink: Ik denk dat dan uitkomt op een trike die op zijn kant gaat, of ik moet zo erg gaan tegenhangen dat de trike met drie wielen op de grond blijft. Wel eens leuk hoor om op 2 wielen door een bocht te Jakkeren :lol:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#43 Bericht door Luc Willaert »

Riderpiloot schreef:Ik zie me met mn Rider echt niet ineens met 30km een zowat haakse bocht naar rechts nemen :wink: Ik denk dat dan uitkomt op een trike die op zijn kant gaat, of ik moet zo erg gaan tegenhangen dat de trike met drie wielen op de grond blijft. Wel eens leuk hoor om op 2 wielen door een bocht te Jakkeren :lol:
Ik heb zo'n hele oude Trice. Die is zodanig breed dat het niet lukt om op 2 wielen te rijden. kheb het nochtans al dikwijls geprobeerd, maar het wil niet lukken.

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#44 Bericht door Riderpiloot »

Och soms vind ik het ook wel eens leuk om wat fratsen uit te halen met de trike en dan gaan we op een rustige grote parkeerplaats wat spelen. Zo leer je ook de grenzen van de fiets kennen. Maar dan wijk ik teveel van dit topic af. :wink: En, elke trike heeft zijn voor en nadelen, als je er zelf maar plezier in hebt om te fietsen :P

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#45 Bericht door WFvN »

Riderpiloot schreef:Rechtsaf en dan doorjakkeren? Dat klinkt of je met een behoorlijke snelheid dus inderdaad ook door rood rijdt. Maar met een hogere snelheid heb je toch ook meer ruimte nodig? Ik zie me met mn Rider echt niet ineens met 30km een zowat haakse bocht naar rechts nemen :wink: Ik denk dat dan uitkomt op een trike die op zijn kant gaat, of ik moet zo erg gaan tegenhangen dat de trike met drie wielen op de grond blijft. Wel eens leuk hoor om op 2 wielen door een bocht te Jakkeren :lol:
Goed, jakkeren is wellicht niet helemaal het juiste woord. Hoewel je met een Rider toch véél bochten met flinke snelheid kan nemen (beetje ervaring op de oude Rider van m'n vrouw). Verder blijven de overige regels wel van kracht, dus overstekende voetgangers die groen licht hebben, gaan voor.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie